Inte brottsligt att svänga vänster och orsaka olycka!?

Avarage

New member
Följande är saxat ur www.aftonbladet,se nu på morgonen:

CITAT
Mc i krock med bil – 30-åring dog
på E22 mellan Kristianstad och Tollarp.
En mc-förare i 30-årsåldern omkom i en kollision med en bil på E 22 mellan Kristianstad och Tollarp på söndagsmorgonen. Motorcyklisten körde in i bilen, som gjorde en vänstersväng. Skånepolisen har inga brottsmisstankar i samband med olyckan.

Bilföraren klarade sig utan fysiska skador.
SLUT CITAT

Det jag reagerar på är följande kommentar "Skånepolisen har inga brottsmisstankar i samband med olyckan."

Enl. detta uttalande skulle det alltså inte vara brottsligt att orsaka en olycka genom att svänga vänster så någon annan kör in i ditt fordon!???

I värsta fall innebär det att någon grundlig utredning aldrig görs. Eller så är det bara klumpigt formulerat!

Mvh!
// Niklas
 

jan-olovj

New member
Som jag fattar det hela så ligger ansvaret på den som kör om. Krockar där emot den mötande så ligger ansvaret på den som svänger vänster.
 

Tobbe L

New member
"Som jag fattar det hela så ligger ansvaret på den som kör om. Krockar där emot den mötande så ligger ansvaret på den som svänger vänster."

Så har även jag tolkat det hela.

Hej hopp
Tobbe L
 

Manga

New member
Var med om en liknande situation förra sommaren. Men det var ingen större olycka, lite plåtskador så ingen polisiär inblandning.
Men enl. FB så säger lagen att om man ska utföra en "riskabel" vänstersväng ( Landsväg, el, liknande) så skall den svängande fordonet förvisa sig om att det går att utföra en ofarlig sväng, annars lägga sig till höger och släppa förbi bakomvarande fordon innan sväng påbörjas.
 

morsan

New member
Kopierat från Sporthoj

"Jag körde förbi strax efter polisbilen kommit fram. Det var en bil som korsade MC-förarens väg mellan Tollarp och Kristianstad. En liten korsning på 2+1 väg. Hojen totaldemolerad, delar över hela vägen. Bilen i diket en bra bit utanför vägen. Polisen arbetade förbrilt med hjärtmassage, men det syntes att det inte skulle gå. Jag mötte ambulansen några km senare... Fy fan vad dåligt jag mår idag. Det kunde varit jag. Vi var många hojåkare som var på väg hem från Sweden Rock i morse... Är så ledsen för grabbens skull, men samtidigt fruktansvärt glad att jag tog ett litet stopp vid Biltema innan jag åkte vidare.."
SH
 
Last edited:

Avarage

New member
Vänstersväng får INTE utföras om:
- Man hindrar mötande trafik.
- Man hindrar redan påbörjad omkörning (av ditt fordon).

Orsakar man en olycka under några av ovanstående omständigheter är det ett trafikbrott! Och kan, om utgången som i detta tragiska fall leder till döden, bli vållande till annans död.

Exakt hur det gått till i detta fallet är oklart och jag tvivlar starkt på att utredningen redan är klar så Aftonbladet har nog, som ofta, varit allt för snabba alt. åter igfen misstolkat informationen man fått från sin/sina källor.

Mvh!
// Niklas
 

Bob Sweden

New member
Alltid mycket ledsamt när sådant händer, tankarna går till anhöriga och vänner till den förolyckade.

Vi vet alla att "det kunde varit jag".
Många frågetecken återstår men det hjälper ju inte "30 åringen"...


Jag vet inte om det har varit en olycka i samband med omkörning eller möte och det kan säkert vara avgörande för ansvarsfrågan.
Liksom hastigheter hos de inblandade, nykterhet etc.
Många frågor återstår så i nuläget kan vi bara spekulera och läsa lagtexterna.

Trafikförordningen §39: LÄNK

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.


Självklart har man ett delat ansvar:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Se upp där ute, alla andra fordon är tyvärr potentiella mördare..

/B
 
Last edited:

morsan

New member
Mera från Sporthoj

Kopierat från Minneslunden

"På vägen hem igår natt låg jag bakom en bil som skulle göra vänstersväng. När han svängde hördes en kraftig smäll och jag såg en person slungas genom luften.
Ställde hojen och sprang för o hjälpa.
Mc-föraren låg tilltrasslad om vägräcket utan hjälm o skyddskläder. Varken andades eller hade puls.
Vi gjorde HLR tills ambulans kom som tog honom till sjukhus. Han dödsförklarades någon timme senare läste jag i tidningen.

Mc-föraren hade kommit ikapp en annan bil i vår motsatta riktning med helljus tända, bilen signalerade med varningsblinkers och han släckte ljuset helt istället för blända av vilket gjorde det helt omöjligt för bilisten som skulle svänga att se honom. Dessutom 100-väg"

Flera inlägg finns i tråden
 
Last edited:

Jari69

New member
Var en bilist som blev åtalad (och dömd) för "vårdlöshet i trafik" vid just vänstersväng och krock med MC (där MC-föraren dog), detta i Örebro förra året (tror kollisionen var året innan)!

Så jag reagerar också på att man inte ens misstänker föraren för brott och polisen talar om det så tidigt!

Skrämmande, då bilisten enligt lagtext just gjort sig skyldig till "vårdlöshet i trafik"!
 

YZäta

New member
Vänstersväng får INTE utföras om:
- Man hindrar mötande trafik.
- Man hindrar redan påbörjad omkörning (av ditt fordon).

Man ska aldrig svänga vänster från landsväg om det är trafik bakom, om man inte är helt säker på att den bakomvarande är med på noterna... Detta enligt Trafikförordningen, 3e kap, §26:

En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Tyvärr är det många som slarvar med detta, de tror att det är riskfritt bara för att de har blinkersen på...
 

Chopperbyggarn

New member
Tragiskt.:(
Efter en upplevelse 1998 när jag påbörjat omkörning av en A-traktor så svänger föraren samtidigt som han slår på blinkersen vänster hastigt in på en något skymd infart till ett hus..jag ligger i vänsterfilen och har precis börjat accelerera men lyckas precis bromsa hårt nog för att undvika olycka som kunde slutat mycket illa.

Efter denna upplevelse så tittar jag extra noga efter alla typer av avfarter åt vänster och om någon avfart om än så liten o dirskret så försöker jag vänta med omkörningen till avfarten/vägkorsningen är passerad!!

Det hjälper mig inte vad som står i lagboken om olyckan är framme.

Anders.J
 

SGM

Moderator
....har bilen framför en möjlighet att göra en vänstersväng finns det inte en chans i världen att jag kör om, icke. Bilister generellt använder inte backspeglarna.
 

Bighoj

New member
Jag kör heller aldrig om ifall där finns en korsning.Har jag bilar bakom då jag ska göra vänstersväng släpper jag alltid förbi dom först,har ofta stannat till på en rastficka för att få fritt då jag ska svänga och detta även då jag kör bil.
Om fallet nu var så att han råka släcka ljuset helt istället för att blända av så blev det hemska följder.Jag har själv automatiskt ljuse som inte går att släcka,kanske skulle detta kunnat förhindrat olyckan.Sen kan man ju undra varför man över huvudtaget bär hjälm om man ändå inte har den knäppt på ett sådan sätt att den inte kan trilla av vid en olycka.I vilket fall som helst väldigt hemskt för dom anhöriga och dom som gjorde sitt allt för att rädda honom på olycksplatsen.
 

SuperRetard

New member
Att lita till aftonblaskan som källa är ungefär lika trovärdigt som att lyssna till etikråd från (vänster)politiker!
 

Skye

Kör Mycket!
Ögonvittnet till händelsen har skrivit en viktig sak som inte har kommit med här och får saken att hamna i nytt ljus. För det fanns inget ljus från mcn

"Mc-föraren hade kommit ikapp en annan bil i vår motsatta riktning med helljus tända, bilen signalerade med varningsblinkers och han släckte ljuset helt istället för blända av vilket gjorde det helt omöjligt för bilisten som skulle svänga att se honom. Dessutom 100-väg"
 
Last edited:

janric

New member
Aftonbladet!!

Vänstersväng får INTE utföras om:
- Man hindrar mötande trafik.
- Man hindrar redan påbörjad omkörning (av ditt fordon).

Orsakar man en olycka under några av ovanstående omständigheter är det ett trafikbrott! Och kan, om utgången som i detta tragiska fall leder till döden, bli vållande till annans död.

Exakt hur det gått till i detta fallet är oklart och jag tvivlar starkt på att utredningen redan är klar så Aftonbladet har nog, som ofta, varit allt för snabba alt. åter igfen misstolkat informationen man fått från sin/sina källor.

Mvh!
// Niklas

Sannolikheten att ditt antagande om Aftonbladet är rätt får bedömas som hög, som det heter.
Om jag fattat förloppet rätt är tiden mellan olyckan och artikeln väldigt kort. Polisen har utifrån detta knappt ens hunnit åter till stationen för rapportering än mindre fattat några beslut innan Aftonbladet drar sin slutsats, om polisens dito.

Jag köper aldrig "kvällstidningar" nu för tiden.

Jan
 

morsan

New member
Ögonvittnet till händelsen har skrivit en viktig sak som inte har kommit med här och får saken att hamna i nytt ljus. För det fanns inget ljus från mcn

"Mc-föraren hade kommit ikapp en annan bil i vår motsatta riktning med helljus tända, bilen signalerade med varningsblinkers och han släckte ljuset helt istället för blända av vilket gjorde det helt omöjligt för bilisten som skulle svänga att se honom. Dessutom 100-väg"

Jodå, det står i #8 med hänvisning till källan
 

NeXTer

New member
Helljus dagtid går kanske an om man har stearinljus, xenon är annars en fin uppfinning. Lite pilligt vid besiktningen men det är det värt. Har vid ett par tillfällen mött bågar utan ljus, där talar vi om osynliga trafikanter...

Tråkigt för killens vänner och familj, men jag har lite svårt att tycka speciellt synd om folk som tar så lätt på sin egen säkerhet som vittnesupgifterna antyder...
 
Top