Ingen körning på banan för Folksam?

SGM

Moderator
Och han har i sak helt rätt. Det finns idag få bolag som ersätter vid skada när det gäller körning på bana MEN det finns ett ganska stor antal som ersätter för skada som uppstår i samband med sanktionerad UTBILDNING på bana. Skillnaden är inte stor, dock märkbar.

Det köper jag, men jag hänvisade till utbildning via SMC - och pekade på dokumentet som ligger här, och det var fortfarande kalla handen. :)

/J

SGM

Moderator
Avancerad kurs är vilken kurs på storbana som helst men för klass 7+ krävs det som kallas sporthojskurs, eftersom den innehåller ett par extra moment som är speciellt anpassade för ägare av dessa hojar.

Kalas! :) Det är SHK som är i sikte helt klart, skall bara få tummen ur och anmäla mig till den i april på Gelleråsen.

/J

lime

Skriver inte
Vilka moment då?

Obligatorisk försäkringsinfo och ett riskmoment om jag har fattat rätt ur R&R men det kan ha ändrats i sista upplagan som jag ännu inte lusläst.

Rättning: Det är ingen skillnad annat än att det på SHK är lite sportigare hojar. Same same med andra ord.

Last edited:

Niklasinorr

New member
Obligatorisk försäkringsinfo och ett riskmoment om jag har fattat rätt ur R&R men det kan ha ändrats i sista upplagan som jag ännu inte lusläst.

Rättning: Det är ingen skillnad annat än att det på SHK är lite sportigare hojar. Same same med andra ord.

Helt riktigt!:)
Det har sett likadant ut sedan 2005 och ver 1.0, bara så att det inte blir några missföstånd här...

SGM

Moderator
Tycker jag verkligen :D

Tummen urdragen, 18/4 bokat - kommer bli både spännande, kul och förmodligen en smula utanför "komfortzonen" med...
Hoppas man får lite ahaupplevelser, förmodligen gör man det mesta fel.

Skall bli jäkligt kul det här, någon risk att du är där med Maciej?

/J

lime

Skriver inte
Helt riktigt!:)
Det har sett likadant ut sedan 2005 och ver 1.0, bara så att det inte blir några missföstånd här...

Nej, det var helt och hållet ett missförstånd från min sida, baserat på vad en känd instruktör sagt vid ett tillfälle. Nu vet jag bättre.

johnnymars

New member
Har från flera håll hört att Folksam i sina försäkringsbesked skriver att försäkringen (egendomsskydd) inte gäller vid någon form av bankörning.

Vid telefonkontakt med Folksam får man bekräftat att det även omfattar SMCs kurser , som i sin tur ger möjlighet att teckna just den försäkringen. Snacka om förvirrande.

Är det ytterligare ett fall på handläggare som har fel för sig eller stämmer det? Frågan går till SMCs Försäkringsgrupp.

kopierat från folksams hemsida för mc-försäkringar:

Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Alltså ingen tvekan!

johnny

@nderz

New member
kopierat från folksams hemsida för mc-försäkringar:

Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning.

Alltså ingen tvekan!

johnny

Helt rätt, den gäller på våra utbildningar.
Villkoret är att det är en SMC-arrangerad utbildning som följer råd och riktlinjer och INTE är tävling eller träning inför tävling samt tidtagning får inte förekomma.
För att slippa prata med någon på Folksam som är dåligt insatt i vad som gäller för SMC-försäkringen så ring det här numret: 020-557010.
http://www.folksam.se/forsakringar/mc/smcforsakringen/1.9004
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5593
Dom är utbildade på SMC försäkringen

Last edited:

Jide

New member
Finns det några planer från Folksams sida att "godkänna" andra arrangörer i samråd med SMC? Denna fråga togs upp under försäkringsinformationen när jag var på Kinnekulle förra året och körde med SMC Väst. (7 maj om jag minns rätt)

Jag vet att flera SMC-instruktörer kör med andra arrangörer. Visst det ÄR inte samma upplägg teoretiskt och man genomför inte samma övningar under körningen, men vid de körningar jag varit på har det gått väldigt sansat till. Arrangören är väldigt tydlig med vad som gäller och man kan ofta få en viss "coachning" från de duktiga föråkarna.

Avarage

New member
Finns det några planer från Folksams sida att "godkänna" andra arrangörer i samråd med SMC? Denna fråga togs upp under försäkringsinformationen när jag var på Kinnekulle förra året och körde med SMC Väst. (7 maj om jag minns rätt)...

Hmm, detta var något nytt för mig! Har varken hört att det skulle varit uppe som fråga hos SMC Riks vs. Folksam tidigare även om önskemål från Folksams försäkringstagare naturligtvis skulle vilja.

Hade så varit fallet att det om inte annat är något på G borde jag och alla andra som var med på ordförandekonferensen härom veckan ha hört något där men icke...så jag vågar därför säga att det med all sannolikhet bara är önskningar, tyvärr!

Mvh!
// Niklas

Jide

New member
Hmm, detta var något nytt för mig! Har varken hört att det skulle varit uppe som fråga hos SMC Riks vs. Folksam tidigare även om önskemål från Folksams försäkringstagare naturligtvis skulle vilja.

Hade så varit fallet att det om inte annat är något på G borde jag och alla andra som var med på ordförandekonferensen härom veckan ha hört något där men icke...så jag vågar därför säga att det med all sannolikhet bara är önskningar, tyvärr!

Mvh!
// Niklas

Jag vill minnas att tjejen som informerade (och fick frågan/förslaget) var utsänd från Folksam och inte SMC, men jag kan ha fel. Men vad betyder det du skriver rent konkret?
  1. SMC visste inte om förslaget.
  2. SMC visste om förslaget men säger själva nej.
  3. SMC visste om förslaget, och har presenterat det för Folksam som säger nej.

Och för att förtydliga, det var helt riktigt ett önskemål från "oss" förare att försäkringen skulle gälla hos andra arrangörer. (efter godkännande av SMC och/eller Folksam)

Avarage

New member
Jag vill minnas att tjejen som informerade (och fick frågan/förslaget) var utsänd från Folksam och inte SMC, men jag kan ha fel.

Hon är från SMC Väst och heter Monika!

Men vad betyder det du skriver rent konkret?

Och för att förtydliga, det var helt riktigt ett önskemål från "oss" förare att försäkringen skulle gälla hos andra arrangörer. (efter godkännande av SMC och/eller Folksam)

Om ärendet/frågan varit upp till diskussion mellan SMC Riks och Folksam skall jag låta vara osagt. Jag vet helt enkelt inte om så är fallet. Får helt enkelt överlåta till någon med aktuell information och direktinsyn i de diskussioner/förhandlingar som skett med Folksam att svara!

Vad det innebär rent konkret är att jag, och många aktiva instr. med mig, inte fått någon information från SMC Riks att försäkringen gäller på andra arrangemang än våra egna kurser.

Vad jag förstått, genom årens lopp, bör varje försäkringsdeltagare, oavsett bolag, själv kontakta sitt försäkringsbolag för att få svar på vad som gäller just deras typ av försäkring. Det ÄR en djungel och till sist och syvens gälle rju det avtal som är teknat mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren där Försäkringsbolaget förmodligen har tolkningsföreträde. Om inte annat borde de ju kunna redogöra för hur de själva ser/tolkar avtalet mellan dig och dem!

Kontakta ditt bolag och fråga, kort och gott!

Mvh!
// Niklas

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag vill minnas att tjejen som informerade (och fick frågan/förslaget) var utsänd från Folksam och inte SMC, men jag kan ha fel. Men vad betyder det du skriver rent konkret?

Självklart skulle det vara en fördel om det var full försäkring på alla bandagar - jag är övertygad om att alla motorcyklister tycker detta!

Historien visar att bolagen har dragit markant in på detta, tveklöst grundet dårliga erfarenheter - vilket nog alla kan förhålla till.

Även idag har vi en sits vart SMC får jobba intensivt med att hålla kvar det undantag som alla bolag ger oss, så SMCs kurser på inhägnat tävlingsområde jämställs med körning på landsväg. Och man därmed har täckning av den försäkring som man har köpt för landsvägskörning - även om man deltar på en SMC kurs på inhägnat tävlingsområde.

Självklart kan man förmoda att andra arrangörer har dialog med bolagen om att få en ordning som SMC. Detta är inget nytt och sådan har det varit i flera år.
SMC kan självklart inte svara för vilka resultat dessa har, får eller inte får! Frågan bör därför ställes direkte till dessa arrangörer.

Jide

New member
Jag vet hur det ser ut i dagsläget i försäkringsbolagsdjungeln, som Average så målande uttryckte det, men frågade då jag inte hört något om hur det gått med detta... Jag är fullt medveten om att detta inte är en enkel puck och är väldigt tacksam för det arbete och den tid ni lägger ner för oss motorcyklister!

Tack för era svar! :)

ezzo

New member
Finns det några planer från Folksams sida att "godkänna" andra arrangörer i samråd med SMC? Denna fråga togs upp under försäkringsinformationen när jag var på Kinnekulle förra året och körde med SMC Väst. (7 maj om jag minns rätt)

Jag vet att flera SMC-instruktörer kör med andra arrangörer. Visst det ÄR inte samma upplägg teoretiskt och man genomför inte samma övningar under körningen, men vid de körningar jag varit på har det gått väldigt sansat till. Arrangören är väldigt tydlig med vad som gäller och man kan ofta få en viss "coachning" från de duktiga föråkarna.

Den största orsaken till att SMC har det här förtroendet från försäkringsbolagen är att vi håller på med trafiksäkerhetsutbildning.
Övriga banåkningsarr. Kan mycket väl ha lugna sansade körningar. Med instruktörer/föråkare som jobbar inom SMC. (Jag tillhör själv en av dem som kör som föråkare åt lite olika arrangörer)
Skillnaden är inte ordningen på banan. Eller möjligheten till att få en instruktör. Skillnaden är att på en kurs hos SMC kopplar vi saker vi gör till trafiken. Dvs det är trafiksäkerhetsfrämjande.
Hos Actionpics, Banåkning.nu mfl ligger focus på färdighetsträning. Dvs hur du hanterar en mc. Och där får du bara en instruktör om du själv önskar det... under något enstaka pass. Oftast med målsättningen att bli snabbare...

//Ezzo