Jag håller med er båda. Det min fråga handlar om är, varför kuggar trafikinspektören vid uppkörning om man inte använder alla fingrar på bromshandtaget.
Det troliga är att man kör upp på den MC man kört i trafikskolan och således borde fått någorlunda känsla för bromsen på hojen.
Svaret är nog ganska enkelt, oavsett om trafikinspektörer/trafiklärare är människor de med och kan ha olika uppfattning/förståelse för VARFÖR man skall/bör göra på ett visst sätt.
Enda skälet JAG kan komma tänka på varför man skall lära ut att använda alla fingrar är för att:
- Man vet aldrig i förväg vilken hojtyp elevn kommer köra efter att körkortet är taget och det finns bara ETT sätt att undvika att fingrarna kläms under kraftig inbromsning, med försämrad bromsverkan som följd, och det ÄR att lära ut att ALLTID använda ALLA fingrar!
Dvs. jag är övertygad om att detta är ett sätt att gardera sig, vare sig man på vägverket VET eller INTE vet hur man KAN bromsa ex. en R1:a med korrekt injusterat bromsgrepp och tillräckligt långa fingrar!
För vad händer den gången man lär ut att vara flexibel i sitt val av antal fingrar och elevn antingen glömmer eller inte förstår när allt annat än alla fingrar INTE är lämpligt??? Risken för skadad elev blir hög...eller hur!?
Sedan ser jag självklart att vi alla skall hjälpas åt att förkovra oss och våra vänner på 2 hjul. Men det är samtidigt viktigt att ta hänsyn till individen i fråga! Jag har ett bra exempel på det som jag vill delge er:
Brorsan skulle ta körkort för mc och fråga mig vilken typ av ryggskydd han skulle köpa? Ung och relativt oerfaren ger jag honom rådet att köpa ett löst ryggskydd liknande det jag då hadde (rosa Dianise av sköldpaddetyp, Turtles, vi pratar nu ca. 1990-1992 dvs. de rosa är slut sedan länge
). Sagt och gjort han köpe ett sådant löst ryggskydd! Skönt tänkte jag nu åker han med bra skydd!!!
Något år senare kraschar brorsan och klarar sig bra. Jag frågar ut honom om vad som hände och när vi kommer till frågor om vilken utrustning han hade på sig fick jag svaret:
- Hjälm, Skinnjacka, handskar, jeans, jumpaskor!
Ryggskyddet då, frågade jag? Låg hemma sa han!
Varför det, frågade jag?
Jag skulle ju bara...(till kiosken ni vet).
OK, han klarade sig bra trots allt, vilket var det viktigaste. Men jag började ändå fundera på hur bra mitt råd till honom egentligen var! Och kom fram till följande:
Mitt råd var fel, inte om jag ser till hur utrustningen fungerar OM man har den på sig, då var det rätt. Men jag känner ju min bror och jag VET att han inte har lika bra självdiciplin som jag hade (OBS! HADE!!!
, och jag tänker då på ex. träning. Skydd kör jag aldrig utan!!! Oooops
)
Om jag bara hade tänkt på hur HAN är som INDIVID så hade det givna svaret i stället blivit "Köp ett skinnställ där ryggskyddet är inbyggt i jackan! Sannolikheten att han skulle ta på sig jackan var ju större än att han skulle välja det lösa ryggskyddet!
That´s my 5 cent´s!
Mvh!
// Niklas