Hej ang led eller diod lampor

Fistkiller

New member
Hej är lite villrådig ang vilka eller hur man ska ha eller sätta dessa led-lister,finns det någon som pyntat sin hoj med liknande lampor ,tips motages gärna mvh Fistkiller:tomte::lemon:
 

Bansaie

New member
Det enda jag känner till angående varselljus på hoj är att de ska vara vinklade nedåt 2° från horisontalplanet. Antar det gäller LED-ljus också.
Jag antar att de måste vara godkända som varselljus också, finns nån EU-norm för det.
 
Last edited:

kodde

New member
Vad pratar vi om får lampor?
Jag moddade med Givi E370 top box med LED-strips för varsel/blinkers/broms. Vetefan om det egentligen är lagligt okej eller ej. Men de är knappast så ljusstarka att de kan blända någon. De är knappt synliga i dagsljus (broms syns). Fungerar bra så fort solen börjar gå ner.

 

kodde

New member
img1820lt.jpg

photo20120407002804.jpg

photo20120407002746.jpg

img1823c.jpg

img1827kr.jpg


Har snyggat till de exponerade sladdarna under sadeln sedan dessa bilderna.
 

Bansaie

New member
Jag är väl inne på sk. varselljus, d.v.s. vitt ljus riktat framåt i färdriktningen. Det är den typen av ljus som är hårdast reglerat. Dock får heller inte rött ljus bakåt vara sånt att det bländar. T.ex. rött dimljus bakåt får inte vara tänt annat än att sikten är starkt begränsad.
 

Fistkiller

New member
Det va snyggt gjort, precis det jag är ute efter kanon,var har du köpt det o är det jobbigt att koppla in, tror inte det är olagligt kolla på goldwingarna tex ser ut som julgranar :D men gillar lite extra lampor,bugar o bockar för dina fina bilder Tackar:tummenupp
 

kodde

New member
Fistkiller> Tack :)
Jag köpte LED-stripsen via DX.com. Räkna med lång leveranstid (3-6 veckor), men det är snorbilligt. Gratis frakt också. Annars finns det säkert likvärdigt att få tag på snabbare om man är beredd på att betala mer.

Röda
Gula
De finns många fler än just dessa. Men det är dessa jag kört i min top box.

Det är ett jäkligt kul projekt. Har du någon tidigare erfarenhet av att koppla/bygga med elektronik?

Om du skall bygga detta så hade jag rekommenderat att använd de mest effektstarka flexibla och vattentäta 12V LED-stripsen du kan hitta. Om du tar den modellen jag länkat till så kanske satsa på sätta ännu fler strips tätare än vad jag gjort i mina bilder. Jag hade gjort så om jag skulle göra samma modifikation idag, vill ha min top box synligare i dagsljus än vad den är idag.
 

kodde

New member
Du kan enkelt bygga en Y koppling som låter dig variera intensitet av belysningen för att nyttja en och samma LED-strip till både varselljus(låg intensitet) och bromsljus(hög intensitet). Behövs bara kablage, ett motstånd, två dioder och ev. krympslang för att snygga till.
 

kodde

New member
Om någon läser denna tråden och är nyfiken så kolla istället på 5050 LED strips istället för de jag länkade till tidigare. Skall själv beställa 5050-varianter och använda för nästa projekt. Alternativt kanske upgradera top-boxen jag redan har. Hoppa till 01:41 i videon om ni vill se skillnaden.

 

Fistkiller

New member
:D Dom verkade bra ju , var4 köper du dom o vilka priser, ska som sagt fixa till min under vintern har beställt en givi box vill inte modda om min orginalbox,finns inga reflexer på den som givin har,tack på förhand mvh Fistkiller alias thomas:)
 

kodde

New member
Hej Thomas. Vilken Givi-box köpte du?

Sök på dessa termerna på ebay.se. Du hittar gott om säljare från Kina.
12V LED strip 5050 5m 300 Waterproof red
http://search.eim.ebay.se/?en=50&es=21&elc=-2&kw=12V+LED+strip+5050+5m+300+Waterproof+red&ect=
12V LED strip 5050 5m 300 Waterproof yellow
http://search.eim.ebay.se/?en=50&es=21&elc=-2&kw=12V+LED+strip+5050+5m+300+Waterproof+yellow&ect=

Jag har själv inte beställt dessa än, så kan inte rekommendera någon specifik säljare. Leta efter någon som har svart färg på själva bandet, så kommer det smälta in bättre mot den svarta plasten på top boxen.
 

Skye

Kör Mycket!
Behövs det räknas på motstånd till dessa LED-strips eller går de att koppla direkt på 12v utan att de brinner upp de första de gör?
 

kodde

New member
Skye> Motstånden är en del av själva LED-stripen. Kolla själv, det går LED-motstånd-LED-motstånd-motstånd-LED. Det skall bara vara att koppla på 12V direkt. Så fungerade iaf med de 3528 LED-stripsen jag använt tidigare.
 
Last edited:

kodde

New member
Nu kom mina prylar från Kina! Dags att julpyssla då :)
Skall som sagt uppgradera min top-box till fler och starkare lampor.

20121227091656.jpg
 

kodde

New member
Så här ser det ut än så länge. Borde bli klar idag. Det borde fan synas i dagsljus nu! :cool:

ledgivie370comparison.jpg


 
Last edited:
Top