Hjälp/Tips på ämnesval för X-jobb / D-uppsats!?

SuperRetard

New member
Helu.

Jag läser civilekonom och just nu en metodkurs för "forskningsnära studier" (flum) vilket har gjort att hela livet har börjat handla om den kommande D-uppsatsen.

För att slippa sitta där utan att ha en aning om vad jag ska skriva om när det väl är dags att börja sätta saker på papper har jag börjat fundera på detta i lite god tid.

Problemet: Det som känns kul och "lätt" att skriva om landar i nationalekonomi, och då gärna extremt teoretiska avgränsningar.

MEN... Jag vill verkligen skriva om något som ligger mer nära det jag faktiskt vill jobba med, så att jag både kan lära mig nåt vettigt av det, och använda det som argument vid jobbjakten i början.



Så jag vänder mig till forats samlade kunskap och erfarenhet för att få lite tips om vilka ämnesområden som skulle kunna vara intressanta att gå vidare med? Jobbar ni nånstans där det skulle kunna va intressant att få en student som gjorde en 10-15 veckors studie på något? Jag gillar kvantitativa metoder och tycker det är kul med statistik osv. Men jag vill göra något verksamhetsnära, som går utanför det enkla i att kasta in data i ett program och tolka nyckeltal och statistik.


Vad gör ni om dagarna? Vad är utmanande? Vad är ett rimligt ämne för en D-uppsats?

Kort sagt, HJÄLP!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Ingen av nästan 70 pers som kan tipsa om nåt? (Inte det enklaste valet förvissa :D)

Nåt halvkonkret, eller teoretiskt, problem inom management, strategi/ekonomistyrning, projektstyrning eller nåt sånt? Vad som helst..

Jag behöver ett embryo att börja krafsa i bara, nåt som kan få växa sig fram till en bra problematisering.
 
Produkt kalkyl - efterkalkyl

Din frågeställning är inte helt enkel :confused:.

Med tanke på vad du eventuellt vill göra i framtiden så är det naturligt att ta något som ligger i den fåran. Som pragmatiker vill man se nyttan av utredningen, (sådan är jag…).

Du nämner intresse för producerande företag. Varför inte djuploda i vad man ska ha med i en produktionskalkyl färdigvara typ:

Direkt material (Inköpta råvaror + komponenter).
Mo pålägg hanteringskostnader / frakt råvaror.
Förädling bestående av
Arbete(Lön)
Lönebikostnad
Hanteringskostnad personal
Energikostnad

Tillkommande kostnader för resurs såsom
Avskrivning maskiner/utrustning
Löpande underhåll utrustning schemalagd service + intermittent underhåll / haverier.

Ev utvecklings kostnader ska de kostnadsläggas i kalkylen? osv.

Eventuellt ytterligare kostnader som administration, lokalkostnad osv. Hur kan en avräkningsmodell per tidsenhet eller ”styck” se ut kopplat till mer övergripande kostnader? Ska lokalkostnader ens vara med – man har ju de ändå oavsett hur mycket som produceras.

Det är ganska vanligt att man har direkt mtrl / råvaror + en maskinkostnad inklusive operatörs kostnader. Eventuell även MO / hemtagnings kostnad uppräknas i lagervärdet på inköpta komponenter. Även avskrivning förekommer.

Det är när man tappar kopplingen producerat antal och kostnad som det börjar bli svårt. De bör ju även vara en riktig kalkyl.

Ett inlägg i all blygsamhet :D

/Peter

PS Det beror ju även på vad ägarna vill ska ingå som en direkt kostnad kopplad till den färdiga produkten. Har man ett sort lager av producerade artiklar ökar ju även skatten på vinsten då man höjer balans värdet med återföring av kostnader till balansräkningen.....
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Smc!

Jag tror jag vett att du tidigare har jobbet med försäkringar. Du har ett ganska stort MC intresse. Du vill ha nått med lite forskning..

Ett par raske tanker från mig på kvälls kvisten..

SMC håller ju på med SQRIFY tracker systemet, som är ny teknologi - oprövad!
SMC har en bra bas på 65.000 medlem, vart en stor del kan nåes med mail, webb, etc., för olika typer av "forskning" - Sedan kan man jobba vidare med konkrete affärsplaner, kalkyler, modeller, etc. i ett område som givetvis har ett högt marknadsvärde för en duktig kille som har gjort en intressant uppsats..
Du är välkommen att kontakta mig ang. detta..

Du nämner lite större ekonomi. Jag irriteras nästan dagligen över myndigheternas brist på att se infrastruktur frågor och motorcyklisters säkerhet i ett national ekonomisk perspektiv.
Min magkänsla är att samhället kan spara pengar och medborgares lidande, om man f. ex. fick till MC vänliga räcken endast i yterkurvor!
Tyvärr, har vi inte lyckats att få till sådana studier, kalkyler, forskning som går över myndighets gränser.
Jag tror att SMC kan få till diverse access till information - om vi har en student som vill göra en uppsats om detta!
Jesper eller Maria på kansliet - går det bra att kontakta.

Om du själv har en ide om MC säkerhets studier med ett försäkringsbolags databas - kanske vi kan hjälpa dig där också..
 

SuperRetard

New member
Din frågeställning är inte helt enkel :confused:.

Du nämner intresse för producerande företag. Varför inte djuploda i vad man ska ha med i en produktionskalkyl färdigvara typ:


/Peter


Jag misstänker att du är ekonom när du raddar upp ABC-kalkylsscheswunger sådär ;) (kalas)

Men en fråga, för mig är det stor skillnad på en kostnadskalkyl och de variabler man tar med där, och hur man redovisar i balansräkningen. Missar jag nåt i den kopplingen?

Men mycket bra idé annars, som faktiskt kan bli ett bra uppsatsämne om man nischar sig lite lagom snävt. Kanske titta på specialproduktion av nåt slag och försöka modellera det?

Och helt rätt (även om jag redigerarade bort det) så är jag intresserad av produktion. Dels för att det känns jäkligt trist att va ekonom på tjänsteföretag om man vill mer än jobba med redovisning och inte vill sitta på marknadssidan.


Tror du att man skulle få acces till all relevant info om man gick till XXX bolag och frågade? Och är det genomförbart inom tidsramen för 30hp?

--------------------------------------------------------------------
Blygsamhet kan vi släppa i den här tråden ;).. Jag är glad för alla idésprutor som bidrar. Din idé nu kanske inte alls blir aktuellt, men den kan leda till följdfrågor som leder till följdfrågor som leder till en uppsats så bra att LiU kommer ge mig parkeringen närmast dörren för att få mig som doktorand (men jag tackar såklart blygsamt nej, för jag vill jobba).
 

SuperRetard

New member
Jag tror jag vett att du tidigare har jobbet med försäkringar. Du har ett ganska stort MC intresse. Du vill ha nått med lite forskning..

Ett par raske tanker från mig på kvälls kvisten..

SMC håller ju på med SQRIFY tracker systemet, som är ny teknologi - oprövad!
SMC har en bra bas på 65.000 medlem, vart en stor del kan nåes med mail, webb, etc., för olika typer av "forskning" - Sedan kan man jobba vidare med konkrete affärsplaner, kalkyler, modeller, etc. i ett område som givetvis har ett högt marknadsvärde för en duktig kille som har gjort en intressant uppsats..
Du är välkommen att kontakta mig ang. detta..

Du nämner lite större ekonomi. Jag irriteras nästan dagligen över myndigheternas brist på att se infrastruktur frågor och motorcyklisters säkerhet i ett national ekonomisk perspektiv.
Min magkänsla är att samhället kan spara pengar och medborgares lidande, om man f. ex. fick till MC vänliga räcken endast i yterkurvor!
Tyvärr, har vi inte lyckats att få till sådana studier, kalkyler, forskning som går över myndighets gränser.
Jag tror att SMC kan få till diverse access till information - om vi har en student som vill göra en uppsats om detta!
Jesper eller Maria på kansliet - går det bra att kontakta.

Om du själv har en ide om MC säkerhets studier med ett försäkringsbolags databas - kanske vi kan hjälpa dig där också..

Jag tänkte faktiskt på det nu när vi ska skriva TPn (Thesis Proposal). Systemets påverkan på beteenden och riskvillighet - ökar vi riskerna genom tron att någon räddar oss om det smäller? Men det som så många andra idéer faller på att det dels är omöjligt att besvara i förväg, dels på att det snarare faller under psykologiämnet än ekonomi.

Som D-uppsats däremot finns ju mer tid att jobba med. Och dina upplägg är ju onekligen intressanta.



--------------------------------

Jag kommer ju från sälj inom IT från start, mot just huvudsakligen industribolag vilket förklarar mitt intresse för det området. Och har också funderat på att fördjupa mig i värdering av IT-system, problemet är att jag tror att det är lite övermäktigt. Att bolla upp en snygg ROI på IT-stöd är en sak, men att göra det med substans blir en helt annan. Men alla såna frågor är ju rätt beprövade, och har inte världens ledande ekonomer lyckats hitta en bra modell har jag svårt att se att jag skulle lyckas på några månader.. Därför blir smala frågor inom de mjukare områdena som ovan mer relevanta i första hand. Där kan man faktiskt bidra med något.
 
Diverse

Agile - Jag jobbar med implementering av affärssystem med focus på ekonomi moduler åt kunder, som bl.a. är producerande bolag. Förslaget var mer vad som föll mig in då jag läste ditt inlägg första gången.....

Debitera kostnader i balansräkningen. Kostnader kan exempelvis allokeras när man efterkalkylerar en produktions order via nycklar, procentsatser. Man krediterar motkonto för ändamålet som sedan jämförs med debiteringar på de vanliga kostnadskontona för avskrivningar maskiner, energikostnad osv. Är procentsatserna riktigt uppskattade ska siffrorna vara likvärdiga, dock med omvänt tecken.

IT ROI kalkyl systembyte. Detta sysslar jag av naturliga skäl med då och då. Har kommit fram till att det inte går att göra någon vettig sådan eftersom du inte vet vad den ska jämföras emot. Knappast relevant att jämföra den mot ren manuell hantering…. Då återstår att jämföra den mot befintlig lösning vars kostnader endast ”motparten” i bästa fall vet.

Tjänstebolag. Då jag själv har ekonomiansvaret i ett sådant så håller jag med dig. Det är mer frågan om vad man har för timtariff och hur många timmar om året det går att debitera (vilket i sig inte är så enkelt). Här är det mer affärsupplägget som är det kluriga….:)

/Peter
 

SuperRetard

New member
Jag jobbar med implementering av affärssystem med focus på ekonomi moduler åt kunder, som bl.a. är producerande bolag. Förslaget var mer vad som föll mig in då jag läste ditt inlägg första gången.....

IT ROI kalkyl systembyte.

/Peter

Du ser.. Jag jobbade med systemsälj, och med projektansvar för implementation av 2a-partsapplikationer mot ERPs.. Bla med StreamServe, Medius och Qliktech. Också mot processintensiva bolag i första hand, därav mitt intresse för ekonomi och att börja plugga på ålderns höst (?) öht. Så en å annan ROI har man försökt knåpa ihop med nån sorts relevant värderingsgrund.

Tror du det ens är möjligt att modellera det på ett "vetenskapligt sätt" så att det går att använda från båda sidor som ett användbart verktyg? Jag kommer nog läsa en affärssystemsvärderingskurs med I:arna eller systemvetarna, så det ger väl nån sorts grund att bygga vidare på iaf. Men det är ett lika svårt som intressant (och nyttigt) ämne om inte annat.
 
Ang "vetenskaplig" ROI modell.

Det jag emellanåt har lyckats motivera det är ju när man slår ut kostnaden per år typ i 5 år och jämför besparing i arbetstid för att göra samma jobb under befintliga förhållanden. Detta förutsätter att förbättringen är mätbar i tid som i sin tur har en timkostnad. Folk har definitivt en timkostnad.

Då vi själva har/säljer en funktion till ERP systemet för att mäta leveransprecision till kund och leverantör tar jag den som ett exempel. Tidigare har man kanske inte kunnat jämföra utlovat leveransdatum med faktiskt leveransdatum med eller utan fraktarens transporttid (+div annat). Vad är värdet på att kunna mäta det och visa statistik inför sin kund eller mot sin leverantör? Ska man leverera till vissa företag ska man kunna styrka sin precision vilket dessa rutiner möjliggör. Jag kan omöjligt sätta en relevant kostnad på att inte mäta denna. Det kanske till och med går åt mer tid eftersom återrapportering måste ske av olika värden.

Ett byte av komplett ERP system är inte enklare att kalkylera. Vissa delar kan man motivera.
Ex. Att köra en masterplan manuellt är ett enormt arbete jämfört att man varje natt låter systemet med automatik skapa inköpsförslag / Produktionsorderförslag utifrån vad vi har i kundorder viktat mot innevarande lager Färdigvaror /halvfab./råvaror. Här kan man lätt motivera dagvis med arbetsbesparing efter att systemet parametersatts på ett riktigt sätt. Man kan naturligtvis sätta ett pris på vad material brist eller ett överlager (för stor beställning) av komponenter kostar, dock svårare eftersom kunden måste ge besked om detta.


Min erfarenhet är att man får bryta ner det i mindre delar och motivera där det så är möjligt.

/Peter
 
Last edited:
Top