Hur är det med viljan att jobba för fler som åker hoj?

Oldbiker

New member
För ganska exakt en månad sedan la jag ut en förfrågan om det fanns någon i trakterna kring Borlänge och Falun som var villig att hjälpa till som handledare flör en kille på 25 år som jättegärna vill ta motorcykelkörkort. Eftersom jag själv har knappt en handfull som jag är handledare åt just nu, kände jag att jag inte riktigt skulle hinna med.
Kollade nu på morgonen, 130 medlemmar på forumet har läst mitt upprop. Det är gott så långt, men ingen har anmält sitt intresse för att hjälpa till.

Detta gör mig lite fundersam, vi pratar väldigt mycket om att vi måste få till en föryngring när det handlar om att åka hoj. Att bara nöja sig med att konstatera att ungdomarna bara är intresserade av att glo på tv och spela på datorer duger inte. Det finns massor med ungdomar som mycket väl kan tänka sig att börja åka hoj och som är villiga att lägga både tid och pengar på att skaffa sig ett mc-kort och köpa en hoj.
Av dessa är det många som inte har en mamma eller pappa som är inbitna hojåkare och som är villiga att lägga hela sin skäl och massor med pengar på att hjälpa ungdomrna till ett mc-kort.

En av de som jag hjälpt fram hade ingen i släkten som åkte hoj och föräldrarna var väldigt negativt inställda till sonens nyvunna intresse, men i dag med körkort och egen hoj har de insett att han fått ett väldigt fint intresse som han kan dela med nya vänner.

Vi som åker hoj i dag har ett väldigt viktigt uppdrag och det är att vara mentorer för de unga som vill börja åka hoj. Det finns flera skäl till det, dels det att ju färre vi blir, ju lättare blir det för myndigheterna att klämma åt oss med nya regler och annat skit.
Dels är det en krass ekonomisk fråga, för finns det ingen marknad för våra hojar när vi ska sälja dem, så får vi heller inget betalt för dem och då kan den ekonomiska förlusten bli väldigt påtaglig.

Nu är det inte detta som driver mig att jobba med unga människor som vill ta mc-kort. För mig är det en tillfredsställelse att kunna njuta av att man hjälpt någon till en mycket fin hobby och samtidigt förhoppningsvis gjort något för någon annan.

Så får ni frågan om ni kan tänka er att vara handledare, tacka ja direkt och njut av att komma ut på vägarna med någon ny hojåkare.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Oldbiker: jag har varit handledare åt så många genom åren att jag inte längre minns hur många det handlar om. Det är roligt om man har tid och lust att hjälpa en blivande motorcyklist.
Jag har läst ditt lovvärda upprop eftersom jag bor i Borlänge men har tyvärr inte möjlighet att ställa upp den här gången. Ibland finns helt enkelt inte tiden även om jag har viljan. Hoppas han hittar en handledare. ett tips kan vara att undersöka med klubbarna i Falun/Borlänge:
The Twin Club: http://www.thetwinclub.se/index.php/klotterplank
Wheelers http://www.wheelers.se/
MCKT Borlänge: http://mckt.se/
 

Oldbiker

New member
Maria, jag känner väl till att du är väldigt engagerad i att hjälpa unga till ett mc-kort. Jag hoppas att du inte tar mina synpunkter personligen. Vad jag efterlyser är att fler inser att ingen annan kommer att göra jobbet, om vi inte själva gör det. Jag tycker likväl att det är lite märkligt att inte en enda har hört av sig till mig om att de kan ställa upp och ändå är det 130 som läst inlägget och rubriken är tydlig med vad det handlar om. Jag blir uppriktigt lite bekymrad.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag blir uppriktigt lite bekymrad.

Bli inte det.
Bland de 130 visningarna finns en massa fånar som mig - sådana som läser ALLT utan urskiljning eller vett på att sovra bort information dom inte behöver.

Jag bor lagom långt från Borlänge för att inte vara där allt för ofta, och dessutom kan jag möjligen vara det sämsta handledarämnet som finns.

Vara handledare för en främmande människa, det är nog lite läbbigt för en del.


Hampe
 

Bansaie

New member
....men ingen har anmält sitt intresse för att hjälpa till.
Hade jag inte själv 2 ungdomar här hemma som behöver mig som handledare för bil och MC när det finnas ledig tid hade kunnat tänka mig att ställa upp men tyvärr har dygnet ett begränsat antal timmar.
Om nått år då mina egna barn flugit ur boet är det inte otroligt att jag ställer upp för nån blivande hojbroder/-syster.
 

Hojkul!

New member
Jag har under sommaren (juli och augusti) agerat handledare till en kille som endast kört moped sporadiskt i sin ungdom, och vi har kört så ofta vi kunnat (i snitt varannan dag) - och sanningen att säga så skulle jag inte haft en chans att hinna med ytterligare en "elev". Det är ju inte så att det enda jag gör i mitt liv sker på 2 hjul (tyvärr :) ) och även annat måste ju få sin beskärda del av tiden.
Nu hann vi tyvärr inte riktigt klart, men Riskkurserna är avklarade och teoriprovet likaså :) Så körprov till våren ska det nog bli ;-)
Men givetvis, ni som har möjlighet/tid och lust - tveka inte! Det ger en härlig känsla när eleven visar att h*n kan hantera sin MC på ett bra sätt :)
 

vilde

New member
Det här är en diskussion som jag känner igen från andra "kollektiv" och först av allt vill jag säga att jag uppskattar och beundrar er som ställer upp, i det här fallet som handledare.

Det finns ett tryck att man ska ställa upp i en massa "kollektiv" som man hamnar i mer eller mindre av sig ofrivilligt, är man förälder ska man ställa upp på aktiviteter, sälja strumpor för ishockeyklubben, sälja gräddbullar för tennisklubben och stå i "kiosken" på fotbollsmatcher. Man ska ställa upp och städa i båtklubben, hembygdsföreningens trädgård ska fixas två gånger om året, i bostadsrättsföreningen ska man ställa upp i festkommittén och tydligen bör man ställa upp som handledare till körkortsaspiranter när man kör mc.

Igen, tack alla ni ställer upp och fixar här och där men och det finns ett stort men, man kan inte kräva av någon annan att de ska ställa upp på dessa aktiviteter bara för att man själv gör det, alltför ofta tycks snacket på sådana här aktiviteter gå ut på att snacka skit om de som inte är där just för att de inte är där. Det finns människor som inte anser sig ha tid, det finns människor som är involverade i andra ideella aktiviteter, det finns andra som inte trivs eller inte kan av en massa andra orsaker och det finns de som helt enkelt inte vill göra det och det bör man respektera tycker jag.

En av orsakerna till att jag kör mc är att det ger mig en sorts frihet, när jag sitter där på hojen är det bara jag, jag kör dit jag vill, kan ta mig fram i den takt jag önskar utan att annan trafik kan störa så mycket. Jag har testat att köra med andra men kan inte säga att jag njuter så mycket av det, då blir jag styrd jag måste ligga på min plats i ledet, få öronen sabbade av någon som vill låta mycket framför mig samtidigt som jag ska andas in avgaserna från någon gammal trött glidare någon annanstans förut i ledet. Jag kan inte se att jag har något ansvar för att andra eller fler ska köra mc, inte så att jag inte vill hjälpa andra, det gör jag ofta men någon sorts skyldighet bara för att jag kör mc, nej.

Hade jag nu inte bott 50-60 mil från Borlänge hade jag inte svarat att jag inte har tid att hjälpa till, "tid är det enda vi har gott om" ett citat från Bodil Jönsson, att ha tid är en prioriteringsgrej, jag hade vid en förfrågan sagt nej, jag vill inte helt enkelt, jag har andra saker jag hellre vill göra. För min det skulle det inte vara något nöje att vara handledare, bara träligt, nix, inget för mig.


Det är inte så att vilde aldrig ställer upp, det gör han dvs jag ofta och har gjort ännu mer förr, jag har jobbat en hel del aktivt i både NGO:s men även politiskt mm, allt som ideellt arbete men just nu känner jag inte för det längre helt enkelt.

Vi är alla olika och det respekterar jag, det är bra att det finns några som vill vara handledare, det är bra att det finns andra som ställer upp på annat, fortsätt gärna med det. Fråga gärna andra om de också vill ställa upp men kräv inte att andra ska göra det om de inte känner för det.

Det största ansvar som mc-förare jag känner är att bära mig åt som jag vill att andra ska göra i trafiken. Följa de regler som finns, låta bli att bullra så att föräldrar och barn ska behöva håla för öronen i stan när man kör förbi osv, där känner jag att jag har mitt ansvar som motorcyklist.
 
Last edited:

swischmc

New member
Först: bra initiativ, Oldbiker.
Sedan: bra skrivet, Vilde.

Jag uppfattade inte TS inlägg som ett sätt att ge folk dåligt samvete. I stället, uppfattade jag det som, vill han påvisa ett problem. Alla vill ha fler och yngre människor till hojkollektivet, men väldigt få vet hur man gör, kan ställa upp eller vill hjälpa till. Anledningarna är förmodligen lika många som antalet personer. För egen det skulle jag mycket väl tänka mig att vara handledare, men jag bor långt ut i skogen utan kollektivtrafik. Det är inte lätt för någon att ta sig hit, eller smidigt för mig att ge mig av in i Stockholmstrafiken eller Uppsalas dito. Sedan krävs säkert en viss kunskap om hojkörning och lite känsla för pedagogik...

Jag tycker att frågan ska debatteras. Varför vill folk inte vara handledare? Skulle det vara lättare om det tex. på sms's hemsida stod hur man går till väga? Hur gör ni som är handledare, har ni tips?
Ytterligare en viktig fråga: hur hittar elever och handledare varandra? Alla elever hittar inte till smc, sporthoj eller hojen.nu och är dessutom modiga nog att regga sig och be om hjälp.

Till sist ett skämt: ett sätt att slippa vara handledare är att bo där inga andra bor...
 

Marie

Banned
Det är fanken tillräckligt många idioter dom dönar förbi med motocyklarmed rensade avgassystem på vägen utan att jag lägger ned några ansträngningar för att det skall bli ännu flera. Det vore ju bara skönt om antalet minskar.
 

Ove 60+

Active member
Det är fanken tillräckligt många idioter dom dönar förbi med motocyklarmed rensade avgassystem på vägen utan att jag lägger ned några ansträngningar för att det skall bli ännu flera. Det vore ju bara skönt om antalet minskar.

Kära Marie, du är ju bara så söt alltså! :angel:
 

Turid

New member
Som det skrives her, så er det snakk om mye tid som man må ofre på den man skal øvelseskjøre med.
Jeg hadde vegret meg for å tilby meg å øvelseskjøre med en helt ukjent person, men hadde det vært en kjøretur nå og da - så hadde det stilt seg annerledes.
Hadde det vært enklere å få folk til å stille opp hvis det var litt mer fritt? Hvis f.eks. 3-4 personer samarbeider om en elev?
Eller om det fantes et nettsted der elev og mentor kunne finne hverandre - man legger inn en dag/tid man har mulighet til å øvekjøre, og eleven kan booke den tiden? Om dere skjønner hva jeg mener... :p
 

Oldbiker

New member
Jag har inte som syfte att peka ut någon eller ge något dåligt samvete för att de inte ställer upp som handledare. jag vill lyfta fram ett problem och ett faktum, att vi som redan åker hoj faktiskt är de bästa tänkbara mentorerna för nya hojåkare och dessutom de som är bäst skickade att inspirera yngre människor att börja åka hoj.
Den som aldrig provat att åka på en hoj kan heller inte ha någon uppfattning eller upplevelse att referera till, det är vi som måste inspirera och berätta.

När jag började övningsköra med min dotter för tre år sedan hade jag väldigt svårt att hitta information om vad som gällde och vilka krav som ställs. Inte heller hittade jag några sammanställda tips som kan vara värda att ta till sig inför övningskörningen, den erfarenhet och kunskap jag fått har skett genom att jag själv, tillsammans med min dotter kommit fram till.

Det kan handla om så mycket som man måste veta och vilken utrustning som kan vara bra att ha när man övningskör med någon. Ett tips vore att MC-Folket inför ett nummer i vår gör en sammanställning och snackar med folk som har hållit på med övningskörning och vilka erfarenheter de gjort. Där kunde tips och regler sammanfattas på ett enkelt sätt.

Jag är inte så naiv så att jag tror att jag själv kan lära någon köra motorcykel, mycket av det man måste kunna är trafikskolorna mycket bättre på att lära ut. Men det vi kan bidraga med är att inspirera och se till att den som ska ta körkort får en vana att åka tvåhjuling, på det viset sparas det mycket pengar och vi blir fler motorcyklister på vägarna...

Att resonera som Marie gör, känns lite konstigt. För är det som hon skriver, (om hon nu är en hon, vilket jag inte tror), att hon blir rabiat av att höra på ljudet från en H-D, så bör hon nog sluta köra hoj och bil. För i ett sådant tillstånd blir hon en direkt trafikfara och bör lämna in lappen, vilket hon självklart gör med tanke på den självinsikt alla hennes inlägg andas...
 

gundj

New member
Nej, jag har ingen vilja att vara handledare.
I o f s var jag nyligen det när ett av barnen tog A-kort, men i familjen får man ju ställa upp.
Men jag vill åka hoj på mina villkor, när det passar mig och inte känna att någon pockar på att få min tid (som är knapp ändå för MC-åka).
Egoist? Javisst!
 

swischmc

New member
Oldbiker, ta inte det som skrivs personligt. Jag uppfattar det inte alls som påhopp från andra forummedlemmar. Vissa människor vill inte vara handledare, andra vill. Det är upp till var och en.

Marie är en skön människa (jag är rätt säker på att hon är en hon :wink:). Läs hennes andra inlägg en gång till så förstår du hennes tillfälliga frustration.

Maria, jag skrev samma sak som Oldbiker några inlägg tidigare. Jag visste inte att det finns information om övningskörning på smc´s hemsida. Får väl ta och surfa runt på riktigt och se vad som faktiskt finns. :eek:

Oldbiker (igen), skriv ned ditt förslag till mc-folket på deras länk. De har efterlyst förslag på innehåll i tidningen.

Mina 10 kronor...
 

Herr Fuggle

New member
Man måste inte göra så mycket, allt räknas. När ett barn tittar på dig när du kör förbi, var inte "cool" och oberörd utan vinka glatt. :)

Även om mamman/pappan ser ut som sura MC-hatare! :wink:

Man kan också stanna vid övergångsställen och släppa fram fotgängare, trots att vi ska lämna företräde! :p Särskilt med plastgris/sporthoj och mörkt visir.:wink:
 

Oldbiker

New member
Jag tror att en del av poängen med att hjälpa någon att ta körkort har försvunnit lite i den debatt som är och har varit. För min del har det visserligen inneburit att jag fått lägga en del pengar på att lära min dotter köra hoj och hjälpa henne till ett körkort, dessutom har jag lagt oerhört mycket tid på det.

Men jag hoppas och inbillar mig att hon var väldigt glad när hon en dag stod där med lappen i handen och om man dessutom lägger i vågskålen den underbara känsla det var för mig när saken äntligen var klar.

Nästan samma känsla får jag även för de övriga som jag stöttat och hjälpt till en MC-körkort, även om det alltid är speciellt med sin egen dotter.

Jag tror att detta måste vägas in, eller rättare sagt ska vägas in, när vi tar ställning till om vi ska hjälpa någon genom att fungera som handledare vid övningskörning. Gör vi inte det och bara ser det som att man tappar sin egen tid och det mest är besvärligt, då tappar man hela poängen med att göra det och då blir det bara besvärligt.
Jag kommer i varje fall att hjälpa fler till MC-kort. Det ger mig en mycket stor tillfredsställelse och jag blir också glad när vi står där med fullbordat verk.
 

påK-en

New member
Jag tror att en del av poängen med att hjälpa någon att ta körkort har försvunnit lite i den debatt som är och har varit. För min del har det visserligen inneburit att jag fått lägga en del pengar på att lära min dotter köra hoj och hjälpa henne till ett körkort, dessutom har jag lagt oerhört mycket tid på det.
..................................

Gott med SMC-medlemmar som ställer upp för de nytillkomna! :tummenupp

Själv var jag handledare åt min dotter en gång i tiden, inser nog nu efteråt att jag var lite för färsk "återfallare" för att vara riktigt lämpad. Skulle nog vara bättre nu och skulle kunna tänka mig att ställa upp för någon/några som jag känner.
 
Top