Helfordonsgodkännande och däck?

Rickar

New member
Ok att ingen polis kommer kunna avskilja dem från gat-sportdäck, men är det lagligt och ok vid besiktning?

...jag har träffat ett par som faktiskt kan skilja dessa åt :D

... jag ringde en polare som är Besiktningsingengör (stavas det så:confused: ) och han bekräftade att en kontrollbesiktning innefattar INTE kontroll av däcken förutom mönsterdjup, sprickor och skador.

... det innebär ju dock inte att det är lagligt. Reglementet har Maria bifogat tidigare i tråden.

Till syvende og sist... man har ju ett egenansvar för vad man gör med sitt fordon. Ta inte i för mycket när ni moddar.

:)

Rickar
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag vet... jag försökte svara dig och Hund samtidigt... ber om ursäkt om det blev otydligt...

Faktum kvarstår... mig veterligen finns det inga regndäck att få tag i som är godkända enligt ECE/EG/EU-direktiven.

Detta hänger troligen ihop med att ett däck som klarar kraven i direktiven måste ha ett godkänt våtgrepp OCH godkänt torrgrepp. Gummiblandningen i regndäck för race är ju specifikt framtagen för regn.


Haha.. Du e en farbror blå om jag minns rätt va?

Hur som så är det extremt få poliser som skulle kunna särskilja ett Michelin Power One (och inget mer) från ett Power One B.

Gällande regndäck kan man säkert lura 7 av 10 poliser att det är ett "allrounddäck" man kan åka grus med..

Och gällande fästet för regndäck i torrt så är det väl inte mkt sämre än de stenhårda touringdäck som är fullt lagliga, så länge man kör lagligt så att det inte smälter bort? (Om än jävligt dyrt och onödigt)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Sen finns det ju som vanligt 3 sätt att betrakta någontings lämplighet.
- Är det lagligt?
- Är det stor risk/högt straff på att åka fast?
- Är det oavsett lagen säkert för det enskilda ändamålet? (att något är olagligt betyder inte att det alltid är moralisk fel, bara att det ibland är det)


Men grejen med helfordonsgodkännande är ju lite luddig. Jag har inte originalkåpor, annan lykta fram och raceväxlat. Är det kört vid kontroll/besiktning då? För frågans skull kan jag ha backspeglar och originalmuller osv på.
 

V Saarela

New member
Är vanliga crossdäck lagliga på väg?

Kikar också på länken med VVFS 2003:23

När jag läser sid 24 längst ner ang:
Generella krav på dubbdäck:
Den texten med bl a rördubb bla fanns förut på vv:s sida, sen togs det bort. När jag kontaktade (för många månvarv sedan), så förklarade dom att det finns inte mer några generella krav på mc och vinterdäck, därför hade det tagits bort?

Finns det en nyare version?
 

Rickar

New member
Haha.. Du e en farbror blå om jag minns rätt va?

Mmmm... :rolleyes:

Men grejen med helfordonsgodkännande är ju lite luddig. Jag har inte originalkåpor, annan lykta fram och raceväxlat. Är det kört vid kontroll/besiktning då? För frågans skull kan jag ha backspeglar och originalmuller osv på.

Kortfattat kan man säga att förändringar av kosmetisk natur är tillåtet och därmed är även kåpsett ok att byta.

Det som INTE får ändras utan reg.besiktning är det som påverkar Skatteklass, effekt, miljö eller trafiksäkerheten.

Vad gäller att skilja Sport/gat-däck från racedäck så finns det ett jättelätt sätt... märkningen :D ...för att ett däck skall vara godkänt skall det vara märkt. Det är INTE rena tävlingsdäck.

/ Rickar

PS. Fick du ordning på hojen? DS.
 
Last edited:

Rickar

New member
Är vanliga crossdäck lagliga på väg?

Kikar också på länken med VVFS 2003:23

När jag läser sid 24 längst ner ang:
Generella krav på dubbdäck:
Den texten med bl a rördubb bla fanns förut på vv:s sida, sen togs det bort. När jag kontaktade (för många månvarv sedan), så förklarade dom att det finns inte mer några generella krav på mc och vinterdäck, därför hade det tagits bort?

Finns det en nyare version?

Crossdäck är såvitt jag vet inte godkända... däremot finns det ett antal offroad-däck med väldigt grovt mönster som är det...

VVFS 2003:23 är den gällande lagstiftningen. Angående dubbdäck så finns det (liksom det mesta idag) detaljreglerat i EU-direktiv men dessa regler är/skall vara implementerat med svenska lag.
 

SuperRetard

New member
Mmmm... :rolleyes:



Kortfattat kan man säga att förändringar av kosmetisk natur är tillåtet och därmed är även kåpsett ok att byta.

Det som INTE får ändras utan reg.besiktning är det som påverkar Skatteklass, effekt, miljö eller trafiksäkerheten.

Vad gäller att skilja Sport/gat-däck från racedäck så finns det ett jättelätt sätt... märkningen :D ...för att ett däck skall vara godkänt skall det vara märkt. Det är INTE rena tävlingsdäck.

/ Rickar

PS. Fick du ordning på hojen? DS.


Med gatdäck och godkänd biltemalampa behöver jag alltså inte ens byta till original gatväxlat sen när det ska besiktigas alltså? Skönt. Ljudet då? De mäter ju inte avgasvärden så att katen är borta visar sig ju inte. Behöver man bry sig om att böka på original (helsystem, så det är ändå lite pul)?

Och njae.. Blev ju försäkringsärende och det har tagit extremt lång tid. Iofs hade jag nog inte hunnit kör så mkt ändå.. Men hade nog kört KM2 på LMS eller ev. ERF sprint i sept om hojen funkat.

Men borde få tillbaka den i slutet på veckan nu enligt verkstan (som inte får skruva med den igen). Sen är det bara att börja plasta kåpor, saknas ju ena halva sidan. Ligger kvar uppe runt hårnålen där, så jag får ta den nya kåpan och gjuta av en form och bygga upp den nya efter. Och så ska de nya kåporna lackas och sånt..

Vinterfix :)

Hoppas på att få tag på en QS under vintern också så man får lite mjukare växlingar i vår. Så jag har att göra ändå och allt ska ju isär. Passa på att dra om massa el och sånt som inte är alltför smidigt gjort idag. Blir nog bra.

Det SKA kännas av att göra fel, annars gör man det för ofta ;)
 

Rickar

New member
Med gatdäck och godkänd biltemalampa behöver jag alltså inte ens byta till original gatväxlat sen när det ska besiktigas alltså? Skönt. Ljudet då? De mäter ju inte avgasvärden så att katen är borta visar sig ju inte. Behöver man bry sig om att böka på original (helsystem, så det är ändå lite pul)?

Besiktningen kontrollerar (som tidigare sagt) försämring, förslitning i otillåten grad samt miljö och trafiksäkerhet... INTE otillåten ändring.

Buller tror jag de mäter till 103 dBA (eller 104...)

Katen går ju in på miljöbiten så den kan du få nedslag på om de ser att den är borta men de mäter ju inte avgasvärden på en MC.

Chansar du så får du väl hålla tummarna... det kan gå :)
 

SuperRetard

New member
Besiktningen kontrollerar (som tidigare sagt) försämring, förslitning i otillåten grad samt miljö och trafiksäkerhet... INTE otillåten ändring.

Buller tror jag de mäter till 103 dBA (eller 104...)

Katen går ju in på miljöbiten så den kan du få nedslag på om de ser att den är borta men de mäter ju inte avgasvärden på en MC.

Chansar du så får du väl hålla tummarna... det kan gå :)


Det är ju verkligen en ren fråga om att komma igenom besiktningen. Buller ska inte vara några problem, den klarar banornas krav och följer rr-reglementet. Och hojen rullar inte många meter på gata per år så för den sakens skull hade jag knappt brytt mig om att ha den påställd. Har skönare hoj att åka långt på än 8mm skumgummi till sadel :)

Tack för utredandet då!
 

Chopperbyggarn

New member
I början av min lagliga mc-karriär 1980 och framåt så körde jag mina Off Road och Enduro hojar med crossdäck på allmän väg och vid den tiden fick jag höra att det var lagligt.
Däremot om jag minns rätt så var det i vissa delar av USA samt Bla Tyskland förbjudet att köra med crossdäck på allmän väg.

Så om jag nu skulle få återfall och köpa mig en landsvägsreggad Husabergare som jag mest använder i skogen, grusväg samt kortare sträckor asfalt....Kör jag då olagligt med crossdäck på grusväg samt transportsträckor på asfalt??:)

Anders.J
 

SuperRetard

New member
I början av min lagliga mc-karriär 1980 och framåt så körde jag mina Off Road och Enduro hojar med crossdäck på allmän väg och vid den tiden fick jag höra att det var lagligt.
Däremot om jag minns rätt så var det i vissa delar av USA samt Bla Tyskland förbjudet att köra med crossdäck på allmän väg.

Så om jag nu skulle få återfall och köpa mig en landsvägsreggad Husabergare som jag mest använder i skogen, grusväg samt kortare sträckor asfalt....Kör jag då olagligt med crossdäck på grusväg samt transportsträckor på asfalt??:)

Anders.J


Om jag läser Rickar rätt (som verkar ha rätt i det här) så är det avhängt på märkningen. Det bör då rimligen finnas crossdäck, eller enduro iaf, godkända för väg. KTM säljer ju sina EXC-modeller lc-reg och de gör inte bort sig i skogen.
 

V Saarela

New member
Luddigt är vad det är :)

Många kör ju på vägarna med endurodubbat. Tror heller inte att man skulle bli ifrågasatt på besiktningen om man besiktade med såna heller, åtminstone om hojen är en landsvägsreggad endurohoj. Gissar istället att man skulle få tummen upp bara med motiveringen..."bra fäste"
Endurodubb, oavsett om dom är korta eller långa, så kräver dom rena crossdäck för att rymmas på längden.
 

Rickar

New member
Kör jag då olagligt med crossdäck på grusväg samt transportsträckor på asfalt??:)

Anders.J

Man kan ju tycka det är luddigt men egentligen är det väldigt tydligt MEN invecklat då det är föreskrifter som hänvisar till EU-direktiv o.s.v.

Eftersom jag kände att jag inte hade hundra koll så ägnade jag en del av dagen åt att kolla med en bekant som har koll :D

Angående cross/endurodäck och märkning så är det tydligen såhär: Alla fordon som är helfordonsgodkända (d.v.s. även KTM och Husa endurohojar eftersom dessa körs på väg i samband med tävling) måste har godkända däck vid typgodkännandet. Detta innebär att dessa hojar har ett endurodäck med lite sisådär enduro-egenskaper och grovt mönster då de säljs. Alla som kört med sådana däck i skogen vet att dessa däck inte är riktigt lika bra som ett "riktigt" endurodäck.

Riktiga tävlingsdäck (såväl cross/enduro som racing) har helt andra egenskaper än gat-däck då dessa däck skall arbeta i ett väldigt specifikt arbetsområde. Därför lägger inte tillverkarna tid/pengar på att ge dem allround-egenskaper. De lägger inte heller tid/pengar på att försöka få dem godkända... därför är de inte heller E-märkta.

Kör du ett rent crossdäck på hård grus eller asfalt så är det förmodligen dött efter ett par mil. Kör du ett racedäck på vanlig asfalt en vanlig dag så har du troligen väldigt svårt att få upp temperaturen i däcket så att det funkar optimalt.

Så egentligen är det lite logiskt att tävlingsdäck inte är godkända för gata...

:)

/ Rickar
 

Rickar

New member
Luddigt är vad det är :)

Många kör ju på vägarna med endurodubbat. Tror heller inte att man skulle bli ifrågasatt på besiktningen om man besiktade med såna heller, åtminstone om hojen är en landsvägsreggad endurohoj. Gissar istället att man skulle få tummen upp bara med motiveringen..."bra fäste"
Endurodubb, oavsett om dom är korta eller långa, så kräver dom rena crossdäck för att rymmas på längden.

När det gäller dubbat på MC så är det endast rördubb som är förbjudet... antal dubb och utstick är inte längre reglerat vad det gäller MC (såvitt jag kunnat få fram idag iallafall)

Min gissning är att det beror på att en MC väger så lite så man har inte ansett att den sliter så mycket på vägen med långa/många dubb...

Man får dessutom bara dubba däck som är avsedda för detta men jag har inte lyckats hitta hur man får fram uppgift om detta... troligen får man ta kontakt med tillverkaren eller kolla i STRO-boken eller deras hemsida (Scandinavian Tire and Rim Organization). http://www.stro.se/

/

Rickar :)
 

OH-

Member
Crossdäck är såvitt jag vet inte godkända... däremot finns det ett antal offroad-däck med väldigt grovt mönster som är det...

VVFS 2003:23 är den gällande lagstiftningen. ..............

Du har nog rätt ...... men det här är inte lätt för oss amatörer. Det är väl inte helt orimligt att tycka att fel däck är en säkerhetsfråga? Och då kan man ju tycka att besiktningen skulle protestera när man kommer med fullmönstrade crossdäck, utan E/EC/EG-märke men ett stort fett NHS på?

Inte heller är det väl orimligt att om det blir godkänt flera gånger (efter 2003), på olika stationer, med olika hojar, så drar man slutsatsen att det är "OK" (laglighet avgörs ju i domstol)?

Roligast var nog gången jag besiktigade en WR450 med grovdäck och hade glömt höja till väg-tryck (hade altså mindre än ett bar lufttryck). Jag varnade besiktningsmannen för att den skulle bete sig lite märkligt i broms och sväng :D. Godkänt utan anmärkningar :)
 

Skye

Kör Mycket!
Tänkte fortsätta tråden i frågan helfordonsgodkännande men nu avser det extra bromsljus och körning i Tyskland. Märkte senast jag var ute och körde på autobahn med fullpackad hoj att bilister hade svårt att se när jag bromsade och kom väldigt nära. Tänkte att jag får sätta in extra bromsljus i topboxen. Så vände mig till just Tyskland och skulle leta bromsljus som passade min topbox. Döm om min förvåning att de inte ens får sälja det tack vare att det inte är helfordongodkänt.

Idag är det ju standard med triangel bromsljus i bilar och minns tidigt 90-tal då folk installerade detta själva i bakrutan och att det har kommit som standard har säkert med den tyska marknaden att göra.

Min fråga är om jag kan åka dit i Tyskland för att jag har bromsljus i topboxen i en flygande inspektion? Här vill jag ju höja min egen säkerhet genom att synas men en paragraf verkar stoppa mig. En liten undran till är om packväskor ens är godkänt. Det är ju extra monterat och hojen registrerades inte med dessa på.
 

Bob Sweden

New member
0
Tänkte fortsätta tråden i frågan helfordonsgodkännande men nu avser det extra bromsljus och körning i Tyskland.

Lite OT, men ändå relevant då det gäller tolkning av regler och vad man kan komma undan med.

Skulle du råka ut för en riktig tysk regeltaliban, då är det nog kört oavsett vad...
Det där med om packväskor är tillåtet eller inte är intressant, har aldrig tänkt på det men det är troligen att relatera till "packning" eller något sådant, så säkert undantaget (!).
Om du däremot gör ändringar på basfordonet så sitter du i skiten om det påverkar säkerhet (bromsar), ljud (avgassystem) eller emissioner (motorändringar).
Men jag skulle vilja se den inspektör vid flygande besiktning som har några synpunkter på en utländsk hoj som ser "rimlig" ut!
Om du dessutom höjt trafiksäkerheten med ett extra bromsljus, då är det nog ingen som helst fara även om det troligen inte är tillåtet enligt regelboken.

För egen del kör jag i tyskland med allt möjligt skrot på cykel men har aldrig blivit stoppad där.
Blev däremot invinkad i en flygande kontroll i danmark vid ett tillfälle när jag körde det här:

R100GS.jpg


De danska snutarna bara flinade och önskade mig lycklig resa...
Även i Tyskland blev jag "inspekterad" av flera passerande polisbilar, dom påbörjade omkörning, låg jämsides en stund och drog sedan vidare. Har hänt mig säkert 5-10 gånger när jag kört med "extratank" men ingen har stoppat mig.

Vid ett tillfälle fick jag stopp på autobahn och efter 5 minuter kom snuten.
Jag läckte soppa överallt och hade en extratank liknande den på bilden, men inga kommentarer alls om det.
"-Få bara fart på den och kör före till vår station så kan du reparera där istället, det är lite farligt här på vägrenen". Det var allt, inga kommentarer, inga bannor, ingenting, bara vänlighet och hjälpsamhet!

Så det går att komma undan med en hel del så länge du är hel, ren, nykter och framför fordonet "rimligt". Att det sedan tar emot att stoppa en "utlänning" för att det är bökigt, det hjälper säkert en del.

Så en så liten sak som ett extra bromsljus lär du komma undan med, tro mig!

/B
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
CoC / helfordonsgodkännande gäller inte veteranhojar - 1 Jan 1998 som regdatum är vattendelaren i detta fallet.

http://www.transportstyrelsen.se/Va...sprungskontroll/Fordon-som-ar-EG-typgodkanda/

Tyskarna har generellt en larvigt överdriven respekt för sina myndigheter och är fånigt fogliga.
Skippa lökigt glödbroms i packlådan och satsa istället på denna Alingsåsprodukt http://whipflash.se/
Finns i två versioner till MC - du väljer så klart denna: Do not Complies to EU regulations !

i kombination med detta Ebay-fynd:

http://www.ebay.de/itm/LED-RUCKLICH...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item45ef76c26c

"...ist das LED-Rücklicht nicht E-geprüft und im Bereich der STVO nicht zulässig. 100% illegal und nur für Showzwecke!

Plussa på med diodblinkers med inbyggt bromljus och lite blixtljusdioder så får du säkert ha rumpan fri. :D


Som Bob Sweden säger - tysk Polizei är väldigt mycket mer hjälpsam och resonabel än vad man tror. Dom verkligen sinne för realiteter och om man inte tjafsar och dummar sig så är det aldrig några problem.
Hur utlandsreggade hojar är utrustade bryr man sig föga om - två saker kan skapa irritation på kontinenten: löjligt bullriga hojar - som min och extraljus tända under dagtid. "Ökad synbarhet" räcker inte långt som argument...

http://www.youtube.com/watch?v=LZ9QhwV2lL8&feature=related


Hampe
 

Rickar

New member
Tänkte fortsätta tråden i frågan helfordonsgodkännande men nu avser det extra bromsljus och körning i Tyskland. Märkte senast jag var ute och körde på autobahn med fullpackad hoj att bilister hade svårt att se när jag bromsade och kom väldigt nära. Tänkte att jag får sätta in extra bromsljus i topboxen.
En liten undran till är om packväskor ens är godkänt. Det är ju extra monterat och hojen registrerades inte med dessa på.

Vad som gäller Tyskland vet jag inte men det bör ju vara EU-gemensamt... I Sverige gäller VVFS 2003:22 och i detta fall paragraferna 84-87:

84 § Om det finns endast en stopplykta skall dess referens-centrum ligga inom motorcykelns symmetrilängdplan.
Om det finns två stopplyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan.
För motorcykel med två bakhjul skall avståndet mellan de två lyktorna inte vara mindre än 600 mm. Detta avstånd får minskas till 400 mm om motorcykelns totala bredd är mindre än 1 300 mm.
På motorcykel med sidvagn får avståndet mellan den yt-tersta kanten på de yttersta stopplyktornas lysande ytor och motorcykelns totala bredd inte överstiga 400 mm. Om en tredje stopplykta är monterad skall den vara symmetrisk till den stopplykta som inte är monterad på sidvagnen i förhållan-de till motorcykelns symmetrilängdplan.
85 § Stopplyktas placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm. Stopplykta på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla dessa krav. Sådan lykta får dock inte placeras på en högre höjd än 1 750 mm.
86 § Stopplyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 åt höger och 45 åt vänster.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
När en stopplykta är monterad på sidvagn skall den geo-metriska synbarheten vara 45 utåt och 10 inåt.
87 § Stopplykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med bakre positionslykta.


(Fritt översatt: Monteras mitt bak och inte högre än 1,5 m.)

Angående packväskor så räknas dessa som last/lastbärare och då är det reglerna om lastsäkring som gäller. TRF Kap 3:78, 80-83§§. (Last får inte störa föraren, inte riskera att lossna, inte skymma lyktorna o.s.v.)

/ Rickar
 

Rickar

New member
Du har nog rätt ...... men det här är inte lätt för oss amatörer. Det är väl inte helt orimligt att tycka att fel däck är en säkerhetsfråga? Och då kan man ju tycka att besiktningen skulle protestera när man kommer med fullmönstrade crossdäck, utan E/EC/EG-märke men ett stort fett NHS på?

Inte heller är det väl orimligt att om det blir godkänt flera gånger (efter 2003), på olika stationer, med olika hojar, så drar man slutsatsen att det är "OK" (laglighet avgörs ju i domstol)?

Roligast var nog gången jag besiktigade en WR450 med grovdäck och hade glömt höja till väg-tryck (hade altså mindre än ett bar lufttryck). Jag varnade besiktningsmannen för att den skulle bete sig lite märkligt i broms och sväng :D. Godkänt utan anmärkningar :)

Jag håller med om att det inte är helt lätt att förstå att man kan bli godkänd på bilprovningen med utrustning som är olaglig...

Förklaringen ligger i att bilprovningens uppgift ENDAST är att kontrollera förslitning i otillåten grad, trafiksäkerhet i övrigt samt miljö.

Otillåten ändring kontrolleras av polisen.

Detta innebär att t.ex. ett crossdäck som inte har några skador, torrsprickor och som har minst 1mm mönsterdjup på det mest slitna stället blir godkänt av SBP.

:) Rickar
 

Skye

Kör Mycket!
Tack till Bob och Hampe för information om den vänligt sinnande tyske polizei. Hade inte tvekat att ändå att åka genom Tyskland med mina extra bromsljus. Det tyska systemet verkar ändå ha en sådan makt att en sån stor kedja som Louis inte har det i sortimentet även om de säljer utanför Tyskland.

Tack till Rickar för insikt i reglementet. Klarar 1,5 meter med nöd och näppe :p
20110528-062038.jpg


Var det bara jag som tolkade "motion om reflexväst i bil" som att det var någon mc-förare som blivit trött på allt reflexväst tjat och lämnat en motion om att bilförare måste ha det när dom kör bil?

Många länder har detta som krav att ha reflexväst likaväl som varningstriangel i bilen. Visst ökar det synligheten när någon är ute och springer runt bilen.
 
Top