Honda Gold Wing eller BMW K 1200LT?

sssixten

New member
Funderar på att köpa en hoj med bra och bekväm plats för passageraren. Tittade först på Gold Wing men tycker även att BMW's LT ser intressant ut.
Någon som har erfarenheter, åsikter om dessa. Erfarenhet av bägge kanske?
BMW'n är ju billigare. Är det för att den är sämre eller känner folk inte till den eller vad?
Min budget är 40 - 60 000. Hojen skall användas för långturer i Skandinavien. Så passagerarens komfort är viktig.
 

IvanBoring

New member
Har haft en Goldwing 1500 och var väldigt nöjd med den. Tyvärr ställde en höftoperation till det så jag var tvungen att köpa en lättare hoj. Jag har däremot inte ägt eller kört en K1200LT men eftersom jag kör BMW i dagsläget så har jag hört en del saker via bl.a. forum. Tydligen är service dyr och vill man göra det själv är det besvärligt p.g.a. motorns placering. Problem kan uppstå vid bakre bromsskivan med glapp eftersom man har en underlig konstruktion. Vikten är ungefär densamma på en LT som på en GW men viktfördelningen är annorlunda eftersom vingen har betydligt lägre tyngdpunkt och anses som ganska "lätthanterlig" trots vikten (415 kg). Däremot ska man vara beredd på att det är ovant i början och det tar ett tag innan man lärt sig att hantera dessa "bussar". Motorn är också något som skiljer i karaktären. Hondas boxersexa är silkeslen och lunkar iväg lugnt och fint medan LT:s fyrcylndriga spis är mindre och kräver mer varv för att komma till sin rätt.

När jag valde GW så var jag också inne på en LT men backade och tog vingen. Bl.a. för de orsaker jag nämnt plus en del andra detaljer. Reservdelar och tillbehör är enkelt att få tag på och det finns många här i Sverige som är duktiga på service o.s.v. Nackdelar som jag ser det är att den slickar i sig en del soppa, men kan tänka mig att BMW:n också vill ha en del. Bakdäcket är inte enkelt att byta då man måste skruva ner halva bakändan (gäller 1500). Kamremmar är ju inte heller någon fördel och är man osäker på om de är bytta så gör det direkt. LT har däremot kamkedja.

Min rekommendation är trots allt en Goldwing. Helst så sen årsmodell som möjligt om det gäller 1500. Väljer du LT så se till att ta en 2004 (kan vara 2005, lite osäker) eller framåt då de fick en rejäl facelift med bl.a. bättre ljus, vassare motor, hydrauliskt centralstöd samt bättre instrumentering.

Lycka till och hoppas du blir nöjd vilken du än väljer.
 
Last edited:

sssixten

New member
Hej och tack för svar.

De blev en LT. Provkörde en Goldwing och en LT som gick för samma pengar och lika många mil.
Både jag och passageraren tyckte LT'n kändes bättre.
Vi prövar den en sommar så får vi se vad vi tycker.

Pallar inte att pilla själv längre så jag får ta verkstadskostnaden när det blir aktuellt.

K1300gt är inte aktuell då den saknar fåtölj. Däremot kan jag tänka mig att uppa till en K1600gtl om några år ifall jag blir biten på BMW.
 
Top