Hur många lektioner?

chrillekrycka

New member
Hejsan!

Tänkte skaffa en hoj typ den jag provsitter på bilden (Suzuki Marauder, 800cc). Bekymret är förstås att jag har körkort för bil sen snart 40 år, men inget körkort för MC!
Tänkte fixa teoriplugg via en app (iKörkort MC), men praktiska lektioner måste förstås till också. Finns ett par bra körskolor här i Malmö, men tänkte höra om nån av er har nån fundering kring hur många lektioner jag måste ta (ungefär) innan jag kan testa att köra upp?
Jag kommer inte ha nån möjlighet att köra privat, för jag känner ingen med mc...
Mina "förkunskaper" är att jag körde fotväxlad moppe en hel del i tonåren, och att jag har kört otroligt mycket bil, och att jag nog har åtminstone lite feeling för mc "i blodet" - hoppas jag iallafall.

Tacksam för feedback!
 
Last edited:

Alexander76

Member
Välkommen hit till forumet!

Jag tog typ 20 lektioner tror jag men det är olika för oss alla, det kommer även bero på din körskola och hur mycket de vill mjölka dig. Jag skulle nog säga att det inte finns någonting alls att ta med sig från moppekörande men ditt bilkörande kommer hjälpa dig otroligt mycket vad gäller allmän självsäkerhet i trafiken. Det som skiljer MC från bil i trafiken är placeringen vid sväng men det lär man sig snabbt. Det som tar tid att sätta är manöverbanorna låg/broms/undanmanöver och dessa utrymmen har oftast endast läraren tillgång till om du inte vill köra hemmagjort på någon parkeringsplats.

Ett tips bara angående din marauder, körskolan har helt andra hojar och du VILL köra upp på en liknanade hoj (helst exakt samma) som du övningskört på. Så om du inte ska övningsköra och köra upp privat så vänta med hojköpet.

Jag tror jag brände någonstans 30-35000 allt som allt, körde också precis varenda grej från start till slut på körskola.
 

HkanB

New member
Hejsan!

Tänkte skaffa en hoj typ den jag provsitter på bilden (Suzuki Maruder, 800cc). Bekymret är förstås att jag har körkort för bil sen snart 40 år, men inget körkort för MC!
Tänkte fixa teoriplugg via en app (iKörkort MC), men praktiska lektioner måste förstås till också. Finns ett par bra körskolor här i Malmö, men tänkte höra om nån av er har nån fundering kring hur många lektioner jag måste ta (ungefär) innan jag kan testa att köra upp?
Jag kommer inte ha nån möjlighet att köra privat, för jag känner ingen med mc...
Mina "förkunskaper" är att jag körde fotväxlad moppe en hel del i tonåren, och att jag har kört otroligt mycket bil, och att jag nog har åtminstone lite feeling för mc "i blodet" - hoppas jag iallafall.

Tacksam för feedback!
Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
Du kommer inte undan risk2:an och utöver det så är det enda svaret, det beror på. Det finns de som kommer undan med 4-6 lektioner och de som behöver betydligt fler. Först efter 1:a lektionen så lär du med lite tur få ngn vink om hur landet ligger.
Bättre kalkylera med många och bli positivt överraskad än tvärtom.
I vilket fall som helst. Lycka till! :)
 

chrillekrycka

New member
Tack HkanB!
Japp, ett snöre kan förstås vara lite olika långt, det visar sig som du säger, bra inställning förstås - hoppas dock att det är närmare fyra lektioner än hundra :)
 

F800ST

Member
3 lektioner på körskolan + risk 2. Sen hoppade jag av körskolan och bokade egna tider för uppskrivning samt uppkörning, körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo eftersom jag inte klarat manöverbanan lågfart på deras lektioner. De ville kränga på mig ett antal lektioner extra.
Detta berodde dock på den makalöst usla hojen (kawasaki er6n), inte mig. Jag klarade lågfartsbanan på första försöket, och det var även första gången jag gjorde den övningen på min egen hoj (Bmw f800st med packväskor).
Privat hade jag bara kört på landsväg under några hundra mil, inga manöverövningar alls.

Mitt råd är att skaffa en handledare, kör privat och ta då med denne så du får köra KNIX via smc, där kommer du lära dig något, hos körskolan får du bara lära dig använda bankomaten och öppna plånboken för att Å K A hoj, inte K Ö R A hojen, det får du lära dig hos smc.
 

chrillekrycka

New member
3 lektioner på körskolan + risk 2. Sen hoppade jag av körskolan och bokade egna tider för uppskrivning samt uppkörning, körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo eftersom jag inte klarat manöverbanan lågfart på deras lektioner. De ville kränga på mig ett antal lektioner extra.
Detta berodde dock på den makalöst usla hojen (kawasaki er6n), inte mig. Jag klarade lågfartsbanan på första försöket, och det var även första gången jag gjorde den övningen på min egen hoj (Bmw f800st med packväskor).
Privat hade jag bara kört på landsväg under några hundra mil, inga manöverövningar alls.

Mitt råd är att skaffa en handledare, kör privat och ta då med denne så du får köra KNIX via smc, där kommer du lära dig något, hos körskolan får du bara lära dig använda bankomaten och öppna plånboken för att Å K A hoj, inte K Ö R A hojen, det får du lära dig hos smc.

Japp, inser att körskolor har behov av att tjäna så mycket pengar som möjligt på oss stackare som vill ta körkort. Mitt problem vad gäller det är dock att jag inte känner nån som kan vara handledare, så det får nog ändå bli en trafikskola...
 

Alexander76

Member
körskolan ville inte släppa fram mig då de ej ansåg mig redo

Exakt, det är den stilen dom kör med. "Vi bokar tid åt dig när vi anser att du är redo".

Grejen är att jag tror fan inte det stämmer att körskoleelever har någon fördel på uppkörningarna. Klarar du manövrarna så gör du.
 

MartinSwede

New member
Tog mitt körkort i somras och jag har helt andra erfarenheter av körskolan jag använde.
Bra struktur, bra handledning och det var absolut ingen som försökte sälja på mig fler lektioner. Tvärtom. När jag närmade mig uppkörning så avbokade läraren flera redan inbokade lektioner eftersom jag inte ansågs behöva dem.
Totalt körde jag 13 lektioner på skolan och även privat med vänner när dom hade tid och lust.
Jag är 55 år gammal och har inte ens kört moped tidigare så jag började verkligen från noll. Svårast för mig var utan tvekan den långsamma manöverbanan.




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

jan-olovj

New member
Vi som kar kört en del år vi har alltid egna olater som inte skall läras ut så därför bör man gå på en riktig körskola, så att eleven lär sig rätt från början. Gäller både bil o MC.
 

chrillekrycka

New member
Tog mitt körkort i somras och jag har helt andra erfarenheter av körskolan jag använde.
Bra struktur, bra handledning och det var absolut ingen som försökte sälja på mig fler lektioner. Tvärtom. När jag närmade mig uppkörning så avbokade läraren flera redan inbokade lektioner eftersom jag inte ansågs behöva dem.
Totalt körde jag 13 lektioner på skolan och även privat med vänner när dom hade tid och lust.
Jag är 55 år gammal och har inte ens kört moped tidigare så jag började verkligen från noll. Svårast för mig var utan tvekan den långsamma manöverbanan.




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Låter hoppfullt - ska fixa riskettan imorgon, därefter blir det dags för körskolan att göra en utvärdering av min förmåga att lära mig köra mc, och sen drar det igång - dom kör visst bara dubbellektioner, så det blir nog ganska intensivt.
Är också 55 feta bast förresten [emoji846]

Skickat från min H8416 via Tapatalk
 

chrillekrycka

New member
Vi som kar kört en del år vi har alltid egna olater som inte skall läras ut så därför bör man gå på en riktig körskola, så att eleven lär sig rätt från början. Gäller både bil o MC.
Haha okej [emoji846]
Har du några exempel på olater som nybörjare ska låta bli att ta efter?

Skickat från min H8416 via Tapatalk
 

Alexander76

Member
exempel på olater som nybörjare ska låta bli att ta efter?

Jag tror jan-olovj egentligen menar att man helst ska ta ett par lektioner på körskola för att plocka upp på alla skumma specialregler de håller på med. På uppkörningen ska man tex titta sig omkring i korsningar så nacken nästan går ur led (om det är högerregeln, annars ska du INTE titta för mycket för det kan tyda på att du inte fattar att du har företräde... osv), och sedan har vi placeringen - i verkliga livet slickar man inte trottoarkanten när man ska svänga höger men på uppkörningen är det placering placering placering som gäller.
 

chrillekrycka

New member
På uppkörningen ska man tex titta sig omkring i korsningar så nacken nästan går ur led (om det är högerregeln, annars ska du INTE titta för mycket för det kan tyda på att du inte fattar att du har företräde... osv), och sedan har vi placeringen - i verkliga livet slickar man inte trottoarkanten när man ska svänga höger men på uppkörningen är det placering placering placering som gäller.
Ofydå, precis sån skit som jag inte alls gillar. Har bara intresse av att kunna köra hoj, inte att göra cirkuskonster för att uppfylla idiotkrav.
 

Alexander76

Member
Ofydå, precis sån skit som jag inte alls gillar. Har bara intresse av att kunna köra hoj, inte att göra cirkuskonster för att uppfylla idiotkrav.

Jag tror poängen med det är att vara tydlig med budskapet att du måste ha uppsikt i korsningar, visa att du kan trafikreglerna och visar dina avsikter för övriga trafikanter så olycksrisken minskas. Man kanske kan tycka det är lite överdrivet men det fyller i alla fall sin funktion. Verkliga cirkuskonster får man göra på krypkörningen, när jag tänker tillbaka på det hela så var det den som var jobbigast och som hindrade hela processen från att vara en allt igenom rolig upplevelse. Trots att jag aldrig hade speciellt stora problem med den. Det hängde konstant över mig som ett orosmoln, nånting som verkligen stog i vägen mellan mig och kortet.

För dig kanske det blir någonting annat, eller inget - vi är som sagt alla olika! Och förresten, det är så jag anser att man ska försöka se på utbildningen som - en rolig upplevelse. Tex om man går på en matlagningskurs eller nåt, det är ju inte bara att du till slut kan brässera kammusslor efter dessa 2 veckor utan det är ju själva resan dit också, med folk man träffar, nya verktyg och helt enkelt sysselsätta sig med nånting roligt :)
 

chrillekrycka

New member
Tex om man går på en matlagningskurs eller nåt, det är ju inte bara att du till slut kan brässera kammusslor efter dessa 2 veckor utan det är ju själva resan dit också, med folk man träffar, nya verktyg och helt enkelt sysselsätta sig med nånting roligt :)
Var nog lite extra grumpy igår kväll... visst, detta tar jag absolut med mig - visst är det en kul grej :)
 

Irmeli

New member
Jag tog 20 lektioner före första uppkörningen. Hade egen hoj, men körde mest på skolan då motorcyklarna var extremt olika.

I likhet med dig så har jag kört moped ungdomen och haft bilkörkort i ganska många år. Kan meddela att det gav ingenting gratis. Det ställde snarare till det.

Hoppas du är en bit på väg nu iaf. Lycka till!
 

doolar

New member
Jag tog 20 lektioner före första uppkörningen. Hade egen hoj, men körde mest på skolan då motorcyklarna var extremt olika.

I likhet med dig så har jag kört moped ungdomen och haft bilkörkort i ganska många år. Kan meddela att det gav ingenting gratis. Det ställde snarare till det.

Hoppas du är en bit på väg nu iaf. Lycka till!

Jag upplevde tvärtom, att det var mycket vunnet med att ha kört bil i massa år. Hade en lektion i trafiken, resten (9 lektioner) var på konbanan, tog en uppkörningslektion som var blandat konbana/trafik.

Har man kört bil i många år kan man förhoppningsvis massor av de regler och saker som händer i trafiken, det är ju ingen större skillnad på trafikreglerna beroende av vilket fordon du framför. Exempelvis - en som inte kört bil innan vet inte hur man beter sig hastighetsmässigt vid på/avfart till motorväg. Det vet man om man kört bil i 10 år.

Samma med moppeerfarenhet - jag visste hur ett tvåhjuligt motorfordon fungerade bättre än om jag inte kört moppe. Gashanden är mindre ryckig, använda reglage som koppling, växelförare, bromsar - ja det satt där lättare helt enkelt, trots att jag inte kört moppe på 15 år när jag tog A-kortet.

Men vi är alla olika ju. :)
 

Irmeli

New member
Reglerna hade jag ju koll på och jag hade inga större problem att köra i trafik mer än att jag och min lärare var oense om vissa saker. Och att egot tog sig en törn av att man efter 17 år bakom ratten helt plötsligt var en gröngöling igen.

Det som tog mest tid var dock manöverbanorna.
 

chrillekrycka

New member
Jag tog 20 lektioner före första uppkörningen. Hade egen hoj, men körde mest på skolan då motorcyklarna var extremt olika.

I likhet med dig så har jag kört moped ungdomen och haft bilkörkort i ganska många år. Kan meddela att det gav ingenting gratis. Det ställde snarare till det.

Hoppas du är en bit på väg nu iaf. Lycka till!

Tack :)
Ålrajt, nu när jag har kört ett par lektioner och växlat ända till trean och krypkört och varit uppe i hela 70 km/h så har jag lyckats skaffa mig en egen uppfattning lite grand. Att ha kört moped av och till under ett par år när det begav sig för 35 år sen gör att växlingen känns ganska enkel. Det tror jag inte den hade gjort om jag inte hade haft den där gamla Mustang Mamban årsmodell -76 som jag fick begagnad -79 för 2000 spänn.
Och när det gäller alla år och mil av bilerfarenhet så känns det också som en väldig fördel jämfört med hur jag hade hanterat och sett på olika situationer i trafiken när jag var 18 eller 20.
Så det är nog väldigt personligt om man upplever nytta eller ej av moppe- och bilkörning.
 
Top