Hastighetsmätare och varvmätare på GSX400E problem.

Sälen

New member
Hastighetsmätaren är helt död och reagerar inte, varvräknaren däremot fungerar men ger ifrån sig ett väldigt högt och oroväckande vinande.
I höstas fungerade hastighetsmätaren medan jag fick koppla ur vajern till varvräknaren för att slippa vinandet och förhoppningsvis undvika mer skador på den.
Nu fungerar inte hastighetsmätaren alls och jag har försökt allt jag kan komma på, vilket i ärlighetens namn inte är så mycket då det är första riktiga motorcykel jag äger och jag har ingen direkt erfarenhet av mekkande tidigare. Haynes handboken är inte heller till någon hjälp.
Jag har avlägsnat och smörjt vajrarna som driver mätarna men ingen skillnad.
Jag fick också tips om att spruta upp smörjmedel in i varvräknaren vilket jag gjorde men ingen förändring, den fungerar men viner så högt att det överröstar motorljudet.
Cykeln ska snart besiktigas och då måste jag ha åtgärdat hastighetsmätaren. Varvräknaren planerade jag att koppla ur och klara mig utan då den inte är nödvändig men om jag kan fixa den på samma gång så gör jag gärna det.
Undrar om någon här har stött på liknande problem eller har några tips eller förslag.
Behöver jag leta upp helt nya instrument från en mc skrot eller går de att plocka isär själv och laga?
Tack på förhand.

gundj

New member
Är du säker på att vajrarna är hela?
Dra i båda ändar och känn efter, vrid och bänd ordentligt.
Hastighetsmätarens drivning vid framhjulet kan du ju kolla genom att snurra rejält på hjulet och titta / känna.
Om allt verkar OK, sätt vajeränden i en borrmaskin och se om du kan få utslag på mätarna, då kanske du kan lokalisera oljudet också.

Bob Sweden

New member
Hastighetsmätaren:
Kolla så att vajern är hel och att den verkligen driver.
När du snurrar framhjulet ska vajern rotera. Gör den inte det är antingen vajern av eller den lilla vinkelväxeln nere vid framhjulet körd. Snurrar vajern, bromsa den lite med fingrarna så du känner att den orkar också och inte kuggar över någonstans.

Vajer bör väl inte kosta så mycket, vinkelväxlarna var om jag minns rätt inte alltid de allra bästa...
Om vinkelväxeln gett sig skulle jag satsa på en cykeldator istället.
Finns billigt lite överallt.
Dock måste den ha belysning för att gå igenom besiktningen men det fixar du lätt med en glödlampa, en plåtbit, lite kablar och ett par buntband och tejpbitar.
Beror på hur känslig du är på att det ser bra ut.

Verkar vinkelväxel och vajer fungera, stoppa in en skruvmejsel i vajeringången på mätaren och snurra till. Är det som det ska bör det i vart fall rycka till lite i nålen.
Om inte, sök på skroten, hojen är vanlig så delar finns nästan garanterat.

Varvräknare:
Vill minnas att jag hade ett liknande problem på någon av alla de gamla Suzuki jag haft.
Smörja är bra...
Tyvärr kan man inte öppna mätarna utan att göra åverkan om jag minns rätt.
Men samma sak där. Kör utan eller sök på skroten!

Lycka till.

/B

Sälen

New member
Ja vajrarna är hela och snurrar som dom ska när dom är fria, det är mätarna som är problemet, dessutom fungerar både trippmätaren och odometern som de ska trots att hastigheten stod konstant på noll under dagens provkörning.
Smörjningen verkar inte heller ha hjälpt.
Ska testa med att försöka vrida om mätarna med skruvmejsel för att få dom att reagera. Fungerar inte detta får jag nog köra på en upplyst cykeldator så den klarar besiktningen och uppkörningen så får jag göra en snyggare mer permanent lösning senare i sommar när jag har tid och pengar.
Tack för råden.

Marie

Banned
Det kan inte vara så enkelt att nålarna klibbat mot "stopp-pinnarna"?

Brukar hända med min XJ900 då den står stilla mer än en vecka.
Ett hårt slag mot mätarhuset upptill till vänster brukar få dem att hoppa loss igen.

dalis

New member
Det kan inte vara så enkelt att nålarna klibbat mot "stopp-pinnarna"?

Brukar hända med min XJ900 då den står stilla mer än en vecka.
Ett hårt slag mot mätarhuset upptill till vänster brukar få dem att hoppa loss igen.

Händer även på våran FJ1100 att nålen "klibbarfast" men som för TS så går räkneverket klockrent.
Min nål brukar dock lossna någonstans mellan 150 och 180 km/h sedan funkar den fint ett tag. :)

Last edited:

Ove 60+

Active member
Händer även på våran FJ1100 att nålen "klibbarfast" men som för TS så går räkneverket klockrent.
Min nål brukar dock lossna någonstans mellan 150 och 180 km/h sedan funkar den fint ett tag. :)

Hmm? GSX400E och 180 km/h? Blir nog att ge den lille lite dunderhonung för att få igång hastighetsmätarn....

Ove 60+

Active member
:confused: Gått och funderat på problemet ett tag och kan det vara så att någon nitisk smörjare har varit för generös vid smörjning av vajrarna så att olja har gått in i mätarna? Då blir det problem, men hur man löser det vet jag icke.

Sälen

New member
Vill bara tacka för alla råd och tips och kan meddela att hastighetsmätaren nu fungerar, tror det var som ovan föreslogs att den hade "klibbat fast" helt plötsligt fungerade den, och nej det krävde inga olagliga hastigheter, den släppte vid 80kmh.
Har gett upp på varvräknaren tillsvidare den känns överflödig, nu vet jag att den klarar besiktningen och varvräknaren kan jag fixa senare när jag har tid och pengar.
Kram :)

Ove 60+

Active member
Vill bara tacka för alla råd och tips och kan meddela att hastighetsmätaren nu fungerar, tror det var som ovan föreslogs att den hade "klibbat fast" helt plötsligt fungerade den, och nej det krävde inga olagliga hastigheter, den släppte vid 80kmh.
Har gett upp på varvräknaren tillsvidare den känns överflödig, nu vet jag att den klarar besiktningen och varvräknaren kan jag fixa senare när jag har tid och pengar.
Kram :)

:D Bra att den gick igång. Men ge inte upp varvräknaren, Proppar i öronen och köra så kanske den också går igång. Tror på att vajrarna dragit upp olja och det klibbar. Kan lossna med lite snurr och varmgång i maskineriet.