Hur tänkte de nu då?

Oldbiker

New member
Till våren börjar de nya körkortsreglerna att gälla. Det innebära tt det blir en gräns på 35 kw för den nya mellanklassen, eller vad de nu valt att kalla den. Den ska sedan gälla i två år och då ska körkortsinnehavaren ha möjlighet att ta körkort för full behörighet. Kravet för full behörighet är att motorcykeln ska ha minst 40 kw. På flera trafikskolor är det exakt samma modell av motorcykel, skillnaden är att den ena är strypt några kw för att klara gränsen. jag ställer mig väldigt fundersam till detta, hur många kan märka skillnaden på en motorcykel med 35 kw och en med 40 kw. Det hela är inget annat än en pappersprodukt som skapats för att det ska bli krångligare att ta motorcykelkörkort. Det kommer inte att göra ett skit för att förbättra trafiksäkerheten, det enda det gör är att fler kommer att köra utan körkort och det handlar inte om det är olagligt eller inte. Människor löser problemen vartefter de uppstår. Kan man inte motiveras att ta körkortet två gånger, så gör man det inte.
Tidigare var gränsen 25 kw och hade den varit kvar hade det funnits en idé med att köra upp en gång till, men som lagen blir nu är det ett slag i luften som inte bidrar till något annat än irritation.
Vad som istället skulle göras är att införa obliigatorisk trafikutbildning i skolan, så att alla ungdomar för behörighet att köra moped, då skulle det finnas en grund i trafikvett den dagen det är dags för körkort för både bil och mc.
 

Zopilote

New member
Jag tror du har blandat ihop lite vad man får köra med de olika behörigheterna, samt vad minimikraven på motorcykel för uppkörningen är... 35kW på mellanklass är MAXIMAL effekt du får köra på mellanklasskortet. 40kW är MINIMAL effekt på fordonet som används vid obegränsat förarprov. När du sedan har ditt obegränsade A-kort, får du givetvis köra en hoj med betydligt mer än 40kW :)
Personligen tycker jag det är en bra regel med höjd effekt på mellanklass, med tillägget att ursprungseffekten inte fick vara över 70kW. Visst, det begränsar modellutbudet på mellanklasshojar en del, men samtidigt tar det bort en del av problematiken med att folk kör mellanklassregistrerade supersporthojar i literklassen med strypningen borttagen.
 

Oldbiker

New member
Jag menade att maximal effekt är 35 kw och att minimum är 40 kw för tung. Men de flesta trafikskolor har en hoj som ligger strax över eller under dessa gränser.
 

HkanB

New member
Vill vi verkligen veta varför

Nu har EU-kommissionen slagit till igen och föreslår mer krav på provfordon! Läs kommissionens förslag och SMC:s brev till berörda här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-vill-skarpa-korkortskraven-IGEN/

När man inte ens med "Sherlock Holmes-metoden" eller Occams Rakkniv lyckas förstå varför så brukar man få följa efter pengarna.
Så frågan är väl vem eller eller vilka tjänar pengar på det här?
Någon MC-tillverkare utan tillräckligt små maskiner på programmet men med stor plånbok?

Eller kan det vara så illa att det är ren och skär illvilja som ligger bakom ett dylikt förslag!
Fast...tillräckligt stor ansamlad mängd dumhet är oskiljbar från illvilja...

Nytt problem...

Vill jag verkligen veta vilket det är av:

  • Girighet
  • Illvilja
  • Dumhet

som ligger bakom detta.

Jag är inte helt säker på det.:confused:
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Det jag vill lyfta fram är att det system vi har i dag har fungerat någoelunda hyggligt. Om man bortser från att vissa kör med ostrypta begränsade hojar. Det är snarast en uppgift för polisen att hantera. Min dotter kör en hoj med 25 kw och den funkar alldeles utmärkt och hon har inga problem att hänga med i trafikrytmen. De flesta med nytagna körkort åker väldigt mycket, säkerligen 200-300 mil, allra minst på en säsomg. Att då tvingas till en ny uppkörning är bara fånigt, det tillför inte ett dugg i trafiksäkerhetsarbetet. Men det är uppenbart att vi är på väg tillbaka till 70-talet och tankarna i Rapport 13. Alla motorcyklar ska bort från vägarna och konsekvensen blir att det blir anarki, alla åker som de vill och skiter i lagar och förordningar.
Ta detta med hastighetsbegränsningar, massor av människor bryter mot dem varje dag, helt enkelt för att de inte är motiverade.
 

Q_Ball_Racing

New member
+1 på ovanstående inlägg.

att folk fortfarande tror att nyare och svårare regler för körkort är för att öka trafiksäkerheten är något jag ej förstår. det enda det handlar om är precis som rapport 13 handlade om------ bort med alla mc från vägarna
 

Cyborg

New member
Det jag vill lyfta fram är att det system vi har i dag har fungerat någoelunda hyggligt. Om man bortser från att vissa kör med ostrypta begränsade hojar. Det är snarast en uppgift för polisen att hantera. Min dotter kör en hoj med 25 kw och den funkar alldeles utmärkt och hon har inga problem att hänga med i trafikrytmen. De flesta med nytagna körkort åker väldigt mycket, säkerligen 200-300 mil, allra minst på en säsomg. Att då tvingas till en ny uppkörning är bara fånigt, det tillför inte ett dugg i trafiksäkerhetsarbetet. Men det är uppenbart att vi är på väg tillbaka till 70-talet och tankarna i Rapport 13. Alla motorcyklar ska bort från vägarna och konsekvensen blir att det blir anarki, alla åker som de vill och skiter i lagar och förordningar.
Ta detta med hastighetsbegränsningar, massor av människor bryter mot dem varje dag, helt enkelt för att de inte är motiverade.

Bara för att du och din dotter tycker att 25kw-systemet fungerar betyder det inte att det faktiskt gör det. Kollar man sedan 25kw-systemet infördes har det inte alls fungerat något vidare, till och med försäkringsbolagen har gett upp och struntar i att försäkra på strypt effekt. Att en begränsad effekt skulle lära en något är befängt, det fungerar inte på mopeder, lätta motorcyklar, tunga motorcyklar och det är så värdelöst att man inte ens använder det på bilar. Vad är problemet? problemet är att man blir begränsad, speciellt när fordonet inte ens är byggt för att passa med begränsningen.
 

Oldbiker

New member
Bara för att du och din dotter tycker att 25kw-systemet fungerar betyder det inte att det faktiskt gör det. Kollar man sedan 25kw-systemet infördes har det inte alls fungerat något vidare, till och med försäkringsbolagen har gett upp och struntar i att försäkra på strypt effekt. Att en begränsad effekt skulle lära en något är befängt, det fungerar inte på mopeder, lätta motorcyklar, tunga motorcyklar och det är så värdelöst att man inte ens använder det på bilar. Vad är problemet? problemet är att man blir begränsad, speciellt när fordonet inte ens är byggt för att passa med begränsningen.

Jag har kört hennes hoj före och efter att den blev strypt och jag märkte ingen skillnad. men hennes var på 26 kw innan strypningen och hade bara sänkts en kw. I varje fall enligt det intyg jag fick från företaget som gjorde jobbet. Däremot har jag bekanta som köpt hojar med 100 hk och där blir skillnaden påtaglig och dessa hojar har blivit i praktiken okörbara. Konsekvensen är att så fort hojen är besiktad så ryker strypningen så den ska bli körbar.
Vad jag ville poängtera var att med de nya reglerna så kommer en begränsad att ha en effekt på 35 kw och en obegränsad minst 40 kw. På den trafikskola där vi kört har de båda sorterna. Det är exakt samma hoj, bortsett från effekten, den ena har med nya reglerna 35 kw och den andra 54 kw. I de prov som körs vid uppkörning handlar om att smyga runt i lågfart och att göra ett undanmanöverprov i 50 km/h. Dessutom ska eleven köra runt i trafiken. Inte vid något av dessa tillfällen kommer effekten att ha någon som helst betydelse.
Utifrån detta är det andra körkortsprovet en ren skrivbordsprodukt som inte har något annat syfte än att göra det svårare att ta mc-kort och i förlängningen få bort motorcyklarna.
 
Top