Handledare sökes i Hägersten!

Alexander76

Member
Hej!

Jag heter Alex, är 40 år och bor på åsen. Min bakgrund är denna:

Jag har sedan starten av denna säsong utbildat mig via körskola hela vägen fram till uppkörningen där jag rev i högfarten (tullinge) och ombads träna lite mer och sedan komma på återbesök :) Pinsamt som sjutton eftersom just den biten var jag som mest säker på! Både jag och min körlärare anser att jag är "färdig" och att jag helt enkelt borde sluta vara så kass på uppkörningen - men det kommer vara långt mellan uppkörningar om de ska bokas via skolan så det bästa för mig om jag ska hinna köra lite på riktigt innan snön kommer är att hitta återbud och boka privat.

Hittills har jag som sagt kört 100% med skolans hoj. Jag HAR en alldeles utmärkt hoj stående i mitt garage som jag tänkte använda från och med nu men problemet är att jag verkligen inte hittar någon i min bekantskapskrets som har möjlighet att bli min handledare. Därför söker jag nu någon som kan:

1) Köra några gånger med mig så jag lär mig min egen hoj inför manöverbanorna. Skolans hade XJ6 och jag har en 650 Versys. Skillnaden är kanske inte enorm men jag vill gärna komma till uppkörningen med en hoj som jag har lärt känna lite först.
2) Hänga med till själva uppkörningen (var jag nu lyckas få tag i en tid, förmodligen i sthlm).

Så vad sägs? Givetvis ersättning efter överenskommelse (soppa, slitage, luncher, förlorad tid osv).

Vill tillägga att även om skolan lyckas vaska fram en uppkörningstid så är det aldrig fel med mängdträning i trafik, för att inte tala om att det helt enkelt är extremt roligt :)

Och som sagt, jag har redan all utrustning på min sida - hoj, kläder och väst. Jag är redo att köra så fort vi fixat intyg till dig!

Mvh,
Alex
 
Last edited:

Alexander76

Member
Tackar :)

Har åkt lite på kvällarna och jobbpendlar även (alla två dagarna sedan jag körde upp) men känner att det inte finns tillräckligt många timmar på dygnet! Det fullkomligen kliar i mig, jag vill bara åka åka åka.

Andra uppkörningen gick som sagt bättre än första totalt sett men det kändes verkligen inte så i början. Jag startade krypkörningen alldeles för fort så han hoppade ut på banan och sa åt mig att sakta ner. Sen vid sista konparet kom jag in konstigt så jag var tvungen att nypa bromsen och höll på att tappa hela rasket. Typ som man höll på första gången man någonsin testade krypkörningen, riktigt pinsamt. Men vägen tillbaka gick bättre och av någon anledning släppte han mig vidare utan att ens be om en andra körning. Högfarten gick som en dans och jag vet ärligt talat inte vad problemet var på första uppkörningen, jag blev väl för kaxig kanske eftersom krypkörningen gick så otroligt bra. Bromset gick bra också denna gång, fick till ett par riktigt korta sträckor utan att ABS:en gick i och då sa han att det blir trafik nästa. Jag höll på att ramla av hojen när jag hörde det, hade jag verkligen klarat manöverbanan?

Trafiken gick väl helt ok. Jag höll på att köra mot rött vid ett tillfälle när vi skulle ut från en mack, jag såg ljuset men tänkte av någon outgrundlig anledning att den inte gällde mig haha - fast tydligen enligt inspektörn hade den slagit om till grönt preciiiiis innan jag passerade stolpen med framhjulet så han släppte det, men han sa till mig sen att hade det varit rött hade jag blivit underkänd direkt och jag borde kolla rödljusen bättre i framtiden eftersom det kan vara farligt annars :p Annars var det nog bara att köra precis som man tänker sig - någorlunda självsäkert utan att vara en fara för dig själv eller andra.

Lite reklamvarning nu men jag vill passa på att tacka Staffans Trafikskola som lärde mig att (hjälpligt) köra hoj :tummenupp
 

Hojkul!

New member
Härligt att du kan jobbpendla!
Såklart du ska passa på att köra så mycket du kan - snart är mörkret, kylan, halkan och snön här... :(

Jag anlitade Staffan´s trafikskola och Staffan själv var lärare när jag körde.... på 1990-talet.... MYCKET bra lärare :tummenupp

/H
 
Top