Har deltagarna som gått en SMC kurs en högre olycksrisk?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tillbaka till Nationell Strategi för MC- och mopedsäkerhet: SMC och övriga parter skrev under förordet.
Försökte SMC få med grus, räcken, stolpar, beläggning, fortbildning, uppmärksamhet från andra förare och liknande? Ja, vid varje möte men vi fick gehör för detta.
Däremot finns stycket om fortbildning med i förslag på områden, s k "heta" frågor som är aktuella för Forskning, uveckling och demonstration, FUD. Där finns också räcken, rullgrus och andra vägbrister, synbarhet och uppmärksamhet. Samtliga av dessa frågor drivs av SMC.
 

hobbe

New member
Däremot finns stycket om fortbildning med i förslag på områden, s k "heta" frågor som är aktuella för Forskning, uveckling och demonstration, FUD. Där finns också räcken, rullgrus och andra vägbrister, synbarhet och uppmärksamhet. Samtliga av dessa frågor drivs av SMC.

FUD står i andra sammanhang för Fear Uncertainty Doubt och används för att få folk att genomföra något/fatta beslut baserat på dessa känslor.
så förkortningen kanske inte var så väl vald, kan vi ändra ?
Hur går det med att få med motorcyklar i vgu (vägar och gators underhåll) ?

som jag ser det så kommer det andra att göra speciellts mycket att vi får med att de skall ta hänsyn till motorcyklister när de utformar och underhåller vägarna.
det har ju varit prat om det länge men har de kommit till skott eller stallar de fortfarande ?
 

SGM

Moderator
Hur går det med att få med motorcyklar i vgu (vägar och gators underhåll) ?

som jag ser det så kommer det andra att göra speciellts mycket att vi får med att de skall ta hänsyn till motorcyklister när de utformar och underhåller vägarna.
det har ju varit prat om det länge men har de kommit till skott eller stallar de fortfarande ?

Runt omkring Mälardalen är det sämre än någonsin, vilket troligtvis kan härledas till den bistra vintern med stygga tjälskott på många av vägarna.

Men det lagas med oljegrus och snabelbilar numera, så merparten av 70-vägarna är snart grusvägar...tidigare var det bara runt kantgrusningen det blev grusväg ett par månader.

Så min spontana känsla är - att sköta vägarna skall ske på billigast möjliga sätt, lite svinn får man räkna med...
 

otemanu

New member
Tänk om det stod i planen att Sverige skulle ha de mest kompetenta och utbildade mc-förarna i Världen. Tänk om det stod att alla skulle utbildas efter de fått körkort. Tänk om aktiv säkerhet skulle vara viktigt för att få ner olyckor...

Det är sjukt att att en person lyckats få så mycket personlig makt över svensk trafik under en så lång tid. Tingvall är en makthavare inte ens regeringar rår på. Inget kommer ändras så länge han är kvar.
 

SGM

Moderator
Tänk om det stod i planen att Sverige skulle ha de mest kompetenta och utbildade mc-förarna i Världen. Tänk om det stod att alla skulle utbildas efter de fått körkort. Tänk om aktiv säkerhet skulle vara viktigt för att få ner olyckor...

Det är sjukt att att en person lyckats få så mycket personlig makt över svensk trafik under en så lång tid. Tingvall är en makthavare inte ens regeringar rår på. Inget kommer ändras så länge han är kvar.

Nejnej...hans vision är ju att få ned hastigheterna såpass att man kan kliva ur fordonet om det går snett.

Jag antar att flera läst hans uttalade i senaste Bike, man blir förbannad samtidigt som man tappar hakan, nog visste man att han är knepig, men fullt så urbota imbecill trodde jag inte...
 

Lelle K

New member
Jag har deltagit i dels SHK, etapp 1 o 2 samt BKK etapp 3 (SHK etapp 3 var fulltecknad) och jag upplever generellt en mognad och att det diskuteras en del på kurserna som SMC håller. Samtidigt har jag varit på "allmänhetens åkning", som Bike arrangerat och kört 2 år på raken på Gelleråsen. Samma där, mycket tänk och jag upplevde det som lika säkert som SMC´s kurser.

Den som påstår att kurser av den här sorten inte ger något, har som jag ser det antingen aldrig gått några själv, eller har så mycket fördomar mot allt vad bankörning kan ge som det troligen går att skaffa sig.

Jag läste i ett av de senare numren av Bike att vår egen lille trafiksäkerhetsprofet Hr Tingvall anser att bankörning INTE inverkar positivt på hur vi knuttar kör på allmän väg. Jag vill påstå att det beror på vad man tar med sig från "dagen på banan"

Det alla har möjlighet att lära sig under bankörning, är hur man kan hantera cykeln under exempelvis hård inbromsning. Ska man gasa för fullt på rakorna, vill det till att man kan bromsa inför kurvorna.

Vad ger det för trafiksäkerheten? Tja, en sådan sak som att man kan lära sig att det går att bromsa HÅRT och att det är möjligt att bromsa en liten bit in i kurvan - under förutsättning att man kan se in i kurvan. Bara en dumskalle börjar bromsa på väg in i en kurva som är blind...? Ni vet, det där med grus, lera och traktorer.

Sommaren är på tok för kort i Sverige - åtminstone den soliga delen - för att jag ska tycka att den räcker till att ta de kurser som jag behöver och har ekonomiska möjligheter att ta. Jag menar därmed inte att det är dyrt, men det är en del andra saker man får lova att prioritera om man har hus och dessutom saknar jobb. För min del var det avgörande att kunna gå kurser, då jag - efter 30 år med hojkort och har kört varje år - kunnat konstatera att jag har mycket kvar att lära mig.

Och jag tycker att banåkning - såväl kurser som "annan" åkning är ett ypperligt sätt att både få insikt och köra så fort jag känner för. Jag tillhör nämligen den konstiga skaran som tycker gränserna på våra landsvägar är för lågt satta, men inser att en del har det jobbigt med de som är och vi måste trots allt försöka samsas.
 

Pandan

New member
Tänk om alla åsiktsmaskiner som finns på forumet kunde lägga ner all den tid dom lägger ner på att tycka här på forumet, på något som andra kunde ha glädje av, exempelvis ideelt arbete åt SMC. det måste ju finnas något dom kan och inte bara har åsikter om.
Om man kunde komma dit så skulle SMC ha krafter som få kunde mäta sig med.

Ja jag har MC både med och utan ABS , men jag skulle aldrig försöka göra mina åsikter till sanningar. jag brukar ganska ofta, både själv och med frugan på, bromsa med ABS för kung och fosterland från max 130km/h dels för att inte glömma vilka krafter det är fråga om plus att frugan ska veta vad som händer om jag behöver nypa till allt vad jag kan.
Jag fick en fråga från en trafikpolis en gång på en bromsövningskurs om jag vågade bromsa allt som går från 130km/h!!! han sa att dom flesta som har ABS inte litar på tekniken så dom bromsar aldrig för fullt. Jag vet inte om det kan stämma men varför skulle han ljuga. hur är det ni som har ABS brukar ni ialla fall en gång i månaden broms allt som går, det ska man ju dessutom göra enligt tillverkarna, och litar ni på tekniken eller?
 

påK-en

New member
............................hur är det ni som har ABS brukar ni ialla fall en gång i månaden broms allt som går, det ska man ju dessutom göra enligt tillverkarna, och litar ni på tekniken eller?

Jag litar fullt ut på ABS systemet, bromsar ofta så att det griper in, speciellt om jag åker på bana. Har även då och då testat när det varit "skit" på vägen, man måste ju ha klart för sig hur det reagerar, när det inträffar nåt krisartat är det försent att ta reda på det.
Även i det här fallet ger övning färdighet - eller?
 
Top