Hur blev domen mot den kvinnliga advokaten?

ec2bme

New member
Är det någon som vet vad det blev för dom mot den kvinnliga advokaten som tog livet av en motorcyklist pga ouppmärksamhet vid en vänstersväng för 3 år sedan?

Domen föll väl häromdan?

//L.

Petra

Super Moderator
Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.

ec2bme

New member
Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.

25000 kr? De va snålt.

Vad blev hennes straff för övrigt då?

Får hon skaka galler?

Isf hur länge?

Eller blev det bara böter?:mad:

Petra

Super Moderator
Hon fick villkorlig dom och dagsböter. Jag kommer "på rak arm" inte ihåg hur mkt, men du kan läsa om det i nästa MC-F alltså nr. 2/08

Last edited:

lime

Skriver inte
Njea...

Men en villkorlig dom måste väl åtminstone vara en yrkesmässig black om foten för en advokat? :D

...Eller har jag en alldeles för blåögd tro om hur systemet funkar?

Nej, som advokat kommer hon inte automatiskt att drabbas på något sätt. Advokatsamfundet och Rättegångsbalken statuerar ingenstans att en advokat måste vara ostraffad. Det är inte ens helt ovanligt att en advokat blir dömd för diverse brott just för att de skyddar sina klienter. Några av vårt lands mest kända advokater har t.o.m. avtjänat fängelsestraff.

Sedan har hon ju inte varit advokat när hon var inblandad i olyckan, utan trafikant och som det är hon anmäld, åtalad, prövad och dömd.

SvenneC

New member
Nej, som advokat kommer hon inte automatiskt att drabbas på något sätt. Advokatsamfundet och Rättegångsbalken statuerar ingenstans att en advokat måste vara ostraffad. Det är inte ens helt ovanligt att en advokat blir dömd för diverse brott just för att de skyddar sina klienter. Några av vårt lands mest kända advokater har t.o.m. avtjänat fängelsestraff.

"Tänkte inte på det", det har du förståss helt rätt i och så skall det nog vara.

jan-olovj

Active member
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.

Jan-Olov

lime

Skriver inte
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.

Jan-Olov

Nu är det ju så ställt att de som bereder lagar, de som är satta att utreda och åtala (åklagare m.a.o.) och de som är satta att dömma enligt dessa lagar inte ens får vara med i advokatsamfundet.

Jurister håller inte varandra mer om ryggen än vad t.ex. motorcyklister gör.

Med det vill jag ha sagt: Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning men jag tycker inte om att en grupp människor klassas på det sättet som du gjort. Jämför när någon säger "alla motorcyklister kör som svin"...

Hasse

New member
lika inför lagen?

Kan man uttala sig så kategoriskt om hur mycket jurister håller varandra om ryggen jämfört med motorcyklister?
Stödjer du dig på någon utredning eller är det bara ett antagande?
Det finns ju kåranda inom vissa yrkesgrupper, vad är det som säger att fallet
inte skulle vara så ställt inom juristkåren?

Håller med om att även en advokat skall ha en rättvis bedömning
där är vi ense.
/hasse

Nu är det ju så ställt att de som bereder lagar, de som är satta att utreda och åtala (åklagare m.a.o.) och de som är satta att dömma enligt dessa lagar inte ens får vara med i advokatsamfundet.

Jurister håller inte varandra mer om ryggen än vad t.ex. motorcyklister gör.

Med det vill jag ha sagt: Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning men jag tycker inte om att en grupp människor klassas på det sättet som du gjort. Jämför när någon säger "alla motorcyklister kör som svin"...

lime

Skriver inte
Kan man uttala sig så kategoriskt om hur mycket jurister håller varandra om ryggen jämfört med motorcyklister?
Stödjer du dig på någon utredning eller är det bara ett antagande?
Det finns ju kåranda inom vissa yrkesgrupper, vad är det som säger att fallet
inte skulle vara så ställt inom juristkåren?

Håller med om att även en advokat skall ha en rättvis bedömning
där är vi ense.
/hasse

Nä, det är ju just det som är min poäng. Varken du eller jag kan uttala oss så kategoriskt om någon grupp människor. Samma "kåranda" som existerar mellan oss motorcyklister existerar troligvis även hos andra grupper men vi kan inte veta, för det finns inte några absoluta studier om det.

Om jag hade argumenterat mot de hoj-kompisar som har drivt processen (viket jag vill påpeka att jag absolut inte gör) med samma typ av kategoriska "de håller ju bara varandra om ryggen" så hade jag blivit släpat ut ur stan bakom en gammal K75:a... ;)

mudder

Member
Vad händer när Länsstyrelsen får reda på att hon är dömd för vårdslöshet i trafik? Kan hon räkna med indraget körkort?

Petra

Super Moderator
Jodå, man kan bli av med körkortet om man dömts för vårdslöshet i trafik. Det är länsstyrelsens jurister på trafikenheten som avgör. Det kan ta tid. Hur lång vet jag inte, men jag håller koll :cool:

mudder

Member
Jodå, man kan bli av med körkortet om man dömts för vårdslöshet i trafik. Det är länsstyrelsens jurister på trafikenheten som avgör. Det kan ta tid. Hur lång vet jag inte, men jag håller koll :cool:

Min farsa gjorde en gång en vänstersväng med solen i ögonen och såg inte den mötande bilen. Det gick inte så fort och krocken blev inte våldsam, men han blev ändå av med körkortet under 3 månader.

Med tanke på att det i detta fallet är fråga om dödsfall tycker jag att det ska vara minst 1 års körkortsindragning. Vilket förhoppningsvis betyder att kärringen får ta ett nytt körkort sedan.

Petra

Super Moderator
Jag tror att vårdslöshet i trafik kan innebära indraget körkort i minst en månad och högst tre år.

jan-olovj

Active member
Det var ledsamt om någon av er tog vid sig av det jag sa men meningen var att vara lite ironiskt. Men faktum kvarstår att den som har rätt kontakter och en fet börs har lättare att få rätt än den lilla medborgaren detta har vi alla sett mer än en gång.

Jan-Olov

Marie

Banned
Det var ledsamt om någon av er tog vid sig av det jag sa men meningen var att vara lite ironiskt. Men faktum kvarstår att den som har rätt kontakter och en fet börs har lättare att få rätt än den lilla medborgaren detta har vi alla sett mer än en gång.

Ja så har det väl alltid varit, för så skall det ju vara.
Och ingen vill väl ändra på det?

Ducatista

New member
... Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning ....
Jo, där sa du det magiska ordet: Rättvis prövning.
Om du hängt med i ärendet hade du vetat att det var just det det inte har varit. För det är inte bara gärningsmannen som ska ha en rättvis prövning, även brottsoffer har samma rätt. Att försöka sopa ärendet under mattan är inte att ge det en rättvis prövning.