Hojåkare bryr sig om varandra?

Chopperbyggarn

New member
hmmm ... är det skillnad på en MC åkare i nöd och en bilist ?
Man (iaf inte jag) åker inte förbi en bil som står nere i diket med ljusen tända och någon stackare sittandes ensam brevid , desamma gäller garanterat en MC i diket med en person sittandes brevid.(i båda fallen ser man nog om det är en "gammal" avåkning eller någon som ser ut att behöva hjälp och finns det tvekan så stannar man endå)

Sen har det ingen som helst betydelse om jag åker på en MC eller i en bil.

Skulle man bli mindre benägen att stanna vid en förmodad olycka bara för att det är "fel" fordon ? Gissar att det är allmän avtrubbning/flathet/stress/rädsla för att bli inblandad som gör att folk
i större städer inte stannar o hjälper till.

Är man "biker"(eller annan typ av MC folk) om man kör bil ?Eller är man bara en bilist med MC kort ?

Håller helt med! Om inte räddningspersonal redan är på platsen så stannar jag och det har jag hittills bara behövt göra en gång vid en mc-olycka under alla år. På vintern brukar jag kolla in om det är en färsk avåkning eller om personerna redan övergivit bilen..ganska många bilar i diket vid halka/snöoväder.

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
Fenomenet med hälsa och stanna osv tror jag man kan applicera på alla små grupper som växer sig stora.

Så länge gruppen är liten så är det familjärt och personligt. När gruppen och väl har blivit stor så kommer majoriteten att inte bry sig så noga och ej heller känna till reglerna som formades av minoriteten.

Ja,så här är det nog vi mäniskor fungerar i dom flesta sammanhang.

.
Lite tråkigt när motorcyklister ser hälsningen som en "regel" då hela idén bygger på att man känner sammanhållning med andra mc-åkare och då ska man givetvis hälsa för att man vill göra det och inte för att man känner sig tvingad...om man hälsar för att man känner sig tvingad och inte för att man vill då undergrävs ju hela den fina idén med hälsningen.
Personer som ger fingret i backspegeln för obesvarad hälsning ser jag som lika tråkig attityd som dom som besvarar hälsning med att ge finger och klart tråkigare attityd än dom som inte hälsar alls.

Att stanna vid olycka ser jag som en självklarhet om inte räddningspersonal eller andra personer redan är på plats för att hjälpa.

Om någon vinkar på hjälp pga problem med hojen/bilen så ser jag även det som självklarhet att stanna och om möjligt hjälpa till..sedan kan man ju inte stanna för alla som mixtrar med sina mobiltelefoner.

Blev sur en gång när jag stannade för ligan som låtsas ha problem med bilen och och försöker att lura på hjälpsamma människor falska guldringar mot kontanter.

Anders.J

NeXTer

New member
Lite tråkigt när motorcyklister ser hälsningen som en "regel" då hela idén bygger på att man känner sammanhållning med andra mc-åkare och då ska man givetvis hälsa för att man vill göra det och inte för att man känner sig tvingad...om man hälsar för att man känner sig tvingad och inte för att man vill då undergrävs ju hela den fina idén med hälsningen.

Om man ser det som ett tråkigt tvång att man ska vinka tycker jag man håller på med fel grej rent allmänt. Om man tycker att man kör båge för att man är en hård outsider som skiter i alla andra är det tveksamt om man har någonting på vägen att göra alls, oavsett fordon.

Personer som ger fingret i backspegeln för obesvarad hälsning ser jag som lika tråkig attityd som dom som besvarar hälsning med att ge finger och klart tråkigare attityd än dom som inte hälsar alls.

Definitivt en tråkig attityd. Att man inte alltid vinkar är ju lätt hänt, kanske sitter man lite i andra tankar, eller så kanske man tittar åt ett annat håll eller förbereder en omkörning eller ska svänga.

Att aktivt säga "up yours" till någon som hälsar är ju ett aktivt ställningstagande och man kan ju fundera på hur roligt personen i fråga har till vardags.

Att stanna vid olycka ser jag som en självklarhet om inte räddningspersonal eller andra personer redan är på plats för att hjälpa.

Håller definitivt med. Att man har första förband och annat med sig på bågen är ju inte direkt för att man hoppas på att få användning för det, men om man nu kommer till en olycka är det ju till för att användas om det nu skulle vara så allvarligt.

Se'n kanske inte alla har sådant med sig, men även om man inte har utrustning kan man ofta göra nytta eller i alla fall larma.

Se'n erkänner jag att jag inte har några betänkligheter vad gäller att göra förbi någon som står prydligt parkerad vid vägkanten om nu inte personen i fråga försöker påkalla uppmärksamhet på något vis eller det på annat vis framgår att det föreligger något problem.

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Om man ser det som ett tråkigt tvång att man ska vinka tycker jag man håller på med fel grej rent allmänt. Om man tycker att man kör båge för att man är en hård outsider som skiter i alla andra är det tveksamt om man har någonting på vägen att göra alls, oavsett fordon.

Jag gillar hälsningstraditionen och hälsar på alla kategorier hojåkare och har så gjort i 30år och jag hoppas att denna trevliga tradition kommer att fortsätta trots att vi blir allt fler hojåkare och att den fortsätter pga att nytillkommna tycker om denna tradition. Jag har lärt mig att inte ta illa vid mig när mina hälsningar ej besvaras. Varken jag eller någon annan äger någon rätt att bestämma vilka som har rätt att vara motorcyklister utifrån vilka som hälsar eller inte oavsett vilket deras motiv är, så det är bara att acceptera verkligheten. Dom tre första motorcyklisterna som jag och frugan mötte idag besvarade inte våra hälsningar...ingen "big deal"...bara att fortsätta och njuta av körupplevelsen och inte hänga upp sig på sådana bagateller.:)

Anders.J

Snake Eyes

New member
Ja det där var en lördagstur med ett par stopp. Efter att vi stannat vid er avåkning så stötte vi på en till efter kanske 30 minuter. Han hade redan fått hjälp av ett par andra mc-åkare och fick åka bakpå en av dem till sjukan.

Skönt att det gick bra för er, men synd på hojen.