0
Tänkte fortsätta tråden i frågan helfordonsgodkännande men nu avser det extra bromsljus och körning i Tyskland.
Lite OT, men ändå relevant då det gäller tolkning av regler och vad man kan komma undan med.
Skulle du råka ut för en riktig tysk regeltaliban, då är det nog kört oavsett vad...
Det där med om packväskor är tillåtet eller inte är intressant, har aldrig tänkt på det men det är troligen att relatera till "packning" eller något sådant, så säkert undantaget (!).
Om du däremot gör ändringar på basfordonet så sitter du i skiten om det påverkar säkerhet (bromsar), ljud (avgassystem) eller emissioner (motorändringar).
Men jag skulle vilja se den inspektör vid flygande besiktning som har några synpunkter på en utländsk hoj som ser "rimlig" ut!
Om du dessutom höjt trafiksäkerheten med ett extra bromsljus, då är det nog ingen som helst fara även om det troligen inte är tillåtet enligt regelboken.
För egen del kör jag i tyskland med allt möjligt skrot på cykel men har aldrig blivit stoppad där.
Blev däremot invinkad i en flygande kontroll i danmark vid ett tillfälle när jag körde det här:
De danska snutarna bara flinade och önskade mig lycklig resa...
Även i Tyskland blev jag "inspekterad" av flera passerande polisbilar, dom påbörjade omkörning, låg jämsides en stund och drog sedan vidare. Har hänt mig säkert 5-10 gånger när jag kört med "extratank" men ingen har stoppat mig.
Vid ett tillfälle fick jag stopp på autobahn och efter 5 minuter kom snuten.
Jag läckte soppa överallt och hade en extratank liknande den på bilden, men inga kommentarer alls om det.
"-Få bara fart på den och kör före till vår station så kan du reparera där istället, det är lite farligt här på vägrenen". Det var allt, inga kommentarer, inga bannor, ingenting, bara vänlighet och hjälpsamhet!
Så det går att komma undan med en hel del så länge du är hel, ren, nykter och framför fordonet "rimligt". Att det sedan tar emot att stoppa en "utlänning" för att det är bökigt, det hjälper säkert en del.
Så en så liten sak som ett extra bromsljus lär du komma undan med, tro mig!
/B