Hur gör ni med dom unga beundrarna?

P-O Noren

New member
Ibland då man kommer till hojen så står det en mamma/pappa där med ett barn i handen och barnet vill höra/se när man åker iväg. Händer mig flera gånger per år oavsett hoj man kör...

Hur gör ni då?
Själv tycker jag det är rätt så kul så jag brukar fråga om dom vill provsitta, gissa om det är uppskattat. Man måste ta hand om nästa generation hojåkare...:D

Någon som brukar råka ut för detta förutom mig?

jan-olovj

Active member
Ibland då man kommer till hojen så står det en mamma/pappa där med ett barn i handen och barnet vill höra/se när man åker iväg. Händer mig flera gånger per år oavsett hoj man kör...

Hur gör ni då?
Själv tycker jag det är rätt så kul så jag brukar fråga om dom vill provsitta, gissa om det är uppskattat. Man måste ta hand om nästa generation hojåkare...:D

Någon som brukar råka ut för detta förutom mig?

Det har hänt mig flera gånger, och jag håller med det är ganska kul, föräldrana kan vara lite reserverade men ungarna är rättframma.

lime

Skriver inte
Om ett barn kommer fram och vill provsitta när jag är i närheten så låter jag dem göra det. Det jag också gör i det läget är att förstärka det positiva beteendet genom att berömma barnet för att det inte bara prövade utan att den som äger hojen är med.

Linjus

New member
Brukar fråga om dom kanske vill prova att starta. Är det då en hit så kan det vara rätt kul att gasa lite åxå:D. Prova hjälmen brukar vara ganska skoj det med.
Den vanligaste frågan är nog: -Vad toppar den??? och -Kan du köra på bakhjulet me den??

Last edited:

Kjell.K.

New member
När jag var liten hade våran granne en svart och blank BMW 600 som han putsade både före och efter varje tur, som hände ibland, den finns kvar. Jag kom ihåg en massa frågor, just om t ex toppfarten, han sa att han åkt 150 en gång. Han hade inget bilkort, Evert som han hette, han jobbade i affären hemma. En gång frågade jag vad som händer om han kör bil, det kan jag inte svara på, på rak arm, sa Evert. Böj armen då sa jag, Evert skrattade och förde handen uppåt mot munnen och jag sa, nu är armen böjd, vad händer när du kör bil? :)

Jag kör nog i diket tror jag, sa Evert. Jaha sa jag och gick.

Men att provkänna på grenröret bränndes så mycket, det trodde jag inte.

Det här var 60-talet.

Ballhead

New member
Det påminner mig om en tur till Sigtuna. Vi var ett gäng som åkt dit.
Det var mitt i veckan, på förmiddagen. som vi stannade till vid Gyllende våfflan, och en grupp dagisbarn stod där. En liten kille kom fram och började prata, så jag frågade om han tyckte min kompis crossmoppe var fin (Yamaha Teneré). Ja sa han, då frågade jag om han ville provsitta, ja sa hela dagisgruppen. Så vi tittade roligt på medans han fick lyfta ungarna upp och ner.

Tycker det händer titt som tätt att det står barn med ögon större än tefat.Jag brukar fråga om dom vill provsitta och sen låta dom torrgasa lite.Det brukar alltid vara väldigt uppskattat.Den roligaste gången var nog i Skottland när det kom fram en liten pojk och frågade om det var min BMW.Pappan tyckte det var lite jobbigt men sen fick jag förklarat att dom hade en BMW bil och pojken kände igen emblemet.Vi gick ut så fick han provsitta,gasa och trycka lite på tutan.Det tror jag han kommer komma ihåg när han bli äldre.
Fredrik

Klart man ska uppmuntra de unga beundrarna.

Minns en gång i Uppsala då vi hade stanat i ett bostadsområde, på en vändplan tror jag det var. Det var kväll och efter ens tund kommer det fram en liten kille och frågar om vi är poliser. Något överraskad av frågan svarar jag så klartr nej och undrar om vi ser ut som sådana. Och det gjorde vi tydligen för han svarade ett klart och tydligt JA!. Därefter kom tusen frågor om Varaderon. Självklart hur fort den gick och så vidare. Pratade en stund med honom opch han fick gasa och tuta lite men sitta upp det vågade han inte. Han såg mycket nöjd ut när det var dags att fara vidare och vi vinkade adjö till varandra.
Magnus

swischmc

New member
Min erfarenhet är precis densamma. :)
Däremot kan de små barnen, upp till tre-fyra år, tycka att det är roligare att stå brevid än sitta på. I alla fall har de stor respekt för min hoj (Honda CBR1000) och blir något skärrade när de väl sitter i sadeln. Smart tips där, att bara låta dem torrgasa och tuta.

Kent@

New member
Unga :confused: Inte bara unga kommer fram. För ett par år sedan kom en gammal dam (hon var runt 65-70 år, gråhårig och lite böjd) fram och började prata..
-Det är en väldigt fin motorcykel du har, sa hon. Är det en HD?
-Nej, svarade jag. Det är en Suzuki, fast den påminner om en HD, sa jag.
-Ååå jag kommer ihåg när jag var yngre och åkte med min man, sa hon och log. Jag var spätta och åkte bak på den tidens motorcyklar. Det var såå roligt. Nu är jag för gammal men jag skulle gärna åka igen om jag bara kunde. Hej då....

Jag såg hur tanten sken upp när hon berättade om att hon varit spätta. Hon var säkert med om ett och annat som man inte kan tro om rara gamla tanter, och hon verkade inte besviken på vad hon varit med om, snarar lite ledsen över att hon och hennes man inte kunde åka hoj längre. :D

Jojye

New member
Unga :confused: Inte bara unga kommer fram. För ett par år sedan kom en gammal dam (hon var runt 65-70 år, gråhårig och lite böjd) fram och började prata..
-Ååå jag kommer ihåg när jag var yngre och åkte med min man, sa hon och log. Jag var spätta och åkte bak på den tidens motorcyklar. Det var såå roligt. Nu är jag för gammal men jag skulle gärna åka igen om jag bara kunde. Hej då....

Jag såg hur tanten sken upp när hon berättade om att hon varit spätta. Hon var säkert med om ett och annat som man inte kan tro om rara gamla tanter, och hon verkade inte besviken på vad hon varit med om, snarar lite ledsen över att hon och hennes man inte kunde åka hoj längre. :D

Du skulle ju erbjudigt en tur!

jan-olovj

Active member
Du skulle ju erbjudigt en tur!

Det är lätt att säga och man inte kör sidvagn förståss. Jag skulle inte ta på mitt ansvar att köra på någon som jag inte vet något om, det kan sluta i diket eller ännu värre. Sedan är det ju det med skyddskläder det får ju inte struntas i.

Last edited:

Marie

Banned

Jo det finns allt gamla spättor runt om i landet.

Min granne (hon fyller 96 till hösten) har flera gånger varit på väg att ta en tur med mig, men tyvärr (för henne) har hennes barn hittills dykt upp olägligt och "pratat förstånd" med henne. Hon åkte mycket med sin man för sådär 60-70 år sedan (han är död sedan snart 30 år tillbaka).

Last edited:

P-O Noren

New member
Det är lätt att säga och man inte kör sidvagn förståss. Jag skulle inte ta på mitt ansvar att köra på någon som jag inte vet något om, det kan sluta i diket eller ännu värre. Sedan är det ju det medskyddskläder det får ju inte struntas i.

Vi lever i ett fritt land och en tant på 70 kan nog fatta sina egna beslut...
(Men jag har full förståelse att du inte vill köra på någon)

:)

Jojye

New member
Det är lätt att säga och man inte kör sidvagn förståss. Jag skulle inte ta på mitt ansvar att köra på någon som jag inte vet något om, det kan sluta i diket eller ännu värre. Sedan är det ju det medskyddskläder det får ju inte struntas i.

ja jo att köra på folk är ju inte roligt, men jag skulle nog inte rekommendera att du kör på någon du känner för den delen kan ju sluta illa :D

jan-olovj

Active member
Vi lever i ett fritt land och en tant på 70 kan nog fatta sina egna beslut...
(Men jag har full förståelse att du inte vill köra på någon)

:)

Jag har skutsat på folk som inte åkt förr. Luta sig åt fel håll i kurvorna är inte roligt, i mitt fall höll det på att gå åt helvete, sedan dess är jag försiktig.

P-O Noren

New member
Nej det är väl olika.
Själv känner jag mig rätt så stadig och min GTS är inte precis storlek XS heller. Skulle tro att de flesta 70-åringar skulle kunna plocka vitsippor vid vägkanten från sadeln utan att jag skulle märka det alltför mycket. Tar man det bara lungt så gör det inget att folk lutar sig fel, för mig har det bara varit en fråga om rätt hastighet och kommunikation. Damen i fråga var ju en van "spätta".

:D

Men visst detta upplever man detta olika som förare

Carnivore

New member
Kommer ihåg när jag var 4-5år gammal (27-28år sedan) och det var något jippo av något slag i Kungsträdgården som mamma tog med mig på (hon älskar allt med motorer), då fick jag sitta på Loffe Carlssons hoj och ställa frågor till han... detta gör att nu när jag äntligen tagit mc-kort och köper hoj så ställer jag upp med samma tjänst till knattarna som kommer fram till mig.
Ja, självklart till min egen son om några år då då.... :) Där finns det planer att skjutsa till dagis så småningom. :)