Till våren börjar de nya körkortsreglerna att gälla. Det innebära tt det blir en gräns på 35 kw för den nya mellanklassen, eller vad de nu valt att kalla den. Den ska sedan gälla i två år och då ska körkortsinnehavaren ha möjlighet att ta körkort för full behörighet. Kravet för full behörighet är att motorcykeln ska ha minst 40 kw. På flera trafikskolor är det exakt samma modell av motorcykel, skillnaden är att den ena är strypt några kw för att klara gränsen. jag ställer mig väldigt fundersam till detta, hur många kan märka skillnaden på en motorcykel med 35 kw och en med 40 kw. Det hela är inget annat än en pappersprodukt som skapats för att det ska bli krångligare att ta motorcykelkörkort. Det kommer inte att göra ett skit för att förbättra trafiksäkerheten, det enda det gör är att fler kommer att köra utan körkort och det handlar inte om det är olagligt eller inte. Människor löser problemen vartefter de uppstår. Kan man inte motiveras att ta körkortet två gånger, så gör man det inte.
Tidigare var gränsen 25 kw och hade den varit kvar hade det funnits en idé med att köra upp en gång till, men som lagen blir nu är det ett slag i luften som inte bidrar till något annat än irritation.
Vad som istället skulle göras är att införa obliigatorisk trafikutbildning i skolan, så att alla ungdomar för behörighet att köra moped, då skulle det finnas en grund i trafikvett den dagen det är dags för körkort för både bil och mc.
Tidigare var gränsen 25 kw och hade den varit kvar hade det funnits en idé med att köra upp en gång till, men som lagen blir nu är det ett slag i luften som inte bidrar till något annat än irritation.
Vad som istället skulle göras är att införa obliigatorisk trafikutbildning i skolan, så att alla ungdomar för behörighet att köra moped, då skulle det finnas en grund i trafikvett den dagen det är dags för körkort för både bil och mc.