Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.
Hon fick villkorlig dom och dagsböter.
Men en villkorlig dom måste väl åtminstone vara en yrkesmässig black om foten för en advokat?
...Eller har jag en alldeles för blåögd tro om hur systemet funkar?
Nej, som advokat kommer hon inte automatiskt att drabbas på något sätt. Advokatsamfundet och Rättegångsbalken statuerar ingenstans att en advokat måste vara ostraffad. Det är inte ens helt ovanligt att en advokat blir dömd för diverse brott just för att de skyddar sina klienter. Några av vårt lands mest kända advokater har t.o.m. avtjänat fängelsestraff.
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.
Jan-Olov
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.
Jan-Olov
Nu är det ju så ställt att de som bereder lagar, de som är satta att utreda och åtala (åklagare m.a.o.) och de som är satta att dömma enligt dessa lagar inte ens får vara med i advokatsamfundet.
Jurister håller inte varandra mer om ryggen än vad t.ex. motorcyklister gör.
Med det vill jag ha sagt: Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning men jag tycker inte om att en grupp människor klassas på det sättet som du gjort. Jämför när någon säger "alla motorcyklister kör som svin"...
Kan man uttala sig så kategoriskt om hur mycket jurister håller varandra om ryggen jämfört med motorcyklister?
Stödjer du dig på någon utredning eller är det bara ett antagande?
Det finns ju kåranda inom vissa yrkesgrupper, vad är det som säger att fallet
inte skulle vara så ställt inom juristkåren?
Håller med om att även en advokat skall ha en rättvis bedömning
där är vi ense.
/hasse
Vad händer när Länsstyrelsen får reda på att hon är dömd för vårdslöshet i trafik? Kan hon räkna med indraget körkort?Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.
Jodå, man kan bli av med körkortet om man dömts för vårdslöshet i trafik. Det är länsstyrelsens jurister på trafikenheten som avgör. Det kan ta tid. Hur lång vet jag inte, men jag håller koll
Det var ledsamt om någon av er tog vid sig av det jag sa men meningen var att vara lite ironiskt. Men faktum kvarstår att den som har rätt kontakter och en fet börs har lättare att få rätt än den lilla medborgaren detta har vi alla sett mer än en gång.
Jo, där sa du det magiska ordet: Rättvis prövning.... Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning ....