Hur känns bromsen?

TMax500

Member
Bytte själv nyligen till "stålis" fram på ena hojen. Stor skillnad, rekommenderas! Bättre känsla, mer klipp i bromsen.

Edit: Inte så svårt jobb. Jag är absolut ingen mekaniker, och jag visste inte riktigt hur man gjorde, men en monteringsanvisning på nätet (www.s-racing.se) var till stor hjälp.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jo det är ABS.

Jag träffade en som hade en sen 80-tals kawa med anti-dive.

Han sa "jag har såna där BSA-bromsar" jag trodde han skämtade om
dåliga engelska bromsar, men han blandade bara ihop bokstäverna.
 

xyx

New member
Mig veterligen har alla nyare Triumph stålomspunnet från fabrik?

Däremot har de med dubbla bromsskivor bara en enkel slang ner till högra bromsoket och sen en slang över stänkskärmen ner till det vänstra, resultatet blir att det kan bli svårt att lufta ur vilket kan göra det till en god idé att byta till 2 slangar från cylindern.
 

Triumph int

New member
Jag har som du säger en bromsslang och sedan en mellan oken.

Man får vara försiktig och inte få in luft, kanske inte så lätt att
få helt perfekt.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, dessa lite äldre Birminghams små armar är jag ganska säker på hade BSA bromsar...tämligen låsningsfria var dom dessutom.:)

Anders.J
 

gundj

New member
Billigaste och bästa(?) bromsslangarna köper man hos Hydroscand.
Jag tog bort dom gamla och âkte in till deras butik. Fick nya tillverkade medan jag väntade. Alla 4 slangarna för ca en tusing.
Anslutningarna justerbara tills man satt tryck i slangen första gângen.
Finessen är inte stâlnätsöverdraget utan att innerslangen är extremt formstabil under tryck.
Jag ville inte skylta med mina blanka slangar utan drog över mattsvart kabelstrumpa för att behâlla 70-talsutseendet.
 

Triumph int

New member
Billigaste och bästa(?) bromsslangarna köper man hos Hydroscand.
Jag tog bort dom gamla och âkte in till deras butik. Fick nya tillverkade medan jag väntade. Alla 4 slangarna för ca en tusing.
Anslutningarna justerbara tills man satt tryck i slangen första gângen.
Finessen är inte stâlnätsöverdraget utan att innerslangen är extremt formstabil under tryck.
Jag ville inte skylta med mina blanka slangar utan drog över mattsvart kabelstrumpa för att behâlla 70-talsutseendet.

Du kan också byta till dubbelkolvsoken som finns på nästa generation
CB750/900. 1981-
 

DearHunter

New member
Mmmm, jag vet, har redan huvudcylinder, handtag och splitter liggandes.
Tyvärr blir mekandet lidande pga arbetet ett tag framöver, men handla pâ ebay kan man ju alltid :)

Håller med. Har beställt delar som jag vet kommer att behövas förr eller senare. Alltid kul att handla och kommer man in på en sida med massor av mc tillbehör så blir jag som en kanin i ett salladsland.. ;)

Nu är det bara jobbet kvar. Till det så måste man ju inhandla en god öl :D
 
Top