HARZ bergen

Kjell

New member
Vi är ett par gubbar som skall åka till Harzbergen i början av juni Båt till Kiel sedan ????

Hågon som har tips om härlliga Mc vägar sevärdheter och begivenheter ?

MVH Kjell
 

Tom

New member
Hartzbergen

Hej. Tipset från mig är att ta färjan till Rostock istället, seda c:a 20 mil
motorväg , vik av västerut och kör via, små asfaltvägar till tex. Bad Hartzberg
Vi var där 1999, treviga hojvägar, billigare än ´västra dela av Tyskland

Ha en trevlig resa


Tom.
 
Alla vägar bra

Mitt intryck är att i princip alla vägar i Harz är mer eller mindre kul hojvägar.:) På gott och ont förvisso, eftersom väldigt många inhemska hojåkare också gillar vägarna. Där kan vara mycket trångt på helgerna.
Harz är egentligen inget stort område, jag skulle jämföra det med Österlen, så man lär sig enkelt att hitta runt.
 

MCpassion

New member
Hej. Tipset från mig är att ta färjan till Rostock istället, seda c:a 20 mil
motorväg , vik av västerut och kör via, små asfaltvägar till tex. Bad Hartzberg
Vi var där 1999, treviga hojvägar, billigare än ´västra dela av Tyskland

Ha en trevlig resa


Tom.

Hej!
Vi åkte i Harz i somras. Tog färjan Trelleborg-Travemünde o sen småvägar till Goslar. Goslar är en fin lite stad på sommaren med gammalt fint torg med restauranger o uteserveringar. En favvo väg blev väg 241 Goslar-Claustal Zellerfeld, härliga kurvor! Sen är 242 till Hasselfelde fin. Tag höger där in på väg 81 till Netzkater. Väl där tar man väg 4 upp mot Braunlage. I Torfhaus kan man fika innan vidare tur till Altenau. Kör sedan den härligt kurviga vägen söderut upp till 242 igen. Altenau är en liten trevlig by där utbudet är större än Torfhaus. Detta var bara några av alla fina vägar i Harz.
Lycka till!
M
 

V Saarela

New member
Hej!
Vi åkte i Harz i somras. Tog färjan Trelleborg-Travemünde o sen småvägar till Goslar. Goslar är en fin lite stad på sommaren med gammalt fint torg med restauranger o uteserveringar. En favvo väg blev väg 241 Goslar-Claustal Zellerfeld, härliga kurvor! Sen är 242 till Hasselfelde fin. Tag höger där in på väg 81 till Netzkater. Väl där tar man väg 4 upp mot Braunlage. I Torfhaus kan man fika innan vidare tur till Altenau. Kör sedan den härligt kurviga vägen söderut upp till 242 igen. Altenau är en liten trevlig by där utbudet är större än Torfhaus. Detta var bara några av alla fina vägar i Harz.
Lycka till!
M

Oj, så många gånger jag har varit på väg till Harz, men aldrig riktigt blivit av. I år via lite konstiga vägval, så hamnade jag där i allafall.

241 från Goslar o neråt var suverän(sov över på SMC:s rekomenderade camping Kreuzek)
Känns som att det spelar ju ingen roll var man kör. Man tar en heldag med körning i området och bara njuter av vad som komma skall.
Några tankar om Harz http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070819/070819-6.html

.....och hela turen http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070819/070819-2.html
 

TKBroman

New member
Jag var där i somras och for runt lite. Bara ett par dagar iofs, och jag körde planlöst och har inget superminne. Däremot har min GPS väldigt bra och pålitligt minne. Jag kanske kan skaka fram några rekommendationer om du är intresserad.
 

Tony

New member
Om Harz

Vi är ett par gubbar som skall åka till Harzbergen i början av juni Båt till Kiel sedan ????

Hågon som har tips om härlliga Mc vägar sevärdheter och begivenheter ?

MVH Kjell

Hej Kjell!
Jag, min fru och två kompisar var i Harz i somras. Då bodde vi på ett hotell som heter Villa Löwenherz och är till ENDAST för hojåkare. Jättekul! Fanns alltid någon att prata med eller ta en öl med:). Om man kommer söndag kväll och reser fredag förmiddag så ger man i sommar endast 130 Euro/person för dubbelrum med dusch/toalett, och detta INKL. halvpension! För 5 dagar!
Vi ska dit igen i sommar. En kul grej är att det finns en pärm med c:a 30 olika turförslag i området av olika längd, så man behöver inte uppfinna hjulet igen. Sparar tid. När man fastnat för ett förslag säger man bara till vilket nummer detta har, så får man kostnadsfritt en karta med tillhörande noter över turen.
Avståndet från Puttgarden c:a 40 mil.
Hotellet ligger mellan Hannover och Kassel (tror jag, är på jobbet nu) och här är deras hemsida:
www.villa-loewenherz.de

Mycket nöje
Tony
 

mule

New member
Tonenburg.

Om man vill omväxla från att bo på "Villan" så är Tonenburg ett bra alternativ. Ett gammalt slott som också är till för bara motorcyklister. Det ligger 2 mil norr om "Villan". www.tonenburg.de Här kan man även campa om man så önskar. Det kunde man förr på "Villan" också men det är numera förbjudet. GPS-koordinater till Tonenburg N51 48.897 E9 24.181 och till "Villan" N51 39.550 E9 23.194
 

Wroom

New member
Achtung!
I området finns rätt många fartkameror som blixtrar 2 ggr.
Framifrån och bakifrån, för att komma åt hojarna.
En sådan finns i den tvåfiliga nedförsbacken utanför Bad Harzburg.
I know from live experience... :D:D

Men kom det några böter hem i lådan? Nej.
De skulle hur som helst få stå där med lång näsa, för någon bötesinbetalning skulle de inte få. :p
 
Top