Hjul skeva på KTM 1290 Super Adventure

Cawwa

New member
Precis så är det väldigt ofta på dessa eminenta mopeder. Den första modellen kom 2015. Ett välkänt problem för KTM. Åtgärdas det? Ett garantiärende? Javisst, inga problem OM skevheten är större än 1,7 mm. Min Super Adventure från 2016 och som nu körts i 300 mil har en skevhet på 1,25 mm. Kan jag köra den i motorvägsfart utan vibrationer? Svaret är förståss nej. I de hastigheterna är det svårt att läsa av instrumenten, vindrutan vibrerar så hörnen inte syns skarpt utan är en diffus massa och händerna har en tendens att domna. Har inte kört så långt på motorväg ännu men kan tänka mig att det blir olidligt efter några timmar.

Fixar Bike detta och låter det gå på garantin? Nej det gör dom inte eftersom KTM inte ersätter dom när fälgen bara har en skevhet på 1,25 mm.
Fixar KTM Scandinavium detta? Nej det gör dom inte. De hänvisar till Allmänna ReklamationsNämden eller deras egen reklamationsavdelning i Österrike.

Detta går över mitt, i och för sig klena, förstånd. Jag tror nämligen att när jag köper en ny och uttalad Touringhoj så bör jag kunna köra den i motorvägsfart. Jag kan heller inte i min vildaste fantasi föreställa mig att KTM låter sin kvalitetsstämpel gå i graven p.g.a. skevt framhjul.

Men det är jag det, säkert finns en vettig förklaring till detta. Någon?

Tid är bokad på Fälgfixarna här i götet. Fakturan skall sparas och anmälen till ARN skall skrivas. Detta skall inte obemärkt passeras. Banne mig om jag inte skall ta och skriva om detta på ett forum också ... :)
 

IvarS

New member
Lägg ut det på KTM's officiella FaceBook sida eller andra officiella sidor som KTM har och rekommendera läsarna dela vidare.
Länka ditt inlägg här så dom ser du redan har gått ut i offentligheten med problemet/bemötande.
Då borde det hända saker.
Som du blivit behandlat och bemött är inte ok.
 

Hampe

Skriver massor!
KTMs sätt att behandla sina kunder är skamligt.
Jag hör bara elände om dem.

Deras fälgproblem är verkligen välkända, men ändå tar dom inte ansvar.
Den uppfattningen man får är dessutom att KTM Scandinavia så att säga är sämre än KTM Austria i så motto att man verkar anstränga sig att nobba en massa garantiärenden för att framstå som "bättre" i Österrikarnas ögon.
Jag upplever inte samma konsumenthat från tyska KTM-ägare som de svenska.

Trist Cawwa! Stå på (dig)!


Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Pratade med Bike om detta redan förra året med att ekerfälgarna vrider sig och svaret var att hojen med de fälgarna inte ska köras på motorväg över 140 km/h annars får det väljas aluminiumfälgar. Ingen rekommendation när det hämtas ut en ny hoj att Autobahn bör undvikas när du skall ta dig till Kåtemmens ursprung.

Varför lägger dom 170 hästar i motorn, för vridets skull?
Akilleshäl ja, bifogar kondoleanserna Cawwa. Vissa fått det bytt andra inte, ta dig till Trollhättan då Göteborg inte riktigt är samma firma. Delar bara namnet..
 

wallstedtanders

New member
Precis så är det väldigt ofta på dessa eminenta mopeder. Den första modellen kom 2015. Ett välkänt problem för KTM. Åtgärdas det? Ett garantiärende? Javisst, inga problem OM skevheten är större än 1,7 mm. Min Super Adventure från 2016 och som nu körts i 300 mil har en skevhet på 1,25 mm. Kan jag köra den i motorvägsfart utan vibrationer? Svaret är förståss nej. I de hastigheterna är det svårt att läsa av instrumenten, vindrutan vibrerar så hörnen inte syns skarpt utan är en diffus massa och händerna har en tendens att domna. Har inte kört så långt på motorväg ännu men kan tänka mig att det blir olidligt efter några timmar.

Fixar Bike detta och låter det gå på garantin? Nej det gör dom inte eftersom KTM inte ersätter dom när fälgen bara har en skevhet på 1,25 mm.
Fixar KTM Scandinavium detta? Nej det gör dom inte. De hänvisar till Allmänna ReklamationsNämden eller deras egen reklamationsavdelning i Österrike.

Detta går över mitt, i och för sig klena, förstånd. Jag tror nämligen att när jag köper en ny och uttalad Touringhoj så bör jag kunna köra den i motorvägsfart. Jag kan heller inte i min vildaste fantasi föreställa mig att KTM låter sin kvalitetsstämpel gå i graven p.g.a. skevt framhjul.

Men det är jag det, säkert finns en vettig förklaring till detta. Någon?

Tid är bokad på Fälgfixarna här i götet. Fakturan skall sparas och anmälen till ARN skall skrivas. Detta skall inte obemärkt passeras. Banne mig om jag inte skall ta och skriva om detta på ett forum också ... :)

Detta är ju för jäkligt. Självklart måste dom ju fixa detta, mycket dålig service. Men den firman du har köpt den på skulle jag aldrig gå tillbaka till. Köpte själv en 2015 som blev åtgärdad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

IvarS

New member
@Cawwa
Skriv samma som du gorde på KTM's FB sida på Bike Göteborgs och Bike Trollhättans FB sida också.
Var tydlig vilken Bike butik du fick så dårlig service av.
Värkar som Bike Trollhättan har en helt annan och mycket bättre kundpolitik.
 

Cawwa

New member
Bara ett par klarläggande här. Hojen är köpt på Carlbarks i Kumla. Eftersom jag bor i Göteborg har Bike Göteborg fixat med 100-milaservice, då jag påpekade de här vibrationerna första gången. Detta skall ju egentligen inte betyda någonting eftersom det är ett garantiärende. KTM ersätter inte återförsäljarna om inte de här 1,7 mm skevhet har uppnåtts. Då får de själva stå för kostnaderna och det vill dom ju inte. Detta bekräftar KTM Scandinavia enligt telefonsamtal.

@Skye ... intressant att inte ekerfälgarna skall tåla vridet från 160 hk. De själva skriver i handboken att hojen har maxfart på 250 km/h. Att inte kunna köra fortare än 140 verkar ju horribelt. Nu är ju skevheten på framhjulet så vridet bör väl inte påverka där? Andra äventyrscyklar som SuperTenere, Aprillia Caponord och BMW GSA har väl också ekerhjul?

@IvarS och Wallstedtanders ... Jag vet inte om Bike Göteborg har misskött sig här, de följer ju KTM's riktlinjer och jag är inte ute efter att hudflänga återförsäljarna (även om jag kan märka en viss stelhet hos både Carlbarks och Bike Gbg) utan det är KTM's riktlinjer jag förbannad på. En så stor skevhet som 1,7 mm på touringhoj är ju helt sanslöst och trafikfarligt.

Jag kommer att gå vidare med det här och just nu diskuterar jag med min advokat. Vi får se vad det leder till.

@Wallstedtanders II ... kan du beskriva närmare hur du fick det åtgärdat och hur skevt det var? Du kan ta det på PM om du vill.
 

Lasse01

New member
Jag köpte en 1290 SA -16 i höstas av Bike Göteborg. Märkte genast att det var vibrationer och anmälde detta till Bike. Båda fälgarna var skeva och godkändes som garantiärende av KTM. Tror att Bike fick 5 leveranser av nya fälgar innan det löste sig. De nya fälgarna var i flera fall skevare än orginalfälgarna. KTM har uppenbarligen enorma problem med sin underleverantör av ekerfälgar. Att skicka ännu skevare fälgar tyder ju dessutom på att det inte sker någon som helst kontroll. Mycket märkligt. Nu hade jag turen att detta skedde under vintermånaderna, så tiden det tog drabbade inte mig nämnvärt. Hade löpande kontakt med Bike Göteborg så jag har en rätt bra insyn i ärendet. Kan tala om att Bike får en struntsumma som skall täcka kostnaden för monteringen men inget för all annan tid det tar. Bike får dessutom själva stå för kostnaden av returen av de skeva fälgarna. Det slutade lyckligt för mig och Bike gjorde allt rätt i mitt fall, men hade det skett under säsong hade jag blivit skogstokig ändå. Detta är ju tydligen ett ganska vanligt fel så det är ju inte svårt att sätta sig in i återförsäljarnas frustration. KTM dumpar problemen på ÅF som ofta får ta smällen även från kunden. Är otroligt nöjd med min hoj men är mycket besviken på KTM när det gäller ansvar och relationer med både kunder och ÅF.
 

MvM

New member
Vill bara påpeka att inte bara ktm har problem med fälgar. Även min BMW 800gsa har skeva fälgar. Jag fick förklarat ett det gäller alla märken av stora "äventyrsmaskiner". Ekerfälgarna klarar helt enkelt inte användningen.
Om det är så eller ett försök att ducka problemet vet inte jag.
 

wallstedtanders

New member
Min är köpt i Gävle hos Lingvall. Kände direkt att jag hade rejäla vibrationer i hojen. Vet tyvärr inte skevhet graden och det diskuterades aldrig. Dom sa att 1290 Adventuren haft problem med skeva fram hjul . Fick det åtgärdat på ett par dagar och kunde bara hämta ut den. Så jag vet inte vem som stod för servicen.

Kan också förstå det du säger, men återförsäljaren måste ta sitt ansvar gentemot dig. Det känns ändå inte ok att låta dig ta ansvaret av KTM's dåliga policy


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Johanbors

New member
Jag har samma problem på min KTM 1290 SA -16. Framhjulet är synbart skevt och det får hojen att skaka en hel del. Dessutom så känns det rejält när man bromsar då det skakar i hela motorcykeln. Jag måste också hålla tag i styret i de flesta hastigheter för att den inte ska börja vobbla. Preliminär mätning säger 1mm slag så det är väl troligt att det inte blir bytt på garantin.

Dessutom så vägrade min närmsta KTM återförsäljare Beviks MC i Linköping att ha med mig och min hoj att göra. De sa bestämt nej, de var inte villiga att ta den "risken" och upplyste mig att jag helt enkelt köpt fel hoj. De hänvisade mig till MC Kompaniet utanför Skövde där hojen är köpt som ny. Jag körde dit den och tog tåg hem (totalt 7h resa för ca 400kr) och nu står den där i väntan på att mätas.

Jag inser att det är möjligt att det är KTM som är grundproblemet men jag tycker att Beviks MC sköter detta extremt oprofessionellt. Jag avser också ta detta ärende vidare både när det gäller Beviks bemötande och KTM ifall de inte åtgärdar mitt hjul. Jag samarbetar gärna med fler som har samma problem i syfte att få större genomslag!

/Johan
 
Top