'Handlebar risers' farligt eller inte?

lochraceness

New member
Hej igen. Jag har köpt o monterat dessa https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.52.21ef1802dpSUrV på min nyligen inköpta 1991 Honda VFR750. Dom är stumma nu när jag drog åt klämskruven, men tyckte det såg o kändes lite rackligt ut under monteringen.

Min fråga är om dessa maniker historiskt har varit med om att skapa olyckor? Av saker jag inte önskar att uppleva, är att sitta med styret i handen, frånkopplat motorcykeln den är menad att kontrollera.

Om någon vet detta, så borde det vara smc, därför jag frågar. Plockar bort dom om det är en 'no go'.

Önskar alla här en fin kväll!



Mvh Lochraceness
 

lochraceness

New member
Hej igen. Då tror jag tyvärr att jag kan svara på min egen fråga:

Körde litegrann efter att dessa var monterade, kollade handtagen och det visade sig att det vänstre var löst! Absolut inte bra. Öppnade skruven, satte allt tillbaka så gott jag kunde och körde litegrann igen, det vänstre var lite löst igen!!! Då åkte dom av direkt.

Dessa maniker är enligt mig mycket riskfyllda på min hoj; dom ska aldrig monteras igen på denna hoj.

Jag vill inte uttala mig om hur liknande maniker funkar på andra hojar, men på min hoj anser jag att dom är livsfarliga med detta uppsätt.

Moralen måste vara att man måste vara jätteförsiktig och hålla ett skarpt öga på detta om man försöker sig på något liknande.


Kommentarer mottages.



Mvh Lochraceness
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra att du upptäckte problemet själv. Generellt är det ytterst få olyckor som beror på tekniska brister i motorcyklar. Ytterst få ombyggda fordon är inblandade i dödsolyckor. Amatörbyggda och ombyggda fordon besiktas av både SFRO och besiktningsorgan innan de godkänns. Då kollar experter in ändringar, material och hur ändringen gjorts. Då handlar det dock om betydligt större ändringar än det du gjort!
 
Top