Hund på mc

Kicko

New member
Jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag ska placera min lille hund (8kg) på min Yamaha Virago 250 så att det blir säkert. Har ingen pakethållare eller sissy. Funderar på en hård tankväska....vad tror ni?
 

Nilla

New member
Jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag ska placera min lille hund (8kg) på min Yamaha Virago 250 så att det blir säkert. Har ingen pakethållare eller sissy. Funderar på en hård tankväska....vad tror ni?

Jag kan rekommendera en hård hund-/kattbur i plast som du spänner fast bakom dig på passagerarsitsen. Jag har själv en liten hund (6 kg) som mer än gärna åker med mig i sin bur bakom mig på min BMW R 1100r..! :D Men han har åkt med på min makes Kawa ZRX 1200 S och på min förra hoj som var en Honda Transalp 600 utan problem. :) Jag lovar att lägga ut bilder på våra ekipage MED hunden snart..!
Lycka till med hunden! ;)
 

SuperRetard

New member
Haha..


Jag brukar ha en hand på styret ibla om det inte går så fort. Oftast sitter jag lätt framåtlutad med båda händerna lätt om styret, i kurvorna flytar jag ofta vikten över hojen för att hålla hojen så upprätt som möjligt.

Så gör jag, vad din hund är bekväm med får du fråga om, det handlar nog mkt om hoj, tempo och körstil :D!
 

Kicko

New member
Jag kan rekommendera en hård hund-/kattbur i plast som du spänner fast bakom dig på passagerarsitsen. Jag har själv en liten hund (6 kg) som mer än gärna åker med mig i sin bur bakom mig på min BMW R 1100r..! :D Men han har åkt med på min makes Kawa ZRX 1200 S och på min förra hoj som var en Honda Transalp 600 utan problem. :) Jag lovar att lägga ut bilder på våra ekipage MED hunden snart..!
Lycka till med hunden! ;)


Tack för förslag! Väntar med spänning på bilder!
Jag har så dåligt med plats bakom mig, bara en liiiiten bönpall.......=)
 

Nilla

New member
Tack för förslag! Väntar med spänning på bilder!
Jag har så dåligt med plats bakom mig, bara en liiiiten bönpall.......=)

Hihi... :D Ja, jag har även åkt på bönpallen på en Virago (dock en tyngre), så jag vet att där är lite "trångt". ;) Men ett annat alternativ, som jag själv var inne på att testa när jycken skulle få börja att åka med på hojen, är en slags magväska, eller ryggsäck som hänger fram på magen, speciellt anpassad för hund. De finns i flera olika former och modeller för olika stora hundar, i de flesta välsorterade djuraffärer eller hundbutiker och kostar allt ifrån ca 200:- och uppåt. De finns även att beställa i nätbutiker. Gå in på www.vovve.net så finns en massa länkar till olika nätbutiker där. Good luck! ;)
 

Kicko

New member
Hihi... :D Ja, jag har även åkt på bönpallen på en Virago (dock en tyngre), så jag vet att där är lite "trångt". ;) Men ett annat alternativ, som jag själv var inne på att testa när jycken skulle få börja att åka med på hojen, är en slags magväska, eller ryggsäck som hänger fram på magen, speciellt anpassad för hund. De finns i flera olika former och modeller för olika stora hundar, i de flesta välsorterade djuraffärer eller hundbutiker och kostar allt ifrån ca 200:- och uppåt. De finns även att beställa i nätbutiker. Gå in på www.vovve.net så finns en massa länkar till olika nätbutiker där. Good luck! ;)

TACK! Vilket BRA förslag! Det är ju tur att det inte är en St Bernard eller något i den stilen! *fniss*
Ska kolla efter en sån väska!=)
 

-ah

New member
Bagster Friendy:

friendy.jpg


FRIENDY

Evolution of the Animaux bag, The Friendy focuses on the comfort of the animal with removable light and adjustable air trap doors.
The animal must weigh under 8 kgs and the bag cannot be used in rainy weather.
Ref. 4896 B1.
 

Nilla

New member
Ja, jag har sett den där bilden förut. I MC-Folket tror jag faktiskt att det var. Men jag skulle vilja veta var han har fått tag i hjälmarna till dem..? Någon som vet?:) Även om min hund sitter i bur, så har han ändå skinnväst och googles på sig när vi åker... :D Så det vore ju coolt att ha hjälm på honom oxå..! :cool:
Så här kan man tydligen göra.
 

Kicko

New member
Ja, jag har sett den där bilden förut. I MC-Folket tror jag faktiskt att det var. Men jag skulle vilja veta var han har fått tag i hjälmarna till dem..? Någon som vet?:) Även om min hund sitter i bur, så har han ändå skinnväst och googles på sig när vi åker... :D Så det vore ju coolt att ha hjälm på honom oxå..! :cool:

Haha, den här tråden blir bara roligare och roligare! =)
 

Kicko

New member
Ja, men visst e de kul med hundar som får åka med istället för att sitta hemma eller på ett hundpensionat när husse & matte är ute o åker hoj..! :confused:

Här är en bra länk till en butik på nätet som säljer såna magväskor som jag menade: http://hund-shop.se/index.php?cPath=60_253&osCsid=154d61750944da26f8b4d811a47b3f3d

Absolut! Så vill jag också ha det! Jag har inte fått min hund än, den är bara 3 veckor gammal men jag planerar redan! Haha!
Det tar ju tid att få till det! Tänkte jag kanske kan hämta honom på mcn när det är dags!
Tack för länken! Ska kolla den nu! =)
 

Kicko

New member
Absolut! Så vill jag också ha det! Jag har inte fått min hund än, den är bara 3 veckor gammal men jag planerar redan! Haha!
Det tar ju tid att få till det! Tänkte jag kanske kan hämta honom på mcn när det är dags!
Tack för länken! Ska kolla den nu! =)

Men det är ju helt perfekt!!! TACK för tipset! Sån ska jag köpa! =)
 

Marie

Banned
Oftast sitter jag lätt framåtlutad med båda händerna lätt om styret, i kurvorna flytar jag ofta vikten över hojen för att hålla hojen så upprätt som möjligt.

Frågan är nog om det inte är bättre att lägga ner hojen så att kraftresultanten går genom hojens mittlinje. Då upplever hunden det som en varierande kraft vinkelrätt mot underlaget och inte några sidokrafter. Rent säkerhetsmässigt borde det också vara bättre då hunden inte stapplar runt i buren för att kompensera sidokrafterna, med de tyngdpunktdförskjutningar detta innebär.
 

-ah

New member
Absolut! Så vill jag också ha det! Jag har inte fått min hund än, den är bara 3 veckor gammal men jag planerar redan! Haha!
Det tar ju tid att få till det! Tänkte jag kanske kan hämta honom på mcn när det är dags!
Tack för länken! Ska kolla den nu! =)

Det är väl inte bra att ha hunden kopplat till varken dig eller hojen? I det avseendet är det ingen skillnad på ett barn och en hund!
Nå't väldigt tungt kunde ju hamna uppepå djuret om det värsta skulle hända. Tänk efter innan du köper!
 

SuperRetard

New member
Frågan är nog om det inte är bättre att lägga ner hojen så att kraftresultanten går genom hojens mittlinje. Då upplever hunden det som en varierande kraft vinkelrätt mot underlaget och inte några sidokrafter. Rent säkerhetsmässigt borde det också vara bättre då hunden inte stapplar runt i buren för att kompensera sidokrafterna, med de tyngdpunktdförskjutningar detta innebär.

Du kanske borde läsa en gång till, och ta hänsyn till mitt nick den gången.

:ironi:
 

SuperRetard

New member
Absolut! Så vill jag också ha det! Jag har inte fått min hund än, den är bara 3 veckor gammal men jag planerar redan! Haha!
Det tar ju tid att få till det! Tänkte jag kanske kan hämta honom på mcn när det är dags!
Tack för länken! Ska kolla den nu! =)

Nu får du väl ändå skärpa dig!!!

Jag må vara lite skev när det gäller hojåka. Men du kan fan inte utsätta en 8-veckors valp för att åka hoj när den inte ens blivit habituerad till en ny miljö utan bara rycks från allt den känner till helt oväntat!

Ta bilen, håll jycken i knät i en filt och ge den så mkt lugn som möjligt första 2 dagarna så att den hinner känna sig trygg. Om du inte förstår varför får du gärna PM:a så får du mitt nummer så kan jag förklara för dig, om du inte bryr dig ska du inte ha hund öht!

:mad:
 
Top