Ingen körning på banan för Folksam?

Ducatista

New member
Har från flera håll hört att Folksam i sina försäkringsbesked skriver att försäkringen (egendomsskydd) inte gäller vid någon form av bankörning.

Vid telefonkontakt med Folksam får man bekräftat att det även omfattar SMCs kurser , som i sin tur ger möjlighet att teckna just den försäkringen. Snacka om förvirrande.

Är det ytterligare ett fall på handläggare som har fel för sig eller stämmer det? Frågan går till SMCs Försäkringsgrupp.

chicken

New member
har hört det me:eek: men det skulle gälla efter 1 maj,vid nytecknande,tror jag. i tidningen bike för ett tag sen stod det dock att folksam var enda bolag som tillät banåka även utanför smc s regi:confused::confused: enda raka e nog att se till att få SKRIFTLIGT på vadf som gäller:cool:

New member
Verkar luddigt det där nu!

Enligt dom direktiv vi fått tidigare från SMC så var det klart med dom flesta bolag att försäkringarna skulle gälla på SMC`s trafiksäkerhetskurser!:)

Men nu när mina kompisar skulle anmäla sig till 4-dagsrs kursen i Kemora så sade försäkringsbolaget Alians nej!:mad:

Bengt Allevad

New member
Det här låter....

...inte bra; i synnerhet för oss som hellre håller till på en bana än att köra tvåhjuling i trafikmiljö.

Om ett försäkringsbolag ger möjlighet att teckna MC-försäkring, vilket i och för sig inte måste vara självklart, bör körning på bana prioriteras högst med tanke på skaderiskers omfattning för såväl människa som maskin.

Målet för ett försäkringsbolag med MC-försäkring på sitt program, borde sålunda vara, att få så många som möjligt med mc-körning som intresse, att hålla sig på banan i stället för på vägen.

Även miljömässigt, som åtminstone jag ser det, bör det vara bättre med koncentration av utsläpp, buller och däckgummirester till ett kontrollerbart antal platser, altså banor.

Vad säger vår GD/GS Jesper, om dessa signaler från försäkringsbolag?

Last edited:

Benny

New member
har hört det me:eek: men det skulle gälla efter 1 maj,vid nytecknande,tror jag. i tidningen bike för ett tag sen stod det dock att folksam var enda bolag som tillät banåka även utanför smc s regi:confused::confused: enda raka e nog att se till att få SKRIFTLIGT på vadf som gäller:cool:

Bilsport och Mc godkänner banåkning "som inte är under tävlingsliknande former". Detta fick jag som besked då jag i veckan var i kontakt med en handläggare där. Handläggaren säger också att detta inte bara gäller SMC's kurser. "Tävlingsliknande former" karaktäriserar handläggaren på Bilsport och MC som tidtagning eller träning inför tävling.

Maciej

New member
Har från flera håll hört att Folksam i sina försäkringsbesked skriver att försäkringen (egendomsskydd) inte gäller vid någon form av bankörning.

Vid telefonkontakt med Folksam får man bekräftat att det även omfattar SMCs kurser , som i sin tur ger möjlighet att teckna just den försäkringen. Snacka om förvirrande.

Är det ytterligare ett fall på handläggare som har fel för sig eller stämmer det? Frågan går till SMCs Försäkringsgrupp.
Efter första maj gäller inte Folksams försäkring vid bankörning förutom på kurser anordnade av SMC.

lime

Skriver inte
Ja, de som Folksam säger är helt korrekt. Försäkringen gäller INTE vid bandkörning, d.v.s. t.ex. ActionPics, Trafikövningar på Sviestad och liknande.

Däremot gäller försäkringen på de utbildningar som ges av SMC eller som är sanktionerad av SMC, t.ex utbildning med Promenta och Team Pyjamas.

PiedPiper

New member
Japp !

Jag ringde folksam och kollade några dagar innan min körning på mittsverigebanan den 30/5.

då sa de att försäkringen gällde för kurskörning med SMC

New member
Ja, de som Folksam säger är helt korrekt. Försäkringen gäller INTE vid bandkörning, d.v.s. t.ex. ActionPics, Trafikövningar på Sviestad och liknande.

Däremot gäller försäkringen på de utbildningar som ges av SMC eller som är sanktionerad av SMC, t.ex utbildning med Promenta och Team Pyjamas.

Kurser som är arrangerade av SMC och följer SMC`s Råd och Riktlinjer Version 2,1:cool:

SGM

Moderator
Ja om ni läser http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959 så står vad som gäller. Detta är något som SMC har avtalat med försäkringsbolagen.

Det här är något av en djungel...jag pratade precis med säljare på Salusansvar, som enligt dokumentet du pekar på skall ersätta vid ev. olycka på bankörning under SMC's regi....och han blånekade, han påstår att de inte tar något som helst ansvar när körning på bana är inblandat? :confused:

Det är då fan att det skall vara så svårt.. :mad: Det enda man kan vara säker på är att den dagen man behöver hjälp av dem, så blir man grundlurad.

/J - överväger trafik, och stoppa pengar i en reparationsfond.

Niklasinorr

New member
Det här är något av en djungel...jag pratade precis med säljare på Salusansvar, som enligt dokumentet du pekar på skall ersätta vid ev. olycka på bankörning under SMC's regi....och han blånekade, han påstår att de inte tar något som helst ansvar när körning på bana är inblandat? :confused:

Det är då fan att det skall vara så svårt.. :mad: Det enda man kan vara säker på är att den dagen man behöver hjälp av dem, så blir man grundlurad.

/J - överväger trafik, och stoppa pengar i en reparationsfond.

Det är ingen fara. SMC har skrivit avtal med respektive bolag, att du träffat på en okunnig säljare är inte ditt fel. Be honom att kolla med huvudkontoret innan han uttalar sig så benhårt...

Stig Björk

New member
Angående Salusansvar så har SMC klartecken att försäkringen gäller vid våra fortbildningar. Helt i enlighet med det som står på vår hemsida Vi har inte fått några indikationer på att detta förhållande ändrats. Informera säljaren att ta kontakt med berörda inom bolaget för att få fram fakta. Om ordet "bankörning" används istället för "fortbildning" kan det dock kanske missuppfattas.

Maciej

New member
Nu i veckan när jag fick mitt nya försäkringsbrev från Folksam så har de lagt till en rad där det står att försäkringen gäller på SMCs kurser så för folksamkunder ska det inte behöva råda någon mer förvirring i alla fall.

SGM

Moderator
Angående Salusansvar så har SMC klartecken att försäkringen gäller vid våra fortbildningar. Helt i enlighet med det som står på vår hemsida Vi har inte fått några indikationer på att detta förhållande ändrats. Informera säljaren att ta kontakt med berörda inom bolaget för att få fram fakta. Om ordet "bankörning" används istället för "fortbildning" kan det dock kanske missuppfattas.

Stämmer icke, ringde upp dem igen (salusansvar) och hänvisade till dokumentet här, och de har ändrat policy enligt säljare, som kontrollerade med sin närmast ansvarige.

Är det så att de själva inte vet vad de lovat, så är det beklämmande - högst troligen så blir det problem den dagen man behöver nyttja sin försäkring. :(

Edit - Tog och slog Folksam en pling igen - i slutet av förra sommaren fick jag en offert helt uppåt väggarna (beräknad med genomgången utbildning), idag fick jag en helårspremie, helförsäkring, på ~5500 efter "avancerad" utbildning, vilket jag antar är vanlig sporthojskurs.

Klockrent!

/J

Last edited:

Leif H..oj

New member

Hoppas att du Stig kommer med äkta dubbelkollad info snart om Salus ställningstagande.

Jag ser i SMC-förteckningen att det fattas ett stort försäkringsbolag som har sjyssta priser på mc-försäkringar, särskilt om du är kund i Nordea och nyttjar deras kundavtal..... VESTA. Jag talade med VESTA i höstas och får besked att de har ett policybeslut att i alla kurser med SMC, även de på avlysta banor vi hyr, så finns inga begränsningar i försäkringen.... men det är viktigt att inte fråga enskilda säljare nåt med ord som "på tävlingsbana" eller "bankörning".

Principfrågan är viktig för oss. Avvaktar svar från kansliet.

Stig Björk

New member
Efter telefonkontakt med huvudkontoret och den kontaktperson vi har på Salus Ansvar så är inget ändrat mot det som anges på vår hemsida. De uppgifter som säljaren har är alltså ej korrekta.

SGM

Moderator
Efter telefonkontakt med huvudkontoret och den kontaktperson vi har på Salus Ansvar så är inget ändrat mot det som anges på vår hemsida. De uppgifter som säljaren har är alltså ej korrekta.

Det är ju riktigt illa! De går ju absolut miste om kunder, i alla fall de som tänkt rosta av sig på någon av smc's kurser?

Jag var väldigt tydlig med vad jag frågade efter, och stod på mig en smula i det andra samtalet idag, och han försvann en lång stund när han kollade med sin närmast ansvarige - och de nekade till allt utom enbart trafikförsäkringsdelen.

Det här är tyvärr inte helt ovanligt när man talar med försäkringsbolagen dock.

Något för SMC's skjutjärns-reporters att ta tag i kanske? :)

/J

lime

Skriver inte
...han påstår att de inte tar något som helst ansvar när körning på bana är inblandat? :confused:

Och han har i sak helt rätt. Det finns idag få bolag som ersätter vid skada när det gäller körning på bana MEN det finns ett ganska stor antal som ersätter för skada som uppstår i samband med sanktionerad UTBILDNING på bana. Skillnaden är inte stor, dock märkbar.

lime

Skriver inte
"avancerad" utbildning, vilket jag antar är vanlig sporthojskurs.

Avancerad kurs är vilken kurs på storbana som helst men för klass 7+ krävs det som kallas sporthojskurs, eftersom den innehåller ett par extra moment som är speciellt anpassade för ägare av dessa hojar.