Ingen bilist stannade...

Oldbiker

New member
I helgen gick min kompis omkull med sin hoj när han skulle stanna vid ett trafikljus. Han hamnade med foten under hojen och kom inte loss. Men istället för att stanna och hjälpa till gjorde bilisterna allt för att ta sig förbi, inte en enda klev ut för att hjälpa till. Det var snarare så att de blev irriterade över att han låg på vägen. Innan vi andra hade fått stopp och kommit fram och kunde hjälpa till, kanske någon hade kunnat stanna.

Är det så här vi ska vara mot varandra i trafiken? Jag tror att trafikskolorna har en stor uppgift att jobba med för att förändra attityder. Min dotter har nu precis tagit B-körkort och håller på med A. Men hur de ska göra vid en trafikolycka är det väldigt lite snack om.

Har pratat med trafikskolorna och de liksom polisen, räddningstjänste och ambulanssjukvården anser sig inte äga problemet. Faktum är att rätt agerande vid en trafikolycka skulle rädda många liv och minskat lidande för de inblandade.

Kanske något som vi hojåkare skulle kunna börja jobba med lite mer aktivt, exempelvis genom ett samarbete med den lokala räddningstjänsten och ambulanssjukvården. Jag vet att de är väldigt intresserade av detta och det kan dessutom bli ett argument när vi diskuterar premier med försäkringsbolagen..
 

Bob Sweden

New member
I helgen gick min kompis omkull med sin hoj när han skulle stanna vid ett trafikljus. Han hamnade med foten under hojen och kom inte loss. Men istället för att stanna och hjälpa till gjorde bilisterna allt för att ta sig förbi, inte en enda klev ut för att hjälpa till. Det var snarare så att de blev irriterade över att han låg på vägen. Innan vi andra hade fått stopp och kommit fram och kunde hjälpa till, kanske någon hade kunnat stanna.

*klipp*


Det gör ont att läsa om sådant här men är det inte lite en generell grej det här, jag, mig, mitt och skit i alla andra?
För egen del stannar jag för hojåkare, liftare och havererade bilar om det verkar finnas en chans att jag kan bistå med något. Det kan finnas skäl till att inte stanna, men en hojåkare som ligger fastklämd under sin hoj i en korsning är definitivt något som aktiverar hjälp-en-medmänniska genen!

I övrigt kan ju vi hojåkare föregå med gott exempel, inte sant!?
Motorcyklistens 14-budord av Hampe är en bra början.
 

TheDuck1

New member
Det är nog lite individeullt det där med att stanna och hjälpa till bland de flesta olika trafikanter oavsett fordonsgrupp.Har vid tre tillfällen hjälpt strandsatta mc förare pga två haverier dagtid och ett bensinstop mitt i natten där mc förare uppenbart redan passerat enligt dessa drabbade utan att göra minsta försök till att fråga hur det står till.
 

Avarage

New member
Det är inte ett problem som ägs av någon annan än dig/mig som förälder/medmänniska, förskola och skola då vi lär oss från vår uppfostran.

Det hade varit underbart (lätt) om en myndighet elle organisation ägde probleme toch än bättre om de hade förmågan att göra något åt det.

Tyvärr är det heller inget nytt beteende. Jag råkade ut för något liknande för 32 år sedan fast med trampcykel. Vurpade, hamnade under hojen instrasslad i ram/hjul blev jag liggandes mitt på vägen (50-sträcka). Bilen som kom 30m bort saktar in-kör upp på trotoaren för att komma förbi och åker vidare. Kvinnan (ca. 40-50år) som står vid busshållplatsen ca. 20m bort står kvar utan ansats att göra något annat än att fortsätta titta.

Helt sönderksrapad på hö. sida (shorts & T-shirt då det var sommar) trasslar jag mig ur hojen reser upp den linkar till trotoaren där jag rätar upp styret innan jag cyklar vidare. Ordentligt förbannad/irriterad och med en nyvunnen insikt om mina medmänniskor, endast 15 år gammal. En sund reaktion hade kanske blivit att lära och börja bete mig exakt lika likgiltigt. Konstigt nog har det blivit precis tvärt om.

Fast hör man till den kategori människor som så här tydligt visar att de inte bryr sig har man inte i min umgängeskrets att göra...och det är jag VÄLDIGT tydlig med oavsett situation.

Hmm, konstigt hur det kan bli! Något att fundera över semestern...kanske???

// Niklas
 

MickeGBG

New member
Har hört/läst att folk blivit stämda för "vållande till annans död" i USA
när de försökt hjälpa till. Det finns de som menat att de förvärrat
skadan och att personen kanske överlevt om ingen förutom ambulanspersonal
agerat. :(
 

powerglide

New member
Tur att man inte bor i USA och dessutom enkelt kan fråga SOS-alarm när man står där mitt i och inte kommer ihåg det grundläggande från LHLR-kursen :tummenupp
 

Maru

New member
Sist jag gick HLR så berättade de att man lätta på synen kring huruvida man ska göra något eller ej. Visst är det dumt att förvärra skadan, men det är bättre med en skada än att personen inte får någon hjälp och dör.
 

swischmc

New member
Om en bil/mc/cykel -ist står vid sidan av vägen med telefonen i högsta hugg stannar jag inte. Personen är redan i gång med att skaffa hjälp. Vid en olycka stannar jag om det inte redan är fullt med folk. Jag har visserligen gått HLR, men är allt annat än proffs. Är det fullt med folk är det bättre att hålla sig borta "ju fler kockar..."

När jag pratade om denna händelse med några hojåkare fick jag höra en annan historia: en tjej som kör året om fick, när första frosten kom, ett framhjulssläpp mitt i en mycket trafikerad korsning. Hon fastnade med foten under hojen och kom inte loss. När korsande trafik fick grönt körde första bilen fram emot henne och ... Tutade!!
Det är kul med medmänniskor... :(

Själv har jag alltid fått hjälp när något hänt. Jag tappar hojen ibland (sånt händer när korta ben och avstånd till marken inte är passar ihop...) och har fått hjälp av första person som kommit. Utom vid ett tillfälle då första bilist snällt frågade hur det gått, men när jag bad om hjälp att lyfta hojen viftade med en krycka. :)
 

Avarage

New member
Har hört/läst att folk blivit stämda för "vållande till annans död" i USA
när de försökt hjälpa till. Det finns de som menat att de förvärrat
skadan och att personen kanske överlevt om ingen förutom ambulanspersonal
agerat. :(

Det är en viss skillnad när föraren ligger med foten fastklämd och är vid medvetenande och själv kan förklara vad/hur du skall göra. Risken att du skall bli stämd är rätt liten så din förklaring anser jag inte vara skäl nog att låta bli inte ens om det handlar om live eller död.

// Niklas
 

MickeGBG

New member
Det är en viss skillnad när föraren ligger med foten fastklämd och är vid medvetenande och själv kan förklara vad/hur du skall göra. Risken att du skall bli stämd är rätt liten så din förklaring anser jag inte vara skäl nog att låta bli inte ens om det handlar om live eller död.

// Niklas

Nu menade jag inte på något sätt att jag skulle låta bli att hjälpa till.
Jag hade absolut försökt göra vad jag kunde för att hjälpa till.
Det var bara ett litet inlägg om hur det kan fungera i det stora landet i väster.

Har själv gått omkull och fått klara mig utan hjälp. En situation som jag inte
vill att andra skall hamna i.

/Micke
 
Top