Niklasinorr
New member
Avancerad kurs är vilken kurs på storbana som helst men för klass 7+ krävs det som kallas sporthojskurs, eftersom den innehåller ett par extra moment som är speciellt anpassade för ägare av dessa hojar.
Vilka moment då?
Avancerad kurs är vilken kurs på storbana som helst men för klass 7+ krävs det som kallas sporthojskurs, eftersom den innehåller ett par extra moment som är speciellt anpassade för ägare av dessa hojar.
Och han har i sak helt rätt. Det finns idag få bolag som ersätter vid skada när det gäller körning på bana MEN det finns ett ganska stor antal som ersätter för skada som uppstår i samband med sanktionerad UTBILDNING på bana. Skillnaden är inte stor, dock märkbar.
Vilka moment då?
Obligatorisk försäkringsinfo och ett riskmoment om jag har fattat rätt ur R&R men det kan ha ändrats i sista upplagan som jag ännu inte lusläst.
Rättning: Det är ingen skillnad annat än att det på SHK är lite sportigare hojar. Same same med andra ord.
Tycker jag verkligenKalas! Det är SHK som är i sikte helt klart, skall bara få tummen ur och anmäla mig till den i april på Gelleråsen.
/J
Tycker jag verkligen
Jepp det finns en viss risk för detSkall bli jäkligt kul det här, någon risk att du är där med Maciej?
/J
Helt riktigt!
Det har sett likadant ut sedan 2005 och ver 1.0, bara så att det inte blir några missföstånd här...
Har från flera håll hört att Folksam i sina försäkringsbesked skriver att försäkringen (egendomsskydd) inte gäller vid någon form av bankörning.
Vid telefonkontakt med Folksam får man bekräftat att det även omfattar SMCs kurser , som i sin tur ger möjlighet att teckna just den försäkringen. Snacka om förvirrande.
Är det ytterligare ett fall på handläggare som har fel för sig eller stämmer det? Frågan går till SMCs Försäkringsgrupp.
kopierat från folksams hemsida för mc-försäkringar:
Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.
Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.
Alltså ingen tvekan!
johnny
...samt tidtagning får inte förekomma.
Finns det några planer från Folksams sida att "godkänna" andra arrangörer i samråd med SMC? Denna fråga togs upp under försäkringsinformationen när jag var på Kinnekulle förra året och körde med SMC Väst. (7 maj om jag minns rätt)...
Hmm, detta var något nytt för mig! Har varken hört att det skulle varit uppe som fråga hos SMC Riks vs. Folksam tidigare även om önskemål från Folksams försäkringstagare naturligtvis skulle vilja.
Hade så varit fallet att det om inte annat är något på G borde jag och alla andra som var med på ordförandekonferensen härom veckan ha hört något där men icke...så jag vågar därför säga att det med all sannolikhet bara är önskningar, tyvärr!
Mvh!
// Niklas
Jag vill minnas att tjejen som informerade (och fick frågan/förslaget) var utsänd från Folksam och inte SMC, men jag kan ha fel.
Men vad betyder det du skriver rent konkret?
- SMC visste inte om förslaget.
- SMC visste om förslaget men säger själva nej.
- SMC visste om förslaget, och har presenterat det för Folksam som säger nej.
Och för att förtydliga, det var helt riktigt ett önskemål från "oss" förare att försäkringen skulle gälla hos andra arrangörer. (efter godkännande av SMC och/eller Folksam)
Jag vill minnas att tjejen som informerade (och fick frågan/förslaget) var utsänd från Folksam och inte SMC, men jag kan ha fel. Men vad betyder det du skriver rent konkret?
Och för att förtydliga, det var helt riktigt ett önskemål från "oss" förare att försäkringen skulle gälla hos andra arrangörer. (efter godkännande av SMC och/eller Folksam)
- SMC visste inte om förslaget.
- SMC visste om förslaget men säger själva nej.
- SMC visste om förslaget, och har presenterat det för Folksam som säger nej.
Finns det några planer från Folksams sida att "godkänna" andra arrangörer i samråd med SMC? Denna fråga togs upp under försäkringsinformationen när jag var på Kinnekulle förra året och körde med SMC Väst. (7 maj om jag minns rätt)
Jag vet att flera SMC-instruktörer kör med andra arrangörer. Visst det ÄR inte samma upplägg teoretiskt och man genomför inte samma övningar under körningen, men vid de körningar jag varit på har det gått väldigt sansat till. Arrangören är väldigt tydlig med vad som gäller och man kan ofta få en viss "coachning" från de duktiga föråkarna.