Hur finna pyspunkeringshålet/-n?

Hojkul!

New member
Hur finna pyspunkteringshålet/-n?

Halloj.

Jag har läst de gamla "ämnena" om punktering och plugglagning och punkaspray etc.
Inget av dem innehåller dock någon info. om hur man finner ett litet (eller stort) pyspunkahål.

Pyspunka upptäcktes alltså tidigare i våras. Efter att ha undersökt däcket kunde jag dra ur en liten "nit" (som ett häftstift utan skalle) + en metallflisa på några millimeter. Jag använde min reparationssats, dvs. ett spetsigt sylverktyg och "borrade" upp hålen. Därefter i med pluggar + solution. Jag lät det vulka några dygn innan jag pumpade däcket, till 2,7 kg tryck.
Efter 3 dygn var det 1,3 kg kvar... Pumpade igen och demonterade hjulet och "badade" det i sjön! Upptäckte givetvis ytterligare ett "fishål"... Lagade även detta med plugg från reparationssatsen, och det verkar fungera.
MEN, i dag när jag kollade trycket så var det "tomt" igen... 0,9 kg. I med 2,7 kg igen och "baddade" nu med såpvatten på alla de ställen (små hack i däcket) där jag kan ana att det möjligen kan vara läckage (kollade även pluggarna såklart och där läcker det inte). Hittade ingenstans där det läcker!
Har även kollat fälgkanten (samtidigt som hjulet var i sjön) och inte heller där läcker det.
Ventilen läcker inte heller.

Ge mig tips och idéer om
1. Hur ska jag finna hålet/-n?
2. Finns annan idé om varför det läcker?

Däcket är ett Bridgestone Battlax, och har rullat xxxx mil ;-) (jodå, jag kan köpa ett nytt, men är intresserad av att först få kunskap i pyspunkasökning).

Tack!
 
Last edited:

Zopilote

New member
Jag skulle personligen inte köra en meter i onödan på det däcket... Lagningssatserna som man köper och lagar själv med är enligt mig bara för att i måttlig fart ta sig till en verkstad där däcket kan bytas eller ev. lagas med "kantarellplugg" från insidan.
Ett däck med TRE pluggar är defintivt inte pålitligt. Är du säker på att corden är hel efter lagningarna?
 

Herr Fuggle

New member
Jag skulle personligen inte köra en meter i onödan på det däcket... Lagningssatserna som man köper och lagar själv med är enligt mig bara för att i måttlig fart ta sig till en verkstad där däcket kan bytas eller ev. lagas med "kantarellplugg" från insidan.
Ett däck med TRE pluggar är defintivt inte pålitligt. Är du säker på att corden är hel efter lagningarna?

Det rättrådiga svaret!:tomte:

Men TS ville lära sig lite mer! :) Mitt svar är tvållösning! :tummenupp Används av kylreperatörer för att hitta mindre läckor i kylsystem än vad du har i ditt däck. Börja där det är troligt men det kan bli hela hjulet. Spola av däcket när du hittat läckan så är däcket inte halt heller.

Jag kör f.n. med en plugg i bakdäcket av samma anledning som TS. För att lära mig hur det fungerar så när jag är långt från en däckshandlare har kunskap och erfarenhet att laga däcket så jag i måttlig fart ta sig till en verkstad där däcket kan bytas . För jag fick det inte tätt förrän den 3 pluggen satt rätt.:p Den erfarenheten vill jag inte få i regn och mörker vid vägkanten. :)
 

Hojkul!

New member
Hej!

Tack för era reflektioner.

Bansaie; läste du inte hela texten kanske; "Ventilen läcker inte heller." ;-) Har kontrollerat den även i dag och där läcker det inte.

Zopilote; nej korden kan nog inte vara hel eftersom man "vrider verktyget genom hela däckets tjocklek" så att säga vid rengörande/förstorandet av hålet. Det knastrar ju fint när man gör detta... Menar du att det ska läcka där på något sätt?

Jag förstår vad ni skriver om att inte köra med detta däck lägre än till verkstad. Jag ska se mig om efter ett nytt bakdäck efter helgen.
Dock måste jag lägga in ett litet "försvarstal" om pluggarna. I dag har jag använt Yes-lösning och sprayat på HELA däcket, utan att finna minsta antydan till bubbla någonstans! Inte heller vid de tre pluggarna läcker det. Jag förstår inte vad det är som är så "farligt" med dessa pluggar - de vulkar ju ihop med gummit i däcket (eller?) och blir ju till en enhet, så risken att de ska "flyga ur" är väl rimligen minimal.
Och som någon skrev i ett annat forum, "jag har kört både snabbt och långt på mitt gummipluggade bakdäck utan något som helst problem".

Så klart kan jag tänka mig att om man gör reparationen slarvigt, så finns ju risk att pluggen otätar och faktiskt lossnar. Men så verkar inte vara fallet med mina pluggar.

Tack igen för svaren!
 

gundj

New member
Jag har fått bildäck plugglagade några gånger. Varje gång har däckfirman garanterat att lagningen är lika bra som resten av däcket.
Jag är säker på att dom gärna sålt nya däck tilll mig om det funnits anledning att betvivlamkvaliteten på lagningen.
 

Herr Fuggle

New member
I dag har jag använt Yes-lösning och sprayat på HELA däcket, utan att finna minsta antydan till bubbla någonstans! Inte heller vid de tre pluggarna läcker det.

Du har en läcka!
Måste nödvändigtvis inte vara däcket, även om det är vanligast. Har däcket varit tomt kan det vara svårt att få däcket att sätta sig på fälgen och då kan det läcka där. Har du ekerhjul kan det läcka där. Har du slanglöst kan gummit som ventilhållaren läcka.
 

Hojkul!

New member
Jag har fått bildäck plugglagade några gånger. Varje gång har däckfirman garanterat att lagningen är lika bra som resten av däcket.
Jag är säker på att dom gärna sålt nya däck tilll mig om det funnits anledning att betvivlamkvaliteten på lagningen.

Jag har också låtit däckverkstad reparera ett bildäck en gång, och de demonterade däcket och slipade på insidan, lade lim och tryckte i en "svamp" som stack ut på utsidan. Kapade jämns med däckets dubbar och viola så var det klart. DET fungerar garanterat.
Men för det som jag själv använt, dvs. pluggar, monteras ju utifrån och på något sätt kan man kanske ana att det inte är lika tillförlitligt. Men jag vet inte. De 3 som jag har monterat läcker i vilket fall inte, som skrivet tidigare.
 

Hojkul!

New member
Du har en läcka!
Måste nödvändigtvis inte vara däcket, även om det är vanligast. Har däcket varit tomt kan det vara svårt att få däcket att sätta sig på fälgen och då kan det läcka där. Har du ekerhjul kan det läcka där. Har du slanglöst kan gummit som ventilhållaren läcka.

Herr Fuggle;
Ja, läcka är det, uppenbart :)
Däcket har inte krupit ner från kanten någon gång så jag betvivlar att det är där som problemet finns. Men visst, jag ska gå på med Yes-lösning en gång till, på fälgkanten denna gång.
Hojen har 3-ekrade hjul, alltså gjutna hjul och inte traditionella ekerhjul.
Slanglöst är det definitivt, men jag har kollat även vid ventilfoten mot fälgen. Inget läckage.

Några teorier;
Kan det vara så att det läcker endast när jag kör, av någon anledning? Nej, eftersom det läcker under natten när hojen står parkerad.
Är det ventilen ändå som läcker? Nej, jag har kontrollerat varje gång jag har fyllt däcket till 2,7-2,9 kg.
Läcker pluggarna på något sätt? Jag förstår då inte hur det ska kunna ske - särskilt när jag har kontrollerat med tvållösning flera gånger.
Fälgkanten? Jag ska kontrollera i morgon för säkerhets skull - man vet ju aldrig...
 

990 Adventure

New member
Ett Bildäck är betydligt tjockare !

Herr Fuggle;
Ja, läcka är det, uppenbart :)
Däcket har inte krupit ner från kanten någon gång så jag betvivlar att det är där som problemet finns. Men visst, jag ska gå på med Yes-lösning en gång till, på fälgkanten denna gång.
Hojen har 3-ekrade hjul, alltså gjutna hjul och inte traditionella ekerhjul.
Slanglöst är det definitivt, men jag har kollat även vid ventilfoten mot fälgen. Inget läckage.

Några teorier;
Kan det vara så att det läcker endast när jag kör, av någon anledning? Nej, eftersom det läcker under natten när hojen står parkerad.
Är det ventilen ändå som läcker? Nej, jag har kontrollerat varje gång jag har fyllt däcket till 2,7-2,9 kg.
Läcker pluggarna på något sätt? Jag förstår då inte hur det ska kunna ske - särskilt när jag har kontrollerat med tvållösning flera gånger.
Fälgkanten? Jag ska kontrollera i morgon för säkerhets skull - man vet ju aldrig...

Hej !
jämför inte med bildäck, dom är annorlunda uppbyggda, ett bildäck med punka är inte lika farligt , ja argumenten är många till varför u inte ska jämföra med ett bildäck.

inte minst tjockleken , ett mc däck är otäckt tunt, kolla det nästa gång ni byter och att få en nödplugg att sitta är inte helt lätt, inte ens för däckfirmorna, därför använder dom trattar, men inte gärna på ett mc däck som är lite slitet.

Nu till din fråga,hur !
Prova att lägga ett tunt lager salution på utsidan,då kan du se på morgonen om det har läckt vid pluggarna,det bildas en liten ficka under där om det läcker, förutsätter att du inte kör hojen under tiden förstås, så gjorde nämligen en kille som fick en pappspik i sitt däck o nödlagade när vi var ute och åkte, men det släppte luft under natten och då var det vid lagningen trots alt.

Dock vill jag slå ett slag för dessa nödlagningar, dom kan rädda en hel dag om man får punka pga något vasst typ spik, du tar dig hem o behöver inte något annan än snabbsatsen, för ca 150:-, köp en med syrepatron i så kan du pumpa på plats vilket inte är att förglömma.

Och till herr Fuggle, du fick mig o le, slanglöst bör det vara om det ska funka, inte lätt att fippla i en plugg annars, men den hoppas jag du bjuder på :) och visar mest att viljan att hjälpa finns.
 

Hojkul!

New member
Hej !
jämför inte med bildäck, dom är annorlunda uppbyggda, ett bildäck med punka är inte lika farligt , ja argumenten är många till varför u inte ska jämföra med ett bildäck.

Nu till din fråga,hur !
Prova att lägga ett tunt lager salution på utsidan,då kan du se på morgonen om det har läckt vid pluggarna,det bildas en liten ficka under där om det läcker, förutsätter att du inte kör hojen under tiden förstås, så gjorde nämligen en kille som fick en pappspik i sitt däck o nödlagade när vi var ute och åkte, men det släppte luft under natten och då var det vid lagningen trots alt.

Du har givetvis alldeles riktigt i att bildäck har betydligt mer material och det är enklare att montera och få fast en "plugg".

Alldeles nyss har jag ÅTERIGEN lagt på Yes-lösning (dvs. skum), först vid fälgkanten, där det inte bubblar nu heller. Sedan på de 3 pluggarna och samma sak där, inget bubblande. Därefter på samtliga de ställen där det finns små "hack" i däcket, utan att finna något läckage. Även ventilen "dränktes" i skum, och inte heller där bubblar det.
Kontrollerade även rent visuellt resten av däcket för att upptäcka någon skada som jag inte sett tidigare, utan resultat.

Solution i kväll vid/på pluggarna blir nästa steg.

Jag har kolsyrepatroner i min rep-sats, och vad jag funderar på kring det är hur man vet när det är "tillräckligt" tryck i däcket vid påfyllning med en sådan? Jag förutsätter alltså att man inte har en manometer med sig på ödesmarksturen. Fyller tills man uppskattar att det är ok, och kör försiktigt till närmaste mack/rep-verkstad?

Tackar för tipset och intresset att vilja hjälpa!
 

Herr Fuggle

New member
Det verkar läka ut genom någon por i fälgen

men det skulle du ha sett när hjulet var i sjön

Inte nödvändigtvis. Om det är en liten läcka kan det dröja väldigt länge innan du ser en bubbla. Med tvållösning bildas det bubblor även vid väldigt små läckor...

Och till herr Fuggle, du fick mig o le, slanglöst bör det vara om det ska funka, inte lätt att fippla i en plugg annars, men den hoppas jag du bjuder på :) och visar mest att viljan att hjälpa finns.

Om jag skulle skriva väl övervägda inlägg utan fel skulle det inte bli mycket skrivet! :D Kan jag glädja människor med att göra fel så bjuder jag med glädje!:)

Nu har jag kört hoj i över 30 år och det är först på senare år som jag kört slanglöst. Tidigare hade jag alltid med mig verktyg och laglappar. Att plugga har jag inte gjort tidigare så därför ville jag prova. Det fungerar och jag har kört 40 mil med denna lagning. Lugn körning och inte ensam naturligtvis. Det har stått ett reservhjul med allt som behövs för hjulbyte i garaget.

Pluggen sitter i mitten på däcket så den slits inte så mycket eftersom det är ju sidorna som används!:D
 

113bom

New member
har varit med om läckor i fälgen, någon kass gjutning som gjort det. har då markerat vart, plockat av däck ,ruga upp insadan av fälgen med hjälp av tex slipmaskin/dremel eller liknande, lagt på plastic padding, den modellen man kan laga tex bränsletankar, kylare mm. slipat grovt, lagt på ett fint lager till, slipat fint och slutligen målat med pensel så det verkligen täpper till porerna . Dessa lagningar har hållit åtskilliga år utan att behöva fylla på luft.
 

Hojkul!

New member
I´m back.
Nix pix, solutionstestet (natten mot måndag) gav inte ett negativt resultat. Ingen luft som hade trängt ut vid pluggarna.
Har faktiskt inte hunnit kolla trycket ännu, men enbart genom att knacka på däcket med fingrarna hör jag att trycket har minskat från i går.

Fuggle; Så du kör i princip endast på bana alltså - om däcket inte slits på mitten (slitbanan vid vanlig landsvägskörning) Hahaha... :)

113bom; Jag funderar på hur du hittade läckan i gjutningen i fälgen? Läckte det väldigt långsamt? Och kunde du se det med hjälp av "doppa-hjulet-i-vattnet-provet"?
 

Hojkul!

New member
Förresten, kom på en sak ytterligare, som Fuggle skrev om; Det är inte säkert att man ser läckaget även om man stoppar hjulet i sjön.
Jag får backa lite när jag skrev att jag "badade" hjulet - jag doppade hjulet bitvis i vattnet, och lade inte ner HELA hjulet i sjön. Och OM det nu är så att det är läckage i en por i gjutningen så kan ju sprickan finnas precis mitt för en av de 3 "ekrarna", vilket gör det snart när omöjligt att upptäcka den, eftersom det finns 2 små hål i vardera ekern där luften i sådant fall skulle komma ut. Och om det är så pass litet läckage så kan det ju dröja lååång tid innan det bildats så pass mycket luft i ekern att det tränger ut i ett av hålen... :/
 

jan-olovj

Active member
Om du använder punkaspray så bör även läckande fälg tätas, tätningen borde sitta kvar även sedan du bytt däcket.
 

Hojkul!

New member
jan-olovj;
jag är inte pigg på att använda punkaspray, med tanke på vad som skrivits/sagts tidigare om just detta. Dvs. att det blir ett h-----e för däckmekanikern att hantera när denne väl ska byta däck åt mig.

påK-en;
Rimligen har du rätt teoretiskt - men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Inte sällan går teorin och praktiken inte ihop :)

Nu till det MYCKET märkliga. Läs och begrunda.
Jag fyllde alltså däcket med 2,9 kg/cm i söndags kväll. Det är 4 dygn sedan nästan exakt. Efter alla problem bestämde jag mig idag för att köpa en lufttryckmätare, och besökte Dalarnas egen Clark Olofsson (Clas Ohlson ska det visst vara) för att köpa en sådan :)
Väl hemkommen testade jag mätaren på trampcykelns bakdäck och trycket visade 1,69 kg - oj, väldigt lågt för att vara ett mountainbike-däck (med slang).
Så ut till hojen och provade på bakdäcket. 2,9 kg/cm !!! Fortfarande samma tryck som i söndags kväll...
JAG FATTAR INGENTING AV DET HÄR! Självreparerande luftläckage var det länge sedan (om än någonsin) jag hörde talas om.

Nu ska jag ut och köra en tur så får jag se vad som händer efter det :)
 
Top