Hur låser ni er hoj?

Vad använder du för lås? (förutom styrlås)

  • Bygellås

    Votes: 3 5.6%
  • Kättinglås

    Votes: 13 24.1%
  • Bromsskivelås

    Votes: 49 90.7%
  • Elektroniskt lås

    Votes: 12 22.2%

  • Total voters
    54

tommysollen

New member
Till min Yamaha Royal Star har jag bara använt styrlåset och ett elektriskt lås till startmotorn som man klickar av med en liten dosa ungefär som till en bil, efter att man satt på tändningen. Utan det går inte startmotorn igång.

Nu när jag byter hoj tänkte jag skippa det där dryga och kanske inte ens giltiga elektriska låset och då undrar jag; vad använder ni för lås?

Bonusfråga: vad menas med denna text egentligen?
"Om bygel- eller kättinglås används ska det omsluta två av mc:ns motstående ramdelar."
 

tommysollen

New member
Till min Yamaha Royal Star har jag bara använt styrlåset och ett elektriskt lås till startmotorn som man klickar av med en liten dosa ungefär som till en bil, efter att man satt på tändningen. Utan det går inte startmotorn igång.

Nu när jag byter hoj tänkte jag skippa det där dryga och kanske inte ens giltiga elektriska låset och då undrar jag; vad använder ni för lås?

Bonusfråga: vad menas med denna text egentligen?

Ni som röstar i pollen får gärna kommentera också :rolleyes:
Intressant att höra om ni är nöjda med låset eller missnöjda osv.
 

Pisken

New member
min är låst med tändlåset,styrlåset samt en grov klassad kätting+grovtklassat lås runt bakfälgen

funtar dock på att köpa mig ett lås med inbyggt larm till nya hojjen,parkerar på radhustomten(vardagar,annars i garaget) å så fort nån rör hojjen så börjar det tuta....känns rätt tryggt
 

JHkillen

New member
Låst med tändlås, styrlås och bromsskivelås.

Spelar ingen roll känner jag om jag lindar in den i kedja och stora lås, vill någon sno den så snor dom den.
Är otroligt vad duktiga och smarta vissa tjyvar kan vara, konstigt att dom valt att syssla med det dom gör. Tänker på att gå förbi larm och olika tändlås.

Bromsskivelåset med larm som man kan köpa är nog bäst mot fulla personer som ska provsitta/låtsas åka och mot snorungar som tror dom kan sno en mc, resterande kunniga mc tjyvar tar det nog bara någon minut extra för. Fast det kan iofs göra skildnad.

Nu har jag ingen hoj som verkar ligga på tjyvarnas busåkarlista som tur är.
Triumph Sprint ST.
 
Last edited:

MiaSyrra

New member
Två motstående ramdelar är gaffelben eller baksving, en kätting måste räcka runt båda för att vara godkänd. Jag brukar låsa runt baksvingen med en kedja som sitter runt en stolpe hemma. Om någon ska ta med den då så behövs svetsutrustning eller grov slipmaskin. Besväret hoppas jag avskräcker för tjuvar. Värre är det på jobbet, häromveckan stod ett gäng moppeknattar och försökte bryta mitt Abuslås med bultsax. Det gick inget vidare. För övrigt kom det en bil så de stack av. Men häromnatten försvann två Suzuki sporthojar från stan, så tjuvar som jobbar finns det i alla fall. Hoppas jag slipper stöta på dom, då blir det nog inte roligt, jag kommer att tjata ihjäl dom...
 

Gunsan

New member
På moderna hojar är nyckeln kodad till hojen,HISS är ett sådant system.
Men vill de så snor de ändå. Honda, Suzuki och Yamaha har liknade system. Dock har inte Triumph det, kan vara en av orsakerna till många stölder av dem i år. Men det är ju stört omöjligt att skydda sig mot dem när de bestämt sig. Kan de inte sno börjar de ha sönder...
 

OH-

Member
BMW med kodad nyckel. Känns ganska tryggt när risken är måttlig så det får oftast räcka med detta (+styrlås förståss) om jag ska in på ett fik eller liknanande. Kompletteras med bromsskivelås när hojen lämnas lite mer utsatt eftersom det är så smidigt och godkänt av försäkringsbolaget.

Om jag ofta stod farligt till så skulle det utan tvekan bli en lång kätting och hänglås så man kan ankra hojen i en lyktstolpe eller motsvarande.
Hur bromsskivelås kan vara godkänt är för mig ett mysterium. Vill inte diskutera stöldmetoder här men nån har tänkt fel.
 

Marie

Banned
Du har ju felkonstruerat pollen.
Man kan ju inte rösta så det stämmer för mig. Jag använder vanligen inte styrlåset.
 
Last edited:

gundj

New member
ABU skivbromslås med larm.
Piper inte så värst högt men avskräcker väl den klåfingrige.
Förutom det så använder jag styrlåset ibland och hemma är den inlåst och med klass-3-kedja genom bakhjulet.
Inget direkt värde på hojen i sig, men vill slippa krånglet med FB.
 

Lason

New member
Jag använder styrlåste och vanligt bromsskivelås, som jag oftast dock sätter i bakdrevet...

Hojen i sig har kodad nyckel och insprutning med immobilizer, känns okej iaf. BRukar inte röra mig i områden där det själs mycket.
 

Cyborg

New member
Jag låser inte min hoj då den:
Saknar tändningslås
Saknar plats för annat typ av lås

Så han får stå som han gör. Dock är det en annan femma att få igång honom ;)
 

Tessan67

New member
Jag använder styrlåste och vanligt bromsskivelås, som jag oftast dock sätter i bakdrevet...

Hojen i sig har kodad nyckel och insprutning med immobilizer, känns okej iaf. BRukar inte röra mig i områden där det själs mycket.


Jag använder styrlås och bromsskivelås. Har även larm som slås på när jag går ifrån mc´n
 
Top