Hur långt kommer man på en elhoj?

Lottafia

Member
Precis så uselt som jag trott / befarat, och helt värdelöst för mig, som flera gånger per år vill kunna köra 900-1200 km på en dag. Med bensinhoj är det tankning efter sådär 350 km, vilket innebär 3 till 4 tankningar. En tankning tar högt räknat 10 minuter om kassakön är lång. Vid en av tankningarna blir det 30 minuter för att sköta toalettbesök och få i sig ett par smörgåsar.
Vad jag kan bedöma skulle en elhoj helt förstöra körschemat. Laddpauserna kommer alltför ofta, och tar åt helvete för lång tid, vilket skulle bli oerhört stressande. Skulle man dessutom behöva köa för laddning är det totalt kört. I vilket fall skulle minst en extra övernattning behöva läggas in med en extra kostnad på snällt räknat 100€ för ett hyfsat hotellrum. Nej det blir att vänta på e-bränsle i pump eller vätgashojar innan det finns chans att det skall kunna funka. Alternativet är att lasta hojen på bilkärra och missa hojupplevelsen längs vägen. Och även där är eldrift omöjlig av samma skäl. Omladdning vid släpvagnsdragning blir nästan lika frekvent som för hojen, och alltså omöjlig. Jag ser inte elfordon som realistiska alternativ annat än för kortpendling. OM MAN NU TILL ÄVENTYRS SKULLE KUNNA PRODUCERA OCH DISTRIBUERA TILLRÄCKLIG ELEFFEKT!!!!
 
Top