Handledare

karenina

New member
I dag fick jag veta att jag inte är betrodd som handledare för en tjejkompis som ska ta MC kort. Jag tog mitt MC kort 2007 med de gamla reglerna. Jag är så kort så var tvungen att köra upp på en Kawa 500 med A1 behörighet. Min egen MC som jag körde galant var för "tuff" vad gällde kubik kontra Watt= Suzuki GSR 600 så den var jag tvungen att strypa!

Är jag en sämre handledare för att jag tog A1? Knappast. Alla prov är lika för alla oavsett kubik eller watt. Min mor som är halvsidigt förlamad kan i princip bli handledare. Vem kan bevisa att handledaren har erfarenhet av MC? Ingen vet om min mamma har haft en Enduro som hon har kört utan reg.bevis.

Jag blir bara så less på alla "jävla" regler som hindar oss MC förare. Jag anser att jag har både kunskap och erfarenhet som krävs att bli handledare. Alla Sveriges MC förare borde komma till Stockholm och demonstrera utan för Regeringskansliet. DÅ borde de väl lyssna på oss.

Kawasaki

New member
Du har tagit kort för mellanklass 07, då ska man väl som jag förstår efter 2 år automatiskt kliva upp till obegränsat utan att behöva göra något prov för tung mc.
Men du får inte vara handledare för obegränsat? Låter ut konstigt vad är motiveringen menar dom att om man tagit kort för begränsat så får man bara vara handledare för det oavsett om man kanske kört obegränsat längre än begränsat.

Cyborg

New member
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
A1-kort = lätt motorcykelkort, då skulle du aldrig få köra upp på 500 kubik, även om du är kort!
A med begränsning är mer troligt att du då tog.

Men ditt kort borde ha blivit obegränsat år 2009, vilket då innebär att du i år haft ditt obegränsade kort i snart 6 år, vilket borde räcka mer än väl för att bli handledare.
Så har du verkligen ansökt om att få bli handledare eller är det snarare så att du tycker att du borde få bli det utan att behöva ansöka?
Om du har ansökt: hur löd Transportstyrelsens beslut att inte låta dig bli handledare?
Det enda jag då kan komma på är om du har blivit av med ditt körkort under tiden du haft obegränsat.

Du beskriver att du är kort och att du fick köra upp på en Kawasaki 500 (antar att det rör sig om den gamla ER5an), problemet är bara att din GSR600 har en lägre säteshöjd än vad ER5 har, så om du är så kort, varför köra upp på en motorcykel med en högre sitthöjd?

Det låter som att du lämnar bort en del viktiga detaljer.

karenina

New member
Jag tog MC A1 dvs med begränsning 11/8 2009. Efter två år behövdes ingen ny uppkörning för s.k. full behörighet. A utan begränsning har jag haft sedan 11/8 2011. Jag har haft MC kortet i 6 år nu i augusti. Motiveringen till avslaget är att jag inte innehaft minst 5 år MC kort för det slag som övningskörningen avser.

Jag kör en hel del och tränar på bana osv så jag anser själv att jag skulle vara en bra handledare. Är också en mogen kvinna så mitt bilkörkort tog jag redan 1982.

Det är verkligen inte lätt att ta MC körkort i detta land.

Kawasaki

New member
Ja då förstår jag att det inte går om du tagit det 09 och inte 07 som du först skrev, så är reglerna så du får vänta till nästa år innan du kan bli handledare.
Även om man är duktig och mogen på mc så hjälper inte det. Man måste ha haft obegränsat i 5år för att kunna bli handledare man får inte räkna in åren med mellanklass.

Last edited:

Cyborg

New member
Så vi ska ut och demonstrera för att du inte vill följa reglerna?
Förövrigt har du fortfarande INTE A1-kort! Och nej det hette inte A1-kort när du körde upp, A1 har alltid varit lätt mc-kort!

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 7485SMC har uppvaktat Transportstyrelsen och Näringsdepartementet flera gånger för att försöka få en ändring av hur man ser på begreppet erfarenhet från fordonet. Sättet att räkna på gör att många inte har någon handledare för privat övningskörning.
SMC:s förslag:
"SMC föreslår att Transportstyrelsen ändrar tillämpningen vid ansökan om handledarskap på motorcykel och ser varje år med någon form av A-behörighet som att man haft körkort för fordonet motorcykel. SMC föreslår att en handledare som har den behörighet som ansökan avser och innehaft någon form av A-behörighet under minst fem år (A begränsad, A2 och A) och fyllt 24 år ska kunna godkännas som handledare för privat övningskörning för samtliga A-behörigheter.
Om Transportstyrelsen skulle acceptera SMC.s förslag innebär det att personer haft körkort för någon form av A-behörighet i mellan fem och nio år, men med varierande effekt. Samtliga har dock alltid haft A-behörighet tre-fyra år. Erfarenheten från A1 blir därmed enbart en bonus i fråga om erfarenhet."
SMC:s senaste brev bifogas.

Hansi

Skrivit för mycket
View attachment 7485
Om Transportstyrelsen skulle acceptera SMC.s förslag innebär det att personer haft körkort för någon form av A-behörighet i mellan fem och nio år, men med varierande effekt. Samtliga har dock alltid haft A-behörighet tre-fyra år. Erfarenheten från A1 blir därmed enbart en bonus i fråga om erfarenhet."

Det där stycket måste ha råkat ut för en olycka i ordbehandlingen?