Handledare för A men....

tessan

New member
Hej,

Jag har skickat in en överklagan på beslutet. Den anledningen att det står i lagen att man skall föra fram ett fordon av samma slag.

SFS nr: 1998:488

Departement/
myndighet: Näringsdepartementet

Rubrik: Körkortslag (1998:488)

Utfärdad: 1998-06-11

Ändring införd: t.o.m. SFS 2004:1087
7 § Uppsikt under övningskörning som avses i 5 § 3 får utövas endast av den som har godkänts som handledare för den som övningskör. Sådant godkännande får meddelas den som
1. fyllt 24 år,
2. har körkort för fordon av det slag körningen avser,
3. under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren haft ett sådant körkort
, och
4. har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med den som skall övningsköra, om det är fråga om övningskörning för förarbehörigheten B.Ett godkännande som handledare får dock inte meddelas den vars körkort under de senaste tre åren har varit återkallat enligt vad som sägs i 6 § andra och tredje styckena. Lag (2004:1087).

Lagen ger därmed en tolkning där samma slag likväl kan vara begränsad som obegränsa tung mc OM INTE... lagen även säger enligt vägtrafikdefinitionen

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner (fordonsförordningen: 3 kap EG-typgodkännande)
SFS 2001:559

Motorcykel
1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt
placerade hjul som är konstruerat för en hastighet
som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det
drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym
som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa
utan last som är högst 400 kilogram eller 550


Lätt motorcykel
1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor med
en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en
nettoeffekt av högst 11 kilowatt.
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor
som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt.

Tung motorcykel
En motorcykel vars motor har en slagvolym som
överstiger 125 kubikcentimeter eller en nettoeffekt
om överstiger 11 kilowatt.


Samma slag är alltså en lätt motorcykel respektive tung motorcykel. Lagen har inte definierat skillnad.. begränsad och obegränsad. Och eftersom jag inte fått göra ett teoriprov, uppkörningen eller fått nytt körkort anser vägverket att jag har lika mycket behörighet för begränsad som obegränsad tung..

Vi får se... Har inte fått svar än..
 

P-O Noren

New member
Intressant!
håller tummarna för dig Tessan.

Uppenbarligen så vill länsstyrelserna gemensamt motverka att det blir för många handledare. Dom är ute efter att ge så många avslag som möjligt. Tyvärr så behöver inte dessa beslut följa juridikens lagar eftersom detta handlar om ett typ av förvaltningsärende. Då gäller förvaltningslagen om jag förstått detta rätt. Följden blir att besluten kan vara godtyckliga, och du kan bara överklaga internt. Aldrig dra detta till länsrätten och liknande...
 

tessan

New member
Fick avslag..

:mad:De hävdar fortfarande behörighet.

Tyvärr blir man straffade för att man vill satsa på att vara säker i trafiken och vänta med att köra tung mc. Så vad ni än gör kör inte upp för mellanklass mc, en "pappersvändares" lag för att särskilja mc-storlekar, kör för tung direkt även om det äventyrar er säkerhet.

/Therese
 

Marie

Banned
:mad:De hävdar fortfarande behörighet.

Tyvärr blir man straffade för att man vill satsa på att vara säker i trafiken och vänta med att köra tung mc. Så vad ni än gör kör inte upp för mellanklass mc, en "pappersvändares" lag för att särskilja mc-storlekar, kör för tung direkt även om det äventyrar er säkerhet.

/Therese

På vilket sätt är man mera säker i trafiken för att man kör upp på mellanklassare först?
Jag förstår inte logiken!
Den logik jag kan hitta är att unga förare med mindre välutbildat omdöme kanske skall ha klenare hoj i början tills omdömet vuxit till sig, men i övrigt?

Själv gick jag med 'cornflakes-A' och köpte en 72 kusars hoj, bara för att 'någon' pratat för mig att inte ha för mycket kräm i början. Tyckte efter några veckor att äskespelet var alltför tunt i karaktären och köpte mig en 98-hästare istället. Jag tycker att jag kör säkrare med rejält vridmoment i spisen - viktigare än antalet hästar i mitt tycke - för med en hoj där man i stort sett slipper växla får i varje fall jag en mera avspänd körning, och mindre risk att det ideliga växlandet förleder till en 'sportigare' och aggressivare körning.

Mitt råd till den som är någotsånär vuxen (24 eller mer) är därför att köpa en rejäl hoj från början, med minst 900 kubik, och köra upp för A obegränsat från början.
 

Goffen

New member
Någon som vet då hur lång tid det tar innan man får beskedet om att man är godkännd handledare? Jag skickade in för 3veckor sen ca men än har jag inte hört varke bu eller bä. Däremot fick han jag skulle köra med sitt lämp igår och han ansökte dagen efter jag gjordet det. Är det så att han måste få sitt lämp godkännt innan mitt ärende behandlas???
 

Marie

Banned
Någon som vet då hur lång tid det tar innan man får beskedet om att man är godkännd handledare? Jag skickade in för 3veckor sen ca men än har jag inte hört varke bu eller bä. Däremot fick han jag skulle köra med sitt lämp igår och han ansökte dagen efter jag gjordet det. Är det så att han måste få sitt lämp godkännt innan mitt ärende behandlas???


Beror på var du bor.
Storstadslänen tar ofta väldigt lång tid....
Förra året tog det för mig nästan tre månader här i Skåne. Hade jag bott i Halland hade det tagit ungefär en vecka.
 
Top