Handlovsgas & (Knix) kurser

dizzy

New member
Kan nån förklara varför man inte får avnända handlovsgas på era knix kurser?? (ev era stora ban kurser med???)

För mig som kört över 2000mil varav över 600 i Stockholms rusningstrafik och är extremt van vid det, då helt plötsligt bli förbjuden att använda detta enkla verktyg som gör mig till en bättre förare verkar helt j* horribelt

Motiveringen
"Det hör inte hemma på bana" är snudd på inkompetens.
SMC ska utbilda förare i att bli så trafiksäkra som möjligt och sker iofs på bana, men iom att SMC betonar trafiksäkerhet först o sen förbjuder ett verktyg som gör att man blir trafiksäkrare för att "det hör inte hemma på bana" .... vafaaan??

Motiveringen
"Man får inte samma kontroll på gasen" ÄR inkompetens.
Det har med träning att göra. ENDAST
Att ev en intruktör inte kan köra på bana med handlovsgas för att det blir bara fel... visst han kanske inte har tränat på det. Men det betyder INTE att det är fel att köra med ett sådant hjälpmedel om man nu skull vilja det.

Sen hade jag tron att SMC vill försöka få fler att utbilda sig o här blir jag nekad utbildning. Jag kör med handlovsgas tillvardags i trafiken och därmed så vill jag ha min handlovsgas även då jag övar på knix/stor bana. Allt annat känns jävligt korkat.

Sen hur gör SMC om det kommer glidare (som de flesta har en "bling bling" handlovsgas) ?
Nekar ni dem med utbildning?
Eller är det bara för att jag har en sporthoj o handlovsgas jag blir nekad?

Jag trodde som sagt att SMC stog för att utbilda motorcyklister att bli så trafiksäka förare som möjligt, så var vänlig & försök ge mig en förklaring till varför SMC då vägrar låta mig som förare använda de få hjälpmedel som finns för MC att bli bättre förare.
 

Igge

New member
Nu lägger jag mig inte i varför SMC ogillar det. Däremot så brukar jag vrida bort den när jag kör KNIX el.dyl.

Det jag vill kommentera är att handlovsgas kan få dig att bromsa sämre. Det märkte både jag och min polare som testade dessa.
Att man bromsar sämre beror på att man (åtminstone jag och min polare) normalt sett nyper åt genom att ha handloven som mothåll och inte bara tummen. Har man då en handlovsgas brukar det resultera i något mellan halv- och helgas på gasrullen vilket inte är särskilt bra om man försöker bromsa (drar man in kopplingen kan man tokvarvar man bara istället).
Detta ledde till att både jag och min polare började ha tummen som mothåll vilket medför mycket svagare nyp och mycket sämre bromsegenskaper.

Själv har jag dock modifierat min så att den nu bara har en tredjedel av bredden kvar och sitter längst ut så att jag kan ha hela handloven som stöd vid inbromsning, utan att gasa.

Nu när jag skrivit färdigt inlägget kommer jag också på att det jag tänker på kallas gashjälp men att man gasar med handloven, samma sak?
82-427_s.jpg


Edit: Det jag vill komma fram till är att du bör testa så att du kan bromsa ordentligt med den monterad. Om inte rekommenderar jag dig starkt att modifiera den eller ta bort den så att du kan!
 

dizzy

New member
Nu lägger jag mig inte i varför SMC ogillar det.
Oki då inväntar jag svar från någon SMC representant ang varför de inte tycker om det.

Däremot så brukar jag vrida bort den när jag kör KNIX el.dyl.
Det jag vill kommentera är att handlovsgas kan få dig att bromsa sämre. Det märkte både jag och min polare som testade dessa.
Att man bromsar sämre beror på att man (åtminstone jag och min polare) normalt sett nyper åt genom att ha handloven som mothåll och inte bara tummen. Har man då en handlovsgas brukar det resultera i något mellan halv- och helgas på gasrullen vilket inte är särskilt bra om man försöker bromsa (drar man in kopplingen kan man tokvarvar man bara istället).
Detta ledde till att både jag och min polare började ha tummen som mothåll vilket medför mycket svagare nyp och mycket sämre bromsegenskaper.

Själv har jag dock modifierat min så att den nu bara har en tredjedel av bredden kvar och sitter längst ut så att jag kan ha hela handloven som stöd vid inbromsning, utan att gasa.

Nu när jag skrivit färdigt inlägget kommer jag också på att det jag tänker på kallas gashjälp men att man gasar med handloven, samma sak?
82-427_s.jpg


Edit: Det jag vill komma fram till är att du bör testa så att du kan bromsa ordentligt med den monterad. Om inte rekommenderar jag dig starkt att modifiera den eller ta bort den så att du kan!

Bra att du postade den där bilden från biltema då det är än sånn jag har. Trodde att det hette handlovsgas iom att man använder handloven till att gasa med.

Oki, vettig anledning detta med gas & bromsbiten.
Men jag har aldrig någonsin haft problem med att bromsa & ev få gas samtidigt. Då jag bromsar använder jag med (precis som dig) handloven som mothåll, men det blir inte nån som helst gaspåverkan.
Det har med övning att göra. Precis som allt annat.

Kan mycket väl tänka mig att för de som inte har övat/kört mycket med handlovsgas att det inte är att rekomendera att då ha det då man kör på bana.

Men steget är långt från att SMC säger "Vi rekomenderar inte att ni använder handlovsgas på bana, ty ni kan få problem med både brom o gas kontroll" till att säga
"Vi på SMC förbjuder er att ha handlovsgas på våra bankurser"

Jag som då ALLTID kör med handlovsgas, har inga som helst problem med detta. Att andra har det visst, fine. Men varför förbjuda mig att köra med det på då jag är en mycket sämmre förare utan samt att jag aldrig skulle köra utan på vanlig väg.
 

Hoke

New member
Tråkigt att du verkar uppleva det hela så negativt Dizzy och i alla fall jag som instruktör tar åt mig av vad du skriver!
På vilket sätt anser du dig bli en bättre förare med handlovsgas i dylik trafik?

Jag personligen kan inte dra mig till minnes att det är uttalat förbjudet på SMC:s kurser, men i alla fall jag rekommenderar att man inte använder dessa av den enkla anledningen att två av de tre motorcyklarna som jag sett gå i backen de senaste två veckorna har varit utrustade med just dylika.
Detta trots att det verkar ovanligt att någon använder sig av dessa på våra Knix-kurser. Faktum är att jag bara sett detta på två av motorcyklarna på de tre senaste kurserna.

Om det är något vi vill undvika, är det incidenter på våra kurser!;)

PS
Tack vare detta kanske frågan tas upp på årsmötet nu ;-)
Ds
 
Last edited:

Igge

New member
Angående bromsningen så ber jag dig ta en extra koll. Man kan bromsa ganska duktigt med en del av handloven så att bromsningen är inte så dåligt. (Jag körde ändå en hel del med det)

Det jag märkte av det på var att jag inte gick upp på framhjulet vid hård inbromsning, bara nästan så skillnaden var hårfin. Men skillnaden mellan en olycka och att vara nära en olycka kan också vara hårfin.

Säkerheten först :)
 

Peter1980

New member
Jag måste säga att jag känner mig skeptisk till handlovsgas/gashjälp speciellt vid bankörning, men även rent allmänt.

Hur tröga gasrullar har ni egentligen? :)
Jag har svårt att se att man får samma finkänslighet i gasen med den där monterad. Åtminstone jag "finlirar" en del med gasen, särskilt på storbana, och det känns som att den där manicken mest är ivägen. Särskilt om man börjar burka mkt, och man håller så pass löst i styret så att handens grepp flyttas, ändras något. En extra "statisk" pryl på rullen känns "sådär"..

Kan inte minnas att jag någonsin sett en riktigt snabb/duktig förare ha en gashjälp monterad. Det enda tillfället där jag eventuellt kan se någon sorts anledning till att ha en är vid riktigt lång touringkörning..

Risken finns ju uppenbarligen (om man läser första posten) att man vänjer sig vid den där och istället inte "kan" köra utan den.. hur bra är det? Ovanor är otroligt svårt att vänja sig av med, så jag skulle köra utan den även vid långresor.

Vad gör dizzy om han ska låna någons hoj? klarar inte av att köra den eller monterar handlovsgasen innan avfärd?

Det känns ju även som den där faktiskt är ett säkerhetsproblem i vissa situationer.. bl a vid bromsning, som t ex Igge skriver. Men ponera att man av någon anledning "slinter" på gasrullen, blött, kör i en grop, eller vadsomhelst.. då måste man ju oavsiktligt kunna komma åt den där och ge plötslig ofrivillig gas..

Om någon har ett bra argument till hur och varför en handlovsgas skulle göra mig till en bättre och säkrare förare så dela gärna med er.. jag vill bli en både bättre och säkrare förare.

(Det jag försöker säga är att om du bara vänjer dig av med den där gasen så blir du förmodligen en minst lika bra förare utan den.. och vad kan vara lämpligare än att vänja sig av med den på t ex en knixkörning?)
 
Last edited:

Gibbson

New member
Som junior i forumet och till hojs, kanske jag inte borde posta det här men handlovsgas är väl i vägen både vid bromsning och motstyrningen (om man nu anänder det) man kanske tappar kontakten med hojens signaler? Har bara kört 2400 mil varav 2200 i stockholmstrafiken och har klarat mig bra utan. Det är väl bara att lyssna på erfarna förare och acceptera detta?
 

SGM

Moderator
Det där är ju lite som att köra med semestergas, helt klart blir det mindre finlir i körningen, och den stör garanterat när man kör aktivt och svänger.

Mil i stadstrafik har inget med aktiv körning på knix att göra - det svänger betydligt mer på det senare...och det sätter helt annorlunda krav på föraren.
 

Ricken

Member
Det här är väl nåt som TL får ta på varje specifik kursdag.
Men jag håler med Peter, visst det funkar skitbra att köra ned den på knix för dig. Men den dan du har nått lite längre på utvecklingsstegen och ska börja röra kroppen på ett sätt du inte är van vid, då kan den skapa problem.

Men det finns folk som åker rullstol och hojar, så varför skulle inte du klara det här.
:)
 

swischmc

New member
Nu måste jag protestera!
Gashjälp är precis som det heter: en hjälp när man är ute och kör. Det avlastar handleden och gör också att man slipper "knipa åt" runt gashandtaget hela tiden. Man får samma känsla i både höger och vänster hand. Skulle man ha en hoj som vibrerar lite (gud förbjude!) är det väldigt skönt att slippa hålla fast i styret hela tiden.

Själv använder jag gashjälp som ett självklart hjälpmedel vid touring och vanligt åka på landsväg och till/från jobbet. Blir det knixigare körning är det inte värre än att jag viker undan den. På storbana är det hugget som stucket, på knix väljer jag att vrida bort den.

Jag håller med trådstartaren. Är man van att köra med gashjälp ska man göra det även på SMC-kurser. Det är trafikutbildning och kör man med gashjälp i trafiken ska det såklart även användas under träning.
Däremot har jag varit med om att en instruktör sagt till en deltagare att använda gashjälpen, just för att det är så denne kör i trafik.

Att påstå att gashjälp ställer till det när man börjar hänga är ett rätt larvigt argument. Det är inte så vettigt att hänga i stadstrafik... Det är sällan hastighetsbegränsningarna på svenska vägar kräver att man hänger i kurvorna på 70-80-90-vägar heller...

SMC håller i trafikutbildningskurser. Inte bankurser - även om det ibland känns så...
 

Peter1980

New member
Nu måste jag protestera!
Gashjälp är precis som det heter: en hjälp när man är ute och kör. Det avlastar handleden och gör också att man slipper "knipa åt" runt gashandtaget hela tiden. Man får samma känsla i både höger och vänster hand. Skulle man ha en hoj som vibrerar lite (gud förbjude!) är det väldigt skönt att slippa hålla fast i styret hela tiden.

Själv använder jag gashjälp som ett självklart hjälpmedel vid touring och vanligt åka på landsväg och till/från jobbet. Blir det knixigare körning är det inte värre än att jag viker undan den. På storbana är det hugget som stucket, på knix väljer jag att vrida bort den.


Du skriver ju själv att handlovsgasen är ett hjälpmedel vid touring, jag anser inte att vare sig knix eller storbanekörning är touring.. men ja, det beror väl på körstil då..

Sen kan man ju undra varför du viker undan den vid knixigare körning om det inte spelar någon roll? Eller menar du att knix-körning inte är knixig?

Det är ju just handlovsgas på KNIX-kurser som trådskaparen har synpunkter på..

I övrigt så är det ju upp till var och en att använda de där.. men personligen så tycker jag att det är dumt att vänja sig med en grej som gör att man kör sämre utan den som TS antyder..
 

swischmc

New member
Du skriver ju själv att handlovsgasen är ett hjälpmedel vid touring, jag anser inte att vare sig knix eller storbanekörning är touring.. men ja, det beror väl på körstil då..

Sen kan man ju undra varför du viker undan den vid knixigare körning om det inte spelar någon roll? Eller menar du att knix-körning inte är knixig?

Det är ju just handlovsgas på KNIX-kurser som trådskaparen har synpunkter på..

I övrigt så är det ju upp till var och en att använda de där.. men personligen så tycker jag att det är dumt att vänja sig med en grej som gör att man kör sämre utan den som TS antyder..

Jag skrev att jag använder gashjälp vid både touring, till-och-från-jobbet-körning och vid vanlig landsvägskörning. Läs hela meningen.


Det handlar inte om att köra bättre eller sämre med eller utan gashjälp. Det handlar om att hitta det sätt att köra sin motorcykel så att man själv trivs. Trivs man med gashjälp i alla situationer ska man naturligtvis få använda den i alla situationer - även på kurs.

Själv trivs jag fantastiskt bra med gashjälp i nästan alla situationer, men ibland tycker jag att det är lättare att köra på knixiga vägar (inklusive knix-kurser) utan gashjälpen och då väljer jag att vika ner den. Det är min personliga erfarenhet och känsla för körning på min hoj. Trådskaparen trivs med gashjälp i alla lägen och situationer, varför ska han då ändra på det för att få köra på bana? SMC har trafikutbildning.

Att inte proffsförarna på motoGP har dessa beror förmodligen på att man bli mindre känslig - eller nåt. Men, det går inte att jämföra bankörning med körning i trafik. Jag vet ingen som måste kvala in för att köra hoj på väg (trots körkort), inte heller vara extremt vältränad och duktig på att handskas med höga farter. Inte så många vardagsåkare som byter till regndäck när det är blött heller.. eller har däckvärmare på innan varje tur.

Argumentet att man inte ska vänja sig vid något som sedan gör att man kör sämre utan... är det då dumt att vänja sig vid tex ABS? Jag bromsar garanterat sämre utan...

Kan ingen instruktör berätta vad de tycker och tänker om detta?
 
J

Janner

Guest
Handlovsgas - vara eller icke vara?

Hejsan. Nu ger jag mig in i denna diskussion med lite tankar om mitt eget användande av handlovsgas.

Jag körde förut en FJR och den hade (för mig) an ganska trög gasrulle, som gjorde att jag håll ett väldigt hårt grepp i handtaget hela tiden. Det resulterade i kramp i handen, dålig känsla för att styra och dålig bromsberedskap. När jag började använda min handlovsgas slappnade jag av betydligt mer och blev på det sättet en säkrare förare. Däremot valde jag att inte använda den när jag körde grus, som någon nämnde i tidigare inlägg, så var det lätt att i ett gupp "slå" till på den och få ett okontrollerat gaspådrag. Likaså när jag körde Knix eller BKK valde jag att köra utan eftersom jag ibland (inte alltid) upplevde att den var ivägen.

Nu kör jag Multistrada och började direkt att använda detta hjälpmedel. Glömde bort att plocka av den när jag körde ut på Knutstorp andra dagen jag hade min cykel och det var ganska otäckt. Multin har ett snabbt pådrag vid minsta lilla vridning på rullen och när jag skumpade till i nåt av guppen så kunde cykeln "hoppa" framåt på ett ganska otäckt sätt. Nu har jag valt att köra helt utan eftersom merparten av min körning blir på grusvägar.

Om någon av mina deltagare kommer till mig på en kurs, kommer jag förhöra mig om dennes körstil, hur många mil/säsong och så vidare. Om personen är van användare så provar vi och ser hur det funkar på banan.

I min omgivning, Knix Lockarp och BKK Skåne, finns inget uttalat "nej!" till handlovsgas, men visst tittar vi extra noga om det skulle se ut att störa deltagarens körning.

Kör lugnt, en massa lera, sädeskorn och grus på vägarna!
 

Svampe

New member
Jag hade en liten disskussion med TS om just hans handlovsgas.

Vid aktiv körning så ser jag faktiskt inga fördelar med den, har inte provat att köra med en så jag kan ha fel.
Vid en styrimpuls så ser jag en risk att det blir ett för kraftigt gaspådrag pga man råkar trycka till på flärpen och den vrider ner gasrullen.
Vid en inbromsning så ser jag en risk att man "bara" har tummen att hålla emot övriga fingrar, handen glider lättare över handtaget. Det ska inte förväxlas med själva förankringen i hojen.

Jag kan se fördelarna vid långkörningar när man inte varierar gaspådraget speciellt mycket.

Det jag menar med aktiv körning behöver absolut inte vara på bana. Det kan vara på favoritvägen där man kanske kör lite mer inspirerat med mer varierat gaspådrag.

Till TS. Du får gärna motivera på vilket sätt den gör dig till en bättre förare.
 
Last edited:

perjul

Yamaha XT660R
Är inte poängen med kurserna att man skall bli en bättre och säkrare mc-förare i trafiken? Om så, så låter det vettigt att öva med samma setup som man kör med normalt till vardags. Tycker jag. Som dessutom använder handlovsgas även vid offroadkörning...
 

dizzy

New member
Tack Janner, för att du tog dig tid att svara.

Oki det känns ju skönt att det inte är ett utalat förbud mot handlovsgas från SMC centralt.
Jag kör inte SMC's kurser för att bli snabbare på bana, utan för att bli bättre förare i trafiken och i trafiken använder jag mig abv handlovsgas. Det verkar ibland som både SMC instruktörer och (speciellt) deltagares huvudmål är att det ska gå snabbare på bana.
Vill jag lära mig hur man kör fort på bana ... då går jag inte en SMC kurs utan vänder mig till de som håller på med banracing o har bandagar. (även om mycket är samma sak)

Så då gäller det med andra ord att få instruktörerna där jag är att inse & förstå , att iom att jag alltid använder handlovsgas i trafiken så är det så jag vill ha det då jag går kurs.

Skulle jag upptäcka att handlovsgasen på något sätt känns fel, så kommer jag antingen att ändra körstil så det fungerar eller plocka av den/modifiera den.

Ta tex gruskörning. Där kanske det är så pass guppigt att handlovsgas känns fel.... men iom att det är en sporthoj jag kör blir det extremt lite gruskörning och de få gånger det blir går det mycket sakta. Så därför är just den biten inte aktuell just nu iaf, byter man hoj ... då är det ett annat läge

Då det gäller gupp på ansfalt väg ... prova köra vissa sträckor i norrland (tex viss sträcka på väg 365 mellan umeå o skellefteå som jag kört ... säg några hundra gånger då jag bodde därikring) .... känns som man behöver njurbälte :(
Inte ens där, då det känns som hojen ska skaka sönder, har det varit nån tendens till problem(som har med handlovsgasen att göra)

Håller som sagt med om att SMC instruktörerna ska prata med deltagarna om ev nackdelar med handlovsgas. Men iom att det är trafikutbildning så ska just handlovsgas vara upp till deltagaren att bestämma om man ska ha det eller inte.

Tack Svampe, för att du med tagit dig tid att svara
Dina åsikter uppskattas verkligen och även den tid du ställt upp med för mig. Det är inte du som gjort att jag fått känslan av att det är förbjudet, bara så du vet :)

Jag vidhåller dock att hur bra/dåligt det är med handlovsgas är en övningssak, precis som allt annat då det gäller mc åkning. Vissa saker fungerar direkt för vissa och inte alls för andra.

Sen finns det alltid risker med mc åkning.
Man måste vara medveten om fördelarna/nackdelarna med iprincip alla saker.
Sen måste man för var o en av dessa väga för och nackdelar mot varandra och välja det som känns mest rätt.
Tar vi utrustning på förare o mc så:
Handlovsgas är en sådan sak.
Solglasögon är en annan.
Öronproppar är en.
Kross skydd under allväderstället är en
Läderställ är en.
Musik är en.
Touring däck eller bandäck är ytterligare en
ABS är en.
Typ av handskar är en.
Topbox är en.
Packväskor är en.
Listan kan göras lång.

tar vi körning i trafik:
Ska jag gasa eller bromsa i denna trafikistuation
Vad ska jag ha blicken på just nu?
vilken växel är bäst?
hur mycket ska jag luta mc:n i denna kurva
Även här kan listan göras lång

Iom att SMC ska utbilda trafikanter att bli mera trafiksäker är det fel att "förbjuda" saker som förvissa totalt sett höjer trafiksäkerheten.
Ta öronproppar. Med dessa hör man övrig trafik sämmre och därmed blir farligare i trafiken. MEN om de gör kanske att personen inte får huvudvärk och därmed inte tappar konsentrationen lika lätt. Så totaleffekten av öronpropparna blir att trafiksäkerheten ökar.
Att då "förbjuda" dessa vid utbildning är fel.
Att påpeka att öronpropparna kan ha vissa dåliga effekter, det är helt rätt.

Den fråga ni som SMC instuktörer måste ställa är:
Vad är bättre:
Att upplysa nån om ev dåliga effekter och låta deltagaren själv bestämma hur han/hon vill göra och sen utbilda efter de förutsättningarna
ELLER
förbjuda ditt eller datt o därmed ev tappa delagaren från utbildningarna och i slutändan då låta deltagaren vara trafikfarligare.

Tar man då i mitt fall just handlovsgasen så gör den att för mig ökar den trafiksäkerheten även under aktiv körning. Visst, den kan ha negativa effekter som jag är medveten om, men totalt ökar den min trafiksäkerhet.
Att då inte låta mig öva med den på under knix kuser .. tja då kommer jag inte att gå några fler kurser.
Svårare än så är det inte för mig.
Har tänktigenom detta och anser att jag vill endast köra med handlovsgasen på. Allt annat är ointressant då jag endast kommer att vara irriterad på att jag inte får ha den på och därmed inte ha nått större utbyte av fortsatta gå kurser.

Och tacka alla andra som visar intresse kring detta.

Jo just det såg just sista raden i svampes inlägg och här är svaret till detta:
Jag blir bättre förare med handlovgasen på även vid aktivkörning för att
1) jag slappnar av så otroligt mycket bättre
2) får mycket bättre konsentration
3) med denna hoj: mycket bättre känsla i gaskontrollen
4) får inte kramp i handen efter 5min
5) bättre bromskontroll
6) bättre körställning
7) blir inte irriterad på att den inte finns där
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC är en ideell organisation, som bygger på att ideella medlem bistår i en stor omfattande och ofta kompleks verksamhet.

Även om vi har anställd personal, och är en prof. remis instans i MC frågor, mv., finnsn det trots allt en del frågor vart SMC inte har tagit beslut, eller önskar ta beslut...

Instruktörsverksamheten, har ca. 400 ideella instruktörer, som är aktiva. Dvs att man har jobbat som instruktör på min. en kurs inom senasta två åren.

Handlovgas - semestergas, kärt barn flera namn, har inte varit diskuterad i några av dom centrala instruktörs grupper, som jobbar med att definera SMCs syn på MC körteknik och vad instruktörer lärer / rådgiver deltagera om.

Då bör vi liksom ha detta på plats - Självfallet, är det i en sådan organisation, med så många duktiga motorcyklister altid skillnader i erfarenheter med specifika "gadget´s mv."

Min personliga rekomendation i casen som TS drar är:
- Hitta ett kompromis på en kursdag, testa med och utan i dom övningar vart man inte är överens om det är nyttja eller skada..


Lycka till...


Jag gärna understryka att med nästan 70.000 medlem, tusindtals ideella, 400 engagerade instruktörer - då blir det ibland nya frågor. Och bara för att en eller även flera har en åsikt - är detta inte identisk med att Riksorganisationen SMC har beslutat att ........
 

CB_Tobbe

New member
Det är en väldig skillnad i gasresponsen på en vt 750 glidare på 45 hk och en gsxr 1000 på 180 hk. Ett hjälpmedel som passar utmärkt på vt750 kan vara direkt farligt på en gsxr 1000. Så det blir omöjligt att ge något generellt råd om användningen. Jag tycker det verkar läskigt med sådana grejer på en sporthoj.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Om en instruktör / träningsledare känner att något tillbehör/annat på din motorcykel kan innebära en risk för dig och/eller övriga deltagare så tycker jag att man skall lyssna på denne, även om man har en helt annan åsikt själv.

Han/hon kan ha rätt eller fel, men måste kunna fatta sådana beslut även om någon enstaka deltagare kan bli orättvist behandlad.

Handlovsgasen kanske bara är en "krycka" för dig, efter några knixkurser kanske du hittat en körställning/förankring i hojen som gör att du inte kommer sakna den alls i din vanliga körning. Så var det åtminstonde för mig, innan jag började träna med SMC på knix/storbana så hade jag jämt ont i händer och armar. Nu har jag oftare ont i benen...

Skall man puttra en massa motorvägsmil så är det kanske läge att plocka fram den, för jag håller absolut med om att det är tradigt att sitta och hålla konstant hastighet med gasrullen mil efter mil.
 
Top