H
honda cbf 500
Guest
Hej,
Som jag skrev i en tråd tidigare så är jag i startgroparna inför ett hojbyte.
Tills dess försöker jag hitta så mkt information, tips och råd för att göra ett så bra som möjligt utifrån mina förutsättning.
Generellt så gillar jag ju ekrade hjul, kick och luftkylda motorer men har fått tumma på det lite grann.
Bland gamla cyklar så gillar jag honda cb 500 four från 70 talet och harley wla 750 med fotkoppling och handväxel.
Honda, gamla så väl som nya har jag god erfarenhet av men tror ej att jag vill åka några längre resor med en sån hoj. Jag har dock nu en 500:a och vill gärna ha ngt tyngre.
Harley är både klen i motorn och taskig driftsäkerhet. Kan max tänka mig att här i Sverige och möjligtvis till Norge meed ovannämnda hojar.
Då behåller jag den honda som jag har nu som en driftsäker reservhoj.
Bland nyare hojar är jag som sagt intresserad av honda cb 1300. Moto guzzi breva 1100. Kardan är uppskattad men inget måste.
Bland moderna custom cyklar så gillar jag yamaha dragstar classic 1100. ekrade hjul, luft. kyld och kardan.Den har Skruvjusterade ventiler som jag kan själva justera och tror att jag klarar det enklare servicen på den cykeln.
Luftkylningen kan vara en nackdel om man kör en stor stad och det är mkt köer och varmt väder om man kör customhoj.
Därav så är även honda shadow 1100 eller vtx 1300 ett intressant val.
Jag läste en recension av en amerikansk tidning att den hade tendenser till att kokai tät trafik trots vätskekylning. Jag ska forska vidare i den saken.
Jag drömmer också om den här cykeln
http://www.blocket.se/vasterbotten/...King_ev_byte_Evo_Ultra_23720785.htm?ca=14&w=3
Som jag har förstått det efter diskussioner med chopperbyggaren här på forumet är det en twincam jag bör satsa i harley sammanhang och jag har fått bekräftat av en harley recension som jag läste igår.
Det verka enligt testet att jag bör satsa på en harley från 2005 och fram åt eftersom de ökade service intervallet från 400 till 800 mil från 2005 och de hade ännu inte fått den sexväxlad lådan. Vill inte ha mer än 5 växlar. Helst fyra växlar.
Harley har jag själv ingen erfarenhet av, bara hört rykten om harley.
Sunda förnuftet säger japansk hoj oavsett om jag köper landsväg eller glidare.
Hjärtat vill så gärna ha en hd
Dessa två organ är i konflikt med varandra
Tacksam för råd, synpunkter och tips!
// Amir
Som jag skrev i en tråd tidigare så är jag i startgroparna inför ett hojbyte.
Tills dess försöker jag hitta så mkt information, tips och råd för att göra ett så bra som möjligt utifrån mina förutsättning.
Generellt så gillar jag ju ekrade hjul, kick och luftkylda motorer men har fått tumma på det lite grann.
Bland gamla cyklar så gillar jag honda cb 500 four från 70 talet och harley wla 750 med fotkoppling och handväxel.
Honda, gamla så väl som nya har jag god erfarenhet av men tror ej att jag vill åka några längre resor med en sån hoj. Jag har dock nu en 500:a och vill gärna ha ngt tyngre.
Harley är både klen i motorn och taskig driftsäkerhet. Kan max tänka mig att här i Sverige och möjligtvis till Norge meed ovannämnda hojar.
Då behåller jag den honda som jag har nu som en driftsäker reservhoj.
Bland nyare hojar är jag som sagt intresserad av honda cb 1300. Moto guzzi breva 1100. Kardan är uppskattad men inget måste.
Bland moderna custom cyklar så gillar jag yamaha dragstar classic 1100. ekrade hjul, luft. kyld och kardan.Den har Skruvjusterade ventiler som jag kan själva justera och tror att jag klarar det enklare servicen på den cykeln.
Luftkylningen kan vara en nackdel om man kör en stor stad och det är mkt köer och varmt väder om man kör customhoj.
Därav så är även honda shadow 1100 eller vtx 1300 ett intressant val.
Jag läste en recension av en amerikansk tidning att den hade tendenser till att kokai tät trafik trots vätskekylning. Jag ska forska vidare i den saken.
Jag drömmer också om den här cykeln
http://www.blocket.se/vasterbotten/...King_ev_byte_Evo_Ultra_23720785.htm?ca=14&w=3
Som jag har förstått det efter diskussioner med chopperbyggaren här på forumet är det en twincam jag bör satsa i harley sammanhang och jag har fått bekräftat av en harley recension som jag läste igår.
Det verka enligt testet att jag bör satsa på en harley från 2005 och fram åt eftersom de ökade service intervallet från 400 till 800 mil från 2005 och de hade ännu inte fått den sexväxlad lådan. Vill inte ha mer än 5 växlar. Helst fyra växlar.
Harley har jag själv ingen erfarenhet av, bara hört rykten om harley.
Sunda förnuftet säger japansk hoj oavsett om jag köper landsväg eller glidare.
Hjärtat vill så gärna ha en hd
Dessa två organ är i konflikt med varandra
Tacksam för råd, synpunkter och tips!
// Amir