Johny
New member
Jag läste en rapport från Transportstyrelsens hemsida där de drar slutsatsen att motorcyklister som har gått på utbildning har en större olycksrisk efter erhållen utbildning. Antar att det är bla SMCs kurser som åsyftas. Se citat och länk nedan
Det är en offentlig myndighet och sådana förutsätter jag har bildat sina slutsatser på objektiva fakta.
Hur är det egentligen, drar även SMC det sambandet?
Finns dessa objektiva fakta redovisad på något sätt?
Om det finns vore det väl bra att få den redovisad till medlemmarna.
Jag har själv gått ett flertal SMC-kurser och kan inte dra den slutsatsen på mig själv, snarare tvärtom.
Citat:
"Rätt kompetens mc-förare
– Vidareutbildning av motorcyklister
Idag bedrivs en rad vidareutbildningar för motorcyklister.
Utvärderingar av vidareutbildningars
trafiksäkerhetseffekt visar på en del positiva effekter
men ofta på negativa trafiksäkerhetseffekter, det vill
säga att förarna efter utbildningen faktiskt har en
högre olycksrisk än före utbildningen. En förklaring
kan vara att kursdeltagaren får öva på moment som
betraktas som särskilt svåra, till exempel kurvkörning
eller bromsning. Det finns en risk att tron på den
egna förmågan ökar mer än den faktiska förmågan.
Ett vanligt sätt att motverka denna effekt är att helt
enkelt undvika färdighetsträning i vidareutbildningar
utan koncentrera utbildningen på kunskap om risker,
så kallad riskutbildning."
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Fordon/Publ_2010_039.pdf
Det är en offentlig myndighet och sådana förutsätter jag har bildat sina slutsatser på objektiva fakta.
Hur är det egentligen, drar även SMC det sambandet?
Finns dessa objektiva fakta redovisad på något sätt?
Om det finns vore det väl bra att få den redovisad till medlemmarna.
Jag har själv gått ett flertal SMC-kurser och kan inte dra den slutsatsen på mig själv, snarare tvärtom.
Citat:
"Rätt kompetens mc-förare
– Vidareutbildning av motorcyklister
Idag bedrivs en rad vidareutbildningar för motorcyklister.
Utvärderingar av vidareutbildningars
trafiksäkerhetseffekt visar på en del positiva effekter
men ofta på negativa trafiksäkerhetseffekter, det vill
säga att förarna efter utbildningen faktiskt har en
högre olycksrisk än före utbildningen. En förklaring
kan vara att kursdeltagaren får öva på moment som
betraktas som särskilt svåra, till exempel kurvkörning
eller bromsning. Det finns en risk att tron på den
egna förmågan ökar mer än den faktiska förmågan.
Ett vanligt sätt att motverka denna effekt är att helt
enkelt undvika färdighetsträning i vidareutbildningar
utan koncentrera utbildningen på kunskap om risker,
så kallad riskutbildning."
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Fordon/Publ_2010_039.pdf