Hur Törstig E Din Båge??

woody

New member
Jag funderar på va olika bågar drar i soppa -nu när soppan blir dyrare och dyrare !!:(
hade bara bågarna haft 6 växlade lådor med rejäl utväxling / kraft finns det ju så det räcker och blir över ,så hade de ju vart lite mindre törstiga ~tänk att kunna ligga på motorvägen i 2000 rpm o tuffa på .....

(polarns chrysler limpa ligger i 1700rpm vid 120 knyck o drar straxt under liten o det e ton med plåtskrot den drar runt på !)


Kawasaki VN2000
Kawasaki Vn1600 C / CT
Yamaha XV1600
Yamaha XV 1900
Honda VTX 1800
Honda VTX 1300

Powercomander sitter det ju på många bågar idag-kan man med knapparna ställa in den till att gå snålt ?
och i såfall om ni gjort det hur stor blev skillnaden??
 
Last edited:
M

magne

Guest
Jag funderar på va olika bågar drar i soppa -nu när soppan blir dyrare och dyrare !!:( ....

Min BMW R1200R drar 0,53 vid ca 130 och 0,43 vid 90. Det är faktiskt lite mindre än vad min förra en Fazer 600 drog.

/Magne
 

SGM

Moderator
Viffer800 -99 snittade lite över 0,5 blandat, mest krokiga 70-vägar i lagomt rull-tempo.

Nuvarande RSV Mille verkar lite törstigare, men det gasas en del i onödan nu med... :glorianpåsniskan Känns som runt 0,7 blandat, minst...men det är ett mer eller mindre gratis nöje.

KTM EXC300, 300cc 2-takt - 8-9 liter på ~2 timmar relativt hårt spakande på crossbana. :D

/J
 

Tyrannosaurus

New member
hade bara bågarna haft 6 växlade lådor med rejäl utväxling / kraft finns det ju så det räcker och blir över ,så hade de ju vart lite mindre törstiga ~tänk att kunna ligga på motorvägen i 2000 rpm o tuffa på .....
Det hänger inte bara på varvet utan mer på andra omständigheter. Tidigare brukade min hoj ligga runt 0,85-0,9 l/mil. Minst drog den vid ett tillfälle på tyska Autobahn när jag skulle gasa ifatt en polare och låg och pendlade 180-220, då var en nere på 0,8 eller strax under. Mest drog den när jag körde touring tillsammans med en annan polare på glidare och var sällan eller aldrig över 100, då hade den dragit litern prick :confused:

Försök förklara det för trafikpolisen... "Jo konstapeln, jag försöker bara vara miljövänlig" :rolleyes: :D

Efter topprenovering inkl. portning, trimkammar osv. har jag fortfarande samma fenomen men förbrukningen har gått ner 0,2-0,25 rakt av, så numera ligger den på ca. 0,65 l/mil. Ändå är motorn inte riktigt injusterad utan går lite fett. Ska väl också tillägga att det är förgasare.

Förklaringen är att det handlar om optimering, flöde och förbränning och vid vilka varv, belastning, tändläge osv. det funkar bäst. Enbart varvet har mindre betydelse. Vad drar "polarns chrysler limpa" i 120 på 1700 RPM? ;)
 

swischmc

New member
Kör min Honda CBF 1000 på runt 0,5 l/mil. Vid stadskörning är det drygt halvlitern, längre sträckor knappa halvlitern. Vid bankörning drar den dock det dubbla... :p
Allt under 5000 varv håller soppaförbrukningen nere, men där är man sällan på bandagarna... :D
 

Olsson

New member
Powercomander sitter det ju på många bågar idag-kan man med knapparna ställa in den till att gå snålt ?

Ja, eller ännu bättre om man går in i mapparna och justerar för område även relaterat till trottelposition.

Jag vet inte men gissar att dessa Dynojetcenter justerar hojar liksom slaviskt till AFR (luft/bränsle-förhållande) 13:1 (för vanlig 95-soppa) även för cruise. Man når bästa ekonomi i trakterna runt 16-17% magrare. Det är i trakterna 16-17% reduktion i soppakronor per mil.

Många tror att det är skadligt att köra "för snålt". Det kan det förvisso vara – men det är lika fel som det är rätt. Det är rätt om man utgår från att AFR 13:1 en "normal" blandning och magrar till t ex 14:1. Vad som händer då är att förbränningen blir hetare, CHT (cyl head temp) och EGT (exhaust gas temp) höjs. Om man samtidigt lastar motorn hårt – så kan det få konsekvenser t ex brända ventiler, detonationer eller i värsta fall självantändning.

Men CHTs och EGTs temphöjning som ett resultat av magring sker bara fram till en punkt – sen vänder båda dessa åt andra hållet. Det sker ungefär i trakterna av lambda-1.0 dvs runt AFR 14.4 för 95-soppa. Och det är ju precis där världens alla (nästan) bilar går i closed-loop med lambdasensor som styrmedel hela dagarna under cruise. Det ger hög CHT och EGT. Om man därifrån magrar förbi mot AFR 15:1 eller så – då sjunker CHT och EGT hela vägen mot så magert att motorn stannar.

Man skulle kunna köra i 20:1 om motorn klarar hålla sig i gång, men det är inte ekonomiskt att göra eftersom där ger motorn så låg effekt att man istället måste kompensera med att gasa mycket. Exakt var bästa ekonomi får man nog prova sig till. 16.5:1 enligt (How to tune and modify engine management systems) Men för att få det att funka praktiskt är nog snarare 15.5:1 mer realistiskt. Kallt går den också.
 

Katarina

Helt okej
Min Triumph på 900 cc och 5-växlad låda drar runt 0,45 l/mil, inte så pjåkigt med tanke på att den har bättre flås och effektavgassystem.
Min BMW F650 GS drar exakt 0,30 liter milen. När jag kört drygt 50 mil brukar jag stanna till vid en mack och då har inte ens reservlampan tänts.
De övriga hojarna har jag inte mätt upp än.
 

Jåke

New member
hade bara bågarna haft 6 växlade lådor med rejäl utväxling...
6 växlar har de... om man inte envisas med glidare alltså. Kraft åxå. Min Fireblade drar runt 0,53 l/mil vid blandad körning i alla hastigheter mellan 100 km/h och 170 km/h. Har aldrig mätt upp den om jag skulle tuffa runt en tank i 80-90 km/h, men gissningsvis 0,45-0,5. Det skiljer inte så mycket har det visat sig. Att marscha 200 km/h där så är tillåtet ger en förbrukning på runt 0,65 medan körning på bana i snabb grupp landar oss strax under litern.

Då är den nerdrevad och ombestyckad rikare. Före omdrevning varvade den kanske 3000 rpm i 90 km/h på högsta växeln. Det är bara lite mer än 25% av tillgängligt varvtal...
 
Last edited:

Maddog

New member
Min BMW R 1100 GS har legat på 0,54 l/milen de gånger jag har kollat, känns bra, och detta är blandad körning. Det är dessutom 0,54 varje gång... Enda gången den har dragit mindre var på "sämre soppa" i Tjeckien förra året, då drog den 0,5 l/milen. Någon som har en bra förklaring till varför sämre soppa drar ner förbrukningen? :confused: Jag kör på 95 oktanig här hemma.
 

Olsson

New member
Någon som har en bra förklaring till varför sämre soppa drar ner förbrukningen? :confused: Jag kör på 95 oktanig här hemma.

Jag vet inte om din båge är utrustad med lambdasensor, men om den är det och soppan i Tjeckien innehåller mindre syre t ex mindre etanol än den svenska 95-soppan, så kommer bränsleåtgången minska för att förbräningen ska förbli konstant (Lambda 1). Det funkar likt en termostat. Om man öppnar ett fönster så blir det inte kallare – det är bara att pannan jobbar mer. Hur det är med soppan i Tjeckien har jag dock ingen aning om.

På vilket sätt är soppan sämre menar du?
 
Last edited:

Wroom

New member
Enda gången den har dragit mindre var på "sämre soppa" i Tjeckien förra året, då drog den 0,5 l/milen. Någon som har en bra förklaring till varför sämre soppa drar ner förbrukningen? :confused:

Jag har alltid noterat en liknande förbrukningsminskning när man tankat i andra länder.
Både med bil och MC.
Som den körjournalsförande decimalryttare man är blev jag till slut så konfunderad att ville ha ett svar, och till slut kom jag i kontakt med en person som jobbade med just bränsleframställning på ett raffinaderi.
Han förklarade detta med att bränslet i Sverige har en rätt rejäl inblandning av etanol.
Jag frågade då varför,eftersom den högst hypotetiska "miljövinst" som skulle kunna komma av etanolinblandningen, fullständigt försvinner när det resulterar i en sådan ökning av fordonets totalförbrukning.
Han höll med och sa att man får nog fråga de skattegiriga politikerna.
Denna förbrukningsökning är deras egentliga tanke sa han, om Sveriges fordon börjar förbruka 5-10% mer så ökar ju skatteintäkterna rejält. Utöver det så är etanolen som blandas i bensinen är inte lågbeskattad som den egentligen ska vara, nej den har då samma hutlösa beskattning som bensin i övrigt.

Så där har vi nog anledningen.
Tycker detta är ett fult sätt att smygpressa ut mer skatter ur fordonsägarna.
Regeringen verkar ha funnit det magiska ordet som de tycker rättfärdigar alla möjliga nypåhittade skatter och pålägg: "Miljövinst".
Om det verkligen ger en miljövinst eller inte tror jag de högaktningsfullt skiter i, de har ju nu äntligen funnit sin politiskt korrekta täckmantel för att hitta på nya skatter och avgifter.
:mad::mad:

Ett miljötänkande är bra, men när en åtgärd tas i form av ytterligare skatter och avgifter så ska åtgärderna ha en offentligt bevisad positiv miljöverkan, inte bara "Vet hut, det är bra för miljön, håll käft och ställ inga frågor".
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Mmm, och köper man en etanolbil får man 10.000 kr efter 6 mån samt fri parkering i sta'n plus fri biltull. Man kan alltså fuska helt ärligt och bara vara grön på pappret, få pengar och en klapp på axeln och ändå tanka i 95 oktan i bilen. Jag får inte ihop det logiska i detta ”miljötänkande”.
 

Grängesdanne

New member
Mmm, och köper man en etanolbil får man 10.000 kr efter 6 mån samt fri parkering i sta'n plus fri biltull. Man kan alltså fuska helt ärligt och bara vara grön på pappret, få pengar och en klapp på axeln och ändå tanka i 95 oktan i bilen. Jag får inte ihop det logiska i detta ”miljötänkande”.

:)Finns det NÅGON som fått ihop det logiska i detta:confused:
 

GAMMA

New member
När jag kör tillsammans med kompisarna X drar hojen nästan en liter.............men när jag har sällskap med kompis Y drar den 0,4.

På bana.......har ingen aning, skvättar i lite bränsle på lunchen för säkerhets skull.
 

woody

New member
VN1600 Classic Tourer

Jaha då e man ägare till en Classic Tourer-härlig båge -gillar ljudet och gången !
kanske rensar jag komagen på innehåll så låter det ,lite lagom mera !!:D

Men den dricker som en gammal volvo,fast jag inte har speciellt bråttom...kanske är det nu under inkörning som den e törstig ??
sist jag tanka hade den dragit 0.9/mil i soppa.....å förra igen låg den på 0.8 ..
huva!!!
Dags för en powercomander kanske -de går väl att ställa ner förbrukningen på -eller finns det nått annat sätt ?? nån som vet??:confused:

~får väl åka till Bjuv o snacka med grabbarna som vet allt om bågar & trim ??

Och som vanligt sitter man där och försöker lägga in en växel till fast det inte finns fler..5 växlar på en sån stor spis ..varför knör de inte in fler växlar på bågarna ??

det hade dragit ner förbrukningen och gett en lagom lunk på långfärder....
kraft finns det ju så det blir över !!

nähe fint väder idag -måste ut o puttra en sväng-
 
Last edited:

Zopilote

New member
Är lite fundersam över att bägge mina hojar drar ungefär densamma mängden soppa (ca 0,5L/mil) trots att den ena har en slagvolym på 498cc och 24 hästar jämfört med 1670cc och 90 hästar :confused:

Kanske beror det på att den lilla oftast går på fullgas, medan den stora tar mig upp i drygt olagliga farter utan att motorn någonsin behöver varva över 3000.
 

Maru

New member
sv 650 s

Min 01:a drog 0,3l/mil vid pendling. 0,5-0,6 på bana....

Mina vtr:r låg på 0,6 och närmade sig litern på bana.

Gsx-r 750 k5...0,5 blandat.....0,8-0,9 på bana.

Men så kör jag väldigt snällt oxå...:p
 

Marie

Banned
Min BMW K100RS: 0,5-0,6 beroende på vilket humör jag är på. Går den som Österrikeexpress genom Tyskland, med många sträckor 200+ så kan det väl i värsta fall bli 0,8. Jag kan väl säga att den i stort sett tar hälften gentemot min bil (MB400SE)
Min Yamaha XJ900: ungefär samma som BMWn, men den körs inte lika fort genom Tyskland, för då skulle den upplösas i sina beståndsdelar... :D
 

HDavidson

New member
Efter trimmning och bänkkörning, så blev det en sväng ner till västkusten. Kollade förbrukningen och den blev 0,45L/milen, låg då i 90-100 ner. Inte illa av en HD FXLR 1340.
 
Top