Helfordonsgodkännande och däck?

V Saarela

New member
Var idag och besiktade min CBR 600 med offroaddäck. Varit innan lite nervös för att dom skulle börja tjorva med att däcken är inte helfordonsgodkända eller nåt sånt.
Besiktningsmannen frågade visserligen om däcken, men kommenterade bara att......." jaja, bara det funkar så...."

Jag hade redan innan förberett ett litet tal om jämförelse med vinterdäck på hoj, dvs isåfall kör väl en hel drös med folk på landsvägarna som har fel däck på sina hojar(tänker nu speciellt på tyngre offroadare)

Är det någon som fått ombesiktning för att man haft fel däck, typ fel hastighetsindex eller nåt sånt?
 

Cyborg

New member
Bilprovningen kollar väl mer att din hoj är trafiksäker och inte allt som står i helfordonsgodkännandet.
 

Rickar

New member
Bilprovningen kollar väl mer att din hoj är trafiksäker och inte allt som står i helfordonsgodkännandet.

Helt rätt. Bilprovningen kontrollerar försämring, förslitning i otillåten grad samt miljö. Det är INTE deras uppgift att kontrollera det som kallas "otillåten ändring"... det gör polisen (läs trafikpoliser med Flygande inspektions-förordnande).

Dock går ju ibland gränsen för ändring långt in på området trafiksäkerhet.
 

Bansaie

New member
Ett helfordonsgodkännande med krav på endast däck godkända av fordonstillverkaren det år då fordonet tillverkades skulle vara hål i huvet då däck teknologin går framåt hela tiden.
Tänk att tvingas använda samma däck som godkändes för 10 år sen när det på den tiden hunnit komma kanske 3-4 uppdateringar av en modell eller helt nya mycket bättre modeller.
Nyare däck med bättre egenskaper måste ju vara bra för trafiksäkerheten. Varför ska man då låsa fast sig vid äldre teknologi?

Bara som ett exempel så skulle jag inte kunna köra min gamla VFR från -87 då de rekommenderade däckmodellerna med rekommenderade dimensioner inte längre finns att få tag på. Inte heller skulle jag kunna "uppgradera" till ett par däck med silica för bättre våtgrepp eftersom sådana, vad jag vet, inte fanns 1987.

Som sagt, ett helfordonsgodkännande som inkluderar bl.a. däck är hål i huvet!
 
Last edited:

Hellman

New member
Bilprovningen kollar väl mer att din hoj är trafiksäker och inte allt som står i helfordonsgodkännandet.

Japp, förnuftiga besiktningsmän/kvinnor (alla jag träffat) ser till trafiksäkerheten och inte massa trams som avviker från normen.

(Fett spel f.ö Knights of the old republic. Ett av de bästa någonsin! :D)
 

V Saarela

New member
Dock går ju ibland gränsen för ändring långt in på området trafiksäkerhet.

Det var väl mer det jag tänkte att dom hakar upp sig på.

För att försöka förtydliga vad jag menar: Motorcyklar(även äldre) har väl en fastställd hastighetsindex på sina däck. Exempelvis en Hayabusa bör väl ha däck med typ W märkning eller nåt sånt, som då klarar hastigheter över 270 km/tim. Att rulla in på besiktningen med customdäck gjorda för max 170 km/timmen kanske inte är så trafiksäkert?
 
Last edited:

jskanerva

New member
Det var väl mer det jag tänkte att dom hakar upp sig på.

För att försöka förtydliga vad jag menar: Motorcyklar(även äldre) har väl en fastställd hastighetsindex på sina däck. Exempelvis en Hayabusa bör väl ha däck med typ W märkning eller nåt sånt, som då klarar hastigheter över 270 km/tim. Att rulla in på besiktningen med customdäck gjorda för max 170 km/timmen kanske inte är så trafiksäkert?

Jag får nog hålla med, om det står i handbok och registeringsbevis ett krav på Z-radial, är det nog inte så bra att ha mycket "sämre" däck.
Eller så har man skaffat fel hoj
 

Rickar

New member
...
Bara som ett exempel så skulle jag inte kunna köra min gamla VFR från -87 då de rekommenderade däckmodellerna med rekommenderade dimensioner inte längre finns att få tag på. Inte heller skulle jag kunna "uppgradera" till ett par däck med silica för bättre våtgrepp eftersom sådana, vad jag vet, inte fanns 1987.

Som sagt, ett helfordonsgodkännande som inkluderar bl.a. däck är hål i huvet!

Du läser lagen som f-n läser bibeln...

Lagen och helfordonsgodkännande avser ju inte däckens typer, modeller eller gummiblandningar, endast dimensioner och hastighetsindex.

(i vissa fall kan ju de ursprungliga dimensionerna ha försvunnit ur sortimentet)

Om så är fallet får man ju hänga på sulor som passar och som funkar och sedan hänvisa till VVFS 2006:63 som Maria skickade med.

Jag tycker Marias länk säger det som behöver sägas... då speciellt 2§ punkt 4.

Fritt översatt från kanslisvenska:
1§. Du får ändra däck om det funkar och dimensionen inte tar i eller sticker ut eller rullomkretsen påverkar hastighetsmätaren så att den får en felvisning...

2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen...4. gör att hojen blir helt kass att köra jämfört med orginal.

Vänligen

Rickar
 

Bansaie

New member
Du läser lagen som f-n läser bibeln...
Nejdå, jag vet att den svenska lagen inte är så hård, men i t.ex. Tyskland har de betydligt hårdare krav. Om de är riktigt så hårda som jag skrev i mitt förra inlägg vet jag dock inte.
Jag ville bara peka på idiotin i att föreskriva en viss däcktyp och inte bara dimensionerna och hastighetsindex. Vi (SMC) får hålla ögonen öppna så sådan idioti inte slinker igenom EU's lagmaskineri. Finns även annat som man inte bör detaljstyra för hårt eftersom tekniken går framåt.

Jag kanske skulle varit tydligare med att jag raljerade om en inte helt omöjlig framtid.
 
Last edited:

V Saarela

New member
(tackar för länken Maria)
Kan man tolka då i länken enl paragraf 1 punkt 9 att det är fritt fram att kladda på vilka däck man vill....oavsett hastighetsindex?
Tycker fortfarande(trots att jag motarbetar mig själv nu) märkligt att man isåfall kan kränga på vilka däck som helst på en hoj.

Ang Tyskland, så hade väl dom på sina reg.bevis två fastställda däckmärken inkl dimensioner etc på hojarna....men det är väl borta nu?
 

SuperRetard

New member
Får man t.ex köra med regndäck då? Trots märkningen "not for highway use".

Likaså med mönstrade racedäck? Ok att ingen polis kommer kunna avskilja dem från gat-sportdäck, men är det lagligt och ok vid besiktning?
 

Rickar

New member
"not for highway use" är till för jänkarlandet i väster.
Här i Svedala kan du puttra runt på regndäck. :D

Eeeehhh... nej :D

Det gäller att läsa grundparagraferna.
VVFS 2003:23 Kap 8, 1-3§

Enligt 16§ får man mönsterskära däck om de är avsedda för det OCH uppfyller kraven enligt 1-3§§ d.v.s godkända enligt ECE-direktiv eller EU/EG-direktiv.

Mig veterligen så finns dessa däck inte att få tag på... även om du hänger på regndäck så kommer du inte att klara en flygande besiktning eftersom dessa däck inte är godkända enligt 1-3§§. (Detta med reservation för att jag inte har full koll på alla däckstyper som finns att köpa...)

Hela resonemanget i den här tråden blir lite av moment 22 då paragraferna som man kan tro godkänner ditt eller datt till slut hänvisar till grundparagraferna om att däcken skall vara godkända enligt ECE/EG/EU.

Sen är det ju till sist så att det finns bilprovare och poliser som inte upptäcker allt och det kan kanske gå bra ändå, men det innebär ju inte att det är tillåtet enligt lag.
:)

Rickar
 

Rickar

New member
Jag citerade regndäck och INTE egenmönster skurna däck....

Jag vet... jag försökte svara dig och Hund samtidigt... ber om ursäkt om det blev otydligt...

Faktum kvarstår... mig veterligen finns det inga regndäck att få tag i som är godkända enligt ECE/EG/EU-direktiven.

Detta hänger troligen ihop med att ett däck som klarar kraven i direktiven måste ha ett godkänt våtgrepp OCH godkänt torrgrepp. Gummiblandningen i regndäck för race är ju specifikt framtagen för regn.
 
Top