Hur Törstig E Din Båge??

Leif H..oj

New member
Total bensinförbrukning för oss alla

Har ni en aning om hur många mil som körs med hela mc-parken som är i trafik i Sverige under sommaren och hur mycket vi köper bensin för av bensinbolagen?

Om vi tänker oss följande fakta:
1. 300 000 motorcyklar i trafik
2. Varje mc körs 480 mil under säsongen (högt eller lågt räknat? Ingen aning faktiskt, men vi måste anta nåt för att se proportionerna hur mycket vi kanske är värda). Många körs mycket längre och en del mycket mindre, och mitt snitt på 6 år är ca 500 mil per år per hoj och totalt är det 144 miljoner mil på året...kanske.
3. Varje mc drar i snitt 0,5 l/mil
4. En ½ liter bensin kostar oss nästan 7 kr
5. TOTALA INKÖPSSUMMAN FÖR SOPPAN VI FÖRBRUKAR I ÅR BLIR 1 008 000 000,00 kr (1 miljard)

Kan vi få 10 öre i rabatt å en kopp kaffe på macken? :rolleyes:

janric

New member
Bensinförbrukning

Min FJR-01 på 144 hk och 134 Nm drar vid blandad landsvägskörning 0,49l/mil.
Med full packning och frugan bakpå suger den i sig hela 0,6 i autobahnfart. Håller man på och bryter i alperna kan det bli lite till. Volymerna uppmätta vid tankning.
Den låter nästan ingenting och har fortfarande original ljuddämpare och luftfilter.
Den är så snabb så att en van customåkare tycker den är otäck att köra (vittnesutsago).:D

esso

New member
Min Varadero -04 drar 0,55 när jag åker själv blandat och 0,45-0,5 vid längre turer och då jag åker ihop med customgänget;)

/Sven-Olof

woody

New member
Det hänger inte bara på varvet utan mer på andra omständigheter. :D

QUOTE]

Hänger inte på varvtalet ??
För varje gång motorn tänder på en cylinder så förbrukar den soppa .....
-om den ligger på 10000 rpm så dricker den fasen så mycket mer soppa än en som ligger på 3200rpm ...Eller ??

woody

New member
Har ni en aning om hur många mil som körs med hela mc-parken som är i trafik i Sverige under sommaren och hur mycket vi köper bensin för av bensinbolagen?

Om vi tänker oss följande fakta:
1. 300 000 motorcyklar i trafik
2. Varje mc körs 480 mil under säsongen (högt eller lågt räknat? Ingen aning faktiskt, men vi måste anta nåt för att se proportionerna hur mycket vi kanske är värda). Många körs mycket längre och en del mycket mindre, och mitt snitt på 6 år är ca 500 mil per år per hoj och totalt är det 144 miljoner mil på året...kanske.
3. Varje mc drar i snitt 0,5 l/mil
4. En ½ liter bensin kostar oss nästan 7 kr
5. TOTALA INKÖPSSUMMAN FÖR SOPPAN VI FÖRBRUKAR I ÅR BLIR 1 008 000 000,00 kr (1 miljard)

Kan vi få 10 öre i rabatt å en kopp kaffe på macken? :rolleyes:

*vi skåningar kör mer 480 mil -det e varför jag frågar varför det ska va så törstiga båga & dyrt
Efterlyser bättre bränsle ekonomi~det mesta rinner genom motorn utan att tas tillvara som energi !
Det är oekonomiskt och dålig miljötänk !
Tom scooters börjar bli bulkiga och törstiga å då försvann ju tanken på ett ekonomiskt pendlande till jobb !

Last edited:

woody

New member
Min BMW R1200R drar 0,53 vid ca 130 och 0,43 vid 90. Det är faktiskt lite mindre än vad min förra en Fazer 600 drog.

/Magne

R1200 verkar va en trevlig maskin-men jag stör mig på vissa detaljer ,som den där framlampan som hänger ner i sin fattning ...fast BMW har ju alltid gått sina egna vägar ...även om det inte alltid blir vackert ....men skönhet sitter ju i ögonen på betraktaren ....

Last edited: