Hur finna pyspunkeringshålet/-n?

Ove 60+

Active member
Jag fyllde alltså däcket med 2,9 kg/cm i söndags kväll. Det är 4 dygn sedan nästan exakt. Efter alla problem bestämde jag mig idag för att köpa en lufttryckmätare, och besökte Dalarnas egen Clark Olofsson (Clas Ohlson ska det visst vara) för att köpa en sådan :)
Väl hemkommen testade jag mätaren på trampcykelns bakdäck och trycket visade 1,69 kg - oj, väldigt lågt för att vara ett mountainbike-däck (med slang).
Så ut till hojen och provade på bakdäcket. 2,9 kg/cm !!! Fortfarande samma tryck som i söndags kväll...
JAG FATTAR INGENTING AV DET HÄR! Självreparerande luftläckage var det länge sedan (om än någonsin) jag hörde talas om.

Nu ska jag ut och köra en tur så får jag se vad som händer efter det :)

:tummenupp Vågar sätta en liten, men dock peng, på läcka mellan däck och fälg. Lite extra tryck + tid så kläms den till och så är det bara tätt. Fortsätt att ha mera tryck till du byter och se då till att fälgen är ren från lort och oxid. :wink:
 

Hojkul!

New member
Triumph Int;
Ja, C O har väl en butik i Ö-vik vad jag vet, så bege dig dit vetja!

Ova 60+;
inte helt omöjligt att du har rätt, fast svårt att kolla.

Jag körde alltså en tur på 4 mil i torsdags kväll, och kontrollerade däcktrycket i fredags kväll (ett dygn efter turen) och trycket var då 2,84 kg/cm. Det hade alltså läckt ut 0,06 kg.
I lördags körde jag åter en tur på 4 mil och trycket hade då sjunkit till 2,8 kg/cm, dvs. 0,04 kg.
Det är inte svårt att dra slutsatsen att läckage uppkommer vid körning.
 

Herr Fuggle

New member
Min, högst okvalificerade, gissning är läck mellan däck och fälg. :)

Nedan är min läcka från insidan.:wink: Som ni förstår sitter ett nytt däck på nu.
Helt rätt att däcket gått lite på bana men jag bor där det finns landsvägar som är krokiga och de är, i mitt tycke, trevligare än raka landsvägar och motorvägar. :eek: Och om man gasar ut ur kurvan men låter bli att gasa på rakan slits däcket mindre på mitten. OCH det är trevlig körning utan att det blir "extrem körning" ...:eek:

Fördelen förutom trevligt däcksslitage blir hyfsad kurvteknik ;) Nackdelen är att det inte går lika fort på bana :( eftersom det inte är höga hastigheter som måste tas ner inför varje kurva. Men det kan man träna på bana!:tummenupp

View attachment 4741
 

113bom

New member
I´m back.
Nix pix, solutionstestet (natten mot måndag) gav inte ett negativt resultat. Ingen luft som hade trängt ut vid pluggarna.
Har faktiskt inte hunnit kolla trycket ännu, men enbart genom att knacka på däcket med fingrarna hör jag att trycket har minskat från i går.

Fuggle; Så du kör i princip endast på bana alltså - om däcket inte slits på mitten (slitbanan vid vanlig landsvägskörning) Hahaha... :)

113bom; Jag funderar på hur du hittade läckan i gjutningen i fälgen? Läckte det väldigt långsamt? Och kunde du se det med hjälp av "doppa-hjulet-i-vattnet-provet"?
det läckte så pass så jag kunde se små bubblor när jag hade fälgen länge still under vatten ytan,givetvis stående, är hjulet liggandes i vatten så är det hopplöst att se läcka
 

Hojkul!

New member
det läckte så pass så jag kunde se små bubblor när jag hade fälgen länge still under vatten ytan,givetvis stående, är hjulet liggandes i vatten så är det hopplöst att se läcka

Hmm... märkligt att det ska vara svårare att se läckage om hjulet "ligger" i vattnet. Lufttrycket inuti däcket bör ju vara lika överallt tycker jag ;-) Och därmed trycka ut lika hårt oberoende av vilken riktning hjulet har.
Men du kanske menar att det syns enklare om det är läckage vid en gjutning som sitter mitt för en av de ihåliga ekrarna?
 

Hojkul!

New member
Problemet med läckande bakdäck är över för denna gång - jag har bytt hoj :)
(Och jag kan tillägga att lufttrycket INTE verkade minska när jag sålde den förra hojen)
 
Top