Intercom

Uppland

New member
Hej Alla !! Funderar på att skaffa ett intercomsystem inför årets säsong. Har kollat runt lite på andra forum för att bilda mig en uppfatting om dom olika märkenas förträfflighet... Har hittat ett som heter Cardo Scala Rider som verkar vara ett system som verkar fungera bra. Mina krav är att det ska vara "hjälmoberoende" bra ljudkvalitet och lätt att använda. Det verkar detta system uppfylla. Det finns säkert flera som NI känner till. Så därför är jag nu mottaglig för alla råd och tips som dyker upp här. Hälsningar//Peter
 

Kawasaki

New member
scala raider

Hej.

Har ett raider som jag kan använda tillsammans med gps/telefon inte mellan två enheter intercom.

det jag kan säga om det är att det är lätt att montera på hjälmen,det kan vara lite pilligt att justera volymen med tjocka hanskar på och det hörs bra
men sämre i mikrofonen ( inte nöjd) då man talar i telefon ,man måste ha den alldeles framför munnen för att dom ska höra mig och ändå så är det inte riktigt bra och då har jag en intergralhjälm.

Kolla Bike nr:2 2009 där testar dom 5 intercom system
 

Uppland

New member
Hej.

Har ett raider som jag kan använda tillsammans med gps/telefon inte mellan två enheter intercom.

det jag kan säga om det är att det är lätt att montera på hjälmen,det kan vara lite pilligt att justera volymen med tjocka hanskar på och det hörs bra
men sämre i mikrofonen ( inte nöjd) då man talar i telefon ,man måste ha den alldeles framför munnen för att dom ska höra mig och ändå så är det inte riktigt bra och då har jag en intergralhjälm.

Kolla Bike nr:2 2009 där testar dom 5 intercom system

Tack för det ! Alla tips välkommna:) Får hålla utkik efter Bike när den kommer ut.
 

Ginnies

New member
Hej Alla !! Funderar på att skaffa ett intercomsystem inför årets säsong. Har kollat runt lite på andra forum för att bilda mig en uppfatting om dom olika märkenas förträfflighet... Har hittat ett som heter Cardo Scala Rider som verkar vara ett system som verkar fungera bra. Mina krav är att det ska vara "hjälmoberoende" bra ljudkvalitet och lätt att använda. Det verkar detta system uppfylla. Det finns säkert flera som NI känner till. Så därför är jag nu mottaglig för alla råd och tips som dyker upp här. Hälsningar//Peter

I sista nummret av Motorrad (nr 10) finns även där utförligt test av Bluetooth Intercom.

/Ginnies
 

Taurus0504

New member
Ake

Hej!

Förra vintern kollade jag väldans noga utbudet av headset med Bluetooth.
Mina krav var många men framför allt att mottagare/sändaren inte var en stor pryl som placeras på hjälmens utsida (fåfängan slog till...)

Förutom Nolan och Schuberth som har egna produkter fanns (då) EN tillverkare vars produkter passar de flesta (andra) hjälmar, UTAN att synas.
AKE heter företaget och det är tyskt.
http://www.ake.info
http://www.akesverige.se

Jag köpte Helmset 101. Tillsammans med tex vissa Bluetooth-navigatorer kan man se kontaktlista och samtalslista samt styra mobilen via navigatorns skärm. Fördelen är bl a att kunna se vem som ringer innan man svarar.
Trots att Helmset 101 bara har en kanal in (utan tillbehöret BlueCom 102 eller andra, fasta anläggningar) hör jag både navigatorn och mobilen (givetvis kopplas navigatorljudet bort om det ringer...)

Däremot kan man lyssna i stereo i den enda kanalen om Mp3 e.d. är inkopplad istället för mobil/navigator.
För att höra Mp3, mobil, navigator etc samtidigt krävs alltså tillbehöret BlueCom 102 eller en av AKEs fasta anläggningar.

- Det absolut bästa med AKEs headset är att det inte syns.
- Den justerar volym i lurar och mikrofon automatiskt efter omgivande buller, som också också filtreras. Och det funkar. Har testat att prata i 150+ och det hörs knappt att jag sitter på en hoj!

Kolla dessa tester:
http://www.webbikeworld.com/motorcyc...ake-part-2.htm
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf...etooth-101.htm


Lycka till i väljandet & kväljandet!

// Taurus
 

HåkanP

New member
Har själv haft neckmike. Inte särskilt prisvärt. Tingen är att micken sitter på struphuvudet, så att allt omkringbrus försvinner. Fungerar jättebra när den sitter där den skall. För att den skall göra det får du dock inte vri huvudet i sidled, vilket ju är lite svårt på en mc. Då börjar den snart röra sig på halsen och ljudet förämras krfatigt, först låter du salongsberusad, sedan full och därefter bara gröt.
 

Koljo

New member
Hej Alla !! Funderar på att skaffa ett intercomsystem inför årets säsong. Har kollat runt lite på andra forum för att bilda mig en uppfatting om dom olika märkenas förträfflighet... Har hittat ett som heter Cardo Scala Rider som verkar vara ett system som verkar fungera bra. Mina krav är att det ska vara "hjälmoberoende" bra ljudkvalitet och lätt att använda. Det verkar detta system uppfylla. Det finns säkert flera som NI känner till. Så därför är jag nu mottaglig för alla råd och tips som dyker upp här. Hälsningar//Peter

Tjenar!

Kika in på denna länk: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Själv, så har jag annamat Nolan´s system, de fungerar väldigt bra...
Har plockat ihop systemet på säkert 10 st hjälmar nu idagsläget, till kompisar som har köpt detta och de tycker att det fungerar bra.

Lycka till!! :)
 

Marie

Banned
Har själv haft neckmike. Inte särskilt prisvärt. Tingen är att micken sitter på struphuvudet, så att allt omkringbrus försvinner. Fungerar jättebra när den sitter där den skall. För att den skall göra det får du dock inte vri huvudet i sidled, vilket ju är lite svårt på en mc. Då börjar den snart röra sig på halsen och ljudet förämras krfatigt, först låter du salongsberusad, sedan full och därefter bara gröt.

Tänk vad man kan uppleva grejerna olika.
Jag har kört några tusen mil med Neckmike, en del till komradio, men mest till GSM-telefon med röststyrning, och jag är väldigt nöjd. Funkar utmärkt att ringa med även i 220 km/h på Autobahn. Jodå, jag har både ringt upp och tagit emot samtal i den hastigheten.
 
Last edited:

bubbas

New member
Tänk vad man kan uppleva grejerna olika.
Jag har kört några tusen mil med Neckmike, en del till komradio, men mest till GSM-telefon med röststyrning, och jag är väldigt nöjd. Funkar utmärkt att ringa med även i 220 km/h på Autobahn. Jodå, jag har både ringt upp och tagit emot samtal i den hastigheten.

...men det är inte intercom.

Praktiskt med BT, men vill man ha bra ljud(musik), totalt skrapfri ljudkvalite i sitt intercom samt en vettig räckvidd så är det trådbundet som gäller. Kör man i skogs- eller urbana miljöer sviktar räckvidden med bibehållen ljudkvalitet. De är också hjälmoberoende. Antalet apparater som går att ansluta via BT är tillräckligt på Scala. Riktigt bra faktiskt.
Sedan vetjag inte hur BT systemen prioriterar B 2 B, Telefon, intercom och hur voxen fungerar.
 
Top