Helljus eller halvljus?

Kul med lite diskussion.
Jag har kört "aktivt" i hela mitt liv,5-10 km fortare än Svensson.Då har man koll på läget,ögona sitter ju på framsidan av huvet inte på baksidan.

Problemet är bara att det inte hjälper mot fordon som kör ut 25 m framför dig alt svänger över din körbana etc.

Då hjälper heller inga raka rör eller lite extra gasande.det är snarare fråga om delar av sekunder än hela såna.

Jag hävdar att lösningen sitter i ett MC SPECIFIKT KÄNNETECKEN SOM OMEDELBART UPPFATTAS AV EN MEDTRAFIKANT.

Detta måste sedan kombineras med en KAMPANJ SOM KOMMUNICERAR BUDSKAPET TILL ÖVRIGA TRAFIKANTER MED MEDIA INKL REKLAM TV ;DISKUSSIONSPROGRAM ETC. Man får inget gratis!

Teori,javisst,men det är väl så man får börja.

Mc åkare har alltid varit viljestarka individualister ,och är väl fortfarande,men här får vi nog slå oss ihop med våra valda företrädare och få något gjort.

Att köra med helljus är ju faktiskt inte tillåtet, även om jag betvivlar att man skulle bli lagfaren för en sådan förseelse.det är ju så lätt att glömma...

Skriver en luttrad Göran H som samsas med fransmän som glömmer stänga av blinkersen för långa tider...
 

jan-olovj

New member
I skrymslena av mitt passiva vetande så är jag säker på att man körde fältförsök med pulserande färdbelysning någonstans kring slutet -70 / början -80 - vill minnas att VTI var huvudman och stod för dispensen.
De som var inblandade vittnade om ökad synbarhet - placebo eller inte kan man förstås fundera över...
Anledningen till försöken avbröts påstods vara risken för att det pulserande ljuset kunde utlösa epilepsianfall hos medtrafikanterna... :eek:
Slögooglade lite, men hittade tyvärr ingenting att belägga mina påstående med.
Det är sannerligen inget minne jag hållit aktivt genom åren - jag kan lika gärna ha drömt alltihopa - men jag vet att jag mött en hoj med pulserande färdbelysning i den här vevan - och det var en jävligt obehaglig upplevelse!
Ett stickande, irriterande känsla som jag fortfarande kan frammana.
Precis vad som behövs i vardagstrafiken! :D
Hampe


Den tekniska förutsättningen för ett bra pulserande ljus är mycket bättre med dagens starka lysdioder. Det borde enkelt gå att ersätta positionsljuset med lysdiod som blinkar. Problemet är endast myndiheten som bestämmer.

Jan-Olov
 

Tyrannosaurus

New member
Problemet är bara att det inte hjälper mot fordon som kör ut 25 m framför dig alt svänger över din körbana etc.

Då hjälper heller inga raka rör eller lite extra gasande.det är snarare fråga om delar av sekunder än hela såna.
Det stämmer, men då gäller det att hålla koll istället och tänka att "bilister är som älgar men fler och värre" :D

En kampanj jag skulle gilla är om t.ex. VV eller NTF som iaf säger sig arbeta för trafiksäkerhet gick ut med kampanjer liknande den engelska "think aware" kampanjen med filmer som How close is too close? (3,14 Mb) och Sorry mate, didn't see you! (2,41 Mb).

De kanske kan väcka en och annan.

En annan tanke är ett liknande ljussystem som i USA (iaf tidigare) där blinkerserna fram lyste tillsammans med halvljuset. Jag har en USA-hoj och det systemet inbyggt, men efter ombyggnad med kåpmontering tog jag först bort det för att senare sätta tillbaka det med en separat strömbrytare.
Problemen är att för att det ska ha någon som helst synbarhet i dagsljus jätteblinkerserna som sitter original, med miniblinkers som oftast saknar reflektor och en dubbelampa 5/21W blir det inte mycket ljus från en liten 5W tråd när solen står som högst så jag brukar inte ha dom påslagna så ofta.

Utöver det finns det två andra paranteser:
1. Det är inte det lättaste att hitta dubbelpoliga miniblinkers i Sverige. Det finns ett par i aluminium men dom lyser löjligt dåligt (använder bara 1/3 av lyktglaset). Jag beställde mina från "over there".
2. Det är nästan lika olagligt att visa orange ljus framåt som att köra på helljus.

Mc åkare har alltid varit viljestarka individualister ,och är väl fortfarande,men här får vi nog slå oss ihop med våra valda företrädare och få något gjort.
Det är förvisso en tanke, men som det kanske har framgått av andra inlägg jag har gjort på forumet så har jag inte alltför mycket till övers för de "valda" företrädarna, speciellt då dess överhuvudtaget inte bryr sig om de som har valt dom utan en månad vart fjärde år då dom ler med alla tänder och försöker spela så insmikrande så. Men det verkar som om allt fler har börjat genomskåda det.

En del grejer på http://www.bonton.se brukar vara ganska träffande :D

Skriver en luttrad Göran H som samsas med fransmän som glömmer stänga av blinkersen för långa tider...
Det där sista behöver jag inte bry mig om så mycket, det är attematiskt på hojen ;)
 

jskanerva

New member
Halvljus, tack

>> En liten upplysning:Solen lyser med en intensitet av 1000W eller mer PER KVADRATMETER en sommardag,ett futtigt helljus på 100 W är ur bländningssynpunkt ett piss i Oceanen,men som Hampe skrev,dumt att blända bakifrån och molniga eller regniga dagar.>>

Jag blir bländat av heljus, dag och natt, men solen kan jag leva med.
:) (då ser jag inte vad är det för hoj:rolleyes:)
Finns det något forskning/utredning om hel respektive halvljuset effekt?
 
J

JaKa

Guest
billig livförsäkring

Att köra med helljus, dagtid på landsväg har jag gjort i många år. Allt för att "blinda" bilister skall se mig och inte göra ex vänstersvängar framför mig.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1154689.svd

Ingen skall komma och säga "jag trodde det var en moped" vid en eventuell incident..

Min erfarenhet efter drygt 20års mc-åkande är att endast ett Mycket fåtal bilister blir så pass störda av detta så det blinkar tillbaks med helljus. I praktiken innebär det att det går flera månader mellan varje tillfälle innan det inträffar.

Jag är beredd att ta eventuella böter för detta. Ett lågt pris för att slippa en ev. olycka.
 

pap

New member
Att köra med helljus, dagtid på landsväg har jag gjort i många år. Allt för att "blinda" bilister skall se mig och inte göra ex vänstersvängar framför mig...

Håller fullständigt med.
Efter en olycka 1979, då en mötande blind bilist gjorde en vänstersväng rakt in i en kolonn av mc och körde på en kompis, började jag och mina kompisar att använda helljus. Efter det minskade antalet "incidenter" betydligt.
Jag använder alltid helljus under dagtid och placerar mig långt ut i vägbanan och märker att det ökar synligheten.

... min kompis hade änglavakt och klarade sig med bara blåmärken.
 

Olle Å

New member
helljus

Tycker mig ha märkt att vi som kör med helljus blir bättre upmärksammade.
Att det skulle vara bra att synas ordentligt är ju ett stort plus. Ju mer vi sticker ut ju bättre är det, för att bilförarna måste ju hela tiden påminnas om att vi existerar.
Skall göra en provmontering med ett extra blinkande bromsljus monterat på topboxen. så får vi se om någon kryper för nära. Då är det ju bara att klämma lite på bromshandtaget så tror jag att de flesta will back off. Vem vill ha ett blinkande bromsljus nära.

om vägen är för dålig, byt hoj
 

jan-olovj

New member
Skall göra en provmontering med ett extra blinkande bromsljus monterat på topboxen. så får vi se om någon kryper för nära. Då är det ju bara att klämma lite på bromshandtaget så tror jag att de flesta will back off. Vem vill ha ett blinkande bromsljus nära.


Hur tänker du med ett blinkande bromslus, skall det blinka hela tiden eller bara när du bromsar? Ju mer uppmärksammade vi blir ju bätte är det. Det är ett skit när en bil kör upp i baken, om något händer så är man körd, jag har till ex krockat med en fågel och vist reagerar jag, lätt att vingla eller bromsar på ren reflex.
 

Zopilote

New member
Jag körde tidigare oftast med helljus dagtid, vilket verkade fungera ganska ok. (Att en del bilister blinkade åt en, tog jag mest som ett kvitto på att jag syntes)
På nya hojen har jag istället monterat Xenon på halvljuset, vilket hittills verkar fungera ännu bättre för synbarheten. Jag valde 6000K som har en blåaktig ton fast med bibehållen ljusstyrka, eftersom jag själv har märkt att ett blåaktigt skarpt ljus i ögonvrån/backspegeln får mig att reagera direkt :rolleyes:
 

Tyrannosaurus

New member
Skall göra en provmontering med ett extra blinkande bromsljus monterat på topboxen. så får vi se om någon kryper för nära. Då är det ju bara att klämma lite på bromshandtaget så tror jag att de flesta will back off. Vem vill ha ett blinkande bromsljus nära.
Hur tänker du med ett blinkande bromslus, skall det blinka hela tiden eller bara när du bromsar? Ju mer uppmärksammade vi blir ju bätte är det. Det är ett skit när en bil kör upp i baken, om något händer så är man körd, jag har till ex krockat med en fågel och vist reagerar jag, lätt att vingla eller bromsar på ren reflex.
Jag har aldrig noterat någon större reaktion från bakomvarande "rövslickare" (som jag kallar dom som försöker leka släpkärra) av att blinka med bromsljuset, inte ens när jag själv kör bil.

Då det känns betydligt mer obehagligt när man kör hoj än bil så brukar jag lösa det på ett av två sätt:
1. Skapa lite distans genom ett lätt knyck på höger handled ev. med nedväxling för att dels skapa lite kackalorum bakom sig, och dels för att få mer effekt och kunna visa vem som är "boss" och att den bakomvarande bara gör sig själv löjlig att försöka jaga en hoj, följt av kanske några omkörningar så man kanske får någon annan vettigare bilist bakom sig.
2. Om "1" av någon anledning inte är tillämpligt så kan man ju använda tricket att trycka på "pangknappen". De flesta brukar öka distansen när dom får en eldslåga och lite sotflagor i vindrutan :D

Det sistnämnda bör användas lite sparsamt förgasare/insputningssystem inte mår bra av alltför frekvent användning av "tricket".
 

jan-olovj

New member
2. Om "1" av någon anledning inte är tillämpligt så kan man ju använda tricket att trycka på "pangknappen". De flesta brukar öka distansen när dom får en eldslåga och lite sotflagor i vindrutan

Det sistnämnda bör användas lite sparsamt förgasare/insputningssystem inte mår bra av alltför frekvent användning av "tricket".




Menar du att du använder dödaren ett kort ögonblick, kan inte det rensa katten eller ännu värre ljuddämparen?
 

Tyrannosaurus

New member
"2. Om "1" av någon anledning inte är tillämpligt så kan man ju använda tricket att trycka på "pangknappen". De flesta brukar öka distansen när dom får en eldslåga och lite sotflagor i vindrutan

Det sistnämnda bör användas lite sparsamt förgasare/insputningssystem inte mår bra av alltför frekvent användning av "tricket"."


Menar du att du använder dödaren ett kort ögonblick, kan inte det rensa katten eller ännu värre ljuddämparen?
Jo och det också. Det var därför jag menade att den ska användas sparsamt ;)
Att rensa katten på en hoj gör ju iofs inte så mycket eftersom det inte är lag på att ha den och ljuddämparen sitter nog såpass bra att man inte blåser bort den i första taget.

Men som jag sa, "används sparsamt" då det inte heller är bra för insugssidan.
 

bobokrull

New member
Blinkande bromsljus

Tycker mig ha märkt att vi som kör med helljus blir bättre upmärksammade.
Att det skulle vara bra att synas ordentligt är ju ett stort plus. Ju mer vi sticker ut ju bättre är det, för att bilförarna måste ju hela tiden påminnas om att vi existerar.
Skall göra en provmontering med ett extra blinkande bromsljus monterat på topboxen. så får vi se om någon kryper för nära. Då är det ju bara att klämma lite på bromshandtaget så tror jag att de flesta will back off. Vem vill ha ett blinkande bromsljus nära.

om vägen är för dålig, byt hoj

Tjena Olle

Jag har köpt ett färdigt blinkade bromsljus till bilen ifrån www.whipflash.se som man bara kopplar vid bromspedalen eller där man kommer åt signalen. Jag har sett att dem har även en för mc som heter WF II-2W eller WF II-2WS. Dessutom verkar dem passa alla märken (Tror jag)

Det har nog räddat mig i bilen några gånger, så varför inte pröva !!

Lycka till och god fortsättning på 2009 i trafiken !!

MVH bobo
 

Ballhead

New member
Jag kör med xenon på både halv och helljuset. Och jag syns verkligen bra, då mina med trafikanter i mc gruppkörningar tycker det är ljust. Jag har 35w på halv och 50w på hel. Och då ser jag bra i mörker. bättre än med bilen.
 

swischmc

New member
Ett annat ypperligt sätt att få mer utrymme till bakomvarande är att helt plötsligen vingla över vägbanan. Fungerar både med bil och hoj, på allt från lastbil och buss till bil. Antingen tror de att man väjer för något, eller att man är full. :rolleyes: :mad: Spelar roll, avståndet blir enormt efter lite vingel. :D

Undvik dock detta knep när det är rullgrus eller is på vägen... kan sluta illa. ;)
 
Har man inte bråttom nånstans är det ju ett alternativ att ta ner farten, gå in till vänster och vinka förbi den bakomvarande! Gjorde det i somras och fem hundra meter längre fram stod polisen - gissa om det blev jag eller irritationsmomentet i backspegeln som blev bötfäld!:D
Magnus
 

jan-olovj

New member
Kör jag på landsväg och det är utrymme att köra om så gör jag som Tengapetrus vinkar förbi men vid enkelfil på en två ett väg då släpper jag aldrig förbi någon då ligger jag envist i vänstra delen av körfältet. Bilister har blinkat med ljuset och till och med tutat för att de vill bli förbisläppta, detta gäller i huvudsak när jag skall svänga höger och det är 110 väg. Fins det ingen avfartsramp så får de bakomvarande vänta. Ge gärna tipps om det fins ett annat sätt som inte riskerar livet på mig?
 
Top