Intercom och "gruppcom"

wbr

New member
Jag har kört en tid med en komradio, det fungerar bra men det är få som har komradio på MC:n, men stöter man på någon så kan man ju oftast knappa in dennes frekvens så är saken klar.
Det ser ut som de flesta nu skaffar sig ett blåtands kommunikationssystem. Så det är dags att tänka på att skaffa sig ett sådant - men vilket fabrikat? :confused: Har läst på en del, om de olika fabrikaten och de har många bra finesser. Men - kan de kommunicera med varann? d v s mellan de olika fabrikaten?
Om det stod i reklamen att med denna kan du koppla upp dig mot alla andra blåtandsenheter, hade jag och de flesta jag känner valt den direkt. :tummenupp

Det verkar fånigt nog som om man medvetet begränsat uppkopplingsmöjligheten till det egna fabrikatet!?:mad:
För oss som då och då åker i grupp blir det besvärligt, aldrig kommer alla att ha samma fabrikat.:confused:

Last edited:

Kawasaki

New member
Med blåtand så ska du kunna koppla ihop dom mellan varandra är tanken (olika fabrikat men inte säkert att det går alltid)
Men man måste först para ihop dom enheter som man vill kunna prata med, så det är inte som en comradio där man byter till en annan frekvens så kan man prata med alla.

wbr

New member
Har träffat en del bl a handlare som säger ungefär som du "...ska du kunna...", men har inte träffat någon som har gjort det. Flera jag pratat med har sagt att det inte går?

Efterlysning: Någon som parat ihop olika fabrikat (vilka) blåtandskommunikation ???

Skribenten

New member
>Efterlysning: Någon som parat ihop olika fabrikat (vilka) blåtandskommunikation ??? <

Nej, tyvärr! De vanliga märken som finns av BT-headset kan bara kommunicera med sådana av samma fabrikat (och ibland också bara samma modell). Max antal åkare/passagerare som kan kopplas samman med headset av samma märke är mellan fyra till sex stycken beroende på tillverkare.

Billigaste BT-headset för tillfället är Hola Bikecom som jag tror importeras av Karlssons Hjälmar i Jönköping. Jag fick testexemplaren från Taiwan så sent att jag inte har hunnit göra färdig testen ännu, allt verkar fungera OK men jag ska fortsätta provet i vår. Man kan vara fyra stycken uppkopplade med Holas system.

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Finns ju en rad av olika fabrikat och den som idag är i monopolstatus är ju Cardo Scala Rider.

Även om det är ett kompisgäng som går ihop och skaffar ett billigare så kan det ju komma ytterligare som vill "para" ihop sig och då blir det ju lite av den effekt som Microsoft hade med internet explorer. De fick en EU uppmaning om att erbjuda andra webläsare som alternativ och det här faller inom samma ram. Kan Cardo tvingas att vara komplatibla med andra blåtandsenheter?