hoj

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Lärde en hel del om min hoj under denna korta resa. Normalt sett när jag kör i Sverige så kan jag max köra 80 mil på en dag i svensk motorvägstempo.

Ju lägre hastighet jag håller ju mer belastas mina knä, lår och så vidare.

I och med att jag körde i Norsk tempo och relativt lagliga hastighet så fick jag en hel del besvär med knän och lår, dvs allt ifrån midjan och neråt.

Med Norskt tempo så tror jag att jag max klarar 50 mil om dagen med min cbf 500. Som ni vet så har jag en längre tid funderat på att byta hoj och under den här resan började klarna en del för mig.

Jag tror att om jag väljer en glidare som tex suzuki c800, dragstar 650/1100 eller shadow 750 så har jag minimal belastning av mina axlar samt minimal belastning av lår och knäna. Vad tror ni om detta? Jag har haft ett antal landsvägcyklar och är sugen på en glidare.

Ska jag åka på flera längre resor så tror jag att det är fördelaktigt med glidar för min del.

Dock spökar vetarancyklar fortfarande i min skalle samt eventuellt en skoter som T-max 500.






Hur påverkas ni när ni åker hoj? Är det bara jag som får ont här och där?


Mvh

Amir
 

Pisken

New member
Har väll inte gjort några superlånga turer , men när jag suttit på min förra VZ1600 i 1-2 timmar ungefär började ryggen spöka lite (taskig avlastning o inget stöd från benen)
Läste någonstans att "cruisers ser bekväma ut men är själva motsatsen" , stämmer nog ganska väl , betänk då att VZ'an är en ganska "upprätt" cruiser

Nuvarande hojjen(B-king) har jag kört som mest ca 2,5 timme i sträck då började träsmaken i rövva börja göra sig påmind å en bensträckare började kännas väl på plats.

Jag undviker iofs motorväg i största möjliga mån , enbart som rena transportsträckor , lite svängar gör att man rör sig mera :)

Försök med nån handlare å provköra en dragstar eller nått i en timme eller mera för att känna efter ... mig passade det inte alls iaf
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provkört dragstar 1100 classic för några år sedan dock endast 10 min. Yamaha återförsäljaren hade en provkörningsdag och då fanns det en dragstar som man kunde provköra. Jag skulle precis som du säger behöva provköra en längre sträcka. Jag tänker inte sälja min cbf 500 förens jag har bestämt mig till 100%.

//Amir



Har väll inte gjort några superlånga turer , men när jag suttit på min förra VZ1600 i 1-2 timmar ungefär började ryggen spöka lite (taskig avlastning o inget stöd från benen)
Läste någonstans att "cruisers ser bekväma ut men är själva motsatsen" , stämmer nog ganska väl , betänk då att VZ'an är en ganska "upprätt" cruiser

Nuvarande hojjen(B-king) har jag kört som mest ca 2,5 timme i sträck då började träsmaken i rövva börja göra sig påmind å en bensträckare började kännas väl på plats.

Jag undviker iofs motorväg i största möjliga mån , enbart som rena transportsträckor , lite svängar gör att man rör sig mera :)

Försök med nån handlare å provköra en dragstar eller nått i en timme eller mera för att känna efter ... mig passade det inte alls iaf
 

Ove 60+

Active member
Hur påverkas ni när ni åker hoj? Är det bara jag som får ont här och där?


Nejdu! Det är fler som har problem med rygg, leder o.s.v. Själv har jag min favorit i min gamla DR 650. Jag sitter högt med fotpinnarna ganska långt bak, ungefär i samma position som på en häst. Körställningen är rak och styret är ganska högt så att jag slipper hänga på armarna. Gashjälp från Biltema underlättar när jag transportkör.

Sitter jag på min W 650;a för många mil blir det alllt tätare mellan rasterna för att den är låg i sadeln och jag kommer lite för långt fram med fötterna. Jag kan ställa mig upp på båda hojarna för att parera gupp så att ryggen slipper få stryk.

Glidare är uteslutet. Klarar att sitta i den aviga ställning som man får på en sån högst ett par mil, sen får jag be om hämtning.

Scooter finns en modell som passar mig ganska bra, även på lite längre turer och det är Kymcos 500cc. Den är lite högre än de flesta andra( och jätterolig att köra! :D).
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag försöker att leta mig fram till rätt hoj för mig.

Sporthoj är inget för mig och offroad klarar jag inte av ngn längre sträcka på grund av mina axlar.

Det som återstår är glidare eller landsvägshojar. Jag har visserligen haft glidare men det har varit tidiga 80tals hojar som egentligen är landsvägshojar med custom styre och sadel.

Fast jag skulle behöva provköra en del hojar främst glidarmodeller som jag är intresserad av men det känns pinsamt att gå till en handlare och provköra några modell sen kanske man ändå inte köper ngn av hojarna.

I år har jag faktiskt inte hunnit att gå till ngn av handlarnas provkörningsdagar. Det är ngt som japanska märken är dåliga på medan Harley och bmw är mkt bra på detta område.

Bmw har jag vid flera tillfällen fått låna under längre tid och tom åkt till andra städer med dem och fått känna ordentligt på hojen.

//Amir
 

Moje_VS1400

Member
Jag anser det är helt beroende på person, det som passar en är åt h-e för en annan.
Det som begränsar min körtid på min Intruder VS1400 är inte kroppen utan knoppen, jag har kört 13 -15 timmar (ca 100 mil) på ett dygn med vettigt rastschema. Två kompisar var med, en på en Sportster 1200 och den andre på en Meanstreak 1600.
Så, det finns nog ingen annan väg än att prova...
 

Marie

Banned
Hej,

Lärde en hel del om min hoj under denna korta resa. Normalt sett när jag kör i Sverige så kan jag max köra 80 mil på en dag i svensk motorvägstempo.

Ju lägre hastighet jag håller ju mer belastas mina knä, lår och så vidare.

I och med att jag körde i Norsk tempo och relativt lagliga hastighet så fick jag en hel del besvär med knän och lår, dvs allt ifrån midjan och neråt.

Med Norskt tempo så tror jag att jag max klarar 50 mil om dagen med min cbf 500. Som ni vet så har jag en längre tid funderat på att byta hoj och under den här resan började klarna en del för mig.

Jag tror att om jag väljer en glidare som tex suzuki c800, dragstar 650/1100 eller shadow 750 så har jag minimal belastning av mina axlar samt minimal belastning av lår och knäna. Vad tror ni om detta? Jag har haft ett antal landsvägcyklar och är sugen på en glidare.

Ska jag åka på flera längre resor så tror jag att det är fördelaktigt med glidar för min del.

Dock spökar vetarancyklar fortfarande i min skalle samt eventuellt en skoter som T-max 500.






Hur påverkas ni när ni åker hoj? Är det bara jag som får ont här och där?


Mvh

Amir

Hur man blir efter en riktig långkörning har jag ju inte minsta aning om eftersom det längsta jag kört på en dag är 180 mil. Men efter en sådan liten sväng så känner jag inte några avigheter någonstans i kroppen.

Nu var det ju för all del på en modern och bekväm hoj, en 1989 års Yamaha XJ-900F med originalsadel, lagom nedsutten efter ett okänt tiotusental mil. Min nuvarande BMW K100RS är ju fyra år äldre, och känns minst lika bekväm, men där har jag ännu inte kört dagspass över 120 mil.
 
H

honda cbf 500

Guest
Ett annat problem är ju att de hojar som jag är intresserad av en del av finns endast i Stockholm, tänker då på moto guzzi classic v7 eller mana 850.
Får väl försöka ta mig upp till Stockholm och känna och klämma på dessa hojar så att jag antingen kan avskriva dem från min lista eller behålla dem på listan.

En provsittning ger mig klartecken om axlarna gillar det eller ej sen får man gå vidare och provköra hojen. Som ni säkert förstår har jag svårt att hitta rätt hoj för mig och jag begränsar mig själv ganska mkt med de krav som jag har.

//Amir

Jag anser det är helt beroende på person, det som passar en är åt h-e för en annan.
Det som begränsar min körtid på min Intruder VS1400 är inte kroppen utan knoppen, jag har kört 13 -15 timmar (ca 100 mil) på ett dygn med vettigt rastschema. Två kompisar var med, en på en Sportster 1200 och den andre på en Meanstreak 1600.
Så, det finns nog ingen annan väg än att prova...
 

jan-olovj

Active member
Jag har haft en Virago 1100 och en Dragstar 1100. Jag gillade Viragon bäst men de var helkass för ryggen trotts att jag monterade ryggstöd på Dragstaren. Nuvarande hoj Varadero 1000 funkar bra efter att jag höjde och drog tillbaka styret. Jag kan sitta rak i ryggen och lägga händerna rakt ner på handtagen, sadeln är tillräckligt stor för att kunna ändra sittställning. I bland när jag kör själv sätter jag fötterna på bakre fotpinnarna då får jag riktig svank på ryggen, detta vågar jag göra eftersom det är kombibromsar på hojen. Enligt min åsikt så har du problem med axlar eller rygg köp inte en custom trotts att de är jättesnygga flera av dom.
 
H

honda cbf 500

Guest
Bland landsvägscyklar som jag gillar som jag inte provsuttit så är det bulldog 1100, breva 750, classic 750, griso 850, aprilia mana 850. Ser gärna att nästa hojar har kardan dock inget måste. Kan tänka mig cb 1300 även om jag föredrar twinnar och enstånkar. Har aldrigt en fyrcylindrig maskin och vill helst inte ha en fyr cylindrig maskin.

Det finns endast en cykel som jag är ganska säker på funkar hyfsat bra för mig och det är cbf 600 och den har dessvärre inget av det som jag vill ha.

Min budget ligger på runt 50 000 kr men eventuellt kan jag sträcka mig lite längre.

http://www.blocket.se/goteborg/HD_Electra_Sport_FLHS_1340_34555039.htm?ca=14&w=3

Jag har ingen klar uppfattning om Harley men är det att tigga om bekymmer att köpa en sån här Harley?


//Amir
 
Last edited:

Axman

New member
Jag tror du får luska ut vad för körställning du vill ha och sedan leta efter hojar som har den körställningen.

Antar att det du letar efter är något med rak rygg, lätt framåtlutat, ben i vinkel men inte för böjt så att man hindrar blodflödet. Dvs någon sporttouring? Kanske någon glidarhoj som är touring-anpassad.

Själv kör jag en HD Fat Bob med dragbar-styre och fotpinnar som är framåtflyttade. Framåtflyttade fotpinnar är kanon för benen, speciellt som jag kan variera körställningen med att läggaupp hälarna på fotpinnarna. Vad som däremot begränsar är att man kort och gott får ont i röven av att inte kunna ställa sig upp/avlasta rumpan lite med benen. Jag kan köra i det oändliga om det inte vore för träsmak där bak.

Så kikar du på custom skall du inte ta framåtflyttade som standard utan ha extrapinnar till det för maximal komfort.

Sedan bör det sägas att vid Ungernresan förra året så var jag enda customhojen ej anpassad för touring av 17 st och alla övriga hade förutfattade meningar om att min var obekväm och dålig för touring. Men på slutet av dagarna var det inte jag som var mest mör i vart fall. :)

Den du länkar till har ju några år på nacken så det bör du nog kolla på något harleyforum. Typ harleyforum.se (svensk) eller hdforums.com (engelsk). Vill minnas att det var mer elfel på 90-talet?
 
H

honda cbf 500

Guest
""Antar att det du letar efter är något med rak rygg, lätt framåtlutat, ben i vinkel men inte för böjt så att man hindrar blodflödet. Dvs någon sporttouring? Kanske någon glidarhoj som är touring-anpassad."

Bra beskrivning Axman. På min egen cykel så sitter jag bra axelmässigt men benvinkeln är ett problem. Det är för böjt för min kropp.



//Amir

Jag tror du får luska ut vad för körställning du vill ha och sedan leta efter hojar som har den körställningen.

Antar att det du letar efter är något med rak rygg, lätt framåtlutat, ben i vinkel men inte för böjt så att man hindrar blodflödet. Dvs någon sporttouring? Kanske någon glidarhoj som är touring-anpassad.

Själv kör jag en HD Fat Bob med dragbar-styre och fotpinnar som är framåtflyttade. Framåtflyttade fotpinnar är kanon för benen, speciellt som jag kan variera körställningen med att läggaupp hälarna på fotpinnarna. Vad som däremot begränsar är att man kort och gott får ont i röven av att inte kunna ställa sig upp/avlasta rumpan lite med benen. Jag kan köra i det oändliga om det inte vore för träsmak där bak.

Så kikar du på custom skall du inte ta framåtflyttade som standard utan ha extrapinnar till det för maximal komfort.

Sedan bör det sägas att vid Ungernresan förra året så var jag enda customhojen ej anpassad för touring av 17 st och alla övriga hade förutfattade meningar om att min var obekväm och dålig för touring. Men på slutet av dagarna var det inte jag som var mest mör i vart fall. :)

Den du länkar till har ju några år på nacken så det bör du nog kolla på något harleyforum. Typ harleyforum.se (svensk) eller hdforums.com (engelsk). Vill minnas att det var mer elfel på 90-talet?
 

Axman

New member
Något du bör ta med i beräkningen är vibrationer förresten.

Min HD är gummiupphängd och vibrerar något så in i %¤&/% när den står still. Många som kommenterar efter att ha sett den vid rödljus osv. Däremot så går den mjukt vid körning och det är grova vibrationer så jag har _aldrig_ problem med att fingrarna domnar.

Testade en triumph thunderbird som rent körmässigt var rappare och smidigare än min hoj men fingrarna domnade efter 10 minuter. (mycket på grund av att jag är van vid annat kan jag tro.

En fördel med en HD är förresten att du kan genom att byta styre osv ändra körställning i det oändliga.

Eftersom du fick ett rungande svar med "Ja" om problem med harley bör jag väl säga det att 90-tal kan finnas småproblem och efter 2000 är det samma kvalité som alla andra med HD. De var dåliga på 70-talet.
 

Tessan67

New member
Bland landsvägscyklar som jag gillar som jag inte provsuttit så är det bulldog 1100, breva 750, classic 750, griso 850, aprilia mana 850. Ser gärna att nästa hojar har kardan dock inget måste. Kan tänka mig cb 1300 även om jag föredrar twinnar och enstånkar. Har aldrigt en fyrcylindrig maskin och vill helst inte ha en fyr cylindrig maskin.

Det finns endast en cykel som jag är ganska säker på funkar hyfsat bra för mig och det är cbf 600 och den har dessvärre inget av det som jag vill ha.

Min budget ligger på runt 50 000 kr men eventuellt kan jag sträcka mig lite längre.

http://www.blocket.se/goteborg/HD_Electra_Sport_FLHS_1340_34555039.htm?ca=14&w=3

Jag har ingen klar uppfattning om Harley men är det att tigga om bekymmer att köpa en sån här Harley?


//Amir

Jag köpte en HD pga av att när jag körde en cykel där benen böjs bakåt, så fick jag ont i höfterna ett bra tag efteråt. På HD´n kan jag sträcka ut benen lite bättre och vristerna tar inte stryk. Jag behöver visserligen en bensträckare med jämna mellanrum, men hellre det än att ha ont i höfterna när jag går.
 

GuzziKungen

New member
Jag säger det igen (inte i den här tråden).
Kvinnor kan köra custom snyggt, dom svankar åt rätt håll med
ryggen (magen in ,bröst/en ut).
På så sätt kan dom köra länge och bekvämt.
Jag som man sitter till en början bekvämt på en custom ,för att efter en stunds körning börja få rygg utformad som en potatissäck.
Alla är vi olika men beakta det då ni väljer hoj,
Ha dé
 

Bubblan1

New member
Hej,

Lärde en hel del om min hoj under denna korta resa. Normalt sett när jag kör i Sverige så kan jag max köra 80 mil på en dag i svensk motorvägstempo.

Ju lägre hastighet jag håller ju mer belastas mina knä, lår och så vidare.

I och med att jag körde i Norsk tempo och relativt lagliga hastighet så fick jag en hel del besvär med knän och lår, dvs allt ifrån midjan och neråt.

Med Norskt tempo så tror jag att jag max klarar 50 mil om dagen med min cbf 500. Som ni vet så har jag en längre tid funderat på att byta hoj och under den här resan började klarna en del för mig.

Jag tror att om jag väljer en glidare som tex suzuki c800, dragstar 650/1100 eller shadow 750 så har jag minimal belastning av mina axlar samt minimal belastning av lår och knäna. Vad tror ni om detta? Jag har haft ett antal landsvägcyklar och är sugen på en glidare.

Ska jag åka på flera längre resor så tror jag att det är fördelaktigt med glidar för min del.

Dock spökar vetarancyklar fortfarande i min skalle samt eventuellt en skoter som T-max 500.






Hur påverkas ni när ni åker hoj? Är det bara jag som får ont här och där?


Mvh

Amir


Om man nu mår kroppsligt bra med en vettig fysik så kommer du ändå aldrig undan drag och blåst på en nakenhoj som tröttar ut kroppen.Att du kan köra 80 mil på en dag med en CBF 500 tycker jag låter väldigt bra vilket jag tycker är tröttande tom i en personbil även om det naturligtvis finns större hojar som klarar ett högre tempo bättre.Vill du åka mer skyddat är ju en kåpförsedd touring hoj ett klart bättre alternativ än att sitta tillbakalutad på en customhoj med armarna i en vinkel som om man körde skottkärra.En större landsvägshoj med mer kubik för mer kraft och fler cylindrar för jämnare gång och eventuellt en större kåpa för att slippa draget är en klart bätte lösning på dina långturer.
 
H

honda cbf 500

Guest
En fråga, går det med enkla medel flytta tillbaka fotplattor på glidarhojar? Fotväxeln sitter ju där den sitter, det är därför jag är fundersam om det överhuvudtaget går att flytta dem bakåt?

//Amir
 

Axman

New member
Flytta tillbaka vet jag inte, förlänga har jag sett. Däremot så finns det ju de som byter sits så att man kommer längre fram.

Styren finns ju drösvis av med för att nå dem bättre.
 

påK-en

New member
En fråga, går det med enkla medel flytta tillbaka fotplattor på glidarhojar? Fotväxeln sitter ju där den sitter, det är därför jag är fundersam om det överhuvudtaget går att flytta dem bakåt?

//Amir

Vill du inte ha fotkoppling och handväxel??
Har fattat det så från dina tidigare trådar.
 
Top