hojbyte

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Som jag skrev i en tråd tidigare så är jag i startgroparna inför ett hojbyte.
Tills dess försöker jag hitta så mkt information, tips och råd för att göra ett så bra som möjligt utifrån mina förutsättning.

Generellt så gillar jag ju ekrade hjul, kick och luftkylda motorer men har fått tumma på det lite grann.

Bland gamla cyklar så gillar jag honda cb 500 four från 70 talet och harley wla 750 med fotkoppling och handväxel.

Honda, gamla så väl som nya har jag god erfarenhet av men tror ej att jag vill åka några längre resor med en sån hoj. Jag har dock nu en 500:a och vill gärna ha ngt tyngre.

Harley är både klen i motorn och taskig driftsäkerhet. Kan max tänka mig att här i Sverige och möjligtvis till Norge meed ovannämnda hojar.

Då behåller jag den honda som jag har nu som en driftsäker reservhoj.

Bland nyare hojar är jag som sagt intresserad av honda cb 1300. Moto guzzi breva 1100. Kardan är uppskattad men inget måste.


Bland moderna custom cyklar så gillar jag yamaha dragstar classic 1100. ekrade hjul, luft. kyld och kardan.Den har Skruvjusterade ventiler som jag kan själva justera och tror att jag klarar det enklare servicen på den cykeln.
Luftkylningen kan vara en nackdel om man kör en stor stad och det är mkt köer och varmt väder om man kör customhoj.

Därav så är även honda shadow 1100 eller vtx 1300 ett intressant val.
Jag läste en recension av en amerikansk tidning att den hade tendenser till att kokai tät trafik trots vätskekylning. Jag ska forska vidare i den saken.

Jag drömmer också om den här cykeln :)

http://www.blocket.se/vasterbotten/...King_ev_byte_Evo_Ultra_23720785.htm?ca=14&w=3

Som jag har förstått det efter diskussioner med chopperbyggaren här på forumet är det en twincam jag bör satsa i harley sammanhang och jag har fått bekräftat av en harley recension som jag läste igår.

Det verka enligt testet att jag bör satsa på en harley från 2005 och fram åt eftersom de ökade service intervallet från 400 till 800 mil från 2005 och de hade ännu inte fått den sexväxlad lådan. Vill inte ha mer än 5 växlar. Helst fyra växlar.:D

Harley har jag själv ingen erfarenhet av, bara hört rykten om harley.

Sunda förnuftet säger japansk hoj oavsett om jag köper landsväg eller glidare.
Hjärtat vill så gärna ha en hd :D:rolleyes:

Dessa två organ är i konflikt med varandra:rolleyes::D

Tacksam för råd, synpunkter och tips!

// Amir
 

anders_69

New member
Hej,


Sunda förnuftet säger japansk hoj oavsett om jag köper landsväg eller glidare.
Hjärtat vill så gärna ha en hd :D:rolleyes:

Dessa två organ är i konflikt med varandra:rolleyes::D

Tacksam för råd, synpunkter och tips!

// Amir

Köp dig en bella italiana istället så blir ingen (eller båda) nöjd(a) :)
Är själv sugen på Breva 1100/1200 alt. 1200 Sport

/Anders
 

TMax500

Member
Du verkar gilla linjerna, ekerhjulen, luftkylningen på de gamla hojarna, du vill ha skönheten hos en glidare, och du kanske ändå vill ha en "landsvägare"...?

Köp en Classic Triumph, vetja! =) Ett enkelt val!
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har kört drygt 100 mil med en bonneville. Tycker att det är en bra cykel.
Saknar kick samt att jag tycker att den inte går att luta så mkt. Motorn låter ju som en stenkrossare jmf med en japansk cykel.:D

I såna fall skulle jag satsa på en kawaski w650.

// Amir


Du verkar gilla linjerna, ekerhjulen, luftkylningen på de gamla hojarna, du vill ha skönheten hos en glidare, och du kanske ändå vill ha en "landsvägare"...?

Köp en Classic Triumph, vetja! =) Ett enkelt val!
 

Ove 60+

Active member
Förstod jag dig rätt Ove? Gillar du inte kromade avgassystem? Det är ju fint tycker jag iaf. // Amir

:mad: Jodå, men det funkar ju bara på solskenshojar. Heta rör och kallt vatten -> krackelering, + salt -> rost! Helt kasst när det är s.k. vinterväg som bara flyter i saltlake. :mad: Alltså står den hojen inne och väntar på att våren ska komma. :(
 
H

honda cbf 500

Guest
Har idag varit och provsuttit en del glidarhojar. Suzuki c800 satt jag bäst på. Yamaha wildstar var också bra. Dragstar 1100 var helt ok dock satt jag mindre bra på xvs 1300.

Fast jag vet inte vart jag har suzuki. Har ingen erfarenhet av suzuki. Vet ej ngt om deras detaljkvalite, motorkvalite eller lackkvalite.

// Amir
 

BMW R90s

New member
Har idag varit och provsuttit en del glidarhojar. Suzuki c800 satt jag bäst på. Yamaha wildstar var också bra. Dragstar 1100 var helt ok dock satt jag mindre bra på xvs 1300.

Fast jag vet inte vart jag har suzuki. Har ingen erfarenhet av suzuki. Vet ej ngt om deras detaljkvalite, motorkvalite eller lackkvalite.

// Amir
Du kommer inte att klara av etapper på 80mil på en glidare:)
Prova en BMW;)
 

TMax500

Member
Jag har kört drygt 100 mil med en bonneville. Tycker att det är en bra cykel.
Saknar kick samt att jag tycker att den inte går att luta så mkt. Motorn låter ju som en stenkrossare jmf med en japansk cykel.:D

I såna fall skulle jag satsa på en kawaski w650.

// Amir

Det är en twin. Den ska låta! :) Om den inte låter så är det något fel... eller så har den gått och blivit en radfyra..? :)

Skall du "luta" så kanske en glidare eller HD (som du oxå funderar på) inte är helt rätt. Tror nog du kan lägga ned en Bonnie en hel del.
 

Ove 60+

Active member
Det är en twin. Den ska låta! :) Om den inte låter så är det något fel... eller så har den gått och blivit en radfyra..? :)

:rolleyes: Nja, min W650 är en parallelltwin och den går ganska tyst och fint. I jämn landsvägsfart hör jag inte något avgasljud alls, bara ett belåtet burrande, ung. som att ha en katt som spinner i knät. Ganska lagom ljudnivå. ;)
 

SuperRetard

New member
Jag har kört drygt 100 mil med en bonneville. Tycker att det är en bra cykel.
Saknar kick samt att jag tycker att den inte går att luta så mkt. Motorn låter ju som en stenkrossare jmf med en japansk cykel.:D

I såna fall skulle jag satsa på en kawaski w650.

// Amir

Om du ens tänker tanken på att oroa dig över kvaliteten hos en japs (suzuki) så kan du helt släppa tanken på HD.

Tänker du likadant ens tanken på markfrigången hos en Bonneville så kan du släppa customtänket HELT.

Den typen av hojar GÅR inte att köra. Det är en balans med högerhanden för att inte skrapa i saker i varenda sväng.

Vill du ha retrostuket, en snygg "posörhoj" OCH ett uns körglädje säger jag som Tmax (nick?), Triumph.. Duger inte Bonneville i köregenskaper finns det bara Thruxton kvar om du vill behålla retrokänslan.

Och köper du en sån får du fan se till att komma till Norpan med den så jag får dregla lite.. För den är gryyymt snygg! Är riktigt sugen själv om jag kommer till skott med att ha en ren gathoj, och en ren banhoj. Än så länge tilllåter varken garage, ekonomi eller honjagdelarmöblermed ytterligare en hoj :(.
 

Chopperbyggarn

New member
Hej Amir!
Din CB 500 är en klassiker. Om du har haft den länge så ta en rejäl funderare innan du eventuellt säljer denna. Många av oss som inte är så ombytliga saknar verkligen vår gamla hoj den dagen den är såld..och då är det oftast omöjligt att köpa tillbaks den.

Angående "nya" hojar med lågt miltal så vågar jag nog påstå att alla lite större hojar oavsett fabrikat och modell håller tillräckligt hög kvalitetsnivå för både långa dagsetapper och flera års problemfri körning.
Lyssna aldrig på dom som dömmer andra hojar än just den dom själva äger...jag känner mäniskor som "alltid" äger den bästa bilen och hojen..spelar ingen roll hur ofta dom byter och till vad dom byter så har dom alltid "det bästa".

Sist men inte minst, det är du som ska sitta på hojen och köra den och då är det du som avgör vad som är bekvämt, snyggt, hur långa dagsetapper du kan köra. Lyssna till dig själv och vad du själv känner och strunta i alla råd från oss andra om vilken hojtyp o fabrikat du bör köpa!

Anders.J
 

TMax500

Member
Sist men inte minst, det är du som ska sitta på hojen och köra den och då är det du som avgör vad som är bekvämt, snyggt, hur långa dagsetapper du kan köra. Lyssna till dig själv och vad du själv känner och strunta i alla råd från oss andra om vilken hojtyp o fabrikat du bör köpa!

Du talar klokt, Chopperbyggarn.

Kan vara ok att lyssna lite på andra, visst, men man måste själv "känna" att man gör rätt val. Använda lite hjärna (dumt annars :) men mest hjärta.

Behöver bara gå till mig själv. Köra Thruxton på långturer? Inte det bästa valet... Den är halvbekväm och inte särskilt praktisk, inga förvaringsfack, ingen tankmätare, minimalt vindskydd, alldeles för mycket detaljer som blir smutsiga.

- Men jag trivs sååå bra på min hoj! Mer hjärta än hjärna...
 

SuperRetard

New member
Angående "nya" hojar med lågt miltal så vågar jag nog påstå att alla lite större hojar oavsett fabrikat och modell håller tillräckligt hög kvalitetsnivå för både långa dagsetapper och flera års problemfri körning.
Lyssna aldrig på dom som dömmer andra hojar än just den dom själva äger...jag känner mäniskor som "alltid" äger den bästa bilen och hojen..spelar ingen roll hur ofta dom byter och till vad dom byter så har dom alltid "det bästa".

Lyssna till dig själv och vad du själv känner och strunta i alla råd från oss andra om vilken hojtyp o fabrikat du bör köpa!

Anders.J

Kändes aningen riktat mot mig det där, var det inte det svarar jag ändå :).

Att inte lyss till de som "alltid har det bästa" är en sak, om de inte alltid "har det bästa för dem själva"! För det är en annan sak.

Vad jag skrev var däremot att om han oroar sig det minsta för kvaliteten hos en japs, så är HD, Italienare & KTM etc (även om de senare inte är aktuella ändå) inte att tänka på. Japshojarna har även om de saknar själ :p en outstandning kvalitet jämfört med våra älskade V-Twinnar med puls i ramen och ett hjärta som HÖRS!

Jag har inte kört fler än GuldVinge av de nyare touringhojarna, men kan tänka mig att det bästa för 100-milaetapper såsom Amir beskriver behovet avverkas skönast och lämpligast på en FJR1300, Pan European (?), VFR800 eller liknande..

DÄR har du nåt Amir.. VFR800 har varit en kanonhoj enl alla som kört den och alla tester. Potent touringhoj med bra packmöjligheter och riktigt körbart chassie.. Kommer tydligen snart med 1200 rova också. Även om 800 cc räcker som jag ser det. Jag har aldrig kört den, och skulle nog inte gilla den om jag gjorde det, men jag har en helt annan "kravspec" också.
 

Chopperbyggarn

New member
Kändes aningen riktat mot mig det där, var det inte det svarar jag ändå :).

Det var riktat mot alla som tar åt sig och inte specifikt till dig.;)

Jag har köpt en DVD serie från Horizons Unlimited (tack wallfärder för tipset om denna fantastiska hemsida) och i en av dessa DVD´s finns det en förare med en fullutrustad Harley Evolution som har besökt alla världens länder utom två med denna motorcykel något som ingen annan motorcyklist har gjort enligt denna DVD...så för er som vill köpa en nyare HD men inte vågar för det gamla ryktet om låg kvalité som fortfarande cirkulerar..ta en funderare ang ovanstående exempel.

Något annat lustigt som jag personligen har erfarenhet av och även flera av mina kompisar också har reagerat på.
Motorcyklister som företrädelsevis kör japanska motorcyklar och som klagar på Harley´s... dålig kvalité , går inte att köra på..en del spyr till och med galla över HD.. för att efter något/ några år, en när kompis berättade om ett fall där det bara rörde sig om 2-3 veckor...dyka upp på en nyinköpt HD....och nu spyr galla och klagar vederbörande personer på Japanska motorcyklar!!:eek:
Säger väldigt mycket om ägaren och väldigt lite om hans motorcyklar.:rolleyes:

Nu är min typ av motorcyklar hojar som jag själv har byggt och försedda med äldre HD motorer. Om jag någon gång i framtiden skulle få för mig att jag vill köpa en BMW, Honda, Ducati, Triumph eller vad det nu må vara, ja då skulle jag köpa denna hoj och ge blanka tusan i komentarer och åsikter från andra motorcyklister!

Köp alltid det som känns rätt för dig själv!

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Något annat lustigt som jag personligen har erfarenhet av och även flera av mina kompisar också har reagerat på.

Motorcyklister som företrädelsevis kör japanska motorcyklar och som klagar på Harley´s... dålig kvalité , går inte att köra på..en del spyr till och med galla över HD.. för att efter något/ några år, en när kompis berättade om ett fall där det bara rörde sig om 2-3 veckor...dyka upp på en nyinköpt HD....och nu spyr galla och klagar vederbörande personer på Japanska motorcyklar!!:eek:

Anders.J


Jag spyr inte galla över HD, och hyllar absolut inte japsar.. jag kör själv Österrikiskt som kvalitetsmässigt iofs verkar bra nu när nya motorn kom. Jag skulle däremot ALDRIG hävda annat än att japsarna är överlägsna både KTM, HD och Ducati när det kommer till kvalitet. Däremot köper man dessa 3 märken för att man vill ha en hoj med själ och hjärta, för det har inte japsar.

Detta kommer säkert att förändras över tid. Än så länge ser jag inte någon ändring dock!
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provat bmw cyklar men har inte passat bra ihop med någon av dem :)

Min envisshet har hjälp och segrat över många hinder i livet och jag räknar med att den ska hjälpa mig att klar en 80 mil etapper på en glidare:);)


Du kommer inte att klara av etapper på 80mil på en glidare:)
Prova en BMW;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Har den ingen vinande ljud från motorn då den saknar kamkedja och kamrem och kuggarna sitter i ständig ingrepp i varandra?

// Amir

:rolleyes: Nja, min W650 är en parallelltwin och den går ganska tyst och fint. I jämn landsvägsfart hör jag inte något avgasljud alls, bara ett belåtet burrande, ung. som att ha en katt som spinner i knät. Ganska lagom ljudnivå. ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Pesonligen anser jag att honda är den som har bäst motorkvalite samat detaljkvalite bland japanska hojar. Som sagt det är min egen uppfattning och menar inget illa med det.

Angående markfrigång, hos en landsvägs hoj har man vissa förväntningar och hos en customhoj en annan därav att det inte besvärar mig att de har dålig markfrigång.

Thruxton har jag haft som lånecykel när min var inne på service. Nja inte min stil direkt.


// Amir

Om du ens tänker tanken på att oroa dig över kvaliteten hos en japs (suzuki) så kan du helt släppa tanken på HD.

Tänker du likadant ens tanken på markfrigången hos en Bonneville så kan du släppa customtänket HELT.

Den typen av hojar GÅR inte att köra. Det är en balans med högerhanden för att inte skrapa i saker i varenda sväng.

Vill du ha retrostuket, en snygg "posörhoj" OCH ett uns körglädje säger jag som Tmax (nick?), Triumph.. Duger inte Bonneville i köregenskaper finns det bara Thruxton kvar om du vill behålla retrokänslan.

Och köper du en sån får du fan se till att komma till Norpan med den så jag får dregla lite.. För den är gryyymt snygg! Är riktigt sugen själv om jag kommer till skott med att ha en ren gathoj, och en ren banhoj. Än så länge tilllåter varken garage, ekonomi eller honjagdelarmöblermed ytterligare en hoj :(.
 
Top