Import från England

Maru

New member
Hej,

har tittat på att ta hit en hoj från England.

Hastighetsmätaren är digital så det är frågan om knapptryckningar för att ställa om från mph till km/h har jag förstått.

Men hur är det med strålkastaren, behöver jag byta ut reflektorn för att få en korrekt ljusbild?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hastighetsmätaren måste visa km/h, hjälper en kille att bråka med Vägverket och Bilprovningen just nu som importerat från UK.
DÅ det gäller belysning, ring VVs fordonsavdelning och/eller Bilprovningen.

Maru

New member
Hastighetsmätaren måste visa km/h, hjälper en kille att bråka med Vägverket och Bilprovningen just nu som importerat från UK.
DÅ det gäller belysning, ring VVs fordonsavdelning och/eller Bilprovningen.

Känns som att ni bråkar om fel saker. Det är en ren trafiksäkerhetsåtgärd att ha hastighetsmätaren med km/h. Åtminstone en där km/h är större än mph.

Är den analog är det bara att byta mätartavlan i mätaren. Är den digital är det frågan om ett par knapptryckningar.

Dr.Bike

New member
Hej, hur är det med strålkastaren, behöver jag byta ut reflektorn för att få en korrekt ljusbild?

Ja - det måste du göra.
England har ju som bekant trafiken på fel sida... d.v.s vänster ;)
Det innebär att lyktglaset oxå har en assymetri för vänster, och som i högertrafik kommer blända mötande.

Vid turism i England (och andra vänstertrafikländer) brukar man därför tejpa assymetrifältet i sina ("svenska") strålkastare.
(det är den kilformade reliefen i glaset som går ut från centrum och åt ena hållet)

M.v.h

Last edited:

Maru

New member
Ja - det måste du göra.
England har ju som bekant trafiken på fel sida... d.v.s vänster ;)
Det innebär att lyktglaset oxå har en assymetri för vänster, och som i högertrafik kommer blända mötande.

Vid turism i England (och andra vänstertrafikländer) brukar man därför tejpa assymetrifältet i sina ("svenska") strålkastare.
(det är den kilformade reliefen i glaset som går ut från centrum och åt ena hållet)

M.v.h

Okej, tack för svaret. :)