Hej ang led eller diod lampor

kodde

New member
Här ett videoklipp när jag testar bromsbelysningen med de nya LED-slingorna i min Givi E370. Det verkar lovande :) Jag han tyvärr inte med sista biten med att koppla in i hojen, men det gör jag imorgon. De svåraste bitarna är färdiga. Var jävligt pilligt. En del LED-strips strulade, kablar som glappade, etc. Mycket frustration emellanåt, men jävligt nöjd just nu när allt fungerar och top-boxen är färdig.

Där finns även gula blinkers ljus på höger/vänster, samt röd varselbelysning (inte alla röda LEDs och på låg intensitet). Återkommer med ny video när den sitter på hojen.

 

kodde

New member
Här är lite blandade byggbilder.

20121227225557.jpg

20121227235349.jpg

20121228001923.jpg

20121228143537.jpg

20121228143550.jpg

20121228180214.jpg
 

kodde

New member
Ja då var man äntligen klar med projektet. Här kommer ytterligare en video och lite fler bilder.


20121229161131.jpg

20121229154922.jpg

20121229155329.jpg

20121229163830.jpg

20121229163332.jpg
 

saiter

New member
Snyggt jobbat.
Kul med lite vinterpyssel...
(håller själv på att montera en växelindikator på en av hojarna.)

//AA
 

Bob Sweden

New member
Usch vad är poängen att ha hela baken full med lampor

Synlighet.
400 mil genom europa den senaste veckan har verkligen uppmärksammat mig på skillnaderna mellan "blinkers" och "BLINKERS". Samma sak med bromsljus.

Skräckexempel:
Paris i torsdags kväll 17/1 vid 20-tiden, hojåkare mellan filerna som alltid i den där staden. Miniblinkers. Syns inte ett skit trots att jag hade både stora och rena backspeglar på Mercedes Sprinter bussen.
Samma sak när han kört förbi, försvinner in i ett töcken bara ett par bilar framåt.

Sedan kom någon annan hoj, oklart vad det var för märke men BLINKERS hade han.
Varningsblinkers hade piloten på, syntes hur bra som helst. Det distinkta "slaget i magen" ljuset som en BRA led blinkers ger. Ingen fjantig miniblinkers.
Samma sak med alla tusentals bilar jag sett på den här resan.
LED ger en helt annan kontrast, blixtsnabbt, slag i magen, fotoblixt känsla.


Min teori är att ögat inte uppfattar ljuset lika mycket som kontrasten. Snabbare växling -> Bättre synbarhet.
Med tanke på hur många som far runt "enögda" både vad gäller belysning och uppmärksamhet så är det inte fel att öka på sin egen synlighet.

Den som vill fortsätta att fara runt med en 1 cm lång bit Volframtråd som enda garanti för att inte bli mosad bakifrån får gärna göra så. För egen del kompletterar jag alltid ljuset bakåt.
Den där lilla glödtråden är inte min enda livlina.


Sedan har vi ju alla olika tycke och smak, och tur är väl det, eller hur?

Den som vill fortsätta köra med svarta kläder, hoj utan fungerande halvljus och osynliga (helst tonade) bakljus och miniblinkers får gärna göra det. Era liv, era val.


/B
 

Cyborg

New member
Synlighet.
400 mil genom europa den senaste veckan har verkligen uppmärksammat mig på skillnaderna mellan "blinkers" och "BLINKERS". Samma sak med bromsljus.

Skräckexempel:
Paris i torsdags kväll 17/1 vid 20-tiden, hojåkare mellan filerna som alltid i den där staden. Miniblinkers. Syns inte ett skit trots att jag hade både stora och rena backspeglar på Mercedes Sprinter bussen.
Samma sak när han kört förbi, försvinner in i ett töcken bara ett par bilar framåt.

Sedan kom någon annan hoj, oklart vad det var för märke men BLINKERS hade han.
Varningsblinkers hade piloten på, syntes hur bra som helst. Det distinkta "slaget i magen" ljuset som en BRA led blinkers ger. Ingen fjantig miniblinkers.
Samma sak med alla tusentals bilar jag sett på den här resan.
LED ger en helt annan kontrast, blixtsnabbt, slag i magen, fotoblixt känsla.


Min teori är att ögat inte uppfattar ljuset lika mycket som kontrasten. Snabbare växling -> Bättre synbarhet.
Med tanke på hur många som far runt "enögda" både vad gäller belysning och uppmärksamhet så är det inte fel att öka på sin egen synlighet.

Den som vill fortsätta att fara runt med en 1 cm lång bit Volframtråd som enda garanti för att inte bli mosad bakifrån får gärna göra så. För egen del kompletterar jag alltid ljuset bakåt.
Den där lilla glödtråden är inte min enda livlina.


Sedan har vi ju alla olika tycke och smak, och tur är väl det, eller hur?

Den som vill fortsätta köra med svarta kläder, hoj utan fungerande halvljus och osynliga (helst tonade) bakljus och miniblinkers får gärna göra det. Era liv, era val.


/B

Så att uppnå den teoretiska säkerheten är meningen. Men man funderar lite både på trådskaparen och exempelvis Goldwingägare, det kan inte enbart handla om säkerhet :p
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Så att uppnå den teoretiska säkerheten är meningen. Men man funderar lite både på trådskaparen och exempelvis Goldwingägare, det kan inte enbart handla om säkerhet :p

Säkerhetstänket finns där men även det att hitta på något eget och genomföra projektet är lika viktigt. Jag gjorde härom året ett tillägg på bromsljuset så att det blinkar med extra ledljus. Jag fick positiva reaktioner både från besiktningsmannen på bilprovningen och mckompisar, och det känns roligt.
 

kodde

New member
Cyborg>
Precis som jan-olovj nämner så är det även just för att det är kul att mecka med något. Lägga ner tid och energi på att det skall bli snyggt installerat och fungera precis som man vill ha det. Älskar själva byggandedelen av projektet. Men självklart så tycker jag att det fyller en bra funktion och tilltalar mig estetiskt om jag ändå skall ha en top-box där. Använder hojen till att penda till jobb med större delen av året. Då är top-boxen väldigt praktiskt. Det är ju inte så att jag sätter igång med ett projekt som jag tycker är onödigt och fult, men att det ändå blir kul för att byggandet är roligt. Du får ju så klart tycka vad du vill, jag bryr mig faktiskt inte. Jag är iaf jävligt nöjd.
 

woody

New member
Man ska inte bry sig om vad andra tycker-
ditt säkerhets tänk gillar jag ...(

när de krockar så är det de ,som ligger på sjukhus inte du ...:D
)

vissa kallar det "Goldwingsyndrome" jag kallar det säkerhet ..:lemon:
Men hur ofta krockar en goldwing ?
dessa julaträn syns ju vida omkring :tummenupp
föga överraskande har jag själv ägt en sån där "tupperwarebuss"...

alltid bra att va lite före händelserna-typ: TÄNK OM ,...

Syns du inte så finns du inte ....

LED ÄR SKITBRA ! : wink:

tänk bara på att bågen laddar med 14 volt ,så en 12volt ledslinga kan ta stryk utan ett extra motstånd monterat ....
om inte "ching chong fabriken" räknat med detta ...

(men det märker du ju om nån LED strip ,skulle kola vippen)....
*fast onödig kostnad ...
(men enkelt åtgärdat med en litet extra motstånd på matnings sladden )

jag ska själv ,knö på några CREE dioder i fronten på min nyinköpta båge,
så de blinda bilisterna ser mig
(3 punkts belysning ) blir lite löda och dutta ..

*3-punkts belysning har jag kört med så länge jag kan minnas ..
och jag lever ju fortfarande så nog e det bra ...

på min gamla båge , satte jag på LED lampor baktill,en lampa under varsin sidoväska och körde dem via växlande relä.
*förhöjt motstånd på vilande relä (parking) och fullt blås på dragande relä.(bromsljus )

på det viset fick vi in både parkeringsljus och bromsljus på 2 små LED lampor
-snyggt & effektivt ,blev det också !

View attachment 5593
 
Last edited:

kodde

New member
Tack woody!

Jag gjorde så här för att hantera halv/hel effekt på samma LED lampor (t.ex. positionsljus + broms).
halffullbrightness.jpg
 

Bob Sweden

New member
Jasså? Varför det?
Medför dioden ett effektbortfall?

En diod ger ett spänningsfall på ~1V.

Om du har LED som drivs med konstantström (XXX mA drivdon) spelar dioden alltså ingen roll.

Har du däremot enklare LED som strömregleras genom ett motstånd kommer en lägre inspänning leda till mindre ljus ut.
 
Top