Helljus eller halvljus?

L-G

New member
Hallå!

Håller med Göran Henningsson när han skriver "glöm av att köra med halvljus, kör med helljus". Har de senaste åren avverkat ca 15000 mil per år efter vägarna. Min uppfattning är att en MC med helljus påslaget syns betydligt bättre än den som kör med halvljus. OK, visst kan det väl blända för ett kort ögonblick, men det får man stå ut med. I dagsljus gör det väl knappast något. Man blir ju in te totalbländad, så någon fara med det är det väl knappast. Vilka andra negativa effekter det får vet jag inget om och har ej heller märkt av sådana . Kommer en grupp på säg 10 hojar med både hel o halvljus ser då i vart fall jag helljus hojarna betydligt bättre än dom med halvljus. Att en del surkartar blinkar med helljuset när man möter dom är väl inget att bry sig om. Dom utgör ett ytterst fåtal, och är väl förmodligen uppfyllda av sin egen inbillade förträfflighet.
Mvh L-G
 

asterix

New member
Håller med. Har samma erfarenheter efter 20 år med gul glödlampa och helljus. På våren är det en jäkla skillnad, speciellt dom som står vid korsningar. Har varit ett fåtal som kört ut framför mej.
 

lime

Skriver inte
Kommer en grupp på säg 10 hojar med både hel o halvljus ser då i vart fall jag helljus hojarna betydligt bättre än dom med halvljus.

Här har du en av de viktigaste motiven till att absolut INTE köra med helljus och då framför allt i grupp. Du gömmer dina med-motorcyklister och försvårar för andra trafikanter att se dessa.

Det här är lite samma debatt som med signalvästarna. Visst kan vi köra med helljus men efter en stund så har trafikanterna vant sig vid att motorcyklar kommer med kraftigare ljus och då är effekten borta.

Jag noterade i morse att jag uppmärksammade en äldre bil för att den hade NORMALT ljus och inte xenon-ljus eller projektorljus, som har högre ansi-lumental än gamla H4-lampor.
 

L-G

New member
Här har du en av de viktigaste motiven till att absolut INTE köra med helljus och då framför allt i grupp. Du gömmer dina med-motorcyklister och försvårar för andra trafikanter att se dessa.

Det här är lite samma debatt som med signalvästarna. Visst kan vi köra med helljus men efter en stund så har trafikanterna vant sig vid att motorcyklar kommer med kraftigare ljus och då är effekten borta.

Jag noterade i morse att jag uppmärksammade en äldre bil för att den hade NORMALT ljus och inte xenon-ljus eller projektorljus, som har högre ansi-lumental än gamla H4-lampor.

Du får ursäkta, men det svaret begriper jag inte ett dyft av. Har aldrig upplevt det du skriver att dom med helljus skulle gömma de andra i en grupp motorcyklar. Det kanske inte framgick av mitt inlägg, men jag talar om helljus körning i fullt dagsljus. Observerar man inte de hojar som färdas efter vägen i en blandgrupp av hel o halvljusförare kanske man skulle ta sig en funderare om inte ett besök hos optikern vore en nödvändighet. Med tanke på omsorg om både sig själv och sina medtrafikanter. I och med detta är diskussionen avslutad. Åtminstone för min del. Var och en får bli salig på sin tro. Jag vet var min tro ligger.

Mvh L-G
 

dreamjay

New member
...men efter en stund så har trafikanterna vant sig vid att motorcyklar kommer med kraftigare ljus och då är effekten borta.

Med det resonemanget kan vi ju istället låta bli att köra med ljus alls. Efter ett tag har trafikanterna vant sig och vi syns då lika bra som med ljus... :cool:
 

jan-olovj

New member
Jag håller med Lime kör vi igrupp och de första har helljuset på så försvinner de bakomvarande. Ljus är inte bara lus utan det viktigaste är kontrasterna. Tänk att någon lyser dig i ögonen på några meters håll så syns bara ficklampan inte den som håller i den, detta fenomen har vi säkert alla upplevt och det är samma sak i trafiken. Själv har jag helljuset på om jag kör en kväll med solen i nacken då tror jag att det är större schans att bli upptäckt, samma fenomen.

jan-Olov
 

OH-

Member
Hallå!

Håller med Göran Henningsson när han skriver "glöm av att köra med halvljus, kör med helljus".

.....................

Att en del surkartar blinkar med helljuset när man möter dom är väl inget att bry sig om. Dom utgör ett ytterst fåtal, och är väl förmodligen uppfyllda av sin egen inbillade förträfflighet.
Mvh L-G

Själv kör jag på halvljus och har helt försumbara problem med "osynlighet". Men å andra sidan försöker jag köra på ett sätt som ger mottrafikanterna en ärlig chans.

Och jag blinkar väldigt ofta för att upplysa om släckt ljus, trasigt ljus eller ljusanvändning som kan vara oavsiktlig. Många vinkar glatt tillbaka som tack för påminnelsen. Vad övriga gör är väl upp till dom, vill dom gorma om min sinnestämning eller vad jag är uppfylld av så får dom väl det.
 

lime

Skriver inte
Men å andra sidan försöker jag köra på ett sätt som ger mottrafikanterna en ärlig chans.

Du säger så kloka saker -OH. Jag har upplevt en markant skillnad i "synbarhet" när jag kör med ett beteende som förväntas av mig och när jag kör som jag vill köra motorcykel. Många gånger tror jag att det helt enkelt handlar om att vi inte agerar som förväntat.

Det tror jag man löser bäst på två sätt. Ett är att vi faktiskt tar och skärper oss. Två är att andra bilister redan när de tar körkort får lära sig hur en MC fungerar i trafiken. Kanske något att föra in i samband med den obligatoriska halk-banekörningen.
 

Bo Westermark

New member
Själv kör jag på halvljus och har helt försumbara problem med "osynlighet". Men å andra sidan försöker jag köra på ett sätt som ger mottrafikanterna en ärlig chans.

Och jag blinkar väldigt ofta för att upplysa om släckt ljus, trasigt ljus eller ljusanvändning som kan vara oavsiktlig. Många vinkar glatt tillbaka som tack för påminnelsen. Vad övriga gör är väl upp till dom, vill dom gorma om min sinnestämning eller vad jag är uppfylld av så får dom väl det.


Ole, jag ser på din bild att Du använder VIT HJÄLM!
Jag har ända från första Jokke Bonnier hjälmen, konsekvent kört VITT.
Jag inbillar mig att det syns rätt bra.
 
Last edited:

OH-

Member
Ole, jag ser på din bild att Du använder VIT HJÄLM!

Tja, nä, det du ser är att jag hade en vit hjälm för många år sen. Just nu har jag en blåspräcklig och en som nog är mest röd (eller svart eller nåt). Hjälmar är så dyrt att när något bra dyker upp med rätt pris så är jag flexibel i färgvalet innom vissa gränser :rolleyes:
Men, visst, vitt är en bra hjälmfärg.
 

Hampe

Skriver massor!
Men, visst, vitt är en bra hjälmfärg.
Hmmm... Bosse Lyrhagen såg rött om han såg en Pionjär i annan hjälmfärg än... rött! :D

Ämnet:
Helljuset på sedan 1975!
Aldrig några problem med bilar som inte "ser" en - och de få helljusblinkar man får på sig tar jag som kvittens på att just den snubben i vart fall har sett mig!

Bländar av när jag hamnar bakom någon som får ljuset i innerbackspegeln, på motorvägen när jag inte är på raserhumör och framåt kvällen.
Easy as a pancake!


Hampe



Förresten! Ett litet mellanspel bestående av paddad lykthuva i fluoricerande orange av engelskt snitt sydd av kompisens morsa. Synd att den försvann - kult idag!)
 
Varken hel eller halvljus!

Jag hade hoppats på en riktig brainstorming med vilda ideer om hur bilister(och andra) skall bli varse oss.
Det måste väl finnas fler än jag,:) som i denna rymdålder kan tänka sig nåt nytt,inte bara gamla hel eller halv...

Kom igen nu ,använd fantasin och ge våra valda lite ammunition i fickorna ,när de skall möta Tingvall o andra likasinnade,som trampar runt i samma ring...

göran henningsson från ett soligt frankrike(men lite kallt för årstiden9
 
Kom med nåt själv, eller Du ska allt serverat på silverfat?

I min ursprungliga insändare finns en del tänkvärt,läs gärna den fö är det väl inte förbjudet att fråga andra om deras mening,det kanske rent av göres för sällan.

Om vi som kör mc inte bryr oss lär nog nån annan se till att det inte blir så mycket 2-hjulingar på vägarna..på det ena eller andra sättet.

göran henningsson
 

Hampe

Skriver massor!
Jag hade hoppats på en riktig brainstorming med vilda ideer om hur bilister(och andra) skall bli varse oss.
Det måste väl finnas fler än jag,:) som i denna rymdålder kan tänka sig nåt nytt,inte bara gamla hel eller halv...


Aha - du efterlyser seriositet, kreativitet och tänk utanför den hajpade boxen?
Men, det är ju tre önskningar på en och samma gång; det går ju inte...:D


Det handlar inte om att vi inte syns, det handlar om att man inte ser oss - som ett hot för den egna säkerheten.

Billy Bilist tittar höger och vänster efter bil eller lastbil som kan tänkas skada honom när han kör ut på vägen.

Dessutom sveper han med blicken längs det avstånd på vägen som han tycker är rimligt - typ 100 meter åt varje håll...

Vi kan spöka ut oss i precis hur färgglada kläder som helst - effekten vid head-on respektive korsningsincidenter är marginell utanför tättbebyggt samhälle.
Och, ärligt talat; håller man 50 knyck själv så hinner man oftast både bli upptäckt
alternativt väja undan och justera backspeglarna på bilen ifråga ...

Så länge bilisten inte aktivt tänker "lastbil? bil? motorcykel"? så förblir vi osynliga i deras ögon!

Byggarbetarväst verkar ge marginellt bättre uppmärksamhetsvärde på 50sträckor, och den mest märkbara förändringen jag tycker mig uppleva är att det blir lite "luftigare" vid kökörning längs motorvägsinfarterna med 3 eller fler körfält. Man respekteras lite, lite bättre med reflexväst i dom lägena, men vadå, alla skall åt samma håll och ligger och kravlar i 50; what could possibly happen...?

Pulserande färdbelysning ger avgjort högre uppmärksamhetsvärde, men är väldigt otillåtet.

"Lokbelysning" med två breddmarkeringslysen lägre placerade än huvudstrålkastare påstås också ge bättre synbarhet, men alla är inte beredda att spöka ut sina hojar på det viset.

En annan fluga var att tejpa flouricerande sjok av plastfilm på typ allt som vätte framåt på hojen - poppis som attan på like åttiotalet. Verksamt?
Tja, det var polisen började med det på sina hojar - antar att någon bilist i början misstog svennehojarna utspökade på detta sätt för snuthojar och släppte förbi dem ute på landsvägen... :rolleyes:
Varifrån polisen fick idén? Moto Guzzi LeMans I !
Den lilla bikinikåpan (egentligen "tangakåpan") från 1976 hade ett självlysande stråk i mitten som i vart fall satte djupt avtryck på andra hojåkare i mer än ett decennie!

Så länge bilsten förblir bilist och är beredd att svänga ut framför ett 60 tonsekipage "för att slippa hamna bakom" så får vi likaledes leva med att "inte bli sedda".

Att köra på helljus dagtid är det enklaste och mest effektiva sättet att kapa åt sig några 10-tal meter extra marginal i trafiken, men tecknar man sedan in denna marginal genom ytterligare höja sin hastighet eller sitta och flumköra så slutar man som en blöt fläck lika förbannat!

En påläst bilist med fantasi och intresse för trafik minskar riskerna för oss motorcyklister, på samma sätt som en skärpt hojåkare med klarsynthet och framförhållning ökar sina chanser att överleva en säsong till - oavsett belysning!

Allt annat tenderar att synas som siffror i statistiken.


Mina slantar



Hampe
 
Last edited:

Olsson

New member
Det finns (minst) två grupper av mc-förare. En av dem är förarna som bevisligen havererar in i korsande bilar och omkommer eller skadar sig. Denna grupp är nödvändig för oss andra för att diskussionerna ska sätta fart, vilket också sker.

Jag har därför funderat lite på saken och kommit fram till att det är nog bäst att jag kör med helljus, samt tar det mycket piano genom korsningar – nu när jag vet att det är så farligt.

Först måste jag passa på att tacka kraschgruppen för att de dör. Utan er ---> inga diskussioner ---> inga insikter om problemet. Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag inte bidragit med någon egen död. Jag är en självisk utsugare som utnyttjar att andra dör. Jag kör med helljus och har aldrig varit i närheten av en korsningsincident.

Den enes död, är den andres bröd. :)
 
Gomorron Hampe o Olsson.Nu börjar det likna nånting!
Hampe ,Du skriver att pulserande ljus är förbjudet ,men effektivt.Tanken var just att vi skulle diskutera sånt som tex är förbjudet.
Det tog Tingvall många år att släpa hit kameror för miljoner ,när vi vet att nyttan med att stoppa de fortkörare, som verkligen vill köra fort ändå är noll,då kan väl vi börja bearbeta det som ev just nu är förbjudet ,om det är en bra idé...

Jag kan hålla med om allt som Ni säger ,men skulle vilja nå lite längre.

Jag är 64 denna veckan och man blir räddare med åren,inte att köra ,men väl för backkrön,bilar från sidoutfarter,korsnde trafik utan blinkers etc.

Jag kör för det mesta beskedligt och har heller inte råkat ut för något under c:a 45 år,även om det varit ack så nära.Peppar,peppar.

Väl mött på vägarna med ordentligt ljus framåt tills nåt annat dyker upp.

En liten upplysning:Solen lyser med en intensitet av 1000W eller mer PER KVADRATMETER en sommardag,ett futtigt helljus på 100 W är ur bländningssynpunkt ett piss i Oceanen,men som Hampe skrev,dumt att blända bakifrån och molniga eller regniga dagar.

Vad sägs om en blinkande kringla halvledare runt hjälmen?
Det borde väl locka fram ett skratt eller två,och kanske en extra titt.Men det är nog förbjudet..

GöranH
 

Tyrannosaurus

New member
Jag får ofta helljusblinkar av mötande när jag kör på halvljus, hur fan skulle det då bli på helljus?

Att köra på helljus på dagtid kan vara ok vid möte, men ett helvete för dom som ligger framför oavsett om det är bilar eller andra hojar. Att ha en jättelampa i backspegeln är inte kul.

Det var någon som tog upp likheten med varselvästar. Hur gör helljuskörare om dom behöver ge ljussignal?

Mitt förslag är att istället köra på ett sätt så du syns.
- Ligg i mitten eller till vänster i filen och ta plats.
- Håll gärna lite högre fart än omgivande trafik.
- Ha gärna ett lite öppnare rör.
- Kör lite aggressivt/aktivt och visa vem det är som bestämmer.
- Det sista kan misstolkas, jag menar inte att man ska "köra som ett svin" utan aktiv körning, hålla koll, var med när något händer, om en bilist bär sig konstigt åt, kör om på ett sätt så han/hon inte kan ungå dig.
- Växla ner, väsnas, tuta, blinka. Kort sagt bär dig illa åt i trafiken men kör snyggt ;)

Jag har klarat mig i 30 år på det sättet. På senare år har jag faktiskt blivit "argare" och mer "aggressiv" och "aktiv" vilket lika faktiskt har lett till färre insidenter än tidigare. Jag tror också att mitt bullerrör gör en del även om jag ska försöka dämpa det lite (annan ljuddämpare med större volym) för det låter inte vackert utan är för skränigt.
 
Last edited:

Olsson

New member
Jag får ofta helljusblinkar av mötande när jag kör på halvljus, hur fan skulle det då bli på helljus?

Att köra på helljus på dagtid kan vara ok vid möte, men ett helvete för dom som ligger framför oavsett om det är bilar eller andra hojar. Att ha en jättelampa i backspegeln är inte kul.

Det var någon som tog upp likheten med varselvästar. Hur gör helljuskörare om dom behöver ge ljussignal?

Mitt förslag är att istället köra på ett sätt så du syns.
- Ligg i mitten eller till vänster i filen och ta plats.
- Håll gärna lite högre fart än omgivande trafik.
- Ha göra ett lite öppnare rör.
- Kör lite aggressivt/aktivt och visa vem det är som bestämmer.
- Det sista kan misstolkas, jag menar inte att man ska "köra som ett svin" utan aktiv körning, hålla koll, var med när något händer, om en bilist bär sig konstigt åt, kör om på ett sätt så han/hon inte kan ungå dig.
- Växla ner, väsnas, tuta, blinka. Kort sagt bär dig illa åt i trafiken men kör snyggt ;)

Jag har klarat mig i 30 år på det sättet. På senare år har jag faktiskt blivit "argare" och mer "aggressiv" och "aktiv" vilket lika faktiskt har lett till färre insidenter än tidigare. Jag tror också att mitt bullerrör gör en del även om jag ska försöka dämpa det lite (annan ljuddämpare med större volym) för det låter inte vackert utan är för skränigt.

Exakt!

Jag har aldrig fattat detta med s k "defensiv körning". (modeord kanske) Vad som funkar är det du beskriver. "aggressiv", "högre fart" etc.

Ang. helljus, det funkar bra om man slår av det när det inte tillför något. För egen del åker det på inför korsningar.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe ,Du skriver att pulserande ljus är förbjudet ,men effektivt.Tanken var just att vi skulle diskutera sånt som tex är förbjudet.

I skrymslena av mitt passiva vetande så är jag säker på att man körde fältförsök med pulserande färdbelysning någonstans kring slutet -70 / början -80 - vill minnas att VTI var huvudman och stod för dispensen.
De som var inblandade vittnade om ökad synbarhet - placebo eller inte kan man förstås fundera över...
Anledningen till försöken avbröts påstods vara risken för att det pulserande ljuset kunde utlösa epilepsianfall hos medtrafikanterna... :eek:
Slögooglade lite, men hittade tyvärr ingenting att belägga mina påstående med.
Det är sannerligen inget minne jag hållit aktivt genom åren - jag kan lika gärna ha drömt alltihopa - men jag vet att jag mött en hoj med pulserande färdbelysning i den här vevan - och det var en jävligt obehaglig upplevelse!
Ett stickande, irriterande känsla som jag fortfarande kan frammana.
Precis vad som behövs i vardagstrafiken! :D

Vassego, den som vill snoka vidare i arkiven i Linköping.

Pulserande bromsljus har funnits som tillbehörsgrunka till bilar i Tyskland sedan 30 år tillbaka - och samtidigt varit vrålförbjudet här hemma.
Nu verkar det som nästa generation BMW-bilar får (diod)bromsljus som visuellt kommunicerar hur hårt man bromsar genom olika pulserande intensitet på bromsljuset.
Dom som sett det är imponerade. Kanske finns det ändå en öppning för pulserande färdbelysning exklusivt för tunga tvåhjulingar här...?

För egen del är jag nöjd med helljus-fixen, och måste faktiskt hålla med Tyrannosaurus och Olsson i det här med körstilen:
Så länge man håller tempot uppe - väl över den omgivande trafiken, och kör tydligt och konsekvent så undviker man en hiskelig massa potentiellt farliga situationer.

Viktigt att tänka på är dock att inte köra fortare än att man klarar av att accelerera sig ur nästa riskmoment! :D :D

Nä, jag försöker inte vara ball, och det handlar inte om någon machismogrunka;
empirisk forskning visar att det funkar för mig, i vart fall.
Incidenter inträffar bara när jag gör mig till och kör som folk, inte annars.

Försök att förpacka den överlevnadsstrategin på ett politiskt korrekt sätt, den som törs!



Hampe
 
Last edited:
Top