Hej,
Jag har skickat in en överklagan på beslutet. Den anledningen att det står i lagen att man skall föra fram ett fordon av samma slag.
SFS nr: 1998:488
Departement/
myndighet: Näringsdepartementet
Rubrik: Körkortslag (1998:488)
Utfärdad: 1998-06-11
Ändring införd: t.o.m. SFS 2004:1087
7 § Uppsikt under övningskörning som avses i 5 § 3 får utövas endast av den som har godkänts som handledare för den som övningskör. Sådant godkännande får meddelas den som
1. fyllt 24 år,
2. har körkort för fordon av det slag körningen avser,
3. under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren haft ett sådant körkort, och
4. har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med den som skall övningsköra, om det är fråga om övningskörning för förarbehörigheten B.Ett godkännande som handledare får dock inte meddelas den vars körkort under de senaste tre åren har varit återkallat enligt vad som sägs i 6 § andra och tredje styckena. Lag (2004:1087).
Lagen ger därmed en tolkning där samma slag likväl kan vara begränsad som obegränsa tung mc OM INTE... lagen även säger enligt vägtrafikdefinitionen
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner (fordonsförordningen: 3 kap EG-typgodkännande)
SFS 2001:559
Motorcykel
1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt
placerade hjul som är konstruerat för en hastighet
som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det
drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym
som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa
utan last som är högst 400 kilogram eller 550
Lätt motorcykel
1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor med
en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en
nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor
som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
Tung motorcykel
En motorcykel vars motor har en slagvolym som
överstiger 125 kubikcentimeter eller en nettoeffekt
om överstiger 11 kilowatt.
Samma slag är alltså en lätt motorcykel respektive tung motorcykel. Lagen har inte definierat skillnad.. begränsad och obegränsad. Och eftersom jag inte fått göra ett teoriprov, uppkörningen eller fått nytt körkort anser vägverket att jag har lika mycket behörighet för begränsad som obegränsad tung..
Vi får se... Har inte fått svar än..
Jag har skickat in en överklagan på beslutet. Den anledningen att det står i lagen att man skall föra fram ett fordon av samma slag.
SFS nr: 1998:488
Departement/
myndighet: Näringsdepartementet
Rubrik: Körkortslag (1998:488)
Utfärdad: 1998-06-11
Ändring införd: t.o.m. SFS 2004:1087
7 § Uppsikt under övningskörning som avses i 5 § 3 får utövas endast av den som har godkänts som handledare för den som övningskör. Sådant godkännande får meddelas den som
1. fyllt 24 år,
2. har körkort för fordon av det slag körningen avser,
3. under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren haft ett sådant körkort, och
4. har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med den som skall övningsköra, om det är fråga om övningskörning för förarbehörigheten B.Ett godkännande som handledare får dock inte meddelas den vars körkort under de senaste tre åren har varit återkallat enligt vad som sägs i 6 § andra och tredje styckena. Lag (2004:1087).
Lagen ger därmed en tolkning där samma slag likväl kan vara begränsad som obegränsa tung mc OM INTE... lagen även säger enligt vägtrafikdefinitionen
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner (fordonsförordningen: 3 kap EG-typgodkännande)
SFS 2001:559
Motorcykel
1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt
placerade hjul som är konstruerat för en hastighet
som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det
drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym
som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa
utan last som är högst 400 kilogram eller 550
Lätt motorcykel
1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor med
en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en
nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor
som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
Tung motorcykel
En motorcykel vars motor har en slagvolym som
överstiger 125 kubikcentimeter eller en nettoeffekt
om överstiger 11 kilowatt.
Samma slag är alltså en lätt motorcykel respektive tung motorcykel. Lagen har inte definierat skillnad.. begränsad och obegränsad. Och eftersom jag inte fått göra ett teoriprov, uppkörningen eller fått nytt körkort anser vägverket att jag har lika mycket behörighet för begränsad som obegränsad tung..
Vi får se... Har inte fått svar än..