Hur många bromsfingrar

choken

New member
Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen".
Jag håller med i mycket av det jag läser och använder väl inte mer än högst 3 fingrar själv till bromsen.
Min fundering:
Hur kan det komma sig att Vägverkets trafikinspektörer går precis tvärs emot och kuggar på uppkörningen om inte alla fingrar används.:eek:
Bromstekniken anser jag vara bland det absolut viktigaste jag lärde mig när jag tog A-kortet för 1 1/2 år sedan och därför känner jag mig förvirrad av de totalt olika åsikterna.
 

Avarage

New member
Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen".
Jag håller med i mycket av det jag läser och använder väl inte mer än högst 3 fingrar själv till bromsen.
Min fundering:
Hur kan det komma sig att Vägverkets trafikinspektörer går precis tvärs emot och kuggar på uppkörningen om inte alla fingrar används.:eek:
Bromstekniken anser jag vara bland det absolut viktigaste jag lärde mig när jag tog A-kortet för 1 1/2 år sedan och därför känner jag mig förvirrad av de totalt olika åsikterna.

Jag misstänker, utan att ha 100% koll dock, att ett skäl som SKULLE kunna finnas för kravet på att alla fingrarna skall användas vid uppkörning har att göra med att alla motorcyklar är olika och vägtrafikinspektören kan ju inte veta vilken mc just du kommer att köra under din livstid!

Dvs. om du sätter dig på en hoj med hyffsat dåliga bromsar och med ett bromsgrepp som är justerat för en avsevärt mindre hand än vad du har (dvs. börjar ta länge in = närmare styret) ökar risken kraftigt att du skall klämma de fingrar du INTE har på bromsgreppet vilket ännu värre gör det omöjligt för dig att bromsa så hårt som du kanske behöver/kan!

Om du å andra sidan sitter på en hoj med fantastisk kraftfulla bromsar fram och du har ett kort och distingt ansalg och inte BEHÖVER/kan dra greppet hela vägen in. Dvs. du kan, oavsett hur hårt du tar i, inte klämma fingrarna och du känner att du kan dosera bromsen fullt kontrollerat med färre fingrar än alla, varför skall du då inte konstant köra med några (ex. 2st.) fingrar PÅ bromsgreppet och därmed minska/korta ner din bromstid. Du slipper ju därmed förflytta fingrarna TILL bromsgreppet och spar tid = kan vara viktigt!

Dvs. anpassa ditt val av fingrar som används efter situation och vad som fungerar säkert för dig och den hoj du fn. kör! ;)

Mvh!
// Niklas
 

SvenneC

New member
Dvs. anpassa ditt val av fingrar som används efter situation och vad som fungerar säkert för dig och den hoj du fn. kör! ;)

Jag måste hålla med Niklas om att det är viktigt att anpassa sin bromsteknik efter vilken hoj man för tillfället kör.
Som ägare och aktiv förare av tre (fyra om man även räknar mini-moto) hojar så kan jag bara konstatera att jag använder olika antal fingrar till samtliga hojar.

Extremfallet:
Om jag skulle använda mini-moto'ns bromsteknik på R1'an så resulterar det garanterat i ett redigt framhjulslås och om jag försöker mig på R1'ans "tvåfingergrepp" på mini-moton så tror jag nog inte att det bromsar alls... :D

Oavsett vilken teknik man anväder och oavsett vilken hoj man kör så är i alla fall bromsning någonting som vi alla behöver öva upp känslan för efter vinteruppehållet.

Personligen har jag alltid tyckt att det har varit både givande och framförallt roligt att träna detta på någon av vårens avrostningar/grundkurser, men om man är för blyg för att göra detta bland folk så kan man åtminstone smita in på parkeringen bakom Posten en mörk kväll och känna efter lite på egen hand hur prylarna funkar.
 

choken

New member
Jag håller med er båda. Det min fråga handlar om är, varför kuggar trafikinspektören vid uppkörning om man inte använder alla fingrar på bromshandtaget.
Det troliga är att man kör upp på den MC man kört i trafikskolan och således borde fått någorlunda känsla för bromsen på hojen.
 

OH-

Member
Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen". ...........................

Hmmm, kan det ha varit den där artikeln som gjorde mig väldigt brydd (innan jag fattade vad den handlade om)?
I så fall ligger en del av förklaringen i att den dels inte handlar om nödstopp till stillastående, dels är skriven ur ett tydligt sport/racerhoj-på-bana-perspektiv. Om vi snackar om samma artikel så talades t ex en massa om att anpassa motorvarvet så att man inte störde hojen när man började dra på igen - och det skiter man väl högaktningsfullt i när det gäller att få stopp innan man rammar en bil med ett blindstyre i. Däremot är det givetvis viktigt om man försöker köra en krokig väg/bana så fort som möjligt eller närmar sig en böj lite väl plötsligt.

I övrigt håller jag med Niklas. Möjligen kan man lägga till att även en hoj som normalt har distinkta bromsar med kort rörelse på handtaget kan bli helt annorlunda om man är ute och slökör långa sträckor utan att bromsa. Det tar ett par inbromsningar innan oken och kolvarna hamnar i rätt läge m m.
 

Olsson

New member
Komiskt att antalet fingrar överhuvud taget kan bli ett ämne. T o m Vägverket verkar ha en idé om ett "korrekt" antal. Fjanterierna verkar ju t o m ha fått fäste. :eek:
 

fwedewick

New member
Min trafiklärare (som jag ärligt talat inte tyckte var sådär superbra) motiverade det med att om jag trillade och hade någon finger "invikt" under bromshandtaget kunde kraften som slog till handtaget knipsa av ett finger eller två.. F-n vet om det är sant eller en myt men det är vad han sade!
Själv har jag cyklat mountainbike i många år och började självklart med ett par fingrar på bromsen eftersom det är så jag brukar köra men fick bannor flera gånger över detta...
//F
 

Katarina

Helt okej
Min trafiklärare (som jag ärligt talat inte tyckte var sådär superbra) motiverade det med att om jag trillade och hade någon finger "invikt" under bromshandtaget kunde kraften som slog till handtaget knipsa av ett finger eller två..
Det där har jag också hört! Jag använder alla fingrarna på bromshandtaget och så här gör jag:

1) Före varje korsning lägger jag upp fingrarna, bara vilar dom på handtaget i fall att. Då har jag kortat ner lite reaktionstid där.
2) Innan jag far ut nånstans provar jag bromsen...

Jag har också flera mc, alla har olika bromsverkan varav en har ABS så jag provar bromsen före jag far nånstans så vet jag hur den tar på just den hojen jag ska köra. :)
Man ska ha alla fingarna på spakarna vid uppkörningen, annars blir man kuggad. De ser mer än du tror att det ser.
 

jan-olovj

New member
Komiskt att antalet fingrar överhuvud taget kan bli ett ämne. T o m Vägverket verkar ha en idé om ett "korrekt" antal. Fjanterierna verkar ju t o m ha fått fäste. :eek:

Så sant. Hur jag har fingrarna måste jag få bestämma själv utan att någon lägger sig i. Att göra som Katarina gör flytta handgreppet före en korsning eller en befarad fara är ju bara att inta beredskapsläge, det trodde jag att alla gjorde, det är ren självbevarelse.

Jan-Olov
 

HojBruden

New member
Jag håller med er båda. Det min fråga handlar om är, varför kuggar trafikinspektören vid uppkörning om man inte använder alla fingrar på bromshandtaget.
Det troliga är att man kör upp på den MC man kört i trafikskolan och således borde fått någorlunda känsla för bromsen på hojen.

Den sorgliga sanningen är förmodligen att trafikinspektörernas kompetens inte är tillräckligt hög för att förstå. För de flesta av dem är hojkörning bara en sekundär aktivitet, de går inga avancerade kursen, har aldrig kört bana och jobbar på trygga hojar med ABS och bromskraftförstärkning.

I Uppsala där jag jobbat som mclärare upplever jag att kompetensen hos trafiklärare och vvpersonal är hög, men helt klart är den bra mycket högre hos våra vassaste sporthojsinstruktörer, helt klart har alla massor att lära av t ex CSS.

Hojkörning är ett så stort och svårt ämne, att ju mer man lär sig destå mer förstår man att man har kvar att lära. Och den som tror att det finns ett rätt svar är illa ute i en hobby och sport som faktist i mycket är på liv och död. Så jag hoppas att med en allmän diskussion och påverkan kan vi få dem som lönearbetar inom området att förstå vikten av att ifrågasätta varför man gör som man gör.
 

Olsson

New member
Min trafiklärare (som jag ärligt talat inte tyckte var sådär superbra) motiverade det med att om jag trillade och hade någon finger "invikt" under bromshandtaget kunde kraften som slog till handtaget knipsa av ett finger eller två..


Ja, se på fan – ännu ett argument. :D

Jag fyller på:

När man bromsar med handbromsen, flytta alltid även fingrarna på vänster hand så att inte dessa också riskeras att klippas av. :p


-
 
Last edited:

fwedewick

New member
Kanske ändå är bäst att flytta hela sig (läs:hoppa av) så man inte skadar sig om man skulle gå omkull?
//F
 

ER6N

New member
Jag kör alltid med två fingrar på bromshandtaget, man vet aldrig vad som kan hoppa ut i vägen.
Att ha bromsberedskap vid korsningar är ju bra, men det är väl bättre att ha det hela tiden, eller?
 

MCpassion

New member
Jag tog mitt kort för 2 år sen o har sen dess kört en hel del. Håller med Nicklas och Katharina! Anpassa efter bromskraften du har o intag beredskapsläget inför varje risk du ser.
 

duccedriver

New member
Vägverkets inspektörer ska väl bedöma en efter den hoj man kör på
uppkörningen,dom ska bedöma om man bromsar bra eller inte,sen har
dom sin praxis,att vissa är inkompetenta på mc är väl bara förnamnet,
gäller dock inte alla,har själv lyckats få en privatelev godkänd genom
diskussion,trots få fingrar och oanvänd bakbroms,dock flera klockrena
bromsningar!!!
En trafiklärare måste utbilda för att ta eleverna genom uppkörningen,
därför följer dom praxis.
Vissa hojar kastar man ankare med allt man har,vissa ger man tusan i bakbromsen tex.
Allt detta kan man inte snacka om på trafikskolan,då blir eleverna bara
yra i huvudet,därför är det bra att suga upp dom till bkk osv. så dom
lär sig köra på riktigt innan dom gör sig illa.
 
P

Pingo

Guest
Ja, se på fan – ännu ett argument. :D

Jag fyller på:

När man bromsar med handbromsen, flytta alltid även fingrarna på vänster hand så att inte dessa också riskeras att klippas av. :p


-

Jag fyller också på med en egenupplevd händelse. Jag brukade också använda lite olika antal fingrar vis bromsning för att inbromsningar skulle bli mjukare och så.

I fjol våras var jag ute med 125:an som har trumbroms där bak och den bromsas med vänster hand ( vi talar alltså om en scooter ). Vid en snabbt uppdykande situation så klämde jag allt som gick med vänster hand samtidigt som jag gjorde likadant med höger hand för att få maximal bromsverkan. Fy fan vad det gjorde ont i fingrarna på vänster hand som låg kvar på handtaget. Tydligen hade trumbromsen gått efter sig lite grand och kylan hjälpte också till så jag fick ett extra spel som jag inte väntat mig.

Situationen gick fint men ni anar inte hur ont det gjorde i vänster ringfinger som fick ta upp hela dödsångesten så att säga.

Regeln om hela handens fingrar kommer nog från den tiden då vi hade trumbromsar och spelet ökade gradvis med slitaget. Man hade ju trumbromsar fram på den tiden.

Jag har inte märkt något liknande fenomen på skivbromsar men jag är ju nybörjare så det kommer väl kanske.
 

Avarage

New member
Jag håller med er båda. Det min fråga handlar om är, varför kuggar trafikinspektören vid uppkörning om man inte använder alla fingrar på bromshandtaget.
Det troliga är att man kör upp på den MC man kört i trafikskolan och således borde fått någorlunda känsla för bromsen på hojen.

Svaret är nog ganska enkelt, oavsett om trafikinspektörer/trafiklärare är människor de med och kan ha olika uppfattning/förståelse för VARFÖR man skall/bör göra på ett visst sätt.

Enda skälet JAG kan komma tänka på varför man skall lära ut att använda alla fingrar är för att:
- Man vet aldrig i förväg vilken hojtyp elevn kommer köra efter att körkortet är taget och det finns bara ETT sätt att undvika att fingrarna kläms under kraftig inbromsning, med försämrad bromsverkan som följd, och det ÄR att lära ut att ALLTID använda ALLA fingrar!

Dvs. jag är övertygad om att detta är ett sätt att gardera sig, vare sig man på vägverket VET eller INTE vet hur man KAN bromsa ex. en R1:a med korrekt injusterat bromsgrepp och tillräckligt långa fingrar!

För vad händer den gången man lär ut att vara flexibel i sitt val av antal fingrar och elevn antingen glömmer eller inte förstår när allt annat än alla fingrar INTE är lämpligt??? Risken för skadad elev blir hög...eller hur!?

Sedan ser jag självklart att vi alla skall hjälpas åt att förkovra oss och våra vänner på 2 hjul. Men det är samtidigt viktigt att ta hänsyn till individen i fråga! Jag har ett bra exempel på det som jag vill delge er:

Brorsan skulle ta körkort för mc och fråga mig vilken typ av ryggskydd han skulle köpa? Ung och relativt oerfaren ger jag honom rådet att köpa ett löst ryggskydd liknande det jag då hadde (rosa Dianise av sköldpaddetyp, Turtles, vi pratar nu ca. 1990-1992 dvs. de rosa är slut sedan länge :D ). Sagt och gjort han köpe ett sådant löst ryggskydd! Skönt tänkte jag nu åker han med bra skydd!!!

Något år senare kraschar brorsan och klarar sig bra. Jag frågar ut honom om vad som hände och när vi kommer till frågor om vilken utrustning han hade på sig fick jag svaret:
- Hjälm, Skinnjacka, handskar, jeans, jumpaskor!

Ryggskyddet då, frågade jag? Låg hemma sa han!
Varför det, frågade jag?
Jag skulle ju bara...(till kiosken ni vet).

OK, han klarade sig bra trots allt, vilket var det viktigaste. Men jag började ändå fundera på hur bra mitt råd till honom egentligen var! Och kom fram till följande:

Mitt råd var fel, inte om jag ser till hur utrustningen fungerar OM man har den på sig, då var det rätt. Men jag känner ju min bror och jag VET att han inte har lika bra självdiciplin som jag hade (OBS! HADE!!! :D, och jag tänker då på ex. träning. Skydd kör jag aldrig utan!!! Oooops :D )

Om jag bara hade tänkt på hur HAN är som INDIVID så hade det givna svaret i stället blivit "Köp ett skinnställ där ryggskyddet är inbyggt i jackan! Sannolikheten att han skulle ta på sig jackan var ju större än att han skulle välja det lösa ryggskyddet!

That´s my 5 cent´s!
Mvh!
// Niklas
 

Linjus

New member
man kan väl säga att du inte gav FEL råd. Det var bara inte Tillräckligt rätt. ;)
Men visst är väl mc-åka och skydd som allt annat i livet, man blir lärd att så HÄR gör man, sen är det upp till var o en att utvecklas vidare.
Tyckte nog det var bra råd brorsan din fick :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite info från SMCs kansli

Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen".
Jag håller med i mycket av det jag läser och använder väl inte mer än högst 3 fingrar själv till bromsen.
Min fundering:
Hur kan det komma sig att Vägverkets trafikinspektörer går precis tvärs emot och kuggar på uppkörningen om inte alla fingrar används.:eek:
Bromstekniken anser jag vara bland det absolut viktigaste jag lärde mig när jag tog A-kortet för 1 1/2 år sedan och därför känner jag mig förvirrad av de totalt olika åsikterna.

Sorry, jag kommer in i tråden lite sent ;)

Representanter från grundutbildarna STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund), Vägverkets Förarprovera och vidareutbildarna SMC hade arrangerad träff med motorcykler under sen hösten.

Syftet, var att samstämma att grund utbildningarna, förarpröven och vidareutbildningen hos SMC SCHOOL matcher.

Så det är en process igång för att unvika diskussioner som i tråden här.

Vi var ganska överens om att vid broms av MC, är körställning viktig och det bör fokuseras på att fot, knäslutt, rygg och mage nyttjas.
I frågan om hur många fingre som ska nyttjas, genomgick vi noggrant skillnader på olika MC´s och den utveckling som är på bromssystemer.

Vi hade stor samförstånd i synepunkter, och under praktiska övninger la vi stor vikt på frågorna om ABS och inte ABS. Vi tror gemensamt att ABS kommer mera och mera.

Ansättning av broms är även en del som alla anser är viktig i samband med rätt körställning.

SMC, kommer att bjuda in STR och VV till en erfarenhets dag på bana under sen sommaren 2008 - vart vi jobbar vidare med samförstånd av hur man ska hantera en MC..
 
Top