HJÄLP! - Tips om enkelt, webbaserat ekonomisystem??

SuperRetard

New member
Är sen nyligen kassör i en förening, och insåg ganska direkt att befintlig SPCS-licens är tusen år gammal och inte riktigt möter 2011 års behov.

Jag behöver alltså tips på små, enkla, WEBBASERADE ekonomisystem för en ideell förering med följande behov (ungefär):

- Balansomslutning på drygt 300´
- Fullständig kontoplan för idrottföreningar enl. BAS
- Möjlighet att lägga till/ändra konton
- Möjlighet att koppla OCR från bankgirot (ongoing projekt i nuvarande
system men det är inte intressant att byta bort möjligheten)
- Rapportgenerator (KFA ej nödvändig)


Gosh... Svårt att rapa ur sig en kravspec såhär. Men alla tips är välkomna så jag har något att utgå ifrån.

Min erfarenhet av system heter typ IFS, Axapta, SAP och Movex.. Det här är lite obruten mark för mig :(.
 
M

manneh

Guest
Har du kollat med RF om de har något avtal om billigare licenser för webbacerade (molnbaserade?) ekonomisystem?
Grundaren av SPCS startade för nåt år sen företaget Fortnox som jobbar med webbaserade ekonomiprogram, kolla på http://www.fortnox.se/
 

SuperRetard

New member
Har du kollat med RF om de har något avtal om billigare licenser för webbacerade (molnbaserade?) ekonomisystem?
Grundaren av SPCS startade för nåt år sen företaget Fortnox som jobbar med webbaserade ekonomiprogram, kolla på http://www.fortnox.se/


Ja, söker en molntjänst! Korrekt.

RF?? Nytt för mig, vad är det?

Hört om Fort Knox.. Men fått för mig att det var gammalt och förlegat, men har väl missat nåt där då. Ska kolla!


Tack!!!
 

Koljo

New member
Hej!

Har jobbat med kassörs rollen ett antal år nu och även som företroendevald revisor i bosträtts förening.

Mitt tips till dig är: Köp "Visma förening".
Kostar ca:1000 SEK, klart prisvärt och du har allt som du behöver, samt att när du kopplar upp dig på Internet och öppnar upp ekonomi programmet, så hämtas hem de senaste reglerna som gör att du inte behöver "slita bort allt hår", när det är dags att göra exempelvis:

- Resultat rapport.
- Balans rapport.

Ifall, Ni byter kassör, så lämnar man bara över programmet och det "USB-minne", som ni har gjort säkerhetskopis på under verksamhetsåret.

Visma, säljs lite varstans....kika på "eniro"...

Lycka till!:cool:
 
M

manneh

Guest
RF = Riksidrottsförbundet

RE: Visma (SPCS) Förening. Nackdelen med Vismas föreningsprogram är priset. Vi betalade närmare 3000 kr per licens. I de föreningar jag varit kassör i har jag arbetat med Visma Förening och varit nöjd med funktionerna men för en liten förening är priset på ca 3000 kr en kännbar kostnad, särskilt som supportavtalet kostade ca 35% av priset per år.
 

SuperRetard

New member
Tack alla!

Tänkte titta närmare på FortKnox och e-economic..

Pengar är inget större problem, mer än att det inte ska kosta mer än nödvändigt. 3000 är dyrt om man kan lösa det för 1500, 10.000 är inga problem om det är vad det kostar.

Det vi behöver är OCR-koppling då det börjar bli ohållbart många inbetalningar varje terminstart. Rapportgenerator är nästan ett krav, för min del kan jag ställa upp det i excel, men systemvalet bör ju falla så att nästa kassör inte behöver vara ekonom i grunden.

Att en molntjänst är önskvärt är dels för att underlätta för revisorer och resten av styrelsen om de behöver underlag av något slag. Dels för att underlätta överlämning eller ad hoc insatser från andra i styrelsen. Dels för att det sparar kostnaden på att föreningen annars måste köpa en ny dator också.

Men Visma är jäkligt enkelt att jobba i, har pillat lite i Visma Admin 2000 i skolan tidigare, och det är ju grymt lättarbetat. Kanske värt att räkna på det också!?
 

johnmatchr

New member
Jag har använt fortnox och är nöjd med det. Jag ville också hitta en redovisningsbyrå som har erfarenhet av samma system och jag lyckades göra det. Gick bara in på http://www.redovisningmatchr.se/ och fyllde i formuläret med mina specifika krav. Sedan vara det bara att välja en av de 3 byråerna jag fick offerter på.
 
Top