Handlovsgas & (Knix) kurser

Hasse

New member
Skoj eller allvar ?

Hej min privata åsikt är att om man inte orkar
gasa med handen i 15-20 min på bana stor eller liten så
borde man göra något åt det.
Såklart om man har något fel på handleden kommer väl saken i ett annat läge.

Undrar om du inte skojar med oss forumläsare.
Semesterresor eller annan avkopplande resa är väl ok men...

Jag hörde talas om en kille som alltid höll full gas och reglerade
hastigheten med bromsen. Det är ju också en teknik men det
går ju åt mycket bromsbelägg förståss.
 

swischmc

New member
Finns ju skönare saker att plocka fram än biltemaplastbitar!

Liiite skillnad i pris bara... kanske är gashjälpen fattigmans audi? ;)


Tycker, trots starkt motstånd här på forumet, att det är en smart sak, gashjälpen. Det finns tröga gasrullar och det finns svaga handleder. Det finns också fingrar som är känsliga för vibrationer. Varför skulle man inte få använda ett hjälpmedel när detta finns?
Får man inte köra hoj om man inte orkar gasa utan hjälp?
Om man använder gashjälpen varje dag, vart man än ska med hojen, är det då inte bättre att träna med den även på smc´s trafikövningar?
 

SGM

Moderator
Liiite skillnad i pris bara... kanske är gashjälpen fattigmans audi? ;)


Tycker, trots starkt motstånd här på forumet, att det är en smart sak, gashjälpen. Det finns tröga gasrullar och det finns svaga handleder. Det finns också fingrar som är känsliga för vibrationer. Varför skulle man inte få använda ett hjälpmedel när detta finns?
Får man inte köra hoj om man inte orkar gasa utan hjälp?
Om man använder gashjälpen varje dag, vart man än ska med hojen, är det då inte bättre att träna med den även på smc´s trafikövningar?

Har man så veka handleder är det dags att börja träna lite. :D
 

Hasse

New member
Liiite skillnad i pris bara... kanske är gashjälpen fattigmans audi? ;)


Tycker, trots starkt motstånd här på forumet, att det är en smart sak, gashjälpen. Det finns tröga gasrullar och det finns svaga handleder. Det finns också fingrar som är känsliga för vibrationer. Varför skulle man inte få använda ett hjälpmedel när detta finns?
Får man inte köra hoj om man inte orkar gasa utan hjälp?
Om man använder gashjälpen varje dag, vart man än ska med hojen, är det då inte bättre att träna med den även på smc´s trafikövningar?

Om man får "vita fingrar" efter 20 min gasande och gasrullen är ok
tyder det på att du har dålig blodcirkulation. Ett tips är att sluta röka
ifall du ligger åt det hållet.

Du kan väl inte ha alla problemen på en gång heller ?
Min tanke är att det inte är snällt att driva med
dina kamrater här på forumet
 

Triumph int

New member
Gå till grundproblemet istället för att köpa plastbitar.

Om returfjädern är för hårt spänd, släpp då ett varv
på fjädern så får du en fjäderlätt gasrespons.
 

CB_Tobbe

New member
Faran med gashjälp på en 1000 cc supersporthoj är när man förflyttar sig på hojen i en kurva, så blir väldigt lätt att "stöta" till gasen ofrivilligt. Det kan lätt resultera i en onödig vurpa.
 

hamre

Member
Liiite skillnad i pris bara... kanske är gashjälpen fattigmans audi? ;)


Tycker, trots starkt motstånd här på forumet, att det är en smart sak, gashjälpen. Det finns tröga gasrullar och det finns svaga handleder. Det finns också fingrar som är känsliga för vibrationer. Varför skulle man inte få använda ett hjälpmedel när detta finns?
Får man inte köra hoj om man inte orkar gasa utan hjälp?
Om man använder gashjälpen varje dag, vart man än ska med hojen, är det då inte bättre att träna med den även på smc´s trafikövningar?

Jag håller med dej, det är ett bra hjälpmedel.
För att köra sporthoj måste man tydligen vara utan defekter! Så låter det iallafall på denna tråden.
 

Krax

New member
Vi ska se om jag klarar att kommentera tråden lite granna.

Först måste jag säga att "dizzy" skriver mycket tydligt och klart så jag ska försöka att inte svara för kort som jag kan göra ibland.

Min privata åsikt är att gashjälpmedel typ "plastflärp" eller "trög rulle" kan vara mycket skönt att använda vid långkörning, men att det ställer till problem vid körgårdsövningar och knixövningar. Vi har haft flera vurpor på sista tiden som beror på dålig gaskontroll där jag misstänker "plastflärpen" så jag är skeptiskt till att användandet vid dylika övningar.

Jag kan tänka mig att ok kör med "plastflärp" men endast i de lungna grupperna och ej i blå och röd (Snabba grupperna)...

Problemet är att vurporna har varit i de lugnare grupperna, så jag vet inte riktigt hur man ska göra.

Jag kan säga som så att:
Om man vill köra i snabb grupp och jag är ansvarig instruktör i den gruppen så får man inte köra med "gashjälp", typ samma resonemang att man inte kör med öppen hjälm eller nylonkläder eller utan ryygskydd på storbana i snabb grupp på vissa banor.
 

swischmc

New member
Tack hamre! :)

För att svara på övriga svar på mitt senaste inlägg:
nej, jag röker inte
nej, jag har inte svaga handleder
nej, det är inte fel på gasrullen
nej, jag kör inte sporthoj (framgår rätt tydligt av mig avatar...)

Jag "mobbar" inte trådskaparen eller driver med andra på forumet. Jag tycker att det är upp till var och en att använda de hjälpmedel som finns. Varför skulle man inte få göra det? Om det sedan är pga av något speciellt, tex svaga handleder, eller om det bara är för att man upplever körningen som skönare med gashjälp, tycker inte jag spelar någon roll.

Visar det sig att det blir fler krascher på knix och storbana med gashjälp måste smc ta ett generellt beslut. Samtidigt vänder sig smc´s kurser till alla medlemmar och genom ett sånt beslut kanske man avskräcker medlemmar från att gå kurserna. Det vore synd.

Personligen kör jag med gashjälp nästan jämt (se tidigare inlägg), men vrider oftast bort den när jag är på knix eller storbana. Mitt personliga beslut, eftersom det passar just mig.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Bortsett från åsikten att man åker bil om man ska långt.. så har jag ingen åsikt i frågan.


Däremot luktar tråden lite unket. Om man nu är villig att gå en kurs, förmodligen för att lära sig något man inte kunde innan, eller bli bättre på det. Så känns det ju lite grundläggande att man tar till sig av instruktörernas erfarenheter och synpunkter.

Ungefär som att påpeka för nån som sitter med tårna spretandes åt sidorna och har hälen på fotpinnarna att "du MÅSTE flytta upp fötterna annars kommer du slå i asfalten vilket ger en stor risk för att du går omkull". Och att denne svarar att "jag har åkt såhär i 30 år och det har aldrig varit ett problem"!

Tanken med en kurs liksom Knix är att jobba bort felaktiga beteenden och reflexer för att skapa säkrare och tryggare förare. Som hyfsat rutinerad hojåkare (aktiva mil) kan jag direkt se vilka problem som kan uppstå med liknande hjälpmedel även om jag inte testat själv. Något jag förvisso anser att man borde göra innan man dömer.

MEN... Att vända från kursen för att man inte får använda ett sånt hjälpmedel visar någonstans på ett handikapp. Ok att det är en bra hjälp vid långtouring (bilen;)), men på kurs handlar det förhoppningsvis om att lära sig svänga och bromsa, vilket är grunden för all säkerhetshöjande färdighetsträning. Att då inte ens vara villig att ta till sig av instruktörernas erfarenheter luktar som sagt lite unket för mig.

0,50 C
 
Top