hojköps resa till usa

thecitysaint

New member
Hej på er.

Funderar på att åka till usa och köpa hoj.
Åka omkring där ett par veckor och sedan skeppa hem nyförvärvet.
Någon här som gjort nåt liknande och har tips att komma med.
Har för mig att jag sprang på en sida på nätet om ett par som gjort nåt liknande.
Hittar förstås inte den :(
Vilka papper och intyg behöver man få med sig hem därifrån tex.
Kan man teckna en försäkring under vistelsen där?
Kan man campa lika lätt som tex. södra europa, eller är det bättre med motel?
Kom gärna med tips och idér.:)
kansken någon mer som är sugen på att åka?
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator

thecitysaint

New member
Nyss hemma från mc-mässan. Kul att träffa alla glada och trevliga medlemmar. Många nya blev det också. Köpa i USA går bra. Papper du behöver är Certificate of Title. Hojen måste ha tagits i bruk före export. Snacka med Bilprovningen där du ska regbesikta innan du åker.
Mer info om import hittar du här:http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport.pdf
Mer info om resa i USA under www.svmc.se/travel
Lycka till!

Tack.
Noterade att handlaren uppger title blank.
Och han ber köparen att ange uppgifter för ifylnad.
Men läste nånstans att det måste stå samma namn/företagsnamn på title som på kvittot....
Får inte riktigt ihop det, vad gäller här tro, ska jag be firman som säljer hojen regga den på sig själva först?..
 

Taurus0504

New member
Tråkigt men nödvändigt. Försäkring!!!

Hej på er.

Funderar på att åka till usa och köpa hoj.
Åka omkring där ett par veckor och sedan skeppa hem nyförvärvet.
Någon här som gjort nåt liknande och har tips att komma med.
Har för mig att jag sprang på en sida på nätet om ett par som gjort nåt liknande.
Hittar förstås inte den :(
Vilka papper och intyg behöver man få med sig hem därifrån tex.
Kan man teckna en försäkring under vistelsen där?
Kan man campa lika lätt som tex. södra europa, eller är det bättre med motel?
Kom gärna med tips och idér.:)
kansken någon mer som är sugen på att åka?


Hej där City Saint!

Kul att du tänker dra över till staterna för att handla, köra och skeppa.

Har själv gjort samma sak med begagnad bil, vilken bör vara sak samma som med MC. Att köpa är inga problem, heller inte att skeppa.
Om du tex är på västkusten rekommenderar jag Nordtrafik som använder en speditör i Hayward, på andra sidan San Francisco-bukten. Från deras lokaler kan du gå några kvarter till pendeltåget som tar dig tillbaka till San Francisco. Busenkelt! :)
Efter du lämnat pärlan är det bara att dra hem, vänta ca 6 veckor och sedan hämta i Göteborg, där alla kostnader betalas. Du behöver alltså inte lägga någonting vid lämnandet i USA.
Kolla dock att inget ändrats sedan jag importerade i dec -03.


Kruxet är att finna försäkringsbolag som tecknar motsvarande trafikförsäkring för din MC. Om du står som ägare på "title of certificate" vägrar bolagen att försäkra om du inte har en bostadsadress i USA. Du ska stå som första namn på adressen, alltså inga c/o-adresser accepteras.
Väljer du att köra utan försäkring har du inget skydd alls om du skadar din MC eller andra trafikanter. Skadar du någon annan kan du bli stämd på astronomiska belopp. Inte värt risken, tycker jag.

(I mitt fall gjorde försäkringsagenten ett misstag och bekräftade en trafikförsäkring. Misstaget upptäcktes och försäkringen sades upp. Men uppsägningstiden var en månad så jag klarade mig ett tag.)

Även om du hittar någon som trafikförsäkrar kan det vara ännu knepigare att få MCn helförsäkrad. Dels för att du är ny okänd kund men främst för att du inte bor i USA.

Finner du bolag som vill försäkra, försök få personliga bekräftelser på det via brev/e-post innan du åker.

Om detta låter riskabelt är en variant att hyra en MC för äventyrets skull och låta MC-handlaren ta hand om skeppningen av MCn du köper.


Campa eller motel?
Jag är visserligen ingen campare själv, men med tanke på nuvarande $-kurs håller jag på motel.
Du slipper mkt packning. Det är billigt (om du håller dig lite utanför stadskärnor och letar längs med infarter) ca $50 + lokal skatt (ofta mindre än så). Det är skönt att kunna vila/sova ordentligt då du kör hela dagarna. AC på rummet!

Lycka till!

// Taurus0504
PS: Säg till om du kommer att köra något på västkusten. Då kan jag ge dig tips om fina MC-vägar :DS
 

thecitysaint

New member
Tack för tipsen :)
Verkar som det är försäkringsfrågan jag ska fokusera på nu. Ska kolla med försäkringsbolagen här i sverige först om någon kan tänka sig att hjälpa mig.

Blir inte riktigt klok på va det ska stå för ägare i title heller?
Läste nånstans att det ska stå samma namn på title som på kvittot.
men handlaren som är aktuell just nu anger att title är blank och vill ha mina uppgifter vid köp för ifyllnad.
så frågan är om jag ska be de fylla i sig själva som ägare innan köpet?
Kan ju höra med säljaren om han kan hjälpa mig att försäkra hojen ochså.

Kom gärna med fler tips och idér :)
 
Top