hojbyte

H

honda cbf 500

Guest
Hej Anders!

Jag äger ingen cb 500 four utan den modern cbf 500 twin men om jag väljer att ta veteranspåret som jag har nämnt i denna tråd så är den mkt intressant hoj.

Anders, jag som person är alltid öppen för folk synpunkter, tips och råd men jag har alltid fattat själv besluet själv. Så jag håller med dig helt och hållet i din rekommendation!

// Amir

Hej Amir!
Din CB 500 är en klassiker. Om du har haft den länge så ta en rejäl funderare innan du eventuellt säljer denna. Många av oss som inte är så ombytliga saknar verkligen vår gamla hoj den dagen den är såld..och då är det oftast omöjligt att köpa tillbaks den.

Angående "nya" hojar med lågt miltal så vågar jag nog påstå att alla lite större hojar oavsett fabrikat och modell håller tillräckligt hög kvalitetsnivå för både långa dagsetapper och flera års problemfri körning.
Lyssna aldrig på dom som dömmer andra hojar än just den dom själva äger...jag känner mäniskor som "alltid" äger den bästa bilen och hojen..spelar ingen roll hur ofta dom byter och till vad dom byter så har dom alltid "det bästa".

Sist men inte minst, det är du som ska sitta på hojen och köra den och då är det du som avgör vad som är bekvämt, snyggt, hur långa dagsetapper du kan köra. Lyssna till dig själv och vad du själv känner och strunta i alla råd från oss andra om vilken hojtyp o fabrikat du bör köpa!

Anders.J

H

honda cbf 500

Guest
Tack för tipset men sporthojar är inte min melodi...

// Amir

Kändes aningen riktat mot mig det där, var det inte det svarar jag ändå :).

Att inte lyss till de som "alltid har det bästa" är en sak, om de inte alltid "har det bästa för dem själva"! För det är en annan sak.

Vad jag skrev var däremot att om han oroar sig det minsta för kvaliteten hos en japs, så är HD, Italienare & KTM etc (även om de senare inte är aktuella ändå) inte att tänka på. Japshojarna har även om de saknar själ :p en outstandning kvalitet jämfört med våra älskade V-Twinnar med puls i ramen och ett hjärta som HÖRS!

Jag har inte kört fler än GuldVinge av de nyare touringhojarna, men kan tänka mig att det bästa för 100-milaetapper såsom Amir beskriver behovet avverkas skönast och lämpligast på en FJR1300, Pan European (?), VFR800 eller liknande..

DÄR har du nåt Amir.. VFR800 har varit en kanonhoj enl alla som kört den och alla tester. Potent touringhoj med bra packmöjligheter och riktigt körbart chassie.. Kommer tydligen snart med 1200 rova också. Även om 800 cc räcker som jag ser det. Jag har aldrig kört den, och skulle nog inte gilla den om jag gjorde det, men jag har en helt annan "kravspec" också.

H

honda cbf 500

Guest
personligen tycker jag att det ena behöver inte utesluta det andra. Dvs att en hoj kan ha både kvalite och själ.

// Amir

Jag spyr inte galla över HD, och hyllar absolut inte japsar.. jag kör själv Österrikiskt som kvalitetsmässigt iofs verkar bra nu när nya motorn kom. Jag skulle däremot ALDRIG hävda annat än att japsarna är överlägsna både KTM, HD och Ducati när det kommer till kvalitet. Däremot köper man dessa 3 märken för att man vill ha en hoj med själ och hjärta, för det har inte japsar.

Detta kommer säkert att förändras över tid. Än så länge ser jag inte någon ändring dock!

påK-en

New member

// Amir

Efter att ha ägt en Honda Shadow och provat på Suzuki Bandit och Yamaha FJR 1300 under några veckor så sitter jag personligen väldigt nöjd på en Yamaha TDM900.
Det är ingen sporthoj, man sitter bra och kan åka långt, relativt bekvämt .
Jag har blivit väldigt förtjust i hojjar i det här "halvoffroadsegmentet" som ju omfattar godbitar som BMW GS, Triumf Tiger, Suzuki V-strom mm.
Man sitter upprätt, inte hopknölad, kan ändra körställning inom vissa gränser och inte minst - stå upp och köra för att kunna sträcka på sig vid behov.

Bo Westermark

New member
Har idag varit och provsuttit en del glidarhojar. Suzuki c800 satt jag bäst på. Yamaha wildstar var också bra. Dragstar 1100 var helt ok dock satt jag mindre bra på xvs 1300.

Fast jag vet inte vart jag har suzuki. Har ingen erfarenhet av suzuki. Vet ej ngt om deras detaljkvalite, motorkvalite eller lackkvalite.

// Amir

Prova HD XR1200. Bra på det mesta (Har provat). Börjar dyka upp beganade till bra prsi

SuperRetard

New member

// Amir

Hej,

VFR är inte mer sporthoj än din CBF, skulle snarare placera den i touringfacket, men med något nättare chassie vilket gör den mer körbar vilket du efterfrågat tidigare i tråden. Sporttourer med dragning åt tourer kanske :).

Sem983.jpg

Halvvägs till en FJR1300 på touringskalan, och förmodligen betydligt billigare också.

Triumph int

New member
Hej

Ta och provkör en HD Roadking.

Jag har åkt lite på en sådan och vart
väldigt förvånad över hur lättsvängd
och balanserad den kändes.

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har provkört hd road king sen jag tog mckort 2005. Jag gillar den mer och mer:D Det är bara antalet nollor som jag har lite allergi mot:rolleyes:

Dock måste jag säga förra säsongen blev jag skrämd när jag provkörde road kingen. Jag hade lite för hög hastighet och bromsade in lite sent. Det hade jag inte gjort tidigare med hd. Jag upptäckte att chassit var väldigt mjuk och cykeln har halvdana bromsar. Cykeln blev svampig och inbromsningen blev en nervös historia.

Den är säkert väldigt skön att åka långt med i lugn takt på öppna vägar där man sällan behöver växla eller bromsa in. Det är där hd:n gör sig bäst tycker jag iaf.

För övrigt håller jag med dig, väldigt lättsvängd och välbalanserad för sin storlek.

//Amir

Hej

Ta och provkör en HD Roadking.

Jag har åkt lite på en sådan och vart
väldigt förvånad över hur lättsvängd
och balanserad den kändes.

Last edited:

SuperRetard

New member
Hej,

Jag upptäckte att chassit var väldigt mjuk och cykeln har halvdana bromsar. Cykeln blev svampig och inbromsningen blev en nervös historia.

Den är säkert väldigt skön att åka långt med i lugn takt på öppna vägar där man sällan behöver växla eller bromsa in.
//Amir

När jag lyssnar på dig låter det som att du kanske inte kör "snabbt", men ändå aktivt. Innan du slår till råder jag dig att noga provköra ett flertal modeller, även såna som kanske ligger utanför det du egentligen letar efter. Bara för att öppna ögonen lite, och låta dig hitta det där "lilla extra" som du ändå vill känna när du köpt nytt.

Du verkar inte tillhöra den ombytliga skaran som bara byter igen om det inte blir rätt, utan vill hitta nåt att ha ett gäng år framöver :).

Det du tar upp om chassie, bromsar etc gäller (kanske inte alla) de allra flesta hojar av typen helt enkelt för att de ser ut som de gör. Tittar du på en touringhoj så ser den i praktiken likadan ut som en sporthoj, men med annan förarergonomi och på alla punkter större. Men vinklar och geometri skiljer förmodligen mindre än man tror (även om det gör ont att säga högt ;))

H

honda cbf 500

Guest
Du har nog allt klurat ut hur jag är. MM...jag är nogrann, har hittills haft lite svårt att göra kompromisser när det gäller motorcyklar. Antingen allt eller inget brukar mitt moto vara men har insett att jag måst ändra min inställning.

Det tog mig ett år att fatta det slutgiltiga beslutet att köpa min honda cbf 500 som jag köpte ny 2008.:rolleyes:

Mitt beslutfattande process är lång. MIn tanke är att byta ut hojen om två år.
Tills dess ska jag vända och vrida på alla argument och för och emot arguement samt provköra så mkt så att det blir ett bättre beslut den här gången.

Ska jag lägga ut över 100 000 kr så vill jag inte fatta ett beslut som jag ångrar sedan.

Köper jag en hd för 100-150 000 med några tusen mil på mätaren och har den några år så lär det snabbt hamna upp emot 10 000 mil på mätaren. Frågan är då om ngn köper en hd som har gått 10 000 mil för drygt 100 000 kr av en när det blir dags att sälja den då det går att köpa två nya japanska glidare för den pengen?

// Amir

När jag lyssnar på dig låter det som att du kanske inte kör "snabbt", men ändå aktivt. Innan du slår till råder jag dig att noga provköra ett flertal modeller, även såna som kanske ligger utanför det du egentligen letar efter. Bara för att öppna ögonen lite, och låta dig hitta det där "lilla extra" som du ändå vill känna när du köpt nytt.

Du verkar inte tillhöra den ombytliga skaran som bara byter igen om det inte blir rätt, utan vill hitta nåt att ha ett gäng år framöver :).

Det du tar upp om chassie, bromsar etc gäller (kanske inte alla) de allra flesta hojar av typen helt enkelt för att de ser ut som de gör. Tittar du på en touringhoj så ser den i praktiken likadan ut som en sporthoj, men med annan förarergonomi och på alla punkter större. Men vinklar och geometri skiljer förmodligen mindre än man tror (även om det gör ont att säga högt ;))

H

honda cbf 500

Guest
Att glidare har de egenskaper de har beror mest på att tillverkarna lyssnar på sina marknads undersökningar. Folk vill ha billiga driftsäkra hojar som går och låter som en harley.

Därför har de flesta glidare taskiga bromsar och fjädring anser jag.

// Amir

SuperRetard

New member
Att glidare har de egenskaper de har beror mest på att tillverkarna lyssnar på sina marknads undersökningar. Folk vill ha billiga driftsäkra hojar som går och låter som en harley.

Därför har de flesta glidare taskiga bromsar och fjädring anser jag.

// Amir

Varför de har dåliga komponenter är en sak. Poängen är att de (flesta) fortfarande skulle vara dåliga när det gäller de bitarna pga geometrin.

En sporthoj/motard/streetfighter ser ut som de gör av en anledning. Även touringhojar följer mönstret eftersom det är EFFEKTIVT. Custom?

Not so much

H

honda cbf 500

Guest
Hund, jag är inte lika insatt som du och kan därför inte argumentera mot dig dock kan jag säga att om glidare har bättre bromsar, dämpning samt att tillverkarna inte bygger in vibrationer så skulle jag vara helnöjd.

Sen att det kan finnas hojar som är bättre på vissa bitar än customhojar är en helt annan diskussion.

// Amir

Varför de har dåliga komponenter är en sak. Poängen är att de (flesta) fortfarande skulle vara dåliga när det gäller de bitarna pga geometrin.

En sporthoj/motard/streetfighter ser ut som de gör av en anledning. Även touringhojar följer mönstret eftersom det är EFFEKTIVT. Custom?

Not so much

Last edited: