Inkörning av ny hoj

nilfons

New member
Hej!

Skall hämta ut en ny hoj med 0 mil på mätaren. En Aprilia Shiver med v-twin. Jag funderar över inkörninsperiod, finns det någon sådan och vad bör jag tänka på? Har noll koll på detta...
 

påK-en

New member
Hej!

Skall hämta ut en ny hoj med 0 mil på mätaren. En Aprilia Shiver med v-twin. Jag funderar över inkörninsperiod, finns det någon sådan och vad bör jag tänka på? Har noll koll på detta...

Finns många olika åsikter om detta, jag följer det som finns i instruktionerna som följde med hojen.
 

jan-olovj

Active member
Om man byter olja o filter efter 100mil så gör man i alla fall inte fel, kör man dessutom lite snällt så skadar det inte heller.
 

Ufo_Micke

New member
Fråga dem i affären och följ deras råd. Då gör du inte fel och dem kan inte säga att det va ditt fel om något rasar! :tummenupp
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kolvringarna mår bra av en ganska "tuff" inkörning så att dom får tillräckligt med tryck att slipa in sig mot cylindens honing (uppslipade repor). Görs det för mesigt så uppnås inte högsta möjliga effektuttag. Resten av delarna i motorn mår bättre av en "lugn" inkörning. Så är hela motorn ny och man inte skall bli svensk mästare i höga siffror på bromsbänkspapper duger det säkert bra att följa tillverkarens rekommendation för inkörning och första service.

Inkörningsråden som det pratats om på sporthoj har vad jag minns endast varit fokuserade just på att kolvringarna skall slitas in optimalt och ingen tanke alls på hur diverse lager och axlar mår av en sådan inkörning.
 

SuperRetard

New member
Inkörningen kan ju i princip delas in i flera delar.

Inkörning av motorn, inköring av växellåda/drivlina, inköring av övriga komponenter..


Motorn är i de allra flesta fall redan inkörd på fabrik. Undantag är (har varit iaf) t.ex KTM som sålde råa motorer. Jag har tagit ut 2 nya KTM och personligen älskar jag de där 5-10 första timmarna när det liksom luktar bränt om allt.. Men där bör man vara lite noga med hur man kör in om jag fattade rätt.

På de flesta är motorn inkörd, och då är det växellåda etc du vill va rädd om, det tar ju en stund inann sånt "sätter sig" också.

Sen är det ju allt som bromsar, fjädring etc.. Men det är nog betydligt mer normalt, handlar mer om att den relativa prestandan i sakerna förändras ganska snabbt under den första tiden, men det är knappast nåt du märker av även om du försöker.

-----------------------

Ovan är hyfsat subjektiva åsikter, och jag är ärligt talat inte ens säker på att jag har rätt. Jag har bara plockat ut KTM som nya så detsamma kanske gäller även andra..


Kul för dig! Långa dagar fram till dess nu då ;)
 

roffe_s

Active member
Läs inläggen från Hansi, Agile och Anders, de är bra. Jag har kommit fram till en kompromiss och gjort på följande vis och mina hojar har alltid gått bra:

1 - Varmkör ordentligt. Motorn är uppstartad och körd i bänk (dock inte inkörd fullt ut) i de flesta fabriker, så denna process gör jag omedelbart när jag hämtat ut den.
2 - Aldrig segdra eller konstanta varv! Gaspådrag eller motorbroms är vad som gäller. Ser lite fånigt ut, men vad får man inte stå ut med för konsten...
3 - ut på landsvägen, accelerera med 50% gas upp till 50% av max varvtal, motorbromsa. Upprepas ett par, tre ggr.
4 - accelerera därefter på samma sätt med 75% och slutligen 100% upp till ca 75-80% av max varvtal, motorbromsa.
5 - inkörning klar, resten av inkörningsperioden kör jag som vanligt, undviker gärna segdragning och konstanta varvtal.
6 - vet Du att hojen inte blivit körd på fabrik eller vill Du ha gott samvete byter Du olja efter punkt 4. Men annars gör Du första servicen så tidigt Du bara får, då ingår olje- och filterbyte.

Lycka till med Din nya hoj :)
Hej!

Skall hämta ut en ny hoj med 0 mil på mätaren. En Aprilia Shiver med v-twin. Jag funderar över inkörninsperiod, finns det någon sådan och vad bör jag tänka på? Har noll koll på detta...
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag gjorde så att jag ägnade en dag åt att hitta en stor, tom väg..

Sen drog jag som Roffe sa: 50% gas upp till <50% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Ett antal ggr så.. (betydligt mer än 3 faktiskt)


Sen 50-60% gas upp till 70% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Sen 75% gas upp till 75% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Sen 80-90% gas upp till 80% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Sen 100% gas upp till 80% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Sen 100% gas upp till 90% varv 1an 2an 3an 4an 5an 6an, motorbroms+broms 6an 5an 4an 3an 2an 1an

Klart..

Ägnade nog nästan en heldag åt hyfsat genomtänkt körning. Övrig trafik blir ju vansinnig av det så jag höll mig i ingenmansland.


Jag har gjort så på 2st LC8or (KTMs stora Twin). En motor som är allmänt känd för att dra mkt olja och "svettas" mkt runt packningar etc. Jag BYTTE olja, behov av att fylla på eller tendens till svettningar fanns inte öht.

Jag KAN ju ha haft tur och fått bra exemplar, men ärligt talat tror jag att skillnaden låg i att många går ut och pangar med sin nya hoj direkt utan att bry sig om inkörning öht. För mig är det värt det för den där anala käsnlan av pedantism sen även 3 år senare. När man vet om varenda lite grej som hojen varit med om och med handen på hjärtat kan säga att man tagit så god hand om den som man haft kompetens/möjlighet till :).
 

nir_scorpio

New member
Hej!

Skall hämta ut en ny hoj med 0 mil på mätaren. En Aprilia Shiver med v-twin. Jag funderar över inkörninsperiod, finns det någon sådan och vad bör jag tänka på? Har noll koll på detta...

Jag har nyligen ha tagit mig igenom en sådan på en RSV4 och gjorde hel en del efterforskningar om hur det bör gå till innan men om du bryr dig om garantin så lusläser du bruksanvisningen och följer det som står där - gissningsvis 100 mil, varierad körning, ej över ett visst varvtal, etc. De första ca 10 milen bör man också jobba lite försiktigt, men ofta, med bromsarna för att beläggen och skivorna ska nötas in - som alltid när man har nya bromsbelägg.

Med det sagt; syftet med inkörningen är att i första hand få kolvringarna (metallringar som sitter runt kolvarna för att täta och minska friktionsytan mot cyliderväggarna) att "sätta sig", dvs de ska slipas in mot cyliderväggarna så bra som möjligt så att förbränningsgaser inte kan blåsa förbi samt att olja inte hamnar i förbränningsutrymmet. Detta uppnår man genom att skapa stora tryckförändringar i cylindern. Det här gör man genom att accelerera snabbt för att sedan slå av och motorbromsa. Det bästa är att göra detta i en bromsbänk där man har full kontroll på allt men det är få förunnat. Det näst bästa är att köra på bana och använda mycket motorbroms isf vanlig broms. Om de alternativen inte är tillgängliga gäller det att hitta en vägsträcka där man kan få till en riktigt varierad körning. Långa sträckor, mil, på konstant varvtal ska undvikas.

Det mesta av informationen (t.ex. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm) som finns på nätet är relativt gammal, mer än 10 år, eller baseras på den gamla informationen och bör tas med en viss nypa salt då både material och tillverkningsmetoder ändrats genom åren.

MC-tillverkarna, särskilt inte de mindre, brukar inte göra någon inkörning i fabriken. Däremot gör de ett funktionstest där de kör den nästan färdiga hojen i en bromsbänk för att se att allt fungerar (sök på nätet efter "National Geographics Mega Factories Ducati" så bör du hitta en video eller två där det finns ett avsnitt mot slutet där man ser hur det går till).
 

nilfons

New member
Jösses, jag hoppades på en "varva inte ur på tvåans växel" typ.... :)
Detta verkar ju vara en hel vetenskap.

Skall läsa igenom vad ni skrivet ett par gånger till och försöka göra som ni föreslår. Och läsa instruktionsboken då.

Stort tack för er hjälp!

Hojen hämtas möjligtvis i morgon, men troligtvis på måndag!
 
Last edited:

SGM

Moderator
Eller så kör du bara - förslagsvis krokiga 70-vägar, och låter bli att varvstoppa den. ;)
 

V Saarela

New member
Torde ju ligga i dennes intresse som ger garanti att en hoj blir rätt inkörd. Har därför alltid försökt följa deras rekommendationer.

Gissar att den lyder ungefär såhär(jag följer den alltid i alla fall)
- varmkör motorn
- segdra inte
- varva inte
- kör varierat

Att motorn går lätt och ledigt, dvs bara att pinna på i dom hastigheter som skyltarna visar. Att man kör lite varierat också(inte håller jämn gas) så växellådan blir lite också inkörd(får ut spånen vid första servicen)
 
Last edited:
Tillverkarens råd i all ära men de är ju intresserade av att inte orsaka en reklamation i onödan. Jag menar att en felaktig tolerans kan slita till sig vid väldigt varsam körning men orsakar ett haveri vid mer offensiv körning.

Tror på SGM:s råd om 70 vägen utan allt för fisig körning. Varvar man inte någon gång emellanåt kan det ju bli vändkanter på fel ställe i cylinderloppen. Jag praktiserar denna mer offensiva inkörning på MC såväl som på bil. Fungerar, brukar inte ha hög oljeförbrukning på maskinerna. Varmkörning innan större effektuttag är väl givet.

Märkvärdigare än så behöver det inte vara.:)

/Peter
 

nilfons

New member
Finns många olika åsikter om detta, jag följer det som finns i instruktionerna som följde med hojen.

Ha ha, det ironiska var att instruktionsboken som medföljde var på italienska, tyska, spanska och franska. Kunde man begärt åtminstone engelska?! Lite roligt, men jag skrattar ändå inte. Hör av mig till Probike måndag morgon för att någon måste kunna fixa fram en manual med ett språk man förstår, men jag behöver ju den nuuuuu...!

I alla fall, jag blandar och ger vad ni tidigare har tipsat mig om i tråden.
 

Baggen

Member
Hmmm.
Det var en stakkar som stilte samme spørsmål på BMW MC-klubbens forum. Av de ca. 10 som svarte fikk han ca. 11 forskjellige svar, og tråden utviklet seg til en lang meningsutveksling mellom de "faste" besserwisserne" som selvfølgelig hadde vidt forskjellige meningenr om hvordan innkjøring skal foregå.

Antageligvis er han som startet tråden like uvitende, men forlengst innkjørt.

Det er ikke "rocket-science", moderne motorer tåler det meste. Gjør som det står i instruksjonsboken.
 

dalis

New member
Ha vad spelar det för roll hur man gör då mekaren som skruvat ihop hojen på hojfirman redan "provkört" och kollat att den maxar som den ska.
När man köper en FABRIKSNY hoj lr bil är man ingalunda den första som kör den...hur gärna man än vill.
 

Syster-Tysk

New member
Eftersom det är här allt folk postar så besöker jag väl tråden med.
Detta är mitt bidrag, något fundersam varför några väljer frångå tillverkarens rekomendationer?

Så här gjorde jag:
"Running in, The first 1000 km while running in the motorcycle, vary the throttle opening and engine-speed range frequently; avoid riding at constant engine rpm for prolonged periods.
Try to do most of your riding during this initial period on twisting, fairly hilly roads, avoiding high-speed main roads and highways if possible.

Comply with the rpm limits for running in.
The electronic engine management system prevents the engine from revving past the preset rpm limit for running in.
The authorised BMW Motorrad dealer deactivates this monitoring function when the motorcycle is brought in for its initial inspection.
Running-in speed <7000 min-1 (Odometer reading 0...300 km) <9000 min-1 (Odometer reading 300...1000 km)z
Running-in speed no full load (Odometer Reading 0...1000 km)Do not omit the first inspection after 500 - 1200 km."

Så här bör du göra enligt Aprilia på just Shiver.
http://www.serviceaprilia.com/publi...ver 750 - Shiver 750 ABS EN-NL Ed.03-2013.pdf

"Running in:
Running in is essential to ensure the durability of the vehicle. During the first 1000 Km (621.37 mi), observe the following rules to ensure the reliability and performance of the vehicle throughout its lifetime:
· Avoid full throttle starts and hard acceleration;
· Avoid hard or prolonged braking;
· Do not ride for prolonged periods at sustained high speed; preferably ride the motorcycle on varied routes with frequent, gentle acceleration and deceleration;
· Ride prudently to gradually gain familiarity with the motorcycle, testing progressively higher throttle apertures only as you gain confidence
Follow these guidelines:
· Do not twist the throttle grip abruptly and completely when the engine is working at a low revs, either during or after runin.
· During the first 100 Km (62miles) use the brakes gently, avoiding sudden or prolonged braking.
That is to permit the adequate adjustment of the pad friction material to the brake discs.
AFTER THE SPECIFIED MILEAGE, TAKE YOUR VEHICLE TO AN Official Aprilia Dealer FOR THE CHECKS INDICATED IN THE "AFTER-RUN-IN" TABLE IN THE SCHEDULED MAINTENANCE SECTION TO AVOID INJURING YOURSELF, OTHERS AND /OR DAMAGING THE VEHICLE."
 

roffe_s

Active member
Mjo, anledningen till viss ohörsamhet framgår av tidigare resonemang, det handlar om att tillverkaren före allt annat prioriterar minsta antal motorskador medan vi kanske vill ha en motor som presterar bra i kombination med låg oljeförbrukning?

Men som redan sagts -inkörningen är en kompromiss då olika delar i motor, drivlina och bromsar mår bra av olika tekniker, dessutom har naturligtvis tillverkningsmetoder och -toleranser samt smörjmedel utvecklats en del. Jag har dock valt min metod genom att snegla på den process duktiga tävlingsteam och motorbyggare använder när de kör in sitt material på bänk, utan att för den skull göra allt för mycket våld på tillverkarens råd.

Du kanske bör förtydliga att din modell av Bumse är unik som har varvtalsspärr inprogrammerad i ECU, det har väl även att göra med att vissa kompositdelar i toppen inte härdat klart förrän inkörningsperioden är klar? Och då gäller naturligtvis det kravet före hur kolvringarna sätter sig.

Bra länk till TS! :)

Så - TS gör klokt i att använda Din länks rekommendationer som "guidelines", det mesta vi andra skriver är ju bara varianter och något modigare tolkning av rekommendationerna (inte "segdra" (eller öppna gasen stort från låga varvtal), varierad belastning, avvakta med varvstopp, motorbromsa).

Det kommer att bli bra vilken metod Du än väljer, inget av de råd jag hitintills sett kommer att krevera Din motor! Så ut och kör Din nya nöjesmaskin så snart Du har möjlighet! :)

Eftersom det är här allt folk postar så besöker jag väl tråden med.
Detta är mitt bidrag, något fundersam varför några väljer frångå tillverkarens rekomendationer?... + Härligt bokstavstrogen fundamentalism :) + bra länk :) Så här bör du göra enligt Aprilia på just Shiver. ...
 

Syster-Tysk

New member
Mjo, anledningen till viss ohörsamhet framgår av tidigare resonemang, det handlar om att tillverkaren före allt annat prioriterar minsta antal motorskador medan vi kanske vill ha en motor som presterar bra i kombination med låg oljeförbrukning?
Hur stor skillnad kan det egentligen göra?
Är det verkligen skillnaden på att tanka olja och fylla på bensin?
I så fall tror jag att tillverkaren hade andra problem att fundera på än motorskador, byt märke FORT!


Men som redan sagts -inkörningen är en kompromiss då olika delar i motor, drivlina och bromsar mår bra av olika tekniker, dessutom har naturligtvis tillverkningsmetoder och -toleranser samt smörjmedel utvecklats en del. Jag har dock valt min metod genom att snegla på den process duktiga tävlingsteam och motorbyggare använder när de kör in sitt material på bänk, utan att för den skull göra allt för mycket våld på tillverkarens råd.
Säger absolut inte att det är fel, men för den som inte är särskilt teknikintresserad eller endast vill veta HUR man skall bete sig på sig nya hoj, så räcker tillverkarens rekomendationer. I det fallet finns inga risker för missförstånd eller att nån garanti skulle sluta gälla.

Du kanske bör förtydliga att din modell av Bumse är unik som har varvtalsspärr inprogrammerad i ECU, det har väl även att göra med att vissa kompositdelar i toppen inte härdat klart förrän inkörningsperioden är klar? Och då gäller naturligtvis det kravet före hur kolvringarna sätter sig.
Min modell av bumse är unik och har varvtalsspärr inprogrammerad i ECU. Det har göra med att vipparmarna är gjorda av en titan-textil legering som inte härdar klart föränn inkörningsperioden är klar.

Bra länk till TS! :)
Tack, tyckte den kunde behövas.

Så - TS gör klokt i att använda Din länks rekommendationer som "guidelines", det mesta vi andra skriver är ju bara varianter och något modigare tolkning av rekommendationerna (inte "segdra" (eller öppna gasen stort från låga varvtal), varierad belastning, avvakta med varvstopp, motorbromsa).
Absolut! Jag har inte sett nåt som verkar fel på nåt sätt.
Men varför inte bara säga det då? SÅ som PÅK'en skrev, läs manualen och kör! (Jag vet varför, behöver ingen lektion)

Det kommer att bli bra vilken metod Du än väljer, inget av de råd jag hitintills sett kommer att krevera Din motor! Så ut och kör Din nya nöjesmaskin så snart Du har möjlighet! :)
Absolut!
Anledningen till varför det är lättare att vara fundamentalist, är att man helt sonika bara får mycket kortare inlägg och kan ut och köra hoj tidigare. Nåt som jag sabbat för länge sedan! ;-)

Ha så skoj på din nya Shiver, fin hoj riktigt mys-ljud!
 
Last edited:
Top