Hund på mc

Nilla

New member
Nu får du väl ändå skärpa dig!!!

Jag må vara lite skev när det gäller hojåka. Men du kan fan inte utsätta en 8-veckors valp för att åka hoj när den inte ens blivit habituerad till en ny miljö utan bara rycks från allt den känner till helt oväntat!

Ta bilen, håll jycken i knät i en filt och ge den så mkt lugn som möjligt första 2 dagarna så att den hinner känna sig trygg.
Ja, jag är nog böjd att hålla med om ovanstående. Du ska nog hämta valpen med bil och se till så att han åker tryggt i den först och främst. Det gäller att ha tålamod och skynda långsamt när de är så små. ;)
Vi gjorde så med vår lilla hund, att han fick vänja sig vid att åka bil i en liten väska/bur som han hade haft inomhus och lärt sig tycka om där först. Sen när han åkte bil i den, var det inga som helst problem. Han har aldrig varit åksjuk och han är 1,5 år nu.
Sen började vi ta ut hojarna från garaget och lät honom springa runt o leka o göra en massa kul aktiviteter runt dem, så att han lärde sig att de var en naturlig del i hemmiljön.
Så småningom började vi starta hojarna en i taget innan vi släppte ut honom för att leka. Fortfarande gjorde vi bara kul saker kring hojarna. På så sätt lärde han sig att även det höga motorljudet var helt naturligt och inget att vara rädd för.
Sen började vi lyfta upp honom på sadeln när hojen var igång som en del i leken kring hojarna och samtidigt fick han bekanta sig med väskan/buren vi skulle ha honom i på hojarna, inomhus i lugn o ro.
När det var gjort, så fick han sitta i buren när den var monterad på hojen utan att den var igång. Därefter någon gång när motorn var igång.
Så efter ca 2 månader var det dags för den första försiktiga turen med hela familjen..! :)
Sen dess har han sprungit fram till hojarna och satt sig för att vänta på oss när han sett att de är utkörda från garaget!! :p
Lycka till och maila mig gärna istället om du vill veta mer! :)
 

Nilla

New member
Det är väl inte bra att ha hunden kopplat till varken dig eller hojen? I det avseendet är det ingen skillnad på ett barn och en hund!
Nå't väldigt tungt kunde ju hamna uppepå djuret om det värsta skulle hända. Tänk efter innan du köper!

Har du nåt bättre förslag på hur man ska ha en liten hund på hojen om han varken kan va kopplad till föraren eller hojen..? :confused:
Det är väl i.o.f.s. bättre att de sitter i en hård bur monterad på hojen än i en mjuk väska på magen. Men har man ingen yta att montera en sådan på så får man ju göra det bästa som går för hunden. Risken att man ska flyga av hojen och landa på hunden är ju i.a.f. mindre än att hunden hoppar av hojen i farten om han inte är kopplad till något!? :eek:
 

-ah

New member
Har du nåt bättre förslag på hur man ska ha en liten hund på hojen om han varken kan va kopplad till föraren eller hojen..? :confused:
Det är väl i.o.f.s. bättre att de sitter i en hård bur monterad på hojen än i en mjuk väska på magen. Men har man ingen yta att montera en sådan på så får man ju göra det bästa som går för hunden. Risken att man ska flyga av hojen och landa på hunden är ju i.a.f. mindre än att hunden hoppar av hojen i farten om han inte är kopplad till något!? :eek:

Jorå.
Bläddra lite tillbaka i denna tråd, ska du se.
 

YngveRT

New member
Hei,

Doggie Bjefferman synes denne BMW tankbagen fungerer ypperlig! Han er festet med brystsele inni veska i tillegg.

Nå gjelder det bare å finne en fin hjelm og noen kjørebriller..

Hilsen

Yngve i Tromsø
 

Olsson

New member
Här har vi motorcyklismens yttersta avart, alla kategorier. Att det är synd om människorna som så förtvivlat måste försöka imponera på sin omvärld, det gör kanske inte så mycket – men att det är på bekostnad av stackars hundar som måste stå ut med denna skit samt dessa störda lik till mc-förare, de tillhör. Usch!
 

Efoo

New member
Lämna hunden hemma!! Visst är det många som tycker att det är så sött med en liten hund på mcn. Men vad händer med den stackaren om man kör omkull? Den har ju inga skydd. Jag skulle ALDRIG utsätta min lilla Jack Russel för en sådan risk. Man är ju som sagt inte själv i trafiken. Bara för att man själv kör bra så är inte alla trafikanter lika bra. Tänk till en gång extra när ni har planer på att ta med er lilla livskamrat.
 

Niklasinorr

New member
En hund är ett finstämt, allätande rovdjur med mycket skärpta sinnen. Tänk er själva om ni hade hundens hörsel och luktsinnen och blir utsatta för den kakafoni av intryck som kommer sig av att röra sig genom lufthavet med 70-90 knutar. Hundens sinnen och hjärna överbelastas lätt när det kommer en miljard fler nya doft- och ljudintryck än vad deras fysionomi är gjord för. Lämna hunden hemma eller ta den på en biltur om ni skall resa. Hunden behöver inte den "kick" vi människor får när vi åker motorcykel, den vill ha kicken av att springa på en stor äng, i skogen, eller träffa andra hundar och insupa alla nya intryck den vägen...

http://www.youtube.com/watch?v=YoqGzlwapn0
 

Chopperbyggarn

New member
går bra även med katt!

Hade en svart han katt "Elis" för snart tio år sedan som alltid åkte med mellan dåvarande lägenhet och min verkstad 4mil t.o.r dagligen (mest i bil) men även på hojen, jag stoppade in honom innanför skinnjackan där han kände sig trygg (utom när jag kickade igång hojen). Provade att köra med jackan uppknäppt halvägs o i samhället tittade han ut och såg sig runt omkring mycket nyfiket för att sedan krypa ner och lägga sig till ro innanför jackan när jag kom ut på landsvägen. Den här katten visste alltid 200-300 meter från verkstaden eller lägenheten att vi "var framme" och blev då aktiv. Ni skulle ha sett minen på tanterna på Banken den dagen jag gick in där i hojmundering med ett litet kattansikte som tittade ut från jackan under min haka...har aldrig sett så glada miner hos bankanställda.

Anders.J
 

Efoo

New member
Hade en svart han katt "Elis" för snart tio år sedan som alltid åkte med mellan dåvarande lägenhet och min verkstad 4mil t.o.r dagligen (mest i bil) men även på hojen, jag stoppade in honom innanför skinnjackan där han kände sig trygg (utom när jag kickade igång hojen). Provade att köra med jackan uppknäppt halvägs o i samhället tittade han ut och såg sig runt omkring mycket nyfiket för att sedan krypa ner och lägga sig till ro innanför jackan när jag kom ut på landsvägen. Den här katten visste alltid 200-300 meter från verkstaden eller lägenheten att vi "var framme" och blev då aktiv. Ni skulle ha sett minen på tanterna på Banken den dagen jag gick in där i hojmundering med ett litet kattansikte som tittade ut från jackan under min haka...har aldrig sett så glada miner hos bankanställda.

Anders.J

Får vara hur glada miner som helst, personligen tycker jag det är vansinne. Tror inte det skulle bli lika galda miner över platt katt :confused:
 

Chopperbyggarn

New member
Får vara hur glada miner som helst, personligen tycker jag det är vansinne. Tror inte det skulle bli lika galda miner över platt katt :confused:

Jag har levt hela min uppväxt på bondgård och hade även min verkstad där på min förärdragård tills för bara några år sedan. I hela mitt liv har det funnits katter runt mig från nyfödda till gamla. Olika katter har olika sinnelag och nästan alla vore omöjligt att ha innanför jackan på hojen. Just denna katt hade ett ovanligt sinnelag..han "spann" o mådde gott nästan hur man än "bollade" med honom. När jag åkte iväg på min senaste sydamerika resa så lämnade jag katten hos mina föräldrar i en miljö som katten var väl bekant med. Bara några dagar efter att jag åkt var katten på väg till min verkstad och letade efter mig...och just då kom grannkärringen och körde över honom med sin bil..så nog blev han så platt han kunde.
Har sett hundratals katter födas som tids nog dött. Många sjuka katter samt kattungar som har avlivats (detta innan kastrering o P-piller blev vanligt bland katter) Allt detta är eller åtminstone var en naturlig del av livet på bondgård.

Tar överhuvutaget inte åt mig kritik på detta område.:):):)
 

Efoo

New member
Det jag hänger upp mig på är att man utsätter djuren för onödig fara. Det är vad jag vet inte riskfritt att åka hoj med eller utan djur.
 

YngveRT

New member
Jeg veit ikke om innleggene som er imot/hysterisk i mot dyr på motorsykkel er representative for svenske motorsyklister, men dels for å irritere de mest følelsesstyrte legger jeg ved ett oppdatert bilde av min kjære 9 mnd gamle puddel med sine nye Doogles kjørebriller. Motorsykkelkjøring er hans favorittaktivitet,- nest etter å hente pinner og springe i skogen. Han vet jo heller ikke at det er farlig å kjøre sykkel, og i og med at han sitter fastspent inni tankveska, så er han jo kansje bedre beskyttet en sjåfør Matfar i tilfelle ett velt. Jeg sydde også en fleece genser til ham så er god og varm på tur utover høsten. En happy bikerdog! :)
 
Last edited:
Top