Hur funkar hanteringen av medlemmar som lämnar SMC?

Oldbiker

New member
För mig var det naturligt att ansluta mig till SMC för några år sedan. För ett par år sedan ändrade jag till ett familjemedlemsskap, då min dotter skulle börja åka hoj. Under hösten och vintern uppstod en diskussion mellan mig och flera ledande företrädare inom SMC såvida organisationen var religiöst obunden eller icke. Den brist som enligt mig fanns skulle inte åtgärdas var beskedet från ledningen och jag valde då att lämna SMC. Jag skickade ett mejl med en fråga om hur det skulle gå till och fick ganska omgående beskedet att jag var avförd som medlem.
Jag nöjde mig med detta. Men sedan dess har jag inte fått tidningen, trots att jag betalt för medlemsskapet under hela 2012. Min dotter vet inte i dag om hon är medlem eller inte och hon får inte heller tidningen.
Man kan tycka att jag inte ska ha tidningen eftersom jag inte är medlem, men då borde jag rimligen fått tillbaka en del av den avgift jag betalat. Jag frågade dottern här om dagen om hon vill vara medlem fortsättningsvis och fick svaret: varför då?
Lite märkligt är det att jag fått behålla inloggningen till Forumet, trots att jag är avförd som medlem och kan skriva detta inlägg....
 

Avarage

New member
Utan att ha inblick i ärendet eller vad det i grund och botten handlar om kan jag ju bara reflektera ren generellt över min uppfattning av hur det borde gå till.

Rimlig att anta är att man inte betalar tillbaks en medlemsavgift MEN att medlemmen/melemmarna fortsätter att vara medlem fram tills periden man betalat för löpt ut. Vill medlemmen trots detta inte fortsätta att dra nytta av medlemsskapet, i detta fallet ex. få tidning & andra utskick, bör ju det respekteras från organisationen i den mån det är administrativt möjligt.

Då du betalat för/teknat familjemedlemskap följer ju övriga familjemelemmar med i det beslut du fattar. Om du fattat beslut att med omedelbar verkan avsäga dig medlemskapet gälle rju det beslutet även för övriga medlemmar som ingår/ingick i ditt familjemelsmskap. Alternativet till detta, i den mån det är administrativt möjligt att hantera blir ju att övriga familjemedlemmar tecknar enskilt medlemskap dvs. betalar in resterande belopp upp till enskilt medlemskap om man vill fortsätta vara medlem.

Det är alltid trist när någon aktivt väljer att gå ur en idéell organisation pga. meningsskiljaktigheter. Inte sällan är det et tbeslut "i stridens hetta" och som i efterhand kanske ångras men så stor man fast av principiella skäl i stället för att se till reella skäl till att fortsätta ett medlemskap. Hur det är i ditt fall vet jag inte och du behöver heller inte redogjöra för det då ditt beslut är just ditt beslut.

Du ser, uppenbarligen, inte tillräckligt med fördelar för dig/oss motorcyklister för att anse det vara värt pengarna att vara medlem medan jag upplever mitt medlemskap vara värt varenda krona. Jag har full respekt för ditt beslut och hoppas du skall känna dig nöjd med valet att gå ur. Jag är nöjd att vara kvar!

Mvh!
// Niklas
 

Babs

New member
Hej Oldbiker

Ska försöka ge ett ärligt och rättvisande svar på de ställda frågorna

Vi har tyvärr den situationen att vi inte kan lägga bevakning på urträdesdatum. Om medlem under innevarande medlemsår begär urträde så sker det momentant. Vår medlemsservice upplyser medlem som kontaktar oss om detta. Det är då upp till medlemmen att besluta om de vill stå kvar till årets slut och då höra av sig igen eller lämna omgående.

Jag håller absolut med om att detta inte är den bästa lösningen. Vi arbetar ständigt med att förbättra våra rutiner och system och detta är en fråga som vi haft med i diskussionerna under en längre tid utan att hitta en bra lösning.

Angående vårt forum. Det är främst till för diskussioner mellan våra medlemmar, men vi har inget strikt krav på att man måste vara medlem i SMC för vara med och göra sin röst hörd. Så länge man följer de regler som man godkände då man registrerade sig på forumet så är man välkommen här!

Kontakta gärna mig om du har flera frågor.

Babs
0243-669 74; babs@svmc.se
 

Chopperbyggarn

New member
Synd att du lämnar SMC Oldbiker!! Du har en del intressanta inlägg i motorcykel frågor som berikar när olika åsikter bollas bort o fram i olika frågor!

Själv ringde jag precis in och gjorde om mitt över 30 år gamla medlemsskap till familje medlemsskap så nu är även min fru SMC medlem.:)

Anders.J
 

Oldbiker

New member
Hej Oldbiker

Ska försöka ge ett ärligt och rättvisande svar på de ställda frågorna

Vi har tyvärr den situationen att vi inte kan lägga bevakning på urträdesdatum. Om medlem under innevarande medlemsår begär urträde så sker det momentant. Vår medlemsservice upplyser medlem som kontaktar oss om detta. Det är då upp till medlemmen att besluta om de vill stå kvar till årets slut och då höra av sig igen eller lämna omgående.

Jag håller absolut med om att detta inte är den bästa lösningen. Vi arbetar ständigt med att förbättra våra rutiner och system och detta är en fråga som vi haft med i diskussionerna under en längre tid utan att hitta en bra lösning.

Angående vårt forum. Det är främst till för diskussioner mellan våra medlemmar, men vi har inget strikt krav på att man måste vara medlem i SMC för vara med och göra sin röst hörd. Så länge man följer de regler som man godkände då man registrerade sig på forumet så är man välkommen här!

Kontakta gärna mig om du har flera frågor.

Babs
0243-669 74; babs@svmc.se

Jag skickade ett mejl och ställde en fråga om hur det eventuellt skulle gå till och fick som svar att jag var avförd som medlem. Några frågor ställdes aldrig om familjemedlem eller eventuell tidning. Mejlet är det sista jag fått från SMC. Jag har självklart beslutat på egen hand att lämna organisationenen, vilket jag naturligtvis står för. Vill poängtera att det inte handlar om den ekonomiska delen, men att jag eller min dotter borde få ta del av det vi betalt för.
 

Oldbiker

New member
Utan att ha inblick i ärendet eller vad det i grund och botten handlar om kan jag ju bara reflektera ren generellt över min uppfattning av hur det borde gå till.

Rimlig att anta är att man inte betalar tillbaks en medlemsavgift MEN att medlemmen/melemmarna fortsätter att vara medlem fram tills periden man betalat för löpt ut. Vill medlemmen trots detta inte fortsätta att dra nytta av medlemsskapet, i detta fallet ex. få tidning & andra utskick, bör ju det respekteras från organisationen i den mån det är administrativt möjligt.

Då du betalat för/teknat familjemedlemskap följer ju övriga familjemelemmar med i det beslut du fattar. Om du fattat beslut att med omedelbar verkan avsäga dig medlemskapet gälle rju det beslutet även för övriga medlemmar som ingår/ingick i ditt familjemelsmskap. Alternativet till detta, i den mån det är administrativt möjligt att hantera blir ju att övriga familjemedlemmar tecknar enskilt medlemskap dvs. betalar in resterande belopp upp till enskilt medlemskap om man vill fortsätta vara medlem.

Det är alltid trist när någon aktivt väljer att gå ur en idéell organisation pga. meningsskiljaktigheter. Inte sällan är det et tbeslut "i stridens hetta" och som i efterhand kanske ångras men så stor man fast av principiella skäl i stället för att se till reella skäl till att fortsätta ett medlemskap. Hur det är i ditt fall vet jag inte och du behöver heller inte redogjöra för det då ditt beslut är just ditt beslut.

Du ser, uppenbarligen, inte tillräckligt med fördelar för dig/oss motorcyklister för att anse det vara värt pengarna att vara medlem medan jag upplever mitt medlemskap vara värt varenda krona. Jag har full respekt för ditt beslut och hoppas du skall känna dig nöjd med valet att gå ur. Jag är nöjd att vara kvar!

Mvh!
// Niklas

Vad det handlar om är att ledningen för SMC och jag har olika åsikter om och kring SMC:s koppling till Svenska kyrkan. Jag anser att SMC är medarrangör till MC-gudstjänster och uppmanar medlemmar att åka på dem, vilket avvisas från SMC:s ledning. Jag respekterar detta, men vill för egen del inte vara medlem i en organisation med så starka band till en religiös organisation.

Så något beslut i stridens hetta handlar det inte om, det var mycket väl avvägt. Jag har dessutom fått signaler om att det är skillda meningar om saken inom SMC. Jag har också påpekat att jag mycket väl kliva in igen när sakernas gång är förändrade. För i grund och botten brinner jag för frågor kring motorcyklar och motorcyklister och vill verka för dessa frågor. Men tills vidare får jag göra det via andra kanaler än de nu aktuella.
 

SuperRetard

New member
...borde få ta del av det vi betalt för.

Det du betalt för är ju ett medlemskap, som du med all önskvärd tydlighet för alla som läst här ville avsluta av principiella skäl. Med avslutat medlemskap följer normalt också avslutade fördelar som följer av medlemskapet, ganska naturligt. Tidningen går út till alla medlemmar, och du vill inte vara medlem. Ergo: Du får ingen tidning.

Busenkelt. Man kan liksom inte både ha kakan och äta den.

Hade du mer sansat valt att bara inte betala in när nästa år inleds, så hade du ju behållit de fördelar du har genom medlemskapet till dess att perioden går ut.

---------------
Om du blivit avförd utan att uttryckligen bett om det däremot så är det ju helt klart en kommunikationsmiss däremot. Det går säkert att rätta till om det är så.
 

Oldbiker

New member
Det du betalt för är ju ett medlemskap, som du med all önskvärd tydlighet för alla som läst här ville avsluta av principiella skäl. Med avslutat medlemskap följer normalt också avslutade fördelar som följer av medlemskapet, ganska naturligt. Tidningen går út till alla medlemmar, och du vill inte vara medlem. Ergo: Du får ingen tidning.

Busenkelt. Man kan liksom inte både ha kakan och äta den.

Hade du mer sansat valt att bara inte betala in när nästa år inleds, så hade du ju behållit de fördelar du har genom medlemskapet till dess att perioden går ut.

---------------
Om du blivit avförd utan att uttryckligen bett om det däremot så är det ju helt klart en kommunikationsmiss däremot. Det går säkert att rätta till om det är så.
Nu var det och är inte så busenkelt du vill göra gällande. Min fråga i mejlet var hur det skulle gå till. Jag ville bland ha svar på frågor kring min dotters medlemsskap, hon har inte gjort samma ställningstagande som jag. Hon ville vara kvar och som betalande medlem har hon väl rätt till tidningen och andra medlemsförmån.

Jag är mycket väl medveten om att jag inte har rätt att ta del av dessa förmåner. Men i dag vet inte min dotter om hon är medlem i SMC eller inte.
Sammantaget handlar detta om hur SMC hanterar medlemmar som lämnar organisationen, helt enkelt av den anledningen att de kanske vill återvända en dag och borde i det läget ha en positiv bild med sig av SMC.
 

SuperRetard

New member
Om du blivit avförd utan att uttryckligen bett om det däremot så är det ju helt klart en kommunikationsmiss däremot. Det går säkert att rätta till om det är så.

Nu var det och är inte så busenkelt du vill göra gällande. Min fråga i mejlet var hur det skulle gå till. Jag ville bland ha svar på frågor kring min dotters medlemsskap, hon har inte gjort samma ställningstagande som jag. Hon ville vara kvar och som betalande medlem har hon väl rätt till tidningen och andra medlemsförmån.

Jag är mycket väl medveten om att jag inte har rätt att ta del av dessa förmåner. Men i dag vet inte min dotter om hon är medlem i SMC eller inte.
Sammantaget handlar detta om hur SMC hanterar medlemmar som lämnar organisationen, helt enkelt av den anledningen att de kanske vill återvända en dag och borde i det läget ha en positiv bild med sig av SMC.


Som jag skrev ovan, en kommunikationsmiss. Sånt händer :) Snacka med Babs som ju faktiskt svarade i tråden istället så löser det sig säkert :)
 

janric

New member
Nu var det och är inte så busenkelt du vill göra gällande. Min fråga i mejlet var hur det skulle gå till. Jag ville bland ha svar på frågor kring min dotters medlemsskap, hon har inte gjort samma ställningstagande som jag. Hon ville vara kvar och som betalande medlem har hon väl rätt till tidningen och andra medlemsförmån.

Jag är mycket väl medveten om att jag inte har rätt att ta del av dessa förmåner. Men i dag vet inte min dotter om hon är medlem i SMC eller inte.
Sammantaget handlar detta om hur SMC hanterar medlemmar som lämnar organisationen, helt enkelt av den anledningen att de kanske vill återvända en dag och borde i det läget ha en positiv bild med sig av SMC.

Måste en organisation där någon medlem väljer att hoppa av medlemskapet fortsätta hantera den före detta medlemmen?

Om ett familjemedlemskap sägs upp, har inte det upphört då?
 

Oldbiker

New member
Måste en organisation där någon medlem väljer att hoppa av medlemskapet fortsätta hantera den före detta medlemmen?

Om ett familjemedlemskap sägs upp, har inte det upphört då?

Visst är det så. Men för att vara ett familjemedlemsskap förutsätts det att flera ingår. När min dotter skulle vara medlem diskuterades om ungdomsmedlemsskap eller familjemedlemsskap. Men det som hände är att hon förmodligen åkte ut med badvattnet när jag ställde frågor kring formalia.
Nu är det skit samma med det hela, jag är inte medlem längre och det beroende på att jag gjort det ställningstagandet. Det som är lite tråkigt är att vill min dotter vara med måste hon själv agera för att bli medlem i den organisation som hon en gång gått med i.
 

namn

New member
Hon har varit medlem VIA ditt familjemedlemsskap..... vad är det som är så svårt att förstå? om hon vill lösa ett eget medlemskap så ringer eller mailar hon smc (eller tar kontakt på annat sätt) så löser dom det. och då får hon ett inbetalningskort i SITT namn.
 

Oldbiker

New member
Hon har varit medlem VIA ditt familjemedlemsskap..... vad är det som är så svårt att förstå? om hon vill lösa ett eget medlemskap så ringer eller mailar hon smc (eller tar kontakt på annat sätt) så löser dom det. och då får hon ett inbetalningskort i SITT namn.

Det är inte ett dugg svårt att förstå. Vad jag ville ha en diskussion om var hur det hanteras när medlemmar lämnar ordanisationen. För det är väl knappast så att SMC har så mycket medlemmar att det är ointressant om folk lämnar organisationen. Är det så ska insatserna göras där och inte på att värva fler, det är trots allt en viss begränsning i antalet medlemmar. Oavsett vilket skäl jag har för att lämna en organisation, så har jag en gång valt att gå med och kanske kan tänka mig att göra det igen. blir jag avspisad och halvtaskigt bemött, kommer jag aldrig igen.
Låt mig ge ett exempel, jag köpte en bil för 13 år sedan och den lokala firman hanterade problemen hyggligt, även om generalagenten borde stått för saken betedde sig som svin. Men tack vare hanterandet lokalt valde jag samma märke igen och har sedan dess köpt flera bilar av dem. Det handlar om kundvård, en missnöjd kund är något positivt tack vare att han hört av sig eller reagerat. Det är någon som bryr sig och ska tas om hand.
Slutligen tog jag kontakt genom att fråga om hur det hela skulle gå till och det resulterade i att jag avfördes helt och rakt av som medlem, några svar fick jag aldrig. Sedan kan det naturligtvis vara så att jag betraktas som en strulig djävel och ledningen för SMC anser det bara vara skönt att vara av med mig.....
 

990 Adventure

New member
Tog kontakt, du basunerade ut det i den längsta mest tråkiga tråd som överhuvudtaget existerat i SMC vad jag vet att du skulle gå ur, avskedsbrev o hela viddevitten så där om råder ingen tvekan om vad du ville och att du inte tänkte på att det fick följder för din dotter får du stå för,och är det inte pengarna så stå då för ditt beslut o sluta gnälll
 

Igge

New member
Jag kan väl hålla med om att det var tydligt att oldbiker ville ur.
Jag tycker även att det är självklart att man slutar få medlemsförmåner om man begär att avsluta medlemskapet.

Däremot, vilket jag tror oldbiker menar lite, är det konstigt att den som hanterar urträdet inte ser att det faktiskt är ett familjemeldemsskap och kontrollfrågar i stil med "Jag ser att du hör till ett familjemedlemsskap, ska övriga medlemmar också gå ur eller vill de gå över till eget/egna medlemsskap?" alternativ ger information om hur det blir med det delade medlemsskapet
Finns ju en möjlighet att "spara medlemmar" så att säga

Det kan ju bero på att medlemsdatabasen inte visar så tydlig information eller att rutinerna för detta inte är välutvecklade, så Oldbikers tråd kanske kommer bli hjälpande i SMCs förbättringar gällande medlemshantering :)

Sedan tycker jag det är lite tråkigt att det kommer så många inlägg med, vad jag uppfattar det som, "arga" toner.
Kan inte alla vara glada och trevliga, blir så mycket trevligare stämning :lemon:

Mitt förslag till oldbiker är att du ringer kansliet imorrn och hör hur det ser ut med din situation.
Ditt telefonnummer spärras inte för att du gått ur medlemsskapet.
Forum som detta är inte det snabbaste och tydligaste sättet att få raka svar alltid, dock blir det en dialog som är öppen för alla, vilket kanske är målet. :)
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Jag kan väl hålla med om att det var tydligt att oldbiker ville ur.
Jag tycker även att det är självklart att man slutar få medlemsförmåner om man begär att avsluta medlemskapet.

Däremot, vilket jag tror oldbiker menar lite, är det konstigt att den som hanterar urträdet inte ser att det faktiskt är ett familjemeldemsskap och kontrollfrågar i stil med "Jag ser att du hör till ett familjemedlemsskap, ska övriga medlemmar också gå ur eller vill de gå över till eget/egna medlemsskap?" alternativ ger information om hur det blir med det delade medlemsskapet
Finns ju en möjlighet att "spara medlemmar" så att säga

Det kan ju bero på att medlemsdatabasen inte visar så tydlig information eller att rutinerna för detta inte är välutvecklade, så Oldbikers tråd kanske kommer bli hjälpande i SMCs förbättringar gällande medlemshantering :)

Sedan tycker jag det är lite tråkigt att det kommer så många inlägg med, vad jag uppfattar det som, "arga" toner.
Kan inte alla vara glada och trevliga, blir så mycket trevligare stämning :lemon:

Mitt förslag till oldbiker är att du ringer kansliet imorrn och hör hur det ser ut med din situation.
Ditt telefonnummer spärras inte för att du gått ur medlemsskapet.
Forum som detta är inte det snabbaste och tydligaste sättet att få raka svar alltid, dock blir det en dialog som är öppen för alla, vilket kanske är målet. :)

Även om inte 990Adventure snappat vad jag var ute efter så har uppenbarligen vissa gjort det. Mitt ställningstagande i frågan bygger på en del av verksamheten, för övrig tycker jag att SMC gör ett fantastiskt arbete. För att även om jag ställt mig utanför så borde organisationen vara rädd om sina medlemmar. Vad jag menar är att för min del var det inte bara en som lämnade organisationen, utan två. Fråga vilken 19-åring som helst om de ska vara med i en organisation som SMC och du får svaret: Varför?
Så visst är det klart att det var jag som pappa som låg bakom att hon blev medlem. Normalt hade jag kunnat skita i om hon var medlem eller. Men jag ville hon skulle få chansen att avgöra det själv.

Nu har det hela löst sig genom att jag haft kontakt med kansliet, eller rättare sagt kansliet har kontaktat mig. Min dotter kvarstår som ungdomsmedlem och jag tror och hoppas hon kommer att engagera sig i frågor kring motorcyklar på samma sätt som jag. Om jag kliver in i SMC igen är ett oskrivet blad, det får den framtida utvecklingen visa.
Ledsen 990 Adventure, nu blev den längsta och mest ointressanta tråden lite längre ändå,men jag ber om ursäkt för det och hoppas du inte dör av uttråkning....
 

990 Adventure

New member
Även om inte 990Adventure snappat vad jag var ute efter så har uppenbarligen vissa gjort det. Mitt ställningstagande i frågan bygger på en del av verksamheten, för övrig tycker jag att SMC gör ett fantastiskt arbete. För att även om jag ställt mig utanför så borde organisationen vara rädd om sina medlemmar. Vad jag menar är att för min del var det inte bara en som lämnade organisationen, utan två. Fråga vilken 19-åring som helst om de ska vara med i en organisation som SMC och du får svaret: Varför?
Så visst är det klart att det var jag som pappa som låg bakom att hon blev medlem. Normalt hade jag kunnat skita i om hon var medlem eller. Men jag ville hon skulle få chansen att avgöra det själv.

Nu har det hela löst sig genom att jag haft kontakt med kansliet, eller rättare sagt kansliet har kontaktat mig. Min dotter kvarstår som ungdomsmedlem och jag tror och hoppas hon kommer att engagera sig i frågor kring motorcyklar på samma sätt som jag. Om jag kliver in i SMC igen är ett oskrivet blad, det får den framtida utvecklingen visa.
Ledsen 990 Adventure, nu blev den längsta och mest ointressanta tråden lite längre ändå,men jag ber om ursäkt för det och hoppas du inte dör av uttråkning....

Ledsen Oldtimer, men det var inte denna tråden (även om den kom som god tvåa) jag menade, det var den som gjorde att du tog ställning, men glädjer mig att det löste sig för din dotter för hennes skull.

Ha det gött o kör försiktigt i ditt fortsatta liv , kanske kan du en dag skilja på 1 och 2 och se på saker från lite olika håll, då är det lättare att förstå att vi är olika och min eller din livsyn kanske inte alltid är den rätta, utan se till det stora vad ex SMC uträttar även om det kanske går lite mot vad jag eller du anser vara det dom ska syssla med.
 
Top