Nilla
New member
Ja, jag är nog böjd att hålla med om ovanstående. Du ska nog hämta valpen med bil och se till så att han åker tryggt i den först och främst. Det gäller att ha tålamod och skynda långsamt när de är så små.Nu får du väl ändå skärpa dig!!!
Jag må vara lite skev när det gäller hojåka. Men du kan fan inte utsätta en 8-veckors valp för att åka hoj när den inte ens blivit habituerad till en ny miljö utan bara rycks från allt den känner till helt oväntat!
Ta bilen, håll jycken i knät i en filt och ge den så mkt lugn som möjligt första 2 dagarna så att den hinner känna sig trygg.
Vi gjorde så med vår lilla hund, att han fick vänja sig vid att åka bil i en liten väska/bur som han hade haft inomhus och lärt sig tycka om där först. Sen när han åkte bil i den, var det inga som helst problem. Han har aldrig varit åksjuk och han är 1,5 år nu.
Sen började vi ta ut hojarna från garaget och lät honom springa runt o leka o göra en massa kul aktiviteter runt dem, så att han lärde sig att de var en naturlig del i hemmiljön.
Så småningom började vi starta hojarna en i taget innan vi släppte ut honom för att leka. Fortfarande gjorde vi bara kul saker kring hojarna. På så sätt lärde han sig att även det höga motorljudet var helt naturligt och inget att vara rädd för.
Sen började vi lyfta upp honom på sadeln när hojen var igång som en del i leken kring hojarna och samtidigt fick han bekanta sig med väskan/buren vi skulle ha honom i på hojarna, inomhus i lugn o ro.
När det var gjort, så fick han sitta i buren när den var monterad på hojen utan att den var igång. Därefter någon gång när motorn var igång.
Så efter ca 2 månader var det dags för den första försiktiga turen med hela familjen..!
Sen dess har han sprungit fram till hojarna och satt sig för att vänta på oss när han sett att de är utkörda från garaget!!
Lycka till och maila mig gärna istället om du vill veta mer!